Miljö- och byggnämnden
Miljö- och byggnämnden var 2018 myndighet för ärenden som rörde miljö- och hälsoskydd, livsmedel, alkohol och tobak samt bygglovsfrågor och planering.
Nämnden var också trafiknämnd, samordnade och utvecklade kommunens geografiska informationssystem (GIS) och hade energirådgivning.
Miljö- och byggnämnden hade sitt sista möte i december 2018. Från januari 2019 är det Kommunstyrelsen som tar beslut och har ansvar för dessa frågor.
Planering och byggande
Utöver handläggning av vanligt förekommande ärenden lämnades bygglov för ytterligare ett flerbostadshus i centrala Kramfors.
Uppföljning av nämndens mål
Miljö- och byggnämnden hade tre egna mål för det kommunövergripande målet God kvalitet. Av de tre målen nåddes två. Målet om överprövade beslut uppfylldes med stor marginal. Ett av målen om kompetensutveckling nåddes. Beslutet om köpstopp i kommunen ledde till att vissa utbildningar inte kunde genomföras.
Indikatorer | 2017 Mål |
2017 Utfall |
2018 Mål |
2018 Utfall |
---|---|---|---|---|
Överprövade beslut bedöms likartat i nästa instans (%) | 80 | 98 | 80 | 96 |
Alla fast anställda har minst 5 dagars kompetensutveckling eller utbildning (%) | 75,0 | 87,5 | 75,0 | 61,0 |
Alla fast anställda har minst 2 dagars kompetensutveckling eller utbildning (%) | 100 | 100 | 100 | 100 |
Uppföljning av särskilt prioriterade områden
Hållbarhet
Nämnden hade som mål att minska pappersanvändningen med 10 procent. Skrivarstatistiken visar att målet inte nåddes. Det kan delvis bero på att andra avdelningar hade tekniska problem och använde förvaltningens skrivare.
Elbilen användes flitigare 2018. Bokningarna ökade med 21 procent.
En av bygglovshandläggarna deltog i en nationell referensgrupp. Arbetet resulterade i ett delbetänkande: SOU 2018:51 Resurseffektiv användning av byggmaterial.
Jämställdhet
Nämnden började granska mötesrutiner och handläggning från jämställdhetssynpunkt. Nästa område att granska blir hur information utformas.
Kultur
En utbildning i Kramfors kulturhistoria var planerad, men kunde inte genomföras av ekonomiska skäl.
Uppföljning av ekonomiskt resultat
(mnkr) | 2017 Utfall |
2018 Utfall |
2018 Budget |
2018 Avvikelse utfall/ Budget |
---|---|---|---|---|
Intäkter | – 6,2 | – 6,0 | – 6,0 | 0 |
Personalkostnader | 10,9 | 11,2 | 12,0 | 0,8 |
Övriga kostnader | 4,1 | 3,6 | 3,9 | 0,3 |
Summa (intäkter-kostnader) |
8,8 | 8,9 | 10 | 1,1 |
Förvaltningen hade vakanser 2018. Personalbristen och kommunens köpstopp gjorde att nämnden fick ett överskott.
Personal
Sjukfrånvaron fortsatte att ligga på en mycket låg nivå.
Personalstruktur
2017 Utfall |
2018 Utfall |
|
---|---|---|
Antal tillsvidareanställda | 21 | 21 |
Antal månadsanställda med tidsbegränsad anställning (innehavare) | 1 | 2 |
SJUKFRÅNVARO |
||
Sjukfrånvaro i procent av arbetstid – ackumulerat för perioden | 1,81 | 1,57 |
Nyckeltal och antalsuppgifter
Antal ärenden
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Totalt antal diarieförda ärenden (inkomna) | 1 182 | 1 272 | 1 250 | 1 295 | 1 265 |
ÄRENDETYP |
|||||
– nybyggnad fritidshus | 16 | 14 | 20 | 17 | 17 |
– varav båthus och sjöbodar | 2 | 3 | 2 | ||
Avlopp | 75 | 121 | 109 | 129 | 110 |
Värmepumpar | 120 | 137 | 85 | 72 | 88 |
– varav miljörapporter | 87 | 86 | 84 | 89 | 92 |
Livsmedel | 33 | 23 | 28 | 31 | 32 |
Hälsoskydd | 9 | 8 | 16 | 5 | 3 |
Alkohol, tobak | 74 | 81 | 79 | 105 |
Verksamheter som miljö och hälsa ska ha tillsyn över
Antal, cirka | |
---|---|
Miljö – miljöfarliga verksamheter | 500 |
Miljö – övrigt (köldmedia, cisterner, försäljning med mera) | 250 |
Livsmedel | 280 |
Hälsa | 250 |
Alkohol, tobak, receptfria läkemedel | 90 |
Totalt | 1 370 |
Verksamheter som plan och bygg ska ha tillsyn över
Antal, cirka | |
---|---|
Obligatorisk ventilationskontroll | 325 |
Lätt avhjälpta hinder | 100 |
Hissar och andra motordrivna anordningar | 30 |
Totalt | 455 |