Humanistiska nämnden

Individ- och familjeomsorg

Ordförande: Michael Swedberg (M)
Ordförande Individ- och familjeutskottet: Bengt-Eric Sandström (L)
Produktionschef: Graham Owen

Totalt, tkr 2019 2018 2017
Budget, netto 29 359 25 078 25 272
Utfall, netto 23 201 20 767 24 637
Avvikelse 6 158 4 311 635
Antal årsarbetare 25 25 26
Antal kvinnor 18 19 20
Antal män 7 7 6
Frisknärvaro*, % 71 73 77

* Andel månadsavlönade som haft fem eller färre sjukdagar under året.

VERKSAMHETSOMRÅDE

  • Vård för vuxna med missbruksproblematik
  • Barn- och ungdomsvård
  • Övriga insatser till vuxna
  • Ekonomiskt bistånd
  • Familjerätt och familjerådgivning
  • Flyktingmottagande

ÅRETS RESULTAT

Individ- och familjeomsorgen inklusive buffert redovisade ett överskott på 6,2 mkr mot budget för 2019.

Kostnaderna för ekonomiskt bistånd och vård för vuxna fortsatte vara låga och gav ett överskott på 2,5 mkr.

I överskottet ingår intäkter på 1,2 mkr från återbetalning av försörjningsstöd och ersättning från statliga myndigheter. Kostnaden för försörjningsstöd ökade 2019 eftersom fler hushåll fick försörjningsstöd varje månad och bidragstiden också har ökat. Ökningen i antal hushåll märktes redan 2018 och har fortsatt med fler så kallade ”glapp”-hushåll som väntar på etableringsersättning. Ökningen av kostnader för försörjningsstöd rymdes ändå inom budgeten. Kostnaderna för placering av vuxna höll sig också inom budget, detsamma gäller intäkter från Migrationsverket och nettokostnaderna ligger därmed totalt sett inom budget.

Kostnader för placerade barn ökade i takt med fler placeringar. Vårddygnen i HVB-hem ökade till 489 dygn från 372 året innan. Under 2018 förekom inga placeringar med stöd av LVU (lag om vård av unga) på SiS.institutioner (Statens institutionsstyrelse). Under 2019 var antalet placeringsdygn 248. Dessa placeringar är dyra med en snittkostnad på 6 500 kr/dygn. Antal placeringsdygn i familjehem var något lägre än 2018.

Barn- och familjeenheten fortsatte erbjuda stöd i öppenvård i form av familjebehandling och öppenvårdssamtal med ungdomar.

Enheten som ansvarar för ensamkommande flyktingbarn lämnade ett överskott på 1,8 mkr. Intäkterna från Migrationsverket var högre än väntat och omfattade även insatser som pågick året innan. Arbetet fortsatte med att flytta fler unga med uppehållstillstånd till stödboende och självständiga boendeformer.

Integrationsenheten lämnade ett underskott på 920 tkr, medan flyktingenheten gav ett överskott på 2,2 mkr. Sammantaget redovisade integrationsenheten och flyktingverksamheten ett överskott på 1,3 mkr.

Individ- och familjeutskottets buffert har inte använts under året.

MÅLUPPFYLLELSE

Alla nämndens mål har kunnat mätas utom ett mål där det saknas återkoppling från samordnaren inom TRIS-samarbetet (Tidig Rehabilitering i Samverkan).

Brukarundersökningen visar att individ- och familjeomsorgen uppfyllde målet om ett bra bemötande och god tillgänglighet. Målet om tidiga insatser uppfylldes inte då färre sökt kontakt för råd och stöd och socialtjänsten har fått färre ansökningar om insatser. Ansökningar har kommit från 11 föräldrar jämfört med 18 året innan. Under 2020 ska förvaltningen utveckla ett arbetssätt i samarbete med skolorna för att få fler att söka råd och stöd, och uppmuntra föräldrar att ansöka. Inom förebyggande arbete är målet uppfyllt då antalet besökare till föräldrakaféer har ökat och under hösten anordnade förvaltningen en extra kafékväll. Socialtjänsten har medverkat till föräldrakaféer som varit välbesökta. Vad gäller personalkompetens är målet uppfyllt då 90 procent av personalen har relevant utbildning. Andelen brukare där socialtjänsten har medverkat till SIP-möten (samordnad individuell plan) har ökat för barn och ungdomar men var samma som tidigare för vuxna. Målet är delvis uppfyllt.

VÄSENTLIGA PERSONALFÖRHÅLLANDEN

Personalsituationen var stabil under året med låg personalomsättning. Antalet årsarbetare var samma som 2018 men under hösten utökades personalstyrkan med en verksamhetsutvecklare. Individ- och familjeomsorgen har inte använt någon inhyrd personal under året.

Statsbidrag finansierar en heltid och en deltidstjänst med inriktning på barn och ungdomar. Heltidstjänsten innefattar administrativt stöd och deltidstjänsten har förstärkt familjehemsvården.

Frisknärvaron minskade något från 73 till 71 procent. Sjukfrånvaron ökade från 3,8 till 5,5 procent. Verksamheten bedömer att den ökade sjukfrånvaron inte är arbetsrelaterad utan beror på fysiska åkommor.

Resultatet i årets HME-undersökning (hållbart medarbetarindex) blev ett totalindex på 76, samma som 2018. Delresultatet för motivation och styrning ökade medan resultatet för ledarskap minskade.

HÄNDELSER AV VÄSENTLIG BETYDELSE

Situationen för ensamkommande barn som anvisats till Trosa har förändrats och kommunen fick inga anvisade ensamkommande barn 2019. Antalet har halverats från 24 till 12 då flera asylsökande blev vuxna under året och mer självständiga.

Samarbetet med Oxelösund och Gnesta har fortsatt, främst inom familjerätt och missbruksvård. Trosa utför familjerättsliga uppdrag åt dessa kommuner genom ett samarbetsavtal. Med Gnesta finns en överenskommelse som innebär att Gnesta kommun har tillgång till både individuell behandling och gruppbehandling, i mån av utrymme.

Våren 2019 deltog vuxenenheten i forskningsprojektet DiAS (Digital alkoholprevention i Sörmland) där det digitala e-hälsosystemet Previct Alkohol testades i alkoholberoendevården. Syftet med projektet var att testa och samla in erfarenheter av systemet från både utförare (projektledare och behandlare i kommunerna) och brukare samt utvärdera om systemet kan rekommenderas som komplement inom missbruksvården. Resultatet blir klart våren 2020.

FÖRVÄNTAD UTVECKLING

En stabilare personalsituation ger fler möjligheter till metodutveckling och samverkan. Digitalisering och teknisk utveckling öppnar för fler e-tjänster.

Insatser för att öka tryggheten för ungdomar och medborgare ska utvecklas genom fortsatt fältverksamhet, ANDT-arbete (alkohol, narkotika, dopning och tobak) och utveckling av samarbete med skolan, polisen och fritidsgårdar.

Integrationsenheten har 28 anvisningar att ta emot 2020 enligt bosättningslagen. Enheten fortsätter arbeta för att säkerställa att nyanlända får förutsättningar att bli självförsörjande och får stöd i att hitta en permanent bostad. Integrationsenheten behöver utveckla samverkan med andra aktörer inom kommunens alla områden och stödja nyanlända med anpassade hållbara insatser med fokus på arbetsmarknaden, som ger långsiktiga effekter.

Tr10