Förväntad utveckling

Syna tillvaxt

Det här avsnittet redovisar förhållanden och faktorer som kan påverka den kommunala ekonomin och verksamheten den närmaste tiden och vilka risker och osäkerhetsfaktorer det innebär.

Sysselsättning och tillväxt

Utvecklingen av sysselsättning och tillväxt har stor betydelse för kommunens intäkter, som till största delen består av skatter och generella statsbidrag.

Grunden för en stark välfärd är en ekonomi i balans. Målet är ekonomiskt överskott i goda tider, för att kommunen ska ha en buffert när tiderna blir sämre. Det budgeterade resultatet för 2022 är 17,0 mnkr. För 2023 och 2024 är det budgeterade resultatet 17,3 mnkr respektive 17,9 mnkr. Det är ett resultatmål på 1,6 procent i förhållande till totala skatteintäkter och statsbidrag.

Skatteunderlag

I sin första skatteunderlagsprognos för 2022, publicerad i februari 2022, räknar Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, med starkare skatteunderlagstillväxt 2021–2023, men svagare 2024–2025 jämfört med den tidigare prognosen. Sammantaget innebär det en högre slutnivå 2025. Utvecklingen beror på starkare konjunkturutveckling.

Jämfört med de budgeterade intäkterna visar prognosen en kraftig ökning 2022 och en något lägre 2023–2024.

Det är både skatteintäkter samt generella statsbidrag och utjämning som ökar jämfört med budget 2022–2024.

SKR presenterar nya prognoser för skatteintäkter och kommunal utjämning vid omkring fem tillfällen 2022.

Befolkningsutveckling

Kommunens kostnader påverkas av förändringar i befolkningen samt behov, förväntningar och krav. Kommunen analyserar varje år förutsättningar inför planering och beslut om verksamhetsmål och budget. En viktig del är befolkningsprognosen. I prognosen som låg till grund för budgeten 2021 och flerårsplanen 2022–2023, räknade kommunen med en viss befolkningsökning, bland annat genom inflyttning de närmaste åren. År 2021 ökade invånarantalet med 206 personer. En justering av befolkningsprognosen görs våren 2022 inför kommande planeringsperiod 2023–2025. Hur det planerade bostadsbyggandet kan genomföras är en avgörande faktor.

Befolkningsutvecklingen tillsammans med ökad efterfrågan på välfärd innebär ett ökat kostnadstryck. Kommunen står inför stora utmaningar, trots att regeringen ger både generella och riktade statsbidrag till olika områden. Det krävs därför en rad åtgärder för att kostnaderna inte ska överstiga intäkterna på ett par års sikt. Samtidigt måste kommunen intensifiera arbetet med effektivisering, utveckling och förnyelse genom strukturella åtgärder, mer samverkan och nya arbetssätt inom välfärd och administration.

I kommunstyrelsens budget för 2022 ingår medel för att fortsätta satsningen på digitalisering med 2 mnkr. Digitalisering är en viktig möjlighet att effektivisera verksamheten, öka tillgängligheten och samtidigt förbättra servicen.

Pensioner

Pensionsskulden i kommuner och regioner beräknas enligt Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld (RIPS).

Styrelsen för SKR beslutade i april i enlighet med RIPS-kommitténs förslag att nya parametrar över livslängden ska användas i pensionsskuldsberäkningarna. Det nya livslängdsantagandet bygger på data för kommunsektorns anställdas dödlighet och inkomster.

Ändringen i livslängdsantagandet innebär att den beräknade pensionsskulden ökar med cirka 4 procent.

Kompetensförsörjning

Kompetensförsörjningen är en av de viktigaste och svåraste utmaningarna i de kommunala verksamheterna. Konkurrensen om de medarbetare som behövs i förskolor och skolor har ökat. Det finns en nationell brist på förskollärare och lärare.

Kommunstyrelsen beslutade 2019 att anta en strategi för kompetensförsörjning. Syftet är att tydliggöra styrning, viljeinriktning och utvecklingsbehov när det gäller det strategiska arbetet med kompetensförsörjning.

I Örebro län startade ett delprojekt med en gemensam kompetensförsörjningsplan i projektet Nära vård. Kompetensförsörjning är en regional utvecklingsfråga som gäller tillväxt och konkurrenskraft. Demografin ökar behoven. Andelen äldre i befolkningen ökar, vilket leder till att efterfrågan på vårdutbildad personal väntas öka starkt fram till 2025. Ökningen förväntas stiga ännu mer efter 2025, då allt fler kommer in i de riktigt vårdtunga åldrarna (85+).

Nyttan och effekter med projektet:

  • Det ger varje kommun en bild över dess kompetensförsörjningsutmaningar och därmed förutsättningar att reflektera över konkreta lösningar.
  • Kommunerna i länet får tillgång till en metod för att arbeta systematiskt med kompetensförsörjning. Metoden kan även användas på andra områden i ett långsiktigt arbete för att trygga kompetensen.
  • Projektet ger en länsövergripande bild över läget som underlag till den kompetensförsörjningsplan som ska formuleras 2022.
  • I social- och arbetsmarknadsförvaltningen samarbetade en arbetsgrupp om frågan med Region Örebro län och övriga kommuner i länet.

Bostads- och lokalförsörjning

Hallsbergs Bostads AB, HBAB, utför drift och förvaltning av hyresfastigheter samt vård- och omsorgsfastigheter på uppdrag av kommunens fastighetsavdelning.
Ytterligare 24 lägenheter i kvarteret Lien på norr i Hallsberg blev färdiga för inflyttning.

Bostadsbyggandet är viktigt för Hallsbergs utveckling.

Lokalförsörjningsplanen visar behovet av nya och ombyggda verksamhetslokaler de kommande fem åren. Planen utmynnar i prioriterade projekt inom strategiska investeringar i budget och flerårsplan.

Planerade investeringar beslutas i form av investeringsramar för kommande treårsperiod. Ramarna tar kommunen fram med utgångspunkt från tidigare planer och uppdaterade investeringsbehov som redovisats under budgetprocessen. I investeringsplanen för 2022–2024 finns bland annat utrymme för en ny förskola i södra Hallsberg.