År | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Antal invånare sista december | 13 747 | 13 309 | 12 916 | 12 447 | 12 078 |
Därav invånare i åldersgrupp: | |||||
1–5 år | 819 | 786 | 730 | 709 | 682 |
6–15 år | 1 704 | 1 623 | 1 634 | 1 560 | 1 472 |
16–18 år | 484 | 480 | 428 | 407 | 424 |
65–79 år | 2 710 | 2 637 | 2 569 | 2 458 | 2 348 |
80–89 år | 554 | 507 | 466 | 446 | 424 |
90–år | 96 | 101 | 102 | 91 | 94 |
Utdebitering av obligatoriska skatter och avgifter: | |||||
Kommunalskatt | 21,60 | 21,66 | 21,66 | 21,26 | 21,26 |
Regionskatt | 10,83 | 10,77 | 10,77 | 10,77 | 10,77 |
Begravningsavgift | 0,18 | 0,18 | 0,18 | 0,18 | 0,18 |
Skatteintäkter/generella bidrag netto (mkr) | 753 | 722 | 673 | 609 | 577 |
Skatteintäkter (kr/invånare) | 54 770 | 54 252 | 52 106 | 48 933 | 47 753 |
Trosas skattekraft i förhållande till rikssnitt (%) | 102,7 (%) | 103,8 (%) | 105,7 (%) | 107,0 (%) | 107,5 (%) |
Verksamhetens nettokostnader | – 724 | – 690 | – 640 | – 595 | – 582 |
Nettokostnader i % av skatteintäkter | 96% | 96% | 95% | 98% | 101% |
Nettokostnader (kr/invånare) | – 52 650 | – 51 813 | – 49 535 | – 47 835 | – 48 225 |
Årets resultat (mkr) | 32,1 | 34,5 | 33,7 | 12,7 | 25,6 |
Eget kapital (mkr) | 438 | 406 | 372 | 338 | 326 |
Eget kapital (kr/invånare) | 31 895 | 30 506 | 28 801 | 27 171 | 26 950 |
Soliditet (%) | 35 % | 35 % | 34 % | 32 % | 32 % |
Soliditet inkl ansvarsåtagande för pensioner | 25 % | 23 % | 21 % | 18 % | 17 % |
Låneskuld (kr/invånare) | 31 280 | 32 309 | 33 292 | 36 957 | 38 086 |
Investeringar netto per år (mkr) | 79 | 75 | 83 | 59 | 40 |
Personalkostnader (mkr) | 512 | 471 | 447 | 410 | 380 |
Arbetslösa i % av befolkningen, 16–64 år, Trosa | 1,6 | 1,4 | 1,5 | 1,8 | 1,7 |
Arbetslösa i % av befolkningen, 16–64 år, Riket | 4,1 | 3,8 | 3,2 | 3,1 | 3,2 |
Varav ungdomar 18–24 år Trosa | 2,0 | 1,1 | 0,9 | 1,9 | 1,8 |
Varav ungdomar 18–24 år Riket | 4,0 | 3,8 | 2,8 | 3,0 | 3,4 |
Antal anställda Trosa kommun | |||||
Tillsvidare | 837 | 818 | 788 | 764 | 716 |
Årsarbetare | 789 | 753 | 724 | 699 | 658 |
År | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Mandatfördelning | |||||
Moderaterna | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Liberalerna | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Centerpartiet | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Kristdemokraterna | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Socialdemokraterna | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 |
Miljöpartiet de gröna | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Vänsterpartiet | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Sverigedemokraterna | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Årets resultat uppgick till 32,1 mkr, vilket var 24,8 mkr bättre än budgeterade 7,3 mkr. Nämnderna redovisade tillsammans ett överskott på 8,4 mkr mot budget. Kommunens finansnetto var 7,7 mkr bättre än budgeterat och skattenettot 2,7 mkr högre än budgeterat. I resultatet ingår också exploateringsintäkter, inklusive markförsäljning, på 15,6 mkr.
Under året har kommunen gjort avsättningar på 13,4 mkr för kommande medfinansiering av statliga infrastrukturåtgärder, den totala avsättningen uppgår därmed till 55,7 mkr. Årets betalning till Trafikverket för Infart Västra Trosa var 0,7 mkr och totalt har kommunen betalat 9,5 mkr för infarten sedan 2015.
De ekonomiska konsekvenserna till följd av coronakrisen är högst osäkra, produktion och sysselsättning har fallit kraftigt, åtminstone tillfälligt. Det innebär att skatteunderlagets tillväxt också minskar i ökningstakt jämfört med tidigare prognoser. Trosas långsiktiga strategi utifrån antagen styrmodell ligger fast för att verksamheterna fortsatt ska ha stabila förutsättningar.
Nämndernas och bolagens verksamhetsberättelser beskriver budgetavvikelser och årets resultat. Verksamhetsberättelserna beskriver även händelser av väsentlig betydelse och förväntad utveckling.
Privata utförare inom verksamheter i humanistiska nämnden, vård- och omsorgsnämnden samt teknik- och servicenämnden.
I humanistiska nämnden finns privata utförare inom verksamhetsområdena förskola, grundskola, gymnasieskola och individ- och familjeomsorgen. I vård- och omsorgsnämnden finns privata utförare inom hemtjänst och LSS. Även Teknik- och servicenämnden har privata utförare, dels inom teknisk verksamhet och dels inom vatten- och renhållningsverksamheten.
Kommunens verksamheter finansieras till största delen av den kommunalskatt Trosas invånare betalar. Endast 8 procent av kommunens intäkter är avgifter som kommunen tar ut för vatten och avlopp, sophämtning, barnomsorg och hemtjänst med mera. Kommunens verksamhet är personalintensiv och följaktligen står personalkostnaderna för mer än hälften av kommunens kostnader.
Förskola och utbildning står för knappt hälften av kostnaderna som finansieras med kommunal skatt. Vård och omsorg står för runt 30 procent.
För att Sveriges kommuner ska ha likvärdiga förutsättningar görs en utjämning mellan landets kommuner. Alla kommuner garanteras intäkter upp till 115 procent av Sveriges medelskattekraft genom inkomstutjämningsbidrag. Minskar den egna kommunens skattekraft ökar inkomstutjämningsbidraget samtidigt som skatteintäkterna minskar. Kostnadsutjämningen beräknas främst utifrån varje kommuns befolkningsstruktur, det vill säga fördelningen mellan olika åldersgrupper. Barn i olika åldrar kräver förskola och skola och den äldre befolkningen kräver äldreomsorg. LSS-utjämningen mellan landets kommuner utjämnar kostnaden per invånare för LSS-insatser.
Trosas inkomstutjämningsbidrag har ökat de senaste åren i takt med att Trosas skattekraft har minskat. Trosa har dock fortfarande Sörmlands högsta skattekraft tillsammans med Strängnäs.