God ekonomisk hushållning

Sammantaget redovisade nämnderna ett positivt resultat. Kommunen uppfyllde sina finansiella mål och de flesta indikatorer pekar på helt eller delvis uppfyllda mål på sikt.

Kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i all sin verksamhet. Enligt kommunallagen ska fullmäktige besluta om riktlinjer för god ekonomisk hushållning.

God ekonomisk hushållning kan ses både ur ett finansiellt perspektiv och ur ett verksamhetsperspektiv. En allmän utgångspunkt är att varje generation ska bära kostnaderna för den service som den konsumerar. Resultatet måste vara tillräckligt stort för att garantera motsvarande servicenivå även för nästa generation, utan att det kräver skattehöjningar.

Ambitionerna för den finansiella utvecklingen och ställningen ska beskrivas i form av mål. De bör formuleras utifrån det som anses vara god ekonomisk hushållning, samtidigt som de är anpassade efter kommunens egna förhållanden och omständigheter.

Verksamhetsperspektivet handlar om kommunens förmåga att bedriva sin verksamhet på ett kostnadseffektivt och ändamålsenligt sätt. God ekonomisk hushållning innebär att resurserna används till rätt saker och används på ett effektivt sätt. Därför anger kommunen mål och riktlinjer som har betydelse för god ekonomisk hushållning. Förvaltningsberättelsen ska redovisa om kommunen har uppnått och följt målen och riktlinjerna för verksamhet och ekonomi.

I avsnittet Styrning och uppföljning av verksamhet och ekonomi redovisas kommunstyrelsens uppföljning och beslut utifrån nämndernas resultatprognoser. Kommunstyrelsen utvärderar också den ekonomiska ställningen och hur ekonomin utvecklas. Ekonomin kan analyseras genom nyckeltal eller liknande, där det är viktigt att fokusera på de delar av ekonomin som behöver förbättras. Ställning och utveckling av eget kapital och soliditet redovisas under Resultat och kapacitet.

STYRNING OCH UPPFÖLJNING AV VERKSAMHET OCH EKONOMI

Genom månadsuppföljningar har kommunstyrelsen löpande uppsikt över den ekonomiska utvecklingen i verksamheterna och kommunorganisationen. Förutom månadsvisa rapporter redovisas en tertialrapport till kommunstyrelsen och en delårsrapport i oktober.

Den första uppföljningen och bedömningen av måluppfyllelse görs i tertialrapporten. De flesta mål och indikatorer som finns i kommunens styrmodell följs upp senare under året, vilket innebär att det inte gjordes någon sammanställning av måluppfyllelse på övergripande kommunnivå under tertial ett.

Tertialrapporten är främst en ekonomisk uppföljning som redovisar en prognos för kommunens finansiella mål. Målet är att det ekonomiska resultatet ska uppgå till 1,6 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. Prognosen pekade på ett resultat på 2,5 procent. Arbetet med att analysera måluppfyllelsen fortsatte under året.

Nämndernas prognoser visade ett sammanlagt budgetunderskott på 0,4 mnkr, vilket i sin helhet tillhörde transfereringarna.

Finansieringens prognos var +19,6 mnkr. Hela avvikelsen bestod av högre skatteintäkter och generella statsbidrag än beräknat.

Det prognostiserade helårsresultatet i tertialrapporten uppgick till 43,7 mnkr, ett överskott mot budget på 19,2 mnkr.

Nämndernas prognoser i delårsrapporten visade ett sammantaget överskott på 1,3 mnkr.

Finansieringens prognos var +21,4 mnkr, där hela avvikelsen bestod av högre skatteintäkter och generella statsbidrag. Prognosen för helårsresultatet var 47,2 mnkr, ett överskott på 22,7 mnkr mot budget.

I den sista månadsuppföljningen till och med november 2021 visade prognosen ett resultat på 58,2 mnkr, vilket var 33,7 mnkr bättre än budgeterat. Nämndernas prognos visade ett överskott med 8,1 mnkr och finansieringen 25,6 mnkr.

Styrsystemet är en styrprocess som syftar till att påverka organisationens beslut och åtgärder i riktning mot önskat resultat och effektivitet. Styrningen i Hallsbergs kommunkoncern utgår från kommunens vision, strategiska områden samt lagar, föreskrifter och nationella mål för kommunal verksamhet. Hallsbergs kommun styrs med stöd av de strategiska områdena och målen i dokumentet Gemensamma planeringsförutsättningar samt de ekonomiska ramarna i årsbudgeten.

Investeringsplanen är uppdelad i reinvesteringar och strategiska investeringar. Det ger nämnderna bättre planeringsförutsättningar och större bestämmanderätt över investeringarna. Projekt som rör reinvesteringar beslutar varje nämnd om själv.

Det innebär att nämnderna har rätt att omfördela investeringar mellan projekt och besluta om nya. Nämnderna kan också avstå från att genomföra projekt. Fördelningen av de strategiska investeringarna beslutas löpande av kommunstyrelsen.

FINANSIELL ANALYS

Nedan redovisas kommunstyrelsens analys av det ekonomiska läget i bokslutet.

Låneskuld

Låneskulden uppgick till 228 mnkr på balansdagen. Kommunen tog inga nya lån, men löste lån med 30 mnkr. Under 2021 gjordes inga omsättningar av befintliga lån.

Ambitionen är att successivt minska låneskulden. I budgeten och flerårsplanen 2022–2024 beräknas avskrivningar och årligt resultat uppgå till cirka 50 mnkr per år sammanlagt. De skattefinansierade investeringarna exklusive investeringar för exploatering planeras att uppgå till cirka 100 mnkr per år i genomsnitt. Utifrån dessa förutsättningar finns ett visst beräknat behov av nyupplåning. Lösen och upptagande av nya lån kommer att ske när skäligt tillfälle uppstår. Under 2022 förfaller tre lån med sammanlagd låneskuld på 33,9 mnkr.

Kommunens likvida ställning beräknas fortsatt vara god, vilket skapar utrymme för att investera utan att behöva ta upp nya lån.

Pensionskostnader och räntekostnader

Ökade pensionskostnader påverkar framför allt likviditeten. Vid årsskiftet 2021/2022 uppgick kommunens bankmedel till 117 mnkr, 7 mnkr mer än 2020. Närmare 200 av kommunens anställda kan gå i pension de närmaste tio åren. De flesta av dessa pensionsavgångar infaller dock under senare delen av tioårsperioden.

Riksbanken höjde reporäntan i december 2019 med 0,25 procentenheter till 0 procent. Sedan dess har reporäntan varit oförändrad. I prognosen från Riksbanken i februari 2022 bedöms att reporäntan höjs under andra halvåret 2024, vilket är något tidigare än Riksbankens bedömning i november.

En låg räntenivå är gynnsam både för kommunens befintliga lån och för nya lån som behövs för att finansiera de stora men nödvändiga investeringar som planeras.

Budgetföljsamhet

Nämndernas följsamhet mot budget 2021 var i stort sett på samma nivå som 2020. Räknat i belopp blev den sammanräknade budgetavvikelsen för alla nämnder något lägre 2021 (+9,9 mnkr) jämfört med 2020 (+11,4 mnkr).

Finansiellt resultat

Det finansiella resultatet som helhet var högre, 73 mnkr, än 2020 (59 mnkr). Resultatet var 7,2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag, vilket var klart över det finansiella resultatmålet på 1,6 procent. De senaste fem åren har det finansiella resultatet förbättrats avsevärt, från 30 mnkr till 73 mnkr. Under den perioden har resultatet varit i genomsnitt 47 mnkr och uppgått till 3,3–7,2 procent av skatteintäkter och statsbidrag.

Soliditet

Soliditeten har förbättrats med 95 procent de fem senaste åren och slutade på 41 procent 2021. Räknar man in kommunens ansvarsförbindelser för pensioner, blir soliditeten betydligt lägre, 10 procent, och 2020 var det första året då kommunen nådde en positiv soliditet inklusive ansvarsförbindelsen. Måttet soliditet inklusive pensionsförbindelser är ett sätt att mäta god ekonomisk hushållning.

Det är ett av kriterierna som regeringen har satt upp för de kommuner som kan söka statligt bidrag för att nå balans i den kommunala ekonomin.

Resultatutjämningsreserv

År 2013 fick kommuner möjlighet att utjämna intäkterna över flera år genom att använda en resultatutjämningsreserv (RUR). De första åren efter RUR-reformen hade Hallsberg inte tillräckliga plusresultat för att kunna avsätta medel till en reserv, då det krävdes ett resultat på minst 2 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. I bokslutet 2016 avsatte kommunen för första gången medel till RUR med 3 mnkr, 2017 avsattes 5 mnkr, 2019 avsattes 15 mnkr, och 2020 ytterligare 22 mnkr. År 2020 uppnådde kommunen en positiv soliditet inräknat pensionsförbindelserna. Med den soliditeten kan kommunen avsätta resultat över 1 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag till RUR. Efter föreslagen avsättning i bokslut 2021 med 7 mnkr uppgår den totala resultatutjämningsreserven till 52 mnkr. Den nivån motsvarar sammanlagt tre års budgeterat resultat för kommunen under den senast beslutade planeringsperioden 2022–2024. Med nuvarande lagregler kan RUR endast tas i anspråk vid ett negativt resultat i kommunen. En översyn av reglerna ingår i statens utredning ”En effektiv ekonomistyrning i kommuner och regioner”. Utredarna överlämnade den hösten 2021 i sitt betänkande till regeringen. Utredningens förslag syftar till att hjälpa kommuner och regioner till en effektiv ekonomistyrning och hjälpa sektorn att nå ”en god kommunal hushållning”. Ett förslag i utredningen är att förändra reglerna om disponering av RUR.

UPPFÖLJNING AV MÅL

Hallsbergs kommuns styrsystem bygger på mål- och resultatstyrning. Styrningen bidrar till att den politiska viljeinriktningen och politiska beslut får genomslag, att kommunen hushållar med sina resurser och att medborgarna därmed får den service som de förtroendevalda i fullmäktige beslutat om. Vision, värdeord och strategiska områden är fastställda av kommunfullmäktige och är bärande i hela organisationen. Visionen anger färdriktningen på lång sikt och syftar till att skapa en samsyn om kommunens utveckling.

VISION − DET ÖPPNA HALLSBERG

I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Den trivsamma blandningen av landsbygd, natur och samhälle erbjuder livskvalitet och upplevelser för alla. Det lokala näringslivet visar framåtanda och drivkraft och utvecklar både region och individer. Goda kommunikationer med omvärlden skapar möten och formar Hallsberg till en kommun som alltid är vaken. De kommunala verksamheterna verkar nära individen, erbjuder professionellt bemötande och är lyhörda för idéer och synpunkter. Hallsberg ser positivt på framtiden och tar långsiktigt ansvar för nuvarande och kommande utmaningar. Kommunens värdeord vägleder tjänstemän och politiker i hur de ska förhålla sig när verksamheter genomförs och beslut fattas i arbetet med att förverkliga målen.

VÄRDEORD

Glädje

Hallsbergs kommun, såväl organisationen som det geografiska området, kännetecknas av varierade mötesplatser där människor känner glädje och stolthet. Glädjeämnen i vardagen finns bland annat i kommunens varierande och fina natur och i det rika föreningslivet. Vi bemöter varandra med respekt, inspirerar och ger varandra kraft och energi.

Driv

Här får man saker gjorda. Man är snabb till beslut och entreprenörskap är ett honnörsord. Vi fångar upp goda idéer och omsätter dem i verkligheten. De kommunala verksamheterna kommunicerar tydligt och öppet, och beundras för förmågan att ta hand om synpunkter och utveckla kvaliteten.

Öppenhet

I dialog med invånare och näringsliv utvecklar kommunen hela Hallsberg. Vi tar intryck av goda idéer och stora förändringar är alltid väl förankrade och påverkade av dem som berörs. Vi är stolta över vårt integrationsarbete och öppna för mångfald. Hallsberg är alltid öppet och vi erbjuder service dygnet runt.

MÅLUPPFYLLELSE

Kommunens utveckling utgår från visionen. Utifrån visionen har kommunen lyft fram fyra strategiska områden för utveckling. Inriktningen för strategiska områden beskrivs genom kommunövergripande mål på lång sikt. Målen är ett riktmärke för utvecklingen av kommunen som helhet och beskriver vad verksamheterna ska bidra till.

Till varje område har fullmäktige formulerat ett antal strategiska mål som ger vägledning för vad verksamheterna ska prioritera för att förverkliga den politiska riktningen och uppfylla målen. Till varje strategiskt mål finns en eller flera indikatorer som fullmäktige särskilt vill följa för att dessa indikatorer bidrar till måluppfyllelsen. Nämnderna ansvarar för att bidra till att nå de kommunövergripande målen. De strategiska målen kan brytas ner till egna nämndmål, men nämnderna kan också välja att utgå direkt från de kommunövergripande målen.

Resultat och uppföljning av nämndmålen leder i sin tur till en bedömning av måluppfyllelse för de strategiska målen. Bedömningen av mål på övergripande nivåer grundar sig på en samlad bedömning av relevanta resultat, aktiviteter och andra faktorer som väntas bidra till måluppfyllelse. Mer information om varje nämnds verksamhet och resultat finns i nämndernas verksamhetsberättelser.

Måluppfyllelsen baseras både på en kvantitativ bedömning av indikatorerna och en kvalitativ uppföljning som nämnderna gör. De flesta mål är långsiktiga och därför behövs uthållighet eftersom effekterna av flera satsningar märks först om något eller några år. Kommunstyrelsen har en samordnande roll med ett särskilt ansvar för de kommunövergripande målen.

God ekonomisk hushållning innebär att kommunen når positiva ekonomiska resultat och når både finansiella mål och verksamhetsmål, eller att målen bedöms bli uppnådda. Grunden för en stark välfärd är ordning och reda i kommunens ekonomi. Det är därför av stor vikt att den kommunala ekonomin har ett överskott i goda tider som kan användas för att minska påfrestningar i lågkonjunktur.

Hallsbergs kommun har fyra strategiska områden: Hållbar kommun, Livslångt lärande, Allas inflytande och God service.

Av kommunfullmäktiges 21 mål (KF-mål) har 38 procent uppfyllts, 43 procent har delvis uppfyllts medan 14 procent ej uppfyllts. Mål som för närvarande inte är mätbara uppgår till 5 procent.

Den samlade bedömningen av de strategiska områdena är att område God service för närvarande uppfylls och att övriga tre områden Hållbar kommun, Livslångt lärande och Allas inflytande för närvarande delvis uppfylls.

Det strategiska området Hållbar kommun omfattar kommunens finansiella mål som har haft en god utveckling och måluppfyllelse över tid. Indikatorn avseende miljöbilar kommer att utvärderas för att bättre redovisa kommunens positiva utveckling av klimatpåverkan kopplat till kommunens fordon. Indikatorerna för insamlat hushållsavfall och materialåtervinning har de senaste åren haft en positiv trend medan 2021 haft en återgång. En eventuell förklaring kan vara effekten av pandemin då fler befinner sig i hemmet. Utvecklingen kommer att analyseras ytterligare och fokus kommer bland annat att vara på den avfallsplan som beslutades under året. Under 2022 kommer en ny återvinningscentral att byggas, vilket bedöms bidra till en ökad måluppfyllelse.

Flera projekt och stora satsningar på arbetet med att minska skolfrånvaron har påbörjats och genomförs, vilket upplevs som mycket positivt. Det påbörjade arbetet med ökad skolnärvaro har på grund av pandemin inte gjort det möjligt att följa upp och se de faktiska resultaten.

Det strategiska området Livslångt lärande har inte utvecklats i förhållande till föregående år. Pågående arbete inom skolans områden är långsiktiga och har påverkats av pandemin i två år. Utvecklingen inom området bedrivs även genom samverkan och samarbete regionalt och nationellt, vilket innebär stor betydelse av fortsatt uthållighet i samarbetet. Ekonomiskt utsatta hushåll har ökat från en tidigare nedgång men varierar under året och det har varit en positiv utveckling under den senaste perioden.

Det strategiska området Allas inflytande omfattar verksamhet och aktiviteter inom många olika områden, vilket specifika indikatorer endast visar delar av. Även här har pandemin fått vissa konsekvenser, vilket bland annat inneburit att ett mål samt några indikatorer inte varit möjliga att mäta. Föreningar som arbetar aktivt med barn, unga, integration och mångfald ska stimuleras. Pandemin har gjort att föreningarna inte har haft verksamhet i samma omfattning som tidigare. Däremot har föreningar stimulerats med extra medel som utbetalats som bidrag till ökade aktiviteter på grund av pandemin.

Det strategiska området God service bedöms som uppfyllt. Kommunen har en god fungerande verksamhet kring tillgänglighet, bemötande, utveckling av digitala tjänster samt bidrar till förenklad kontakt med kommunala verksamheter.

HÅLLBAR KOMMUN

Hallsbergs kommun ska vara ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle, där människors livskvalitet ökar.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Hallsbergs kommun har god ekonomisk hushållning.
Indikator Målet är uppfyllt Ekonomiskt resultat ska vara minst 1,6 procent.
Kommentar:
Det ekonomiska resultatet blev 7,2 procent. Det goda resultatet beror på att kommunen haft högre skatteintäkter och statsbidrag än beräknat. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Hallsbergs kommun ska minska sin miljö- och klimatpåverkan.
Indikator Målet är ej uppfyllt Andel miljöbilar i kommunorganisationen.
Indikator Målet är uppfyllt Andelen resor (antal kilometer) med miljövänligt alternativ ska öka.
Kommentar:
Andelen miljöbilar minskade från 28 procent 2019 till 22 procent 2020. Totalt har tåg nyttjats vid 201 tjänsteresor under året. CO2-utsläppen har i och med detta uppgått till 0,01 kg jämfört med 3 185 kg vid motsvarande antal bilresor. Målet bedöms vara delvis uppfyllt då en indikator är uppfylld och en inte uppfylld.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Hallsbergs kommun ska ge förutsättningar för medborgare och näringsliv att bidra i arbetet med miljö- och klimatpåverkan.
Indikator Målet är uppfyllt Insamlat hushållsavfall totalt kg per person ska minska.
Indikator Målet är uppfyllt Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning ska öka.
Kommentar:
Insamlat hushållsavfall har efter flera års minskning nu ökat och andelen hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning minskat. Målet är inte uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Hallsbergs kommun ska ha ett positivt näringslivsklimat som bidrar till utveckling och innovationskraft.
Indikator Målet är uppfyllt Företagsklimat enligt Insikt, totalt NKI (nöjd-kund-index).
Indikator Målet är uppfyllt Svenskt Näringslivs enkät av företagsklimat.
Kommentar:
År 2020 ökade NKI med en enhet till 78, medan Svenskt Näringslivs rankning av företagande i Hallsbergs kommun minskade jämfört med tidigare mätning. Målet är delvis uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är ej uppfyllt Skolfrånvaron ska minska.
Indikator Målet är ej uppfyllt Ingen elev ska ha en frånvaro som överstiger 10 %
Kommentar:
Elevfrånvaron jämfört med förra året har ökat. Det påbörjade arbetet med ökad skolnärvaro har inte kunnat upprätthållas i och med pandemin och de positiva resultaten har uteblivit. Målet är inte uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Alla barn, unga, vuxna och familjer i kommunen ska erbjudas goda livsvillkor och ska så långt som möjligt erbjudas stöd och tidiga insatser.
Indikator Målet är delvis uppfyllt Det förebyggande arbetet ska stärkas genom att antalet besökare och deltagare i social- och arbetsmarknadsförvaltningens öppenvårdsverksamheter och öppna verksamheter ska öka mot föregående år.
Kommentar:
Utifrån Nära vård och den enskildes egenansvar, behöver arbetsterapeuters och sjuksköterskors uppdrag förändras till mer förebyggande aktiviteter, samt att motivera den enskilde till ett egenansvar. Under höstterminen har öppna aktiviteter genomförts på dagcentralerna. Antalet besökare till integrationsenheten som behöver ökat stöd och hjälp med frågor som gäller arbete, ekonomi och familj, har ökat. Målet är uppfyllt.

LIVSLÅNGT LÄRANDE

Allas lika rätt till en bra utbildning är en förutsättning för ett samhälle där alla ges möjligheten till ett gott liv. Kommunen ska verka för ett lärande genom hela livet.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Alla barn och unga ska ges goda förutsättningar genom uppväxt och skolålder.
Indikator Målet är uppfyllt Andelen barn 1–5 år inskrivna i förskolan ska öka.
Indikator Målet är uppfyllt Andel elever i skolår 9 som känner sig trygga i skolan.
Indikator Målet är uppfyllt Andel invånare med eftergymnasial utbildning 25–64 år.
Indikator Målet är ej uppfyllt Andel invånare 0–19 år i ekonomiskt utsatta hushåll.
Kommentar:
Andelen barn inskrivna i förskolan har efter flera år med ökningar minskat med 2,9 procentenheter till 84,6 procent. Andelen elever i skolår 9 som känner sig trygga i skolan har ökat med 1 procentenhet till 79,6 procent 2021. Andelen invånare med eftergymnasial utbildning ökar också och var 27,0 procent 2020. Andelen invånare (0–19 år) i ekonomisk utsatthet har ökat från 7,2 procent till 8,7 procent. Målet bedöms vara delvis uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Hallsbergs kommun ska verka för bättre skolresultat.
Indikator Ingen indikator Elever i skolår 3 som deltagit i alla delprov, som klarat alla delprov i ämnesprovet i svenska
Indikator Målet är delvis uppfyllt Elever i skolår 9 som är behöriga till yrkesprogram
Kommentar:
Andelen som deltagit och klarat alla delprov i ämnesprovet i svenska ökade från 54 procent 2018 till 63 procent 2019. Inga prov genomfördes under 2020/2021 på grund av pandemin. Därför saknas statistik för 2021, indikatorn kan därför inte bedömas dessa år. Andelen elever som är behöriga till yrkesprogram ligger på samma nivå som tidigare, 73 procent. Målet bedöms därför vara delvis uppfyllt eftersom en indikator kunnat mätas vilken delvis uppfyllts.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Hallsbergs kommun ska ha en gymnasieskola väl avvägd utifrån elevers efterfrågan och samhällets utveckling.
Indikator Målet är uppfyllt Andel gymnasieelever med examen inom fyra år.
Kommentar:
Kommentar: Andelen gymnasieelever med examen inom fyra år har minskat till 71,4 procent. År 2020 var andelen 72,5 procent. Målet är inte uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är ej uppfyllt Matematikresultaten ska förbättras.
Indikator Målet är ej uppfyllt Andelen elever som klarar nationella proven i matematik i skolår 9 ska årligen öka för att 2022 vara 100 %
Indikator Ingen indikator Andelen elever som klarar nationella proven i matematik i skolår 3 ska årligen öka för att 2022 vara 100 procent.
Indikator Ingen indikator Andelen elever som klarar Skolverkets diagnos ”Hitta matematiken” ska årligen öka för att 2022 vara 100 procent.
Kommentar:
Provet består av nio delprov och på åtta av dessa har cirka 85 procent klarat godkänd. 60 procent har klarat samtliga delprov. Resultaten varierar mellan skolorna. De nationella proven i matematik i skolår 9 genomfördes ej detta läsår. Andelen elever som klarar ”Hitta matematiken” varierar mellan skolorna där några uppnår målet medan andra uppnår målet delvis. Målet bedöms som delvis uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är ej uppfyllt Hallsbergs kommun ska förbereda personer som står utanför eller inte har behövlig förankring på arbetsmarknaden så att de kan få sin försörjning tillgodosedd genom arbete eller studier.
Indikator Målet är ej uppfyllt Alla som kan bidra till sin egen försörjning ska göra det. Minst 80 procent av de personer som uppbär försörjningsstöd, med arbetsförmåga, ska vara självförsörjande inom sex månader.
Kommentar:
Totalt 164 insatser avslutades under året då personerna har blivit självförsörjande. Den genomsnittliga tiden för alla som uppburit ekonomiskt bistånd har varit 5,8 månader. 76 procent av de personer med arbetsförmåga som fått ekonomiskt bistånd 2021 har nått självförsörjning inom sex månader. En orsak till att målet på 80 procent inte nåddes helt är att arbetslösheten ökat på grund av pandemin och därmed har behovet ökat av långvarigt ekonomiskt bistånd. Målet bedöms som delvis uppfyllt.

ALLAS INFLYTANDE

Hallsbergs kommun ska värna om och samverka med kommuninvånarna och vara lyhörd för idéer och synpunkter.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Kommunens invånare ska ges möjlighet att delta i kommunens utveckling.
Indikator Målet är uppfyllt Andel valdeltagande i senaste kommunalvalet
Indikator Ingen indikator Möjlighet att ställa frågor vid kommunfullmäktige.
Indikator Målet är uppfyllt Synpunkter, felanmälan och förslag.
Kommentar:
Valdeltagandet i det senaste riksdagsvalet ökade medan deltagandet i region- och kommunalvalet var på samma nivå som tidigare val. Kommunen har ett system för att ta emot invånarnas synpunkter. Möjlighet finns att ställa frågor på kommunfullmäktige. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Elevers inflytande i undervisningen ska årligen öka.
Indikator Målet är delvis uppfyllt ”Lärarna tar hänsyn till elevernas åsikter” ska årligen öka för att 2022 vara minst 80 procent.
Indikator Målet är delvis uppfyllt Elevrådet får vara med och påverka saker som är viktiga för eleverna på skolan. Inflytandet ska årligen öka för att 2022 vara 100 procent.
Kommentar:
78 procent av eleverna anser att lärarna tar hänsyn till deras åsikter, det är en förbättring från föregående år med 2,1 procentenheter. 74,4 procent av eleverna upplever att elevrådet får vara med och påverka. Det var en minskning från 75,4 procent år 2020. Målet bedöms vara delvis uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är ej uppfyllt Föreningar som arbetar aktivt med barn, unga, integration och mångfald ska stimuleras.
Indikator Målet är ej uppfyllt Andelen föreningar som får det högre aktivitetsbidraget ska årligen öka, för att 2022 vara 50 procent.
Kommentar:
Pandemin har gjort att föreningarna inte har haft lika mycket verksamhet. Underlag saknas för att värdera målet.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Insatserna inom social- och arbetsmarknadsförvaltningens verksamheter ska anpassas utifrån den enskildes behov där den enskilde ges möjlighet till delaktighet.
Indikator Målet är delvis uppfyllt Minst 90 procent av brukarna inom social- och arbetsmarknadsförvaltningen ska vara nöjda med graden av delaktighet.
Kommentar:
Personalen inom enheten för förebyggande arbete utvecklar genomförandeplaner och ser till individernas behov och önskemål. Inom hemtjänsten är en av de viktigaste faktorerna för att skapa delaktighet genomförandeplanen. På grund av pandemin har de tidigare gårdsråden inte kunnat genomföras. På vård- och omsorgsboendenas kontinuerliga boenderåd görs boende delaktiga i det som sker på boendet. Målet bedöms vara delvis uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Hallsbergs kommun ska utveckla kanaler för medborgardialog.
Indikator Målet är uppfyllt Antal genomförda medborgardialoger under året.
Kommentar:
Kommunen genomförde ortsbesök i Vretstorp, Sköllersta, Pålsboda, Hjortkvarn, Björnhammar, Östansjö, Svennevad och Skogaholm. Vid flera av besöken har kommunens säkerhetssamordnare deltagit. Tekniska förvaltningen har deltagit i alla besök och fastighetsavdelningen på de orter där avdelningen ansvarar för någon fastighet. Målet är uppnått.

GOD SERVICE

Representanter för Hallsbergs kommun ska alltid ge ett professionellt bemötande och god service.

Lyssna 

KF-mål Målet är delvis uppfyllt Kommunens verksamheter ska ha en hög tillgänglighet.
Indikator Målet är ej uppfyllt Andel som får svar på e-post inom en dag.
Indikator Målet är delvis uppfyllt Andel som får svar i telefon inom 60 sekunder.
Kommentar:
Andelen som får svar på e-post inom en dag har förbättrats jämfört med mätningen 2019, från 78 procent till 83 procent. Även andelen som får svar i telefon inom 60 sekunder har förbättrats, från 55 procent till 59 procent. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Vid kontakt med kommunen ska personer uppleva ett gott bemötande.
Indikator Målet är uppfyllt Andel maxpoäng gott bemötande.
Kommentar:
Andelen som anser att de får ett gott bemötande vid kontakt med kommunen är 98 procent och 2 procent anser att bemötandet är medelgott. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Ökad digitalisering i utbudet av tjänster.
Indikator Målet är uppfyllt Andelen ärenden som kommunens invånare kan utföra digitalt ska öka.
Kommentar:
Ärenden som kommunens invånare kan utföra digitalt har ökat med 20 procent. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Alla nämnder ska bidra till att förenkla kontakten med våra verksamheter.
Indikator Målet är uppfyllt Förvaltningarnas del på kommunens webbplats ska uppdateras kontinuerligt så att kontaktuppgifterna är aktuella.
Kommentar:
Uppdateringar görs och kontinuerligt ses webbsidor och broschyrer över vid förändringar.
Webbplatsen anpassas utifrån lagen om tillgänglighet. Det finns även verksamhetsspecifika Facebooksidor där verksamheter lägger ut information. Målet är uppfyllt.

Lyssna 

KF-mål Målet är uppfyllt Verksamheten ska organiseras utifrån brukarens/klientens behov.
Indikator Målet är uppfyllt I 100 procent av genomförandeplanerna ska det framgå när brukaren/klienten önskar insatsen.

Kommentar:
All personal inom hemtjänsten har fått utbildning i dokumentation och att göra genomförandeplaner. Då dagverksamheterna har varit stängda större delen av 2020 har flera genomförandeplaner inte uppdaterats eller inte blivit gjorda. Alla boende har dock en genomförandeplan och två gånger per år ska genomförandeplanerna granskas utifrån boendes behov i relation till bemanningskrav.
All personal inom hemtjänsten har fått utbildning i dokumentation och att göra genomförandeplaner. Planen ska upprättas tillsammans med brukaren och dennes önskemål ska efterfrågas. Inom verksamheten vård- och omsorgsboende finns ett förbättringsarbete att utföra för att nå detta mål. Inom individ- och familjeomsorgen är inte målet uppnått fullt ut under året. Inom arbetsmarknads- och integrationsenheten behövs mer tydlighet i syftet med genomförandeplanerna för att nå målet. Målet bedöms vara delvis uppfyllt.