Kommunkoncernen

Kommunkoncernen
Personalnyckeltal koncernen Dala Vatten och Avfall AB Vansbrohem Brandkåren Norra Dalarna
Sjukfrånvaro
Total sjukfrånvaro i % av de anställdas sammanlagda ordinarie arbetstid 5,6 2,3 1,8
Andel av sjukfrånvaron som avser frånvaro under en sammanhängande tid av 60 dagar eller mer (%) 2,1 0,0 35,6
Sjukfrånvaro för kvinnor (%) 2,7 2,6 0,8
Sjukfrånvaron för män (%) 6,7 2,2 1,9
Sjukfrånvaro i åldrarna 29 år eller yngre (%) 8,4 0,8 0,5
Sjukfrånvaro i åldrarna 30–49 år (%) 4,5 3,2 2,4
Sjukfrånvaro i åldrarna 50 år eller äldre (%) 5,9 1,8 1,2
Antal anställda 88 15 303
Fördelning anställda
Kvinnor 25 5 42
Män 63 10 261

Vansbro Teknik AB

Vansbro Teknik AB ansvarar för kommunens VA-verksamhet och för avfallsverksamheten i Vansbro, på uppdrag av Vansbro kommun. Såväl VA-verksamheten som avfallsverksamheten drivs och administreras av Dala Vatten och Avfall AB.


Resultat

Finansiella nyckeltal

(tkr) 2020 2021 2022
Nettoomsättning 35 234 36 291 37 149
Resultat efter finansiella poster - 895 639 - 322
Balansomslutning 183 115 182 248 178 333
Investeringar 12 489 8 196 10 669
Långfristiga skulder 152 374 93 475 108 599
Soliditet, % 7,8 7,5 7,8

Resultatet för Vansbro Teknik 2022 var 0,7 mkr bättre än budget. Större produktionskostnader, övriga kostnader och räntekostnader än beräknat kompenserades av större intäkter och lägre kostnader debiterade från Dala Vatten och Avfall än beräknat, vilket ledde till överskottet. Investeringarna uppgick till 11 mkr vilket var 29 procent av investeringsbudgeten 2022.

Finansiella poster ökade med 0,4 mkr till 1,3 mkr. Den genomsnittliga räntekostnaden inklusive borgensavgift uppgick till 0,8 procent. Bolaget amorterar cirka 5 mkr per år. Den totala låneskulden per 2022-08-31 var 144 mkr.

Resultatet efter finansiella poster 2022 var –0,3 mkr mot budgeterade –1 mkr.

Det negativa resultatet bokförs mot tidigare års upparbetade vinster vid årsskiftet, vilket innebär att obeskattade medel minskar.


Viktiga händelser

Med anledning av världsläget och kriget i Ukraina har bolaget lagt stort fokus på uppdatering av beredskapsplanen för VA och andra åtgärder kopplade till säker dricksvattenförsörjning.

Under året fortsatte arbetet med ledningsförnyelse i VA-nätet och planering för kommande ledningsförnyelse. Totalt reinvesterade bolaget 3 mkr i det befintliga ledningsnätet 2022. Ledningsnätet är till viss del av dålig kvalitet och både större och mindre läckor i såväl vatten- som spillvattensystemen har förekommit under året.

Ett haveri i Övermo avloppsreningsverk i Leksand hade en negativ påverkan på slamhanteringen i alla fyra kommuner där Dala Vatten och Avfall sköter VA- försörjningen, med ökade kostnader som följd.

Under året har bolaget tecknat ett industriavtal med Orkla om omhändertagande och behandling av processpillvatten. Även ett nytt avtal om nya master vid vattentorn har tecknats med intentionen att flytta antenner och mobilsändare från vattentorn.

Under 2022 gjorde bolaget en upphandling av insamling av kommunalt avfall från hushåll. I mars 2023 ersätter Nordisk Återvinning Service nuvarande insamlingsentreprenör. Arbete pågår inför övergången till den nya entreprenören.

Vansbro kommun har, efter en vägvalsutredning, beslutat gå vidare med renovering av Vansbro reningsverk. Tillståndsansökan är också klar och inlämnad.

Förfrågningshandlingar är framtagna och upphandlingen genomförd. Då anbuden som inkom översteg budgeten, har dock upphandlingen avbrutits och övergått i förhandling. Totalt har 6,6 mkr upparbetats varav 2,2 mkr under 2022. Vansbro Teknik AB:s styrelse har efter förhandling i december 2022 godtagit en budget på 72 mkr för åren 2023–2024.

Dala Vatten och Avfall AB

Dala Vatten och Avfall AB är ett samordningsföretag som sköter driften och administrerar vatten- och avloppsverksamhet samt avfallshantering i kommunerna Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro via respektive kommuns driftbolag. Bolaget startade 2007 och ägs till lika delar av de fyra kommunerna. Namnet förkortas DVA.

Finansiella nyckeltal

(tkr) 2020 2021 2022
Nettoomsättning 70 824 73 142 70 934
Resultat efter finansiella poster 134 57 216
Balansomslutning 39 924 43 853 44 828
Soliditet, % 1,5 9 9,2
Långfristiga skulder 30 225 18 050 29 400

Bolaget lämnade ett överskott som var 216 tkr högre än budgeterat. Till största delen beror det på lägre personalkostnader på grund av vakanta tjänster. Även kommunikationskostnader och it-kostnader var lägre än budgeterat medan utbildningskostnader, kostnader för inhyrd personal och fordonskostnader var större än budgeterat. Bolaget vidarefakturerade sina kostnader till driftbolagen i Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro.


Förväntad utveckling

I december 2022 fastställde DVA verksamhetsplanen för 2023–2025 med mål för ekonomisk hållbarhet och effektivitet, miljömässig hållbarhet, leveranssäkerhet, kund och kommunikation, samverkan och dialog samt social hållbarhet. Prioriterade projekt innefattar bland annat minskat utläckage i vattenledningsnätet och ökad utsortering av förpackningar från hushållsavfallet för att minska avfall som går till förbränning.

Åtgärderna bidrar även till minskade produktionskostnader, en hållbar miljö och en stabil ekonomi.

Inför 2023 råder stor osäkerhet på grund av omvärldsfaktorer som fortsatt stigande räntor och transport-, el-, material- och bränslekostnader som väntas påverka bolagets ekonomi negativt.

Utifrån en ny lag (se nedan) ska DVA tillsammans med de fyra ägarkommunerna ta fram nya vattentjänstplaner och kretsloppsplaner. Under 2023 ska även en plan redovisas för införande av fastighetsnära insamling av förpackningar.

Vattentjänstplaner

2022 beslutade riksdagen om ändringar i lagen om allmänna vattentjänster. Ändringarna innefattar ett nytt krav på att alla kommuner ska ta fram en vattentjänstplan. Planen ska vara antagen av kommunfullmäktige innan utgången av 2023. Arbetet med att ta fram en vattentjänstplan för Vansbro kommun kommer att pågå 2023.

Fastighetsnära insamling

Från och med 1 januari 2024 övergår insamlingsansvaret till kommunerna som då ska ordna med separat insamling av källsorterade förpackningar genom fastighetsnära insamling eller vid lättillgängliga insamlingsplatser. Förändringen gäller förpackningar av papper och kartong, plast, metall, färgat och ofärgat glas, trä och övrigt förpackningsmaterial.

Bygg- och rivningsavfall

Från och med 2023 blir omhändertagandet av bygg- och rivningsavfall som inte producerats i yrkesmässig verksamhet ett kommunalt avfall. Återvinningscentralerna planerar att utöka antalet fraktioner för att möta lagkraven för bygg- och rivningsavfall.

Budget 2023, investeringsplan och lånebehov 2023–2027, taxeutveckling 2023–2030

Inom de fyra VA-kollektiven är avskrivningskostnader och räntekostnader de två största taxedrivande posterna. Inom de fyra avfallskollektiven är produktionskostnaderna den största taxedrivande posten på grund av inflation och kostnadsökningar.

Investeringstakten inom de fyra kommunernas teknikbolag är fortsatt hög. Under 2023 är 263 mkr planerade att investeras i de fyra kommunerna och enligt investeringsplanen för 2023–2027 kommer omkring 1 224 mkr (1,2 miljarder) att investeras i de fyra kommunerna.

Stiftelsen Vansbrohem

Vansbrohem är en bostadsstiftelse som äger, bygger och förvaltar bostäder i Vansbro. Fastigheterna omfattar totalt 710 lägenheter och 67 lokaler samt garage och bilplatser. Stiftelsens totala yta av bostäder och lokaler är 47 622 kvadratmeter och Vansbrohem har 15 tillsvidareanställda.


Ekonomi och resultat

(tkr) 2020 2021 2022
Nettoomsättning 47 591 50 063 50 611
Resultat efter finansiella poster 62 959 49
Soliditet, % 10,7 11,4 10,7

2022 års verksamhet resulterade i ett överskott på 49 tkr, vilket innebär att Vansbrohem har redovisat positiva resultat sedan 2009, alltså 14 år i rad.

Hyresintäkterna ökade med 900 tkr brutto, men samtidigt ökade hyresförlusterna på grund av vakanser med 430 tkr. Övriga intäkter ökade med 1 mkr, varav 500 tkr var försäkringsersättningar, 230 tkr vinst från fastighethetsförsäljning och 220 tkr vinst från andelar i Adleva AB.


Viktiga händelser

Under 2022 har Vansbrohem gjort investeringar i bergvärmepumpar vid Norr- och Sörgården på Berghedsområdet i Äppelbo. Investeringen beräknas ge en besparing på cirka 80 000 kWh/år.

Projektering pågår för ombyggnad av lokaler till trygghetsboende vid servicehuset Solgärdet i Dala-Järna och Legoland i Nås, vilket ska utföras under 2023.

Ombyggnaden kommer även att öka antalet lägenheter.

Laddstolpar för elbilar har installerats vid tre av Vansbrohems fastigheter och även vid stiftelsens egen verksamhetslokal i Vansbro.

Avtalet om byggnation av fyra parhus med åtta seniorbostäder vid Korsnäsgårdsområdet, som Vansbrohem tecknat med entreprenör i enlighet med Sveriges Allmännyttas (före detta Sabo) ramavtal, har hävts efter överenskommelse med entreprenören. Orsaken är den kraftiga prisökning som entreprenören aviserat och ett fullföljande av avtalet riskerade att ge allvarliga ekonomiska konsekvenser för Vansbrohem. Projektet kommer förhoppningsvis att genomföras i någon form när de ekonomiska förutsättningarna har förbättrats.

Planering pågår för byggnation på den förvärvade fastigheten i kvarteret Skogvaktaren. Rivningslov är beviljat, men Vansbrohem inväntar ändringar av gällande detaljplan innan byggprojektet kan starta.

Under 2022 har Vansbrohem sålt ytterligare ett radhus vid Säljevägen och nu har Vansbrohem endast tre hyreslägenheter kvar på Säljevägen.


Framtid

Det finns fortfarande en ganska stor efterfrågan på bostäder, framför allt i Vansbro och Dala-Järna. Vansbrohem planerar för att bygga bostäder i kvarteret Skogvaktaren på en fastighet som Vansbrohem förvärvat, men det krävs ändringar i gällande detaljplan innan byggnation av nya flerbostadshus kan påbörjas. Däremot finns det rivningslov för befintliga byggnader på fastigheten.

Under året har lägenheterna i Nås, som Migrationsverkets återlämnat, varit outhyrda då efterfrågan på bostäder i Nås är mycket låg. Vid årets slut var 36 lägenheter outhyrda varav 10 är under reparation, 23 vakanta och de övriga 3 lägenheterna är uthyrda från januari 2023.

Brandkåren Norra Dalarna

Brandkåren Norra Dalarna är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten i kommunerna Leksand, Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalen. Tillsammans har dessa kommuner 56 991 invånare och förbundet har 303 anställda. Vansbro kommuns andel av förbundet är 12,6 procent.

Driftredovisning (tkr) Utfall 2021 Utfall 2022
Verksamhetens intäkter 6 548 4 976
Verksamhetens kostnader - 73 425 - 77 471
Avskrivningar - 3 692 - 3 499
Verksamhetens nettokostnader - 70 569 - 75 994
Anslag från medlemskommuner 70 538 76 315
Finansiella intäkter 10 65
Finansiella kostnader - 163 - 386
Årets resultat* - 184 0

* Medlemmarna har betalat ett extra medlemsbidrag på 5,2 mkr för att täcka underskottet år 2022.

Världsläget har gjort att kostnaderna har ökat generellt i samhället, och det gäller även brandförbundet. Drivmedelskostnaden ökade exempelvis med 86 procent 2022 jämfört med 2021. Brandförbundet redovisade ett underskott på 5,2  mkr för 2022. Underskottet täcks av extra medlemsinbetalningar från kommunerna.

Lönekostnaderna för heltidsanställd personal gav ett underskott, framför allt i distrikt Mora där behovet av vikarier ökade. Mora är den enda station som har heltidsanställda utryckningsstyrkor.

Även lönekostnaderna för deltidsbrandmännen gav ett underskott. Frekvensen av larm påverkar samt delvis det faktum att brandmän som är under utbildning har rätt till vissa ersättningar som är beroende av vilken lön man har hos sin ordinarie arbetsgivare.

Pensionskostnaderna ökade också med 615 tkr jämfört med 2021.


Viktiga händelser

Personalförändringar har präglat större delen av 2022 hos brandkåren. En heltidsanställd brandinspektör med många tilldelade tillsynsbesök gick i pension i april. Den rekryterade ersättaren gick under hösten Tillsyn A-utbildning för att få formell behörighet att göra tillsynsbesök. En brandinspektör på halvtid har varit föräldraledig från april till oktober. Ordinarie förebyggandechef har varit tjänstledig från och med maj och avslutade sin tjänst vid årsskiftet. Under hösten rekryterades en ny förebyggandechef. Under perioden med frånvaro har arbetsledande roll och chefsroll hanterats av befintlig personal, som utgörs av två brandinspektörer på heltid, en brandinspektör på halvtid, en brandingenjör på halvtid samt två distriktschefer på cirka 25 procent.

Antalet utryckningar ökade från 1 015 år 2021 till 1 058 utryckningar 2022, en ökning med 4 procent. En viss ökning i kategorierna automatiska brandlarm och hot om suicid har skett men i övrigt är ökningen jämnt fördelad mellan kategorierna och är sannolikt en naturlig variation.

Över en längre tidsperiod är trenden däremot nedåtgående med en tydlig nedgång 2020 när Räddningsregion Bergslagen startade en gemensam operativ ledningsorganisation för flera olika räddningstjänster. Det beror sannolikt på att organisationen har ett erfaret brandbefäl som gör en första bedömning av larmsamtalet innan eventuella räddningsresurser larmas ut, vilket har minskat antalet onödiga larm.