Kommunfullmäktige och övriga nämnder

Kommunfullmäktige och övriga nämnder

Kommunfullmäktige

Resultat (tkr) 2022
Budget, netto 390
Drift, netto 488
Avvikelse – 98

Årets resultat

Kommunfullmäktige redovisade ett underskott på 98 tkr för 2022, främst beroende på en ökning av nettokostnaderna med 78 tkr jämfört med 2021.

Revisorerna äskade om utökade budgetmedel för att granska rutiner för försörjningsstöd. Kommunfullmäktige beslutade att utöka budgeten för revisorerna med 130 tkr och minska kommunfullmäktiges budget med lika mycket under året.

En utbildning genomfördes för nyvalda kommunfullmäktigeledamöter i november vilket ledde till ökade kostnader för utbildare och arvoden. Kommunen hade planerat dessa utbildningsinsatser först från 2023 vilket innebar att kostnaderna inte ingick i budget för 2022.

Arvode till demokratiberedningens ordförande har utbetalats från och med januari till och med mars.

I samband med ny mandatperiod har kommunen skaffat it-utrustning till nya ledamöter i kommunfullmäktige.


Viktiga händelser

Kommunfullmäktige hade sex ordinarie sammanträden och ett extra sammanträde 2022. Under året behandlade fullmäktige totalt 163 ärenden. Fullmäktige beslutade om ett antal åtgärder och styrande dokument, bland annat dessa:

  • Kommunikationspolicy
  • Antal ledamöter i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen för kommande mandatperiod
  • Uppdrag till kommunstyrelsen att utreda gemensam fastighetsdrift för Vansbro kommun och Stiftelsen Vansbrohem
  • Investeringspolicy
  • Avveckling av demokratiberedningen, för att i stället låta kommunfullmäktiges presidium överta ansvaret för demokratifrågor
  • Ombudsinstruktion vid bolagsstämma för Dala Vatten och Avfall AB
  • Årsredovisning 2021
  • Ansvarsprövningar
  • Länsgemensam strategi med målbild och färdplan för ”God och nära vård” i Dalarna
  • Arbetsordning för kommunfullmäktige
  • Informationssäkerhetspolicy
  • Motion om tidsbegränsade förordnanden för chefer
  • Tilläggsanslag för granskning av rutiner för försörjningsstöd
  • Utökad borgen för Stiftelsen Vansbrohem
  • Styrning och ledning i Vansbro kommun (styrmodell)
  • Reglemente för ersättning till förtroendevalda
  • Justering av budget för sektor social omsorg med anledning av prognosen
  • Strategisk plan och budget 2023–2027
  • Inköp av strategiska fastigheter
  • Digital signering av protokoll
  • Valärenden i samband med ny mandatperiod
  • Utökning av antal ersättare i kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen

Resultat (tkr) 2022
Budget, netto 3 000
Drift, netto 3 556
Avvikelse – 556

Årets resultat

Kommunstyrelsen redovisade ett underskott på 556 tkr. Underskottet förklaras av kostnader för arvode och omställningsstöd till den avgående kommunstyrelseordföranden. Enligt redovisningsreglerna bokförs ersättningen i sin helhet på 2022 då kostnaden är känd och en ny kommunstyrelseordförande tillträtt. Kostnaden är beräknad till 1,4 mkr och avser 2023 och 2024.

Stöd till politiska partier blev 25 tkr lägre än budgeterat då färre partier fått stöd jämfört med 2021.

Viktiga händelser

För 2022 hade kommunstyrelsen tio planerade beslutssammanträden, nio informationsdagar och tre dagar för överläggning i samband med utarbetandet av strategisk plan och nämndplan. Under året genomförde kommunstyrelsen även två extra sammanträden då ärenden uppkommit som inte kunde vänta till nästa sammanträde och ett sammanträde ställdes in då det inte fanns några ärenden.

Kommunstyrelsen behandlade totalt 221 ärenden 2022. De största frågorna som kommunstyrelsen behandlade 2022 var dessa:

  • Fördelning av statsbidrag för att stärka företagsklimatet
  • Bidrag till utvecklingsgrupper
  • Särskild uppföljning av budget på grund av ansträngd ekonomi
  • Verksamhetsövergång från Förenade Care (Adium) till kommunen
  • Utökat driftbidrag till Vansbrosimningen för underhåll av Plasket
  • Riktlinjer för investeringar
  • Deltagande och medfinansiering av Leaderprojekt 2023–2030
  • Löpande information för utbyggnad av det särskilda boendet Bäckaskog
  • Bidrag för projektering av ”Möjligheternas arena” (Vansbrosimningen)
  • Handlingsplan för bredbandsutbyggnad
  • Nämndplan för 2023

Kommunstyrelsens utskott hade planerat totalt 37 sammanträden under året, men genomförde 53 sammanträden. Nedan redovisas fördelningen på olika utskott och antal ärenden.

  • Utskottet utbildning och arbete: 9 sammanträden, 31 ärenden
  • Utskottet omsorg: 12 sammanträden, 135 ärenden
  • Utskottet leva och bo: 9 sammanträden, 47 ärenden
  • Arbetsutskottet: 23 sammanträden, 303 ärenden

Jävsnämnd

Resultat (tkr) 2022
Budget, netto 90
Drift, netto 83
Avvikelse 7

Årets resultat

Resultatet för jävsnämnden var näst intill ett nollresultat enligt budget, liksom för 2021. Budgeten var i princip densamma båda åren.


Viktiga händelser

Jävsnämnden planerade åtta sammanträden 2022 och genomförde tolv sammanträden, fyra fler än 2021. Totalt behandlade nämnden åtta ärenden varav fyra bygglovsärenden.

Under 2021 planerade nämnden åtta sammanträden och genomförde fyra.

Överförmyndare

Kommunerna Vansbro, Leksand, Mora, Orsa, Rättvik och Älvdalen samarbetar i organisationen Överförmyndare i samverkan i Övre Dalarna, där varje kommun har valda överförmyndare. Överförmyndarkontorets handläggare har sedan till uppgift att utöva tillsyn och kontroll över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap.

Resultat (tkr) 2022
Budget, netto 1 326
Drift, netto 997
Avvikelse 329

Årets resultat

Kostnaderna för överförmyndarverksamheten uppgick till 1,0 mkr 2022, vilket var i princip oförändrat mot 2021 och ett överskott på 329 tkr mot budget.

Den gemensamma överförmyndarverksamheten, Överförmyndare i samverkan i Övre Dalarna, har gjort en återbetalning till kommunerna eftersom verksamhetens kostnader varit lägre än den totala summa som samverkanskommunerna betalat. Återbetalningen uppgick till totalt 482 tkr, varav Vansbros andel var 48 tkr. Motsvarande återbetalning gjordes även för 2021 och uppgick då till 809 tkr (Vansbros andel 81 tkr). Överskottet 2022 beror främst på lägre personalkostnader, lokalkostnader och systemkostnader.

Viktiga händelser

Överförmyndare i samverkan uppfyllde i allt väsentligt sina mål. Dock har viss kritik framkommit vid länsstyrelsens inspektion. Verksamheten har vidtagit åtgärder utifrån synpunkterna och redovisar dessa i sin egen verksamhetsberättelse.

Överförmyndarkansliet har hanterat allt fler mycket svåra och juridiskt komplexa ärenden och uppdrag, och det blir allt svårare att rekrytera ställföreträdare till dessa uppdrag.

Framtiden

Även om aktutvecklingen (antalet huvudmän) bara ökar marginellt, förändras uppdragens komplexitet hela tiden. Huvudmännen idag ställer mycket högre krav på både ställföreträdaren som utför uppdraget och tjänstemannen som handlägger det. Det tar längre tid att hitta en tillräckligt kompetent ställföreträdare för dessa huvudmän som egentligen kräver en professionell ställföreträdare. Många överförmyndarverksamheter i landet har redan börjat använda professionella ställföreträdare, trots att det ännu inte är tillåtet enligt lagen. Överförmyndare i samverkan har hittills klarat sig med de egna ställföreträdarna men det blir allt svårare.

Ställföreträdarutredningen lades i malpåse i och med riksdagsvalet 2022. Det återstår att se om nuvarande regering återupptar utredningen. Både SKR och Föreningen Sveriges Överförmyndare med flera arbetar med att få regeringen att förstå betydelsen av att utredningen genomförs.

Valnämnd

Resultat (tkr) 2022
Budget, netto 120
Drift, netto 87
Avvikelse 33

Årets resultat

Resultatet för valnämnden var ett överskott på 33 tkr på grund av att statsbidraget som kommunen får i samband med val var något högre än beräknat.


Viktiga händelser

Under 2022 genomfördes allmänna val, vilket medförde ett stort arbete för kommunens sekretariat i princip hela året. Administrationen kring valet är omfattande med utbildning, riskanalyser och valnämndens arbete. Nämnden har utbildat ett stort antal röstmottagare, räknat och hanterat röster under hela perioden valet pågår, fram till valdagen. Efter valet följer den interna administrationen då nämnden ska förrätta val till kommunstyrelse, övriga nämnder och utskott, och uppdatera register över förtroendevalda.

I samband med valet 2022 tillkom nya integritetsregler kring valsedlarna, vilket resulterade i långa köer och även krävde mer personal i vallokalerna. Det medförde mycket extraarbete förutom övriga uppgifter som att rekrytera röstmottagare, hitta godkända lokaler och reservlokaler, riskbedöma och skapa säkerhet omkring vallokalerna.