Lärande

Utbildning, kultur och fritid
Lärande 2022
Budget (tkr) 130 192
Drift (tkr) 131 670
Budgetavvikelse (tkr) - 1 478
Antal årsarbetare 232,24
Män 32,07
Kvinnor 200,17
Frisktal (%) 92,66

Årets resultat

Sektor lärandes underskott beror till stor del på högre personalkostnader för kommunens egna för- och grundskolor samt större bidrag till friskolan än budgeterat på grund av större elevkullar hos privata förskolor och skolor. Det innefattar även bidrag för fastighetskostnader och kost som inte fanns med i budget. Friskolan har även fått extra ersättning för särskilt stöd under året.

Andra orsaker till de höga personalkostnaderna är att fler barn och elever behöver särskilt stöd både på förskolan och i grundskolan, och att pandemin lett till ett stort kunskapstapp. De flesta av dessa kostnader har täckts av extra statsbidrag under året. Underskottet har även delvis balanserats av lägre personalkostnader än budgeterat för gymnasiet.

Små enheter på förskolor och grundskolor gör det svårt att samarbeta mellan enheter då det krävs förflyttning av personal inom kommunen.

Kostnader för förbrukning och it har varit höga inom för- och grundskola då bland annat läromedel har ökat i pris och förändringar i kursplaner har krävt inköp av nya läromedel. Däremot har Lärcentrum kunnat spara in på förbrukningskostnader vilket täckt upp för en del av underskottet. Det riktade statsbidraget för ”likvärdig skola” bidrog med 5,7 mkr och användes till att finansiera exempelvis coacher, rastresurser och utvecklingsledare.

Medarbetare

När det gäller arbetsmiljöarbetet följer alla verksamheter kommunens samverkansplan. Det systematiska arbetet har utvecklats och genomsyrar nu hela sektor lärande vilket har bidragit till att hålla arbetsmiljöfrågorna aktuella.

I HÖK-2-avtalet fortsätter sektorn som arbetsgivare att samverka med kommunens lärare och det nya fackförbundet Sveriges Lärare. Målet med samverkan är att jobba med arbetsmiljö, arbetstider, arbetsbelastning och arbetsorganisation.

Sektor lärandes sjuktal var ungefär som 2021.

Visionen för sektor lärande är nyfikenhet, trygghet, framtidstro och lärande för eleverna, men speglas också i det positiva resultatet i HME-enkäten (Hållbart medarbetarengagemang) som all personal i kommunen har gjort.

Viktiga händelser

Under våren 2022 mattades pandemin av och verksamheten kunde nästan återgå till ett normalläge. Elevers frånvaro har ändå skapat problem, vilket främst har märkts på måluppfyllelsen på högstadiet och behörigheten till gymnasiet. Även barns frånvaro i förskolan har varit hög och gjort det svårare att planera verksamheten.

Grundskolan har jobbat med att införa den nya läroplanen och kursplanen som började gälla 2022. Parkskolan har arbetat för att förändra strukturen för årskurserna F–3 och fritidshem, och förtydligat uppdraget. En satsning pågår för att förstärka organisationen med vikarier och rekrytering av nya medarbetare med stöd av högskolans lärarutbildningar, där lärarstudenter kan vara anställda och samtidigt studera på distans.

På Lärcentrum har praktiksamordnare och nya inriktningkurser inom vård och städ lett till bra resultat. Elevhälsan har efter Lex Sarah-rapporten rekryterat skolsköterskor för att kunna uppfylla kraven. Det finns även tillgång till skolläkare och elevhälsan har anordnat förebyggande föräldrautbildningar som varit uppskattade.

Sektor lärande är involverad i flera projekt som pågår under flera läsår. Ett exempel är ett suicidprojekt med handlingsplan som involverar hela sektor lärande, planering för ny F–3-skola och förskola i Vansbros centralort och ett skolnärvaroprojekt i samverkan med Storfors och Forshaga kommuner.

Framtiden

De prioriterade områdena i förskolan är att förbättra arbetsmiljön för både barn och medarbetare och en högre standard på utemiljön. Utöver det behöver verksamheten fler utbildade medarbetare.

Det finns planer på regeringsnivå att göra grundskolan tioårig. Det betyder att förskoleklass kommer att ingå i grundskolan i stället för att vara en egen skolform. Redan nu erbjuds förskollärare i förskoleklass fortbildning genom lärarlyftet. Idag finns det två förskollärare som genomför fortbildningen.

Elevhälsan ska utöka samverkan med både primärvården, regionen och socialtjänsten kring förebyggande aktiviteter med mer fokus på gruppnivå kommande år.

Arbetet med att locka elever till musikskolan fortsätter, med fler skolbesök med demonstrationer av instrument och en större aktivitet på sociala medier inför och efter olika arrangemang. Detta för att visa all den verksamhet musikskolan erbjuder för barn och ungdomar. Musikskolan ska också samverka med grundskolor där musiken blir en del i olika ämnen.

Lärcentrum fortsätter försöka hitta möjligheter till kombinationsutbildningar för sfi-eleverna, och sitt utåtriktade arbete med utvecklingen av samarbete mellan olika aktörer i samhället. Lärarna fortsätter med det kollegiala lärandet inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. En förhoppning är även att få till ett närmare samarbete med politiken och tydliggöra mål och intentioner med verksamheten.

Den lokala överenskommelsen med regionen om familjecentral är undertecknad och framöver väntar ett arbete med att skapa funktionsprogram och organisation i samverkan med regionen.