Kommunkansli

Kommunkansli 2022
Budget (tkr) 31 573
Drift (tkr) 30 051
Budgetavvikelse (tkr) 1 522
Antal årsarbetare 32,8
Män 12
Kvinnor 20,8
Frisktal 95,43

Årets resultat

Totalt redovisade kommunkansli ett överskott på 1,5 mkr, främst på grund av vakanser, högre statsbidrag än väntat, att utbildningsinsatser inte genomförts samt att planerade aktiviteter som ledarskapsutveckling inte genomförts på grund av hög belastning hos chefer.

Frankeringskostnaderna har ökat och övergången till digital post har inte slagit igenom helt i alla verksamheter, vilket har ökat de administrativa kostnaderna. Kostnaderna för hälsofrämjande insatser har ökat då fler medarbetare behövt stöd efter flera års pandemi.

Föreningsbidragen överskred budget med 100 tkr som en följd av fler beviljade bidrag utifrån kommunens regelverk.

Kommunen har sedan 2018 fått extra bidrag från Tillväxtverket för att utveckla företagsklimatet. Bidragen används främst till fysisk planering och är beviljade för treårsperioden 2022–2024. Hälften av bidraget har kommunen använt för att anställa en projektledare inom kompetensförsörjning.

Medarbetare

Sjuktalet för kommunkansliet minskade från 5,8 procent till 4,6 procent, vilket uppfyllde målet som är högst 6 procent.

HME-resultatet (hållbart medarbetarengageman) förbättrades med 11 enheter från förra mätningen för kommunkansliet och landade på index 89. 2021 hade kommunen som helhet det bästa resultatet för hållbart medarbetarengagemang, index 86.

Antalet årsarbetare minskade från 34,9 till 32,8 för kommunkansliet, då ingår inte bemanning med inhyrda konsulter. Minskningen av antalet årsarbetare har märkts i form av högre arbetsbelastning för att klara uppdraget.

Näringslivsfunktionen utökade personalstyrkan med en projektledare inom kompetensförsörjning. Anställningen började i augusti och pågår under projekttiden till och med 2024 med finansiering av det extra statsbidraget från Tillväxtverket.

Viktiga händelser

Under 2022 genomfördes allmänna val. Administrationen kring valet är omfattande med utbildning, riskanalyser och valnämndens arbete som innefattar att utbilda ett stort antal röstmottagare, räkna röster och hantera hela processen fram till valdagen. Efter valet genomfördes val av nya ledamöter.

Kommunkansliet har gjort en rad insatser för att stärka informationssäkerheten. Kommunstyrelsens informationshanteringsplan har uppdaterats men alla verksamheter har inte kunnat delta i uppdateringen på grund av arbetsbelastningen i den egna verksamheten. Förvaltningen utarbetade förslag till informationssäkerhetspolicy och kommunikationspolicy som fastställdes av kommunfullmäktige.

Ett nytt och modernt intranät har byggts som lanseras första kvartalet 2023. Det nya intranätet ska bli ”den digitala arbetsplatsen” för alla anställda i Vansbro kommun.

Kommunen har gjort ett stort arbete med sin krisberedskap, med dokumentation av krisledning och kriskommunikation samt övningar. Krishanteringen leds av en stab som organiseras enligt den så kallade Natomodellen som används av MSB, länsstyrelser, regioner och kommuner. Stabsarbetet prövades i skarpt läge när Ryssland invaderade Ukraina och kommunen var beredd på en flyktingvåg. Kommunchefen tillsatte då staben för att förbereda för de flyktingar som väntades komma till Vansbro. Det blev dock ingen större tillströmning av flyktingar.

Tillväxten i det lokala näringslivet har mattats av både på grund av pandemin och Rysslands krig mot Ukraina. Näringslivsenheten fortsätter arbeta med att få i gång fokusgrupperna, särskilt kompetensförsörjningsgruppen, men även fokusgrupperna besöksnäring, teknik samt tillverkning och bostäder.

Fokusgruppen kompetensförsörjning har trots arbetet varit svårast att starta. Området är väldigt komplext med många olika aktörer och processer i kommunen och bristande kunskap om förutsättningarna. Därför beslutade kommunen 2021 att använda närmare hälften av det extra statsbidraget för näringslivsutveckling till att anställa en projektledare för att leda kompetensförsörjningsgruppen.

Framtiden

Planering pågår för en försöksverksamhet i 18 månader med en gemensam chef för Vansbro kommuns sektor äldreomsorg och Region Dalarnas verksamhet vid vårdcentralen i Vansbro. Om projektet visar sig framgångsrikt kommer lösningen att permanentas. Syftet med samma person som chef är att bättre samordna den primära vården och sjukvården för den äldre befolkningen.

Digitaliseringstakten måste öka utifrån regeringens krav och visioner om ett hållbart digitaliserat Sverige. Digitalisering är en nödvändig del i verksamhetsutveckling och effektivisering för att klara välfärdsuppdraget i framtiden. 2023 ska Vansbro rekrytera en digitaliseringsledare med uppdrag att stödja hela förvaltningen.

Under 2022 kom en revisionsrapport om informationssäkerhet och med den som stöd behöver kommunen fortsätta arbetet med informationssäkerhet där det behövs flera insatser.

Inom krisberedskap och civilt försvar ska förvaltningen göra en hel del uppgifter kommande år. Bland annat sker en upprustning av totalförsvaret, där kommunen har en viktig roll. Styrel är ett nationellt projekt som ska genomföras för att stärka landets elförsörjning. Andra aktiviteter är risk- och sårbarhetsanalys och en rad utbildningar inom krisledning, stabsfunktion, säkerhetsskydd och signalskydd, samt översyn av kommunens totala kontinuitetsplanering.