Kommunstyrelsen

Politisk ledning och kommunkontor

Ordförande: Daniel Portnoff (M)
Kommunchef: Johan Sandlund

Totalt, tkr 2019 2018 2017
Budget, netto 61 422 59 358 52 030
Resultat, netto 55 334 52 859 48 852
Avvikelse 6 088 6 499 3 178
Antal årsarbetare 34 31 31
Antal kvinnor 22 21 21
Antal män 13 12 13
Frisknärvaro*, % 84 86 87

* Andel månadsavlönade som har fem eller färre sjukdagar per år.

VERKSAMHETSOMRÅDE

  • Politisk verksamhet (nämnd- och styrelseverksamhet, nämndsekreterare, överförmyndarverksamhet)
  • Totalförsvar och samhällsskydd
  • Turistverksamhet
  • Näringslivsfrämjande åtgärder
  • Kollektivtrafik
  • Kommungemensamma verksamheter (kommunledning, kansli, personal, ekonomi, it, växel och service, kommunikation)

ÅRETS RESULTAT

Kommunstyrelsens ansvarsområde redovisade ett överskott på 6,1 mkr mot budget. Det största överskottet, 1,6 mkr, uppstod inom kollektivtrafik, där den nya Tågbussen kom i trafik först under hösten medan budgeten var beräknad för hela året. Avvecklingen av Regionförbundet Sörmland medförde också en återbetalning av medel vilket gjorde att kommungemensamma avgifter blev 1,3 mkr lägre än budget. Båda dessa är poster av engångskaraktär.

Kommunstyrelsens buffert och övrig politisk verksamhet gav ett ekonomiskt överskott på 1,6 mkr. I övrigt lämnade kommunledning och personalenhet tillsammans överskott på 1,1 mkr, delvis beroende på ej helt förbrukade medel för ettåriga satsningar.

MÅLUPPFYLLELSE

Kommunstyrelsen har mål om nöjda medborgare och företagare samt engagerade medarbetare.

Under 2019 har kommunen genomfört SCB:s medborgarundersökning. Flera av kommunstyrelsens mål utgår från frågor i denna. De flesta medborgarnöjdhetsmålen uppfylldes. Många av förändringarna är för små för att vara statistiskt säkerställda och resultaten är stabila över tid.

Målet om nöjda företagare har ett delmål som är att Trosa ska vara bland de 20 bästa av landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs rankning av det lokala företagsklimatet. Det målet uppfyllde kommunen för elfte året i rad. 2019 blev placeringen 9, jämfört med plats 6 år 2018.

Trosa kommuns mål om medarbetarengagemang uppfylldes för sjunde året i följd.

Målet om en ökande frisknärvaro bland kommunens medarbetare (5 eller färre sjukdagar) uppfylldes inte 2019, totalt för kommunen minskade frisknärvaron från 71 procent 2018 till 68 procent 2019.

VÄSENTLIGA PERSONALFÖRHÅLLANDEN

De senaste åren har kommunstyrelsens kontor bidragit till föryngringen bland medarbetarna, vilket är positivt. En del vikariat har dock blivit följden, som kommunstyrelsen lyckats bemanna. Antalet medarbetare ökade 2019, främst beroende på förstärkt bemanning på serviceenheten och ekonomikontoret i samband med digitaliseringsprojekt. Koncernsamordning, det vill säga att kommunen utför tjänster åt bolagen, förklarar också en del av ökningen. Frisknärvaron var fortsatt hög, 84 procent, men en liten nedgång jämfört med 2018.

HÄNDELSER AV VÄSENTLIG BETYDELSE

Under hösten genomfördes SCB:s medborgarundersökning som ger ovärderlig vägledning i arbetet med att förbättra kommunen i Fastlagd kurs anda.

I början av året tecknade kommunstyrelsen en anslutningsöverenskommelse med kommunalförbundet Sydarkivera1. Kanslienheten leder kommunens arbete i anslutningsprocessen. En projektgrupp har bildats med representanter från hela den kommunala organisationen och en åtgärdsplan har tagits fram för att förbereda organisationen inför anslutningen.

Valnämnden genomförde lokala EU-parlamentsval i maj med stöd av kanslienheten.

Inom överförmyndarens ansvarsområde har antalet ärenden ökat och fler ärenden har varit komplicerade, vilket kräver större insatser och högre arvoden. Årsräkningar var omkring 10 procent fler än 2018 och ett underskott uppstod inom verksamheten.

Under året har kommunstyrelsen sett över alla kommunens styrdokument och vid behov uppdaterat dem. Ett flertal av styrdokumenten bedömdes vara inaktuella, bland annat på grund av ändrad lagstiftning, ändrad organisation eller har ersatts av andra dokument. I samband med översynen av styrdokument 2019 reviderades kommunens styrmodell och kommunfullmäktige beslutade också om en ny finanspolicy för kommunkoncernen.

Ekonomienheten upphandlade banktjänster och påbörjade upphandlingen av ett nytt ekonomisystem för kommunkoncernen. Syftet är att effektivisera ekonomiprocesserna genom att göra fler flöden digitala och mer standardiserade. Det gör att kommunen bättre kan möta kundernas behov och samtidigt bli en mer attraktiv arbetsgivare. Arbetet med att öka andelen e-fakturor fortsätter, det är sedan 1 april 2019 lagkrav på att alla leverantörer till offentlig sektor ska leverera e-faktura. Kommunen hanterar 25 000 fakturor per år och andelen elektroniska har ökat från 57 procent 2018 till 78 procent 2019.

Ett nytt rekryteringsverktyg infördes under året.

Personalenhetens arbete med heltidssysselsättning som norm fortsatte 2019 och i samarbete med medarbetare, fack och chefer inom vård och omsorg har kommunen tagit stora kliv. Våren 2021 ska målet heltid som norm vara uppfyllt.

Under hösten genomförde kommunstyrelsen medarbetarenkäten för sjunde gången. Resultaten visar att kommunen lyckats förbättra sig ytterligare och kan på goda grunder påstå att Sveriges mest engagerade medarbetare finns i Trosa då kommunen placerar sig på plats 2 i riket.

Under året har kommunstyrelsen förberett en ny version av lönesystemet och att ansluta Salems kommun den 1 januari 2020 till den gemensamma lönenämnd som Håbo och Trosa kommuner haft sedan 2005.

Kommunen har även infört ett nytt hänvisningssystem och ett nytt system för att hantera inkommande ärenden. Serviceenheten får, i samverkan med förvaltningarna, verktyg för att besvara enklare, standardiserade frågor i första ledet likt en central kundtjänst. Det ökar servicen och tillgängligheten för medborgare och besökare. Specialister i organisationen kan på så sätt ägna mer tid åt mer komplicerade uppgifter.

Oxelösund ingår från årsskiftet i växelnämnden och it-enheten får därmed ett utökat uppdrag där telefoniunderstöd för tre kommuner ska ingå. Växelnämndens kostnader ökade 2019 på grund av nytt serviceavtal och för att nämnden under en övergångsperiod hanterar två hänvisningssystem. Flera sörmländska kommuner har visat intresse för växelsamarbetet, i form av studiebesök och dialog. Vid flera tillfällen har samverkansmöjligheterna kunnat provas i praktiken då växelfunktionen har flyttats mellan kommunerna utan några hinder.

Inom turistverksamheten fortsätter de senaste årens tendens med färre fysiska besök på turistbyrån. 2019 har turistbyrån arbetat med att öka trafiken och antalet besökare på trosa.com. Sommarpersonalen har varit mer ute där besökarna befinner sig, både på cykel och till fots. Utgångspunkten är att vara synlig och göra det lätt för besökare att få svar på sina frågor.

I april antog kommunstyrelsen en ny näringslivsplan för åren 2019–22. Planen fokuserar på företagsetableringar, möjligheter med Ostlänken, samt en 4-punkters handlingsplan som tagits fram i samverkan med näringslivet.

Arbetet med att ta fram mer mark för etableringar fortsatte och i Vagnhärad pågår arbetet enligt plan, medan det i Trosa beräknas ta längre tid.

Med ett NKI (nöjd-kund-index) på 78 när det gäller företagens kontakter kring bygglov, miljö, livsmedel, servering, brand och mark hade kommunen det högsta NKI-värdet på sju år.

2019 startade med planering inför den första nationella totalförsvarsövningen i modern tid, TFÖ 2020, som Trosa kommun genomförde i slutet av året.

Även 2019 låg fokus på att utveckla organisationens robusthet och förmåga att bedriva verksamhet under svårare omständigheter. Under året har kommunstyrelsen beslutat om en andra omgång krigsplaceringar i samarbete med Rekryteringsmyndigheten.

FÖRVÄNTAD UTVECKLING

Efter en lång rad år med goda förutsättningar för kommunsektorn, sammanfaller nu en vikande konjunktur med ökande demografiska behov. Kommunernas kostnader för yngre och äldre ökar när dessa åldersgrupper blir större, samtidigt som skatteintäkternas inte beräknas öka i samma takt. Trosa, likaväl som många andra kommuner, står inför stora investeringsbehov. Det ställer stora krav på kommunen att hushålla klokt med sina resurser.

Den största utmaningen för kommunsektorn de kommande åren är att hitta rätt kompetenser i tillräcklig omfattning. Trosa kommuns tillväxt, i kombination med ökande demografiska behov, innebär att rekryteringsbehoven fortsätter vara stora. Därmed har de extra satsningarna under 2019 gjort att Trosa är bättre rustat för kommande års rekryteringar.

2020 fortsätter arbetet med anslutning till kommunalförbundet Sydarkivera. Kommunfullmäktige väntas ta ett formellt beslut om medlemskap under våren.

Under hösten har åtta kandidater valts ut till nästa års chefsförsörjningsprogram. Denna satsning är ett led i att underlätta kommunens framtida chefsförsörjning.

Serviceenhetens utvecklingsarbete med fokus på kommunens kunder och tillgänglighet fortsätter 2020 och intensifieras med att skapa synergier och samordning mellan serviceenheten och kommunens övriga kontor.

Enligt det nya statliga påbudet ska kommunerna framöver inte bara fokusera på samhällsstörningar i fredstid utan även på höjd beredskap. Det innebär nya sätt att se på och planera för kommunens organisation, strukturer och resurser. Framtidens totalförsvarsinriktning ska bygga på resultaten som framkommer i TFÖ 2020, men resan mot ett nytt civilt försvar är ännu i sin linda.

Behovet av kommunikation internt och externt blir i framtiden allt viktigare i takt med en allt mer oklar informationsspridning och -påverkan i omvärlden. Trosas eka och månskära ska signalera tydlighet, trovärdighet och transparens.

INTERN KONTROLL

Internkontrollarbetet har fortsatt som tidigare år. Däremot har kommunstyrelsen identifierat nya delar där fler kontroller eller skärpta rutiner behöver införas. De delar som beräknas tillkomma har sin bakgrund i kommunens krisberedskapsarbete med hänsyn till ny säkerhetsskyddslag.

Tr16smorbyttan-Kommunstyrelsen