Redovisningsprinciper
Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning (RKR). Undantag redovisas under ”Avvikelser från redovisningsprinciper”. Kommunen har i huvudsak genomfört sin redovisning enligt god redovisningssed, enligt den nya redovisningslagen och enligt RKR:s rekommendationer. Några av RKR:s rekommendationer träder i kraft först från och med räkenskapsåret 2020.
Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter redovisas i enlighet med RKR R2. Det innebär att skatteintäkterna redovisas det år den beskattningsbara inkomsten intjänats av den skatteskyldige. Periodisering görs baserat på Sveriges Kommuner och Regioners (SKR:s) decemberprognos.
Anslutningsavgifter tas upp som en förutbetald intäkt och redovisas bland långfristiga skulder och intäkten periodiseras över anläggningens genomsnittliga nyttjandeperiod.
Gatukostnadsersättningar för exploateringar, samt investeringsbidrag till gatubyggnationer, tas upp som förutbetalda intäkter och redovisas bland långfristiga skulder. Intäkten för gatukostnadsersättningarna periodiseras över gatuanläggningarnas nyttjandeperiod.
Avskrivningar av materiella anläggningstillgångar görs med linjär avskrivning utifrån beräknad nyttjandeperiod baserad på anskaffningsvärdet. Tillgångar i form av mark, konst och pågående arbete skrivs inte av. Omprövning av nyttjandeperioden sker om det finns omständigheter som pekar på ett behov, till exempel vid verksamhetsförändringar, teknikskiften och organisationsförändringar.
Avskrivningar görs månadsvis från och med månaden efter tillgången tas i bruk.
För tillgångar med identifierbara komponenter med olika nyttjandeperioder tillämpas komponentavskrivning.
Avskrivning görs utifrån bedömning av beräknad nyttjandeperiod och normalt tillämpas följande avskrivningstider:
Maskiner och inventarier | Avskrivningstid |
Datorer och it-utrustning | 3 och 5 år |
Inventarier | 5 och 10 år |
Maskiner | 5 och 10 år |
Bilar och transportmedel | 5 år |
Fastighet | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Tak | 40 år |
Fasad/fönster | 50 år |
VS | 50 år |
Ventilation | 30 år |
Elsystem | 40 år |
Invändig byggnation | 15 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
VA | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
Gator och vägar | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
Internränta
Internränta beräknas på tillgångens bokförda värde. Internränta påförs verksamheterna från och med månaden då avskrivningar påbörjas. Under 2019 var räntesatsen 1,75 procent.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster särredovisas i förekommande fall i not till resultaträkningen. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och som uppgår till ett väsentligt belopp. Posterna är inte extraordinära men viktiga att uppmärksamma vid jämförelse med andra perioder.
I Trosa kommun betraktas en tillgång som materiell anläggningstillgång när investeringen uppgår till ett väsentligt belopp och har ett varaktigt värde. Investeringen ska ha en ekonomisk livslängd på tre år och ge framtida ekonomiska fördelar och vara prestandahöjande.
Ett väsentligt belopp innebär ett halvt prisbasbelopp förutom investeringar i fastigheter, gator och vägar, parker, renhållning samt vatten och avlopp, där gäller två prisbasbelopp.
Ränteutgifter aktiveras inte utan redovisas som en kostnad i resultaträkningen det år de hänför sig till.
Innehav avsedda för stadigvarande bruk redovisas som finansiella anläggningstillgångar, övriga redovisas som omsättningstillgångar.
Utgifter för exploatering redovisas som omsättningstillgång. Försäljning redovisas i resultaträkningen tillsammans med tillhörande kostnader när äganderätten övergår till köparen. Utgifter för tillgångar avsedda för stadigvarande bruk som ska kvarstå i kommunens ägo redovisas som anläggningstillgång först när anläggningen är färdigställd. Exploateringsbidrag som finansierar kommunens anläggningstillgångar minskar omsättningstillgången till dess att anläggningen aktiveras, då redovisas exploateringsbidraget som långfristig skuld.
Samtliga kundfordringar som är äldre än sex månader redovisas som osäkra fordringar. För övriga kundfordringar sker individuell prövning av nedskrivningsbehov.
Avsättning för deponi
Trosa och Gnesta kommun har gemensamt ansvar för sluttäckning av Korslöts deponi, men avsättningen är gjord i Trosa kommuns redovisning men med delat ekonomiskt ansvar.
Avsättning för infrastrukturåtgärder
Avsättning sker för medfinansiering av statliga infrastruktursatsningar, bland annat kopplat till Ostlänken.
Avsättningen i redovisningen motsvarar kostnader enligt avtal med Sverigeförhandlingen och Trafikverket inklusive indexreglering.
Pensioner
Pensionsförmåner som intjänats från och med 1998 redovisas som avsättning och pensionsförmåner som intjänats till och med 1997 redovisas som ansvarsförbindelse. Samtliga pensioner redovisas inklusive löneskatt med 24,26 procent, i enlighet med RKR. Tillämpad beräkningsmodell är RIPS 19. Utbetalning av pensionsförmåner som intjänats till och med 1997 redovisas som kostnad i resultaträkningen. Visstidsförordnande som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvarsförbindelse. Den avgiftsbestämda delen redovisas under kortfristiga skulder.
Poster inom linjen är ett redovisningsbegrepp som innebär att ställda säkerheter och ansvarsförbindelser inte ska ingå som skuld eller avsättning i balansräkningen utan ska anges i direkt anslutning därtill.
Möjliga åtaganden där osäkerhet råder om beloppets storlek och/eller infriandegraden, redovisas som ansvarsförbindelser. Under ansvarsförbindelser återfinns kommunens borgensåtaganden, den del av pensionsåtaganden som är äldre än 1998 samt framtida leasing- och hyresavgifter.
Kommunen avviker från lagen om kommunal bokföring och redovisning gällande följande punkter:
Den sammanställda redovisningen är upprättad enligt RKR:s rekommendation.
Den sammanställda redovisningen omfattar de bolag som kommunen har ett betydande inflytande över (ägarandel över 50 procent) och vars omfattning påverkar totalbilden av koncernens ställning. För Trosa kommun innebär det kommunens 100 procent ägda bostadsbolag, Trosabygdens Bostäder AB (Trobo) samt fiberbolag Trosa Fibernät (Trofi).
Den sammanställda redovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden. Förvärvsmetoden innebär att kommunens anskaffningskostnader för aktier i dotterbolag har eliminerats mot dotterbolagets eget kapital.
Alla interna mellanhavanden av väsentlig betydelse har eliminerats proportionellt. Dotterbolagens skattekostnader redovisas i koncernen under verksamhetens kostnader.
VA- och renhållningsverksamheterna regleras av självkostnadsprincipen. Detta medför att endast den del av brukningsavgiften som motsvarar kostnaderna intäktsförs. Eventuellt överskott hanteras som skuld till abonnenterna och ska återbetalas inom en treårsperiod i form av sänkta avgifter eller reglering av underskott. Negativa resultat ska regleras inom en treårsperiod.
Särredovisning av avgiftskollektiven (VA/RH) redovisas i eget avsnitt, efter kommunens räkenskaper.