Nothänvisningar
Not 1 Redovisningsprinciper
Redovisningen har skett i enlighet med lagen (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) samt enligt rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR). Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i senaste årsredovisningen. Avvikelse finns gentemot RKR R5 Leasing. Motsvarande avvikelse finns gentemot RKR R14 Drift- och investeringsredovisning avseende upplysning om genomförda investeringar via finansiell leasing. All leasing har redovisats som operationell leasing. Arbete kommer att genomföras för att identifiera vilka leasingavtal som ska redovisas som finansiell leasing för att följa RKR:s rekommendation. Hade rekommendationen om finansiell leasing följts hade balansomslutningen varit större och skulderna högre och därmed hade soliditeten blivit något lägre. Skillnaden bedöms dock vara liten.
Extraordinära poster
Extraordinära poster, enligt RKR R11, är händelser eller transaktioner som
- saknar ett tydligt samband med kommunens normala verksamhet
- är av sådan typ att de inte kan förväntas inträffa ofta eller regelbundet
- uppgår till ett väsentligt belopp.
Ingen händelse under 2022 har bedömts vara extraordinär.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster, enligt RKR R11, är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder.
Jämförelsestörande poster redovisas som not till resultaträkningen. Covid-19-pandemin har medfört både ökade kostnader och ökade intäkter i form av statsbidrag. Vansbro kommun har valt att redovisa dessa poster som jämförelsestörande för att underlätta jämförelse mellan olika år. Även de engångsposter som uppstod 2021 som har att göra med skyddsvallen och som påverkar både intäkter och kostnader har redovisats som jämförelsestörande.
Värderingsprinciper
Omsättningstillgångar tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet och det verkliga värdet på balansdagen.
Tillgångar som har tagits emot utan ersättning, eller till en ersättning som väsentligt understiger tillgångarnas verkliga värde, redovisas till det verkliga värdet vid förvärvstidpunkten.
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt RIPS och redovisas enligt den så kallade blandmodellen enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning.
Anläggningstillgångar
Immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde menas minst ett prisbasbelopp. Immateriella anläggningstillgångar är upptagna till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden som är 3–8 år. Avskrivningstiden omprövas varje år.
Med materiella anläggningstillgångar menas tillgångar som har en livslängd på minst tre år och ett anskaffningsvärde på minst ett prisbasbelopp, som 2022 var 48 300 kronor.
Anläggningstillgångarna är i balansräkningen upptagna tillanskaffningsvärdet minus avskrivningar och eventuell nedskrivning.
Ränteutgifter aktiveras inte. Kommunen tillämpar konsekvent huvudmetoden och redovisar ränteutgifter som kostnad i resultaträkningen för det räkenskapsår de hör till.
Avskrivningar beräknas på investeringar till och medredovisningsåret i förhållande till när de togs i bruk.
Avskrivningstiderna har fastställts med utgångspunkt i RKR:s skrift om avskrivningar och med egen bedömning av tillgångarnas och komponenternas beräknade nyttjandetid. I normalfallet tillämpar kommunen linjär avskrivning.
Avskrivning påbörjas när tillgången tas i bruk.
Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på max 3 år och inventarier av mindre värde, max ett prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.
Komponentavskrivningar
Viktiga delar, komponenter, i anläggningstillgångar kan behöva ersättas regelbundet men med olika tidsintervall. Även byggnader har normalt många betydande komponenter som har väldigt olika nyttjandeperioder och därför byts ut med olika tidsintervall i takt med sin förbrukning. Om skillnaden förväntas vara stor mellan förbrukningen av en materiell anläggningstillgångs betydande komponenter ska, i enlighet med RKR R4, tillgången delas upp på dessa komponenter och varje komponent ska då skrivas av separat.
Vansbro kommun tillämpar komponentavskrivning. Linjär avskrivning används med olika avskrivningstider beroende på komponent.
Leasingavtal
Kommunens leasingavtal har hanterats som operationella leasingavtal. En genomgång av leasingavtalen behöver göras för att se vilka avtal som ska klassificeras som finansiella leasingavtal.
Fordringar
Fakturafordringar med förfallodag längre tillbaka än tre månader redovisas som osäkra fordringar.
Lånekostnader
Lånekostnader redovisas enligt huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de uppkommer.
Avsättning för pensioner
Pensioner intjänade från och med 1998 behandlas som en individuell del och betalas till största delen under på följandeår, dessa redovisas därför som en kortfristig skuld.
Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10.
Aktualiseringsgraden1 i KPA:s beräkningar av pensionsskuld och pensionskostnader är 97 procent.
Löneskulder
Vid beräkning av skulder för sociala avgifter avseende löneskulder använder kommunen ett generellt personalomkostnadspåslag (PO) på 39,25 procent.
Driftredovisningen
Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 39,25 procent som inkluderar sociala avgifter, avtalsförsäkringar och pensionskostnader.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med intern kapitalkostnad som består av avskrivningskostnad samt en kalkylränta på 1 procent för årets genomsnittliga kapitalbindning.
Lokalkostnader och kostnader för gemensam central administration som ekonomi, personal och upphandling har inte fördelats ut på de olika verksamheterna.
Intäktsredovisningen
Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation R2 för redovisning av intäkter. Rekommendationen innebär bland annat att offentliga investeringsbidrag ska periodiseras över anläggningstillgångarnas nyttjandeperiod.
Skatteintäkter redovisas det år som de skattskyldigas inkomst tas upp till beskattning.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:
Bolag | Konsoliderad del (%) |
---|---|
Stiftelsen Vansbrohem | 100 |
Dala Vatten och Avfall AB | 25 |
Vansbro Teknik AB | 100 |
Brandkåren Norra Dalarna | 12,6 |
Inga förändringar i sammansättningen av kommunkoncernen har skett under räkenskapsåret. Kommunen har inte gjort några justeringar för att anpassa Stiftelsen Vansbrohems redovisning till kommunens redovisningsprinciper, eftersom det inte skulle ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat. Stiftelsens årsredovisning är upprättad enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Mer detaljerad information om Stiftelsen Vansbrohems redovisningsprinciper finns i stiftelsens egen årsredovisning.
Dala Vatten och Avfall AB och Vansbro Teknik AB ingår i den sammanställda redovisningen. All va- och renhållningsverksamhet har skett i bolagen.
Räddningstjänsten bedrivs av kommunalförbundet Brandkåren Norra Dalarna. I förbundet ingår kommunerna Vansbro, Mora, Orsa, Älvdalen och Leksand.
Proportionell konsolidering har tillämpats vid konsolidering av de kommunala koncernföretagen i de sammanställda räkenskaperna.
Not 2 Uppskattningar och bedömningar
Omställningsstöd till förtroendevald enligt av fullmäktige beslutat pensionsreglemente ska redovisas som avsättning om utbetalning påbörjats eller om utbetalning kommer att ske inom kort.
I de fall som en förmånstagare med omställningsstöd har annan inkomst som ska samordnas med pensionen från kommunen fördelas förpliktelsen på avsättning respektive ansvarsförbindelse.
Fördelningen får bygga på en uppskattning.
I bokslutet har en sådan uppskattning gjorts och omställningsstödet har redovisats som avsättning och en del som ansvarsförbindelse.
Nothänvisningar (tkr) | Kommunen | Sammanställd redovisning | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | 2022 | 2021 | |||
Not 3 | Verksamhetens intäkter | |||||
Försäljningsintäkter | 2 703 | 2 788 | 2 575 | 3 307 | ||
Taxor och avgifter | 21 633 | 22 015 | 67 479 | 67 298 | ||
Hyror och arrenden | 6 030 | 5 245 | 45 345 | 44 390 | ||
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 56 412 | 74 480 | 56 415 | 74 515 | ||
Bidrag och gåvor från privata aktörer | - | - | - | - | ||
EU–bidrag | 59 | - | - | - | ||
Övriga bidrag | 271 | 621 | 8 605 | 8 323 | ||
Försäljning av verksamhet | 13 239 | 15 838 | 11 130 | 14 524 | ||
Övriga intäkter | 4 | - | 10 212 | 4 555 | ||
Summa verksamhetens intäkter | 100 351 | 120 987 | 201 761 | 216 912 | ||
Not 4 |
Verksamhetens kostnader | |||||
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | – 329 791 | – 295 854 | – 359 975 | – 324 078 | ||
Pensionskostnader | – 21 094 | – 21 775 | – 21 829 | – 22 667 | ||
Lämnade bidrag | – 16 541 | – 16 705 | – 16 429 | – 16 653 | ||
Köp av verksamhet | – 105 877 | – 107 535 | – 104 262 | – 106 127 | ||
Lokal– och markhyror samt övriga fastighetskostnader | – 27 219 | – 28 270 | – 49 281 | – 29 141 | ||
Inköp av material och varor | – 21 210 | – 20 397 | – 21 487 | – 26 064 | ||
Inköp av tjänster | – 38 875 | – 35 589 | – 62 653 | – 56 520 | ||
Realisationsförluster och utrangeringar anläggningstillgångar | - | – 7 153 | - | – 7 248 | ||
Bolagsskatt, årets skatt | - | - | – 17 | - | ||
Bolagsskatt, uppskjuten skatt | - | - | 71 | – 446 | ||
Övriga kostnader | – 14 072 | – 12 444 | – 26 718 | – 38 380 | ||
Summa verksamhetens kostnader | – 574 679 | – 545 722 | – 662 580 | – 627 324 | ||
Not 5 |
Kostnader för räkenskapsrevision | |||||
Sakkunnigt biträde | 105 | 105 | ||||
Förtroendevalda revisorer | 20 | 20 | ||||
Total kostnad för räkenskapsrevision | 125 | 125 | ||||
Kostnad för övrig revision |
||||||
Sakkunnigt biträde | 430 | 293 | ||||
Förtroendevalda revisorer | 147 | 134 | ||||
Total kostnad för övrig revision | 577 | 427 | ||||
Total kostnad för revision |
702 | 552 | ||||
Not 6 |
Jämförelsestörande poster | |||||
Intäkter | ||||||
Ersättning för merkostnader till följd av coronapandemin | - | 1 569 | - | 1 569 | ||
Ersättning för sjuklönekostnader under coronapandemin | 2 660 | 2 755 | 2 660 | 2 755 | ||
Upplösning investeringsbidrag skyddsvallen | - | 18 668 | - | 18 668 | ||
Summa jämförelsestörande intäkter | 2 660 | 22 992 | 2 660 | 22 992 | ||
Kostnader |
||||||
Merkostnader till följd av coronapandemin | - | – 8 312 | - | – 8 312 | ||
Utrangering del av skyddsvallen | - | – 6 944 | - | – 6 944 | ||
Summa jämförelsestörande kostnader | 0 | – 15 256 | 0 | – 15 256 | ||
Summa jämförelsestörande poster |
2 660 | 7 736 | 2 660 | 7 736 | ||
Summa jämförelsestörande poster till följd av coronapandemin |
2 660 | – 3 988 | 2 660 | – 3 988 | ||
Summa jämförelsestörande poster till följd av hantering skyddsvallen | - | 11 724 | - | 11 724 | ||
Alla kostnader till följd av coronapandemin har inte särredovisats och summan för merkostnader till följd av coronapandemin är därför troligen något högre än vad som redovisas i jämförelsestörande poster. |
||||||
Not 7 |
Avskrivningar | |||||
Immateriella anläggningstillgångar | – 64 | – 37 | – 64 | – 37 | ||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 11 336 | – 11 295 | – 21 047 | – 20 746 | ||
Maskiner och inventarier | – 4 147 | – 3 159 | – 5 671 | – 4 713 | ||
Summa avskrivningar | – 15 547 | – 14 491 | – 26 782 | – 25 496 | ||
Not 8 |
Skatteintäkter | |||||
Preliminär kommunalskatt | 307 459 | 288 583 | 307 459 | 288 583 | ||
Preliminär slutavräkning innevarande år | 7 921 | 7 781 | 7 921 | 7 781 | ||
Slutavräkningsdifferens föregående år | 2 175 | 1 121 | 2 175 | 1 121 | ||
Summa skatteintäkter | 317 555 | 297 485 | 317 555 | 297 485 | ||
Not 9 |
Generella statsbidrag och utjämning | |||||
Inkomstutjämning | 104 659 | 104 345 | 104 659 | 104 345 | ||
Kostnadsutjämning | 25 396 | 26 506 | 25 396 | 26 506 | ||
Regleringbidrag/– avgift | 18 672 | 20 238 | 18 672 | 20 238 | ||
Bidrag/avgift för LSS- utjämning | 2 813 | 210 | 2 813 | 210 | ||
Kommunal fastighetsavgift | 15 470 | 15 288 | 15 470 | 15 288 | ||
Statsbidrag valet 2022 | 222 | - | 222 | - | ||
Statsbidrag finansiella kostnader | 136 | - | 136 | - | ||
Statsbidrag äldre, sjuksköterskor | 532 | - | 532 | - | ||
Statsbidrag med anledning av kriget i Ukraina | 116 | - | 116 | - | ||
Statsbidrag till små kommuner | 3 050 | - | 3 050 | - | ||
Skolmiljarden | 849 | 759 | 849 | 759 | ||
God vård och omsorg om äldre | - | 3 656 | - | 3 656 | ||
Summa generella statsbidrag och utjämning | 171 915 | 171 002 | 171 915 | 171 002 | ||
Not 10 |
Finansiella intäkter | |||||
Utdelning Kommuninvest | 394 | 172 | 394 | 172 | ||
Ränteintäkt | 231 | - | 496 | - | ||
Ränteintäkter kundfordringar | 27 | 27 | 247 | 229 | ||
Borgensavgifter | 673 | 573 | 13 | 13 | ||
Likvidation FSF | 2 | - | 2 | - | ||
Likvidation Kommunalförbundet Region Dalarna | 166 | - | 166 | - | ||
Summa finansiella intäkter | 1 493 | 772 | 1 318 | 414 | ||
Not 11 |
Finansiella kostnader | |||||
Räntekostnader på lån | – 1 378 | – 1 487 | – 3 636 | – 2 980 | ||
Ränta på pensionsavsättning | – 725 | – 444 | – 725 | – 444 | ||
Bankkostnader med mera | – 101 | – 25 | – 103 | – 29 | ||
Ägartillskott Inlandsbanan | – 32 | - | – 32 | - | ||
Orealiserad värdeminskning finansiella instrument | - | - | – 26 | - | ||
Summa finansiella kostnader | – 2 236 | – 1 956 | – 4 522 | – 3 453 | ||
Not 12 |
Förvärvade immateriella tillgångar | |||||
Ingående anskaffningsvärde | 1 449 | 1 072 | 1 449 | 1 072 | ||
Inköp | 50 | 377 | 50 | 377 | ||
Utgående anskaffningsvärde | 1 499 | 1 449 | 1 499 | 1 449 | ||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 1 068 | – 1 031 | – 1 068 | – 1 031 | ||
Årets avskrivningar | – 64 | – 37 | – 64 | – 37 | ||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 1 132 | – 1 068 | – 1 132 | – 1 068 | ||
Utgående redovisat värde |
367 | 381 | 367 | 381 | ||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
7,00 | 6,35 | 7,00 | 6,35 | ||
Not 13 |
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | |||||
Ingående anskaffningsvärde | 516 456 | 515 148 | 928 527 | 915 904 | ||
Inköp | 55 156 | 8 769 | 70 386 | 20 445 | ||
Försäljningar och utrangeringar | – 120 | – 7 461 | – 433 | – 7 822 | ||
Utgående anskaffningsvärde | 571 492 | 516 456 | 998 480 | 928 527 | ||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 264 084 | – 252 899 | – 407 281 | – 386 814 | ||
Försäljningar och utrangeringar | - | 110 | 130 | 279 | ||
Årets avskrivningar | – 11 336 | – 11 295 | – 21 047 | – 20 746 | ||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 275 420 | – 264 084 | – 428 198 | – 407 281 | ||
Utgående redovisat värde |
296 072 | 252 372 | 570 282 | 521 246 | ||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
40,20 | 40,66 | 39,35 | 40,28 | ||
Linjär avskrivning tillämpas. |
||||||
Not 14 |
Maskiner och inventarier | |||||
Ingående anskaffningsvärde | 76 835 | 63 728 | 99 554 | 86 545 | ||
Inköp | 18 744 | 13 107 | 19 714 | 13 387 | ||
Försäljningar och utrangeringar | - | - | – 1 916 | – 378 | ||
Utgående anskaffningsvärde | 95 579 | 76 835 | 117 352 | 99 554 | ||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 13 490 | – 10 331 | – 30 187 | – 25 852 | ||
Försäljningar och utrangeringar | - | - | 1 916 | 378 | ||
Årets avskrivningar | – 4 147 | – 3 159 | – 5 671 | – 4 713 | ||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 17 637 | – 13 490 | – 33 942 | – 30 187 | ||
Utgående redovisat värde |
77 942 | 63 345 | 83 410 | 69 367 | ||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
15,20 | 14,50 | 12,10 | 10,92 | ||
Linjär avskrivning tillämpas för samtliga maskiner och inventarier. |
||||||
Kommunen har under året haft leasingkostnader för bilar uppgående till 1 362 tkr, 2021 till 1 314 tkr. Framtida förfallobelopp avseende bilar uppgår till 2 680 tkr. Kommunen har under året haft leasingkostnader för it–arbetsplatser uppgående till 2 196 tkr, 2021 till 2 157 tkr. Framtida förfallobelopp avseende leasade it–arbetsplatser uppgår till 3 438 tkr. |
||||||
Not 15 |
Finansiella anläggningstillgångar | |||||
Aktier och andelar koncernbolag |
||||||
Dala Vatten och Avtall AB, aktiekapital | 1 000 | 1 000 | - | - | ||
Vansbro Teknik AB, aktiekapital | 2 000 | 2 000 | - | - | ||
Vansbro Teknik AB, ägartillskott | 1 105 | 1 105 | - | - | ||
Summa aktier och andelar koncernbolag | 4 105 | 4 105 | 0 | 0 | ||
Aktier och andelar i övriga intresseföretag |
||||||
MittNät AB | 150 | 150 | 150 | 150 | ||
Inera | 43 | 43 | 43 | 43 | ||
Utveckling i Dalarna Holding AB | 220 | 220 | 220 | 220 | ||
Kommunassurans Syd Försäkring AB | 461 | 461 | 461 | 461 | ||
Inlandsbanan AB | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Kommuninvest ekonomisk förening | 5 095 | 4 426 | 5 095 | 4 426 | ||
Övriga aktier och andelar | 86 | 46 | 86 | 46 | ||
Summa aktier och andelar i övriga intresseföretag | 6 070 | 5 361 | 6 070 | 5 361 | ||
Långfristiga fordringar |
800 | - | 1 403 | 617 | ||
Summa finansiella anläggningstillgångar |
10 975 | 9 466 | 7 473 | 5 978 | ||
Not 16 |
Förråd, lager | |||||
Råvaror och förnödenheter Vansbro Teknik AB | - | - | 764 | 808 | ||
Råvaror och förnödenheter Stiftelsen Vansbrohem | - | - | 171 | 113 | ||
Summa förråd och lager | 0 | 0 | 935 | 921 | ||
Not 17 |
Fordringar | |||||
Kundfordringar | 4 080 | 5 713 | 10 089 | 9 572 | ||
Statsbidragsfordringar | 16 804 | 17 292 | 16 804 | 17 292 | ||
Kommunalskattefordringar | 17 875 | 7 780 | 17 875 | 7 780 | ||
Övriga kortfristiga fordringar | 19 606 | 15 894 | 23 493 | 10 149 | ||
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 1 899 | 2 792 | 5 791 | 12 607 | ||
Summa fordringar | 60 264 | 49 471 | 74 052 | 57 400 | ||
Not 18 |
Kortfristiga placeringar | |||||
Brandkåren Norra Dalarna, kort räntefond | - | - | 1 675 | 1 704 | ||
Summa kortfristiga placeringar | 0 | 0 | 1 675 | 1 704 | ||
Not 19 |
Kassa och bank | |||||
Kassa | 37 | 26 | 37 | 26 | ||
Bank | 42 534 | 114 555 | 91 890 | 167 866 | ||
Summa kassa och bank | 42 571 | 114 581 | 91 927 | 167 892 | ||
Not 20 |
Eget kapital | |||||
Ingående eget kapital | 235 893 | 207 816 | 262 843 | 233 303 | ||
Årets resultat | – 1 148 | 28 077 | – 1 335 | 29 540 | ||
Summa eget kapital | 234 745 | 235 893 | 261 508 | 262 843 | ||
Del av eget kapital som kommer från Vansbro stadsnät |
||||||
Ingående eget kapital Vansbro stadsnät | 6 584 | 4 035 | - | - | ||
Årets resultat för Vansbro stadsnät | 283 | 2 549 | - | - | ||
Utgående balans eget kapital från Vansbro stadsnät | 6 867 | 6 584 | - | - | ||
Not 21 |
Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser | |||||
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | 36 084 | 32 801 | 36 571 | 33 184 | ||
Nyintjänad pension | 1 405 | 1 750 | 1 451 | 1 833 | ||
Årets utbetalningar | – 947 | – 957 | – 948 | – 957 | ||
Ränte– och basbeloppsuppräkning | 725 | 444 | 735 | 444 | ||
Ändring av försäkringstekniska grunder | - | 82 | - | 82 | ||
Ändrat livslängdsantagande i RIPS | - | 1 319 | - | 1 319 | ||
Övrig post | 6 | 4 | 1 | 4 | ||
Förändring löneskatt | 289 | 641 | 301 | 662 | ||
Summa avsatt till pensioner inklusive löneskatt | 37 562 | 36 084 | 38 111 | 36 571 | ||
Avsättning för omställningsstöd enligt OPF– KL |
||||||
Ingående avsättning | - | - | - | - | ||
Nya avsättningar | 1 222 | - | 1 222 | - | ||
Ianspråkstagna ersättningar | - | - | - | - | ||
Utgående avsättning för omställningsstöd | 1 222 | 0 | 1 222 | 0 | ||
Summa avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser |
38 784 | 36 084 | 39 333 | 36 571 | ||
Uppgift om aktualiseringsgrad och visstidsförordnanden finns i not 25. | ||||||
Not 22 |
Andra avsättningar | |||||
Avsättning för skatter | ||||||
Redovisat värde vid årets början | - | - | 3 128 | 2 987 | ||
Nya avsättningar | - | - | - | 141 | ||
Ianspråktagna avsättningar | - | - | – 71 | - | ||
Utgående avsättning | 0 | 0 | 3 057 | 3 128 | ||
Not 23 |
Långfristiga skulder | |||||
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut | 100 000 | 115 000 | 338 391 | 296 673 | ||
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag | 20 570 | 18 474 | 20 570 | 18 474 | ||
Långfristig skuld till intresseföretag | - | - | 775 | 775 | ||
Summa långfristiga skulder | 120 570 | 133 474 | 359 736 | 315 922 | ||
Uppgifter om lång– och kortfristig upplåning |
||||||
Genomsnittlig ränta (%) | 1,27 | 1,09 | 0,95 | 0,72 | ||
Genomsnittlig räntebindningstid (år) | 1,72 | 2,39 | 2,27 | 2,22 | ||
Genomsnittlig kapitalbindningstid (år) | 1,72 | 2,42 | 2,27 | 2,23 | ||
Kapitalförfall andel av lån |
||||||
0–1 år (%) | 34 | 13 | 30 | 27 | ||
1–3 år (%) | 25 | 61 | 32 | 46 | ||
3–5 år (%) | 41 | 26 | 32 | 19 | ||
5–10 år (%) | - | - | 6 | 8 | ||
Förutbetalda intäkter som regleras över flera år |
||||||
Offentliga investeringsbidrag återstående antal år (vägt snitt) | 22,14 | 22,77 | 22,14 | 22,77 | ||
Offenliga investeringsbidrag periodiseras och intäktsförs linjärt under den period över vilken de tillgångar som finansierats med hjälp av investeringsbidraget skrivs av. |
||||||
Not 24 |
Kortfristiga skulder | |||||
Kortfristiga skulder till banker och kreditinstitut | - | - | 38 030 | 90 833 | ||
Leverantörsskulder | 18 204 | 8 415 | 28 066 | 16 846 | ||
Moms och punktskatter | - | 227 | 490 | 684 | ||
Personalens skatter, avgifter och avdrag | 5 270 | 4 543 | 6 424 | 5 852 | ||
Retroaktiva löner och OB– ersättning | 5 858 | 4 793 | 5 858 | 4 793 | ||
Semester och övertidsskuld | 18 079 | 15 877 | 19 909 | 17 585 | ||
Kommunalskatteskulder | - | 3 735 | - | 3 735 | ||
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 29 962 | 30 812 | 50 013 | 49 646 | ||
Skuld statsbidrag | 511 | - | 511 | - | ||
Övriga kortfristiga skulder | 16 208 | 15 763 | 17 186 | 16 451 | ||
Summa | 94 092 | 84 165 | 166 487 | 206 425 | ||
Not 25 |
Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna |
|||||
Ansvarsförbindelse för pensioner intjänade före 1998 | ||||||
Ingående ansvarsförbindelse för pensioner intjänade före 1998 inklusive löneskatt | 132 995 | 136 390 | 132 995 | 136 390 | ||
Årets utbetalningar | – 7 080 | – 6 979 | – 7 080 | – 6 979 | ||
Ränte– och basbeloppsuppräkning | 3 152 | 1 936 | 3 152 | 1 936 | ||
Ändrat livlängdsantagande i RIPS | - | 3 403 | - | 3 403 | ||
Övrig post | – 982 | – 1 092 | – 982 | – 1 092 | ||
Förändring löneskatt | – 1 191 | – 663 | – 1 191 | – 663 | ||
Summa ansvarsförbindelse för pensioner intjänade före 1998 inklusive löneskatt |
126 894 | 132 995 | 126 894 | 132 995 | ||
Övriga pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna |
||||||
Omställningsstöd för förtroendevalda | 204 | - | 204 | - | ||
Utgående pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna | 204 | 0 | 204 | 0 | ||
Summa pensionsförpliktelser som inte har upptagits bland skulderna eller avsättningarna |
127 098 | 132 995 | 127 098 | 132 995 | ||
Övriga upplysningar avseende pensioner |
||||||
Aktualiseringsgrad (%) | 97 | 97 | - | - | ||
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF | 1 | 1 | - | - | ||
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt OPF– KL | 17 | 17 | - | - | ||
Antal anställda med rätt till visstidspension | 0 | 0 | - | - | ||
Antalet anställda med rätt till omställningsstöd | 1 | 0 | - | - | ||
Den del av omställningsstödet som ska samordnas med annan inkomst har genom uppskattning fördelats på avsättning och ansvarsförbindelse. |
||||||
Not 26 |
Övriga ansvarsförbindelser | |||||
Borgensåtagande kommunala bolag | ||||||
Stiftelsen Vansbrohem | 123 000 | 114 200 | - | - | ||
Vansbro Teknik AB | 142 774 | 147 674 | - | - | ||
Dala Vatten och Avfall AB | 6 500 | 6 631 | - | - | ||
Brandkåren Norra Dalarna | 3 840 | 3 780 | - | - | ||
Inlandståget AB | 408 | 442 | 408 | 442 | ||
Summa borgensåtagande kommunala bolag | 276 522 | 272 727 | 408 | 442 | ||
Övriga förpliktelser |
||||||
Övriga förpliktelser | - | - | 128 | 122 | ||
Summa övriga förpliktelser | 0 | 0 | 128 | 122 | ||
Summa övriga ansvarsförbindelser |
276 522 | 272 727 | 536 | 564 | ||
Vansbro kommun har i november 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 294 kommuner och regioner som per den 12 december 2022 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vansbro kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2022 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 540 357 097 316 kronor och totala tillgångar till 537 006 752 858 kronor. Vansbro kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 414 038 015 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 411 415 120 kronor. |
||||||
Not 27 |
Justering för ej likviditetspåverkande poster | |||||
Avskrivningar | 15 547 | 14 491 | 26 782 | 25 496 | ||
Utrangering | - | 7 153 | - | 7 241 | ||
Gjorda avsättningar, pension | 3 647 | 4 240 | 3 709 | 4 344 | ||
Avsättning uppskjuten skatt | - | - | – 71 | 141 | ||
Upplösning av investeringsbidrag | – 983 | – 19 429 | – 983 | – 19 429 | ||
Summa ej likviditetspåverkande poster | 18 211 | 6 455 | 29 437 | 17 793 | ||
Not 28 |
Övriga likviditetspåverkande poster | |||||
Utbetalningar av avsättningar för pensioner | – 947 | – 957 | – 947 | – 957 | ||
Summa övriga likviditetspåverkande poster som tillhör den löpande verksamheten | – 947 | – 957 | – 947 | – 957 | ||
Not 29 |
Poster som redovisas i annan sektion | |||||
Realisationsvinst, Stiftelsen Vansbrohem | - | - | – 872 | – 643 | ||
Summa poster som redovisas i annan sektion | 0 | 0 | – 872 | – 643 | ||
Not 30 |
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | |||||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 55 156 | – 8 769 | – 70 385 | – 20 445 | ||
Maskiner och inventarier | – 18 744 | – 13 107 | – 19 714 | – 13 387 | ||
Summa förvärv av materiella anläggningstillgångar | – 73 900 | – 21 876 | – 90 099 | – 33 832 | ||
Not 31 |
Försäljning av materiella anläggningstillgångar (försäljningspris) | |||||
Mark | 120 | 198 | 120 | 156 | ||
Vansbro Teknik AB | - | - | 80 | - | ||
Stiftelsen Vansbrohem | - | - | 973 | 789 | ||
Summa försäljning av materiella anläggningstillgångar | 120 | 198 | 1 173 | 945 | ||
Not 32 |
Investering i kommunkoncernföretag | |||||
Dala Vatten och Avfall AB | - | – 830 | - | - | ||
Summa investering i kommunkoncernföretag | 0 | – 830 | 0 | 0 | ||
Not 33 |
Investering i finansiella anläggningstillgångar | |||||
Kommuninvest ekonomisk förening | – 669 | – 669 | – 669 | – 669 | ||
HBV, insatskapital | – 40 | - | – 40 | - | ||
Summa investering i finansiella anläggningstillgångar | – 709 | – 669 | – 709 | – 669 | ||
Not 34 |
Försäljning av finansiella anläggningstillgångar | |||||
Äppelbovind, återbetalning av insats | - | 1 | - | 1 | ||
Summa försäljning av finansiella anläggningstillgångar | 0 | 1 | 0 | 1 | ||
Not 35 |
Förskott/lån till utomstående | |||||
Utbetalat förskott bidrag | – 1 000 | - | – 1 000 | - | ||
Inbetalning, amortering utbetalat förskott | 100 | - | 100 | - | ||
Summa förskott/lån till utomstående | – 900 | 0 | – 900 | 0 | ||
Not 36 |
Erhållna investeringsbidrag | |||||
Nytt bidrag, bredbandsutbyggnaden | 3 079 | - | 3 079 | - | ||
Nytt bidrag, invallningen | - | 581 | - | 581 | ||
Summa erhållna investeringsbidrag | 3 079 | 581 | 3 079 | 581 |
Not 37 Upplysning om upprättade särredovisningar
Följande särredovisningar har upprättats under räkenskapsåret inom kommunkoncernen:
Redovisningen avser | Lagstiftning | |
---|---|---|
VA-redovisning | Lag om allmänna vattentjänster |
Upprättade särredovisningar finns tillgängliga hos Dala Vatten och Avfall AB www.dalavattenavfall.se, tel 020-200210
Not 38 Koncerninterna förhållanden
Enhet | Konsoliderad andel (%) |
---|---|
Kommunen | |
Stiftelsen Vansbrohem | 100 |
Dala Vatten och Avfall AB | 25 |
Vansbro Teknik AB | 100 |
Brandkåren Norra Dalarna | 12,6 |