Vård- och omsorgsnämnden

Verksamhetsidé

  • Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att bo, verka och leva.
  • Nämnden ska fullgöra kommunens uppgifter inom socialtjänsten och vad som sägs i lag om socialnämnd, förutom ansvar för förskole- och fritidsverksamheten.
    Här finns också ansvaret för kommunens mottagande av ensamkommande barn och samordningen av kommunala bostadskontrakt.
  • Nämnden utövar också ledningen för den kommunala hälso- och sjukvården samt ledningen för verksamheten med stöd och service enligt Lag om stöd och service till funktionshindrade. Vård- och omsorgsnämnden fullgör även kommunens uppgifter enligt Lag om riksfärdtjänst och Lag om färdtjänst samt utarbetar förslag till regler för den kommunala riksfärdtjänsten.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Effektiviteten i äldreomsorgen samt individ- och familjeomsorgen genomlystes.
  • En digitaliseringsplan och en heltidsplan upprättades och antogs.
  • Nämnden beslöt att minska antalet SÄBO-platser och satsa på arbetssättet Trygg hemgång.
  • Elva korttidsplatser avvecklades.
  • Jobbsteget startades. Det är en del i utvecklingsarbetet för att sänka kostnaderna för försörjningsstöd.

Sammanfattning av nämndens resultat

Sammanfatta nämndens resultat genom att färgmarkera perspektiven enligt utfall 2019:

Nämndens resultat i korthet

rline Ekonomi – mycket låg uppfyllelse
plus Medborgare – uppfyllt
circle1 Samhällsutveckling – delvis uppfyllt
circle1 Medarbetare – delvis uppfyllt.

 

Ekonomi rline

Vård- och omsorgsnämndens resultat inklusive Akka var -17,6 mkr. Det var en procentuell avvikelse mot budget med 8,5 procent. Förändringen mellan tidigare prognoser och utfall var -3,2 mkr. Förändringen var som störst i individ- och familjeomsorgen, där skillnaden mellan prognos och utfall blev -3,7 mkr. Prognostisering av individ- och familjeomsorg är komplex, eftersom ett fåtal ärenden kan generera höga kostnader på kort tid. Förvaltningen såg över rutinerna för prognosarbetet för att fortsättningsvis öka samstämmigheten mellan prognos och utfall.

Gemensamma resurser (– 8,9 mkr)

Budgetåret 2019 inleddes med ett icke beslutat sparbehov från 2018 om 8,8 mkr. Det belastade förvaltningen hela 2019, vilket också förklarar avvikelsen mot budget.

Verksamhetsförändringar 2019 medför att budgetåret 2020 kan inledas med en balanserad budget inom gemensamma resurser. Åtgärder som påverkade fanns främst i äldreomsorgen. Det totala antalet platser för särskilt boende minskades från 88 till 84. Antalet platser vid korttidsboendet Slussen minskades från 22 till 11. Sammantaget påverkade dessa verksamhetsförändringar budget för 2020 med 5,5 mkr.

Individ- och familjeomsorg (– 7,7 mkr)

Ett utvecklingsarbete i försörjningsstöd och placeringar förväntades leda till lägre kostnader. Det gav dock inte förväntad effekt. Därför intensifierades arbetet under hösten och i november bröts trenden för försörjningsstödets utveckling. Bruttokostnaden för verksamheterna minskade med 2,6 mkr jämfört med 2018, men det blev ändå ett underskott.

Äldreomsorg (+ 1,0 mkr)

Verksamheten förändrades så till vida att antalet platser på särskilt boende minskades och en avdelning på korttidsboendet Slussen stängdes. Åtgärderna beslutades efter att en genomlysning av äldreomsorgen visade att Vännäs inte har behov av ett nytt äldreboende. Antalet korttidsplatser kunde minskas genom rehabilitering i hemmiljön.

LSS-omsorgen (- 2,4 mkr)

Ärenden i personlig assistans som inte omfattades av assistansersättning från Försäkringskassan påverkade resultatet negativt med 1,5 mkr, eftersom det inte fanns med i budgeten.

Omställningar i verksamheten för en gruppbostad och minskade intäkter för sålda platser var ytterligare faktorer som påverkade resultatet negativt. Det fanns inga potentiella åtgärder som kunde motverka avvikelsen. För budget 2020 har dessa faktorer tagits i beaktande.

Intraprenad Lyan (+ 0,1 mkr)

Budgetåret inleddes med ett negativt resultat från 2018. Det hämtades igen och vändes till ett positivt resultat. Ökade intäkter för verksamheten var en förklarande faktor.

Ensamkommande barn, Akka (+ 0,3 mkr)

Minskat personalbehov påverkade resultatet positivt.

mkr
Vård- och omsorgsnämnden
2019
Bruttokostnad
2019
Bruttointäkt
2019
Nettokostnad
2019
Budgetavvikelse
2018
Nettokostnad
Gemensamma resurser – 21,7 1,9 – 19,8 – 8,9 – 19,4
Individ- och familjeomsorg – 42,6 11,3 – 31,3 – 7,7 – 33,9
Äldreomsorg – 136,0 21,8 – 114,2 1,0 – 111,6
LSS-omsorg – 86,7 30,8 – 55,9 – 2,4 – 51,2
Intraprenader – 6,1 0,6 – 5,5 0,1 – 5,3
Akka – 17,8 17,9 0,1 0,3 0,4
Summa – 310,9 84,3 – 226,6 – 17,6 – 221,0

Medborgare plus

Målet i området medborgare uppfylldes.

Resultatnivån var låg för andelen avslutade ärenden med försörjningsstöd som inte återkommer inom ett år. Ett utvecklingsarbete för fler till egen försörjning pågår och sedan oktober finns verksamheten Jobbsteget i nämndens område. I november sjönk kostnaderna för utbetalt försörjningsstöd i jämförelse med 2018, likaså i december. Arbetet fortgår 2020.

Nämnden nådde hög uppfylld nivå när det gällde väntetid mellan beslut och verkställighet i LSS och för inflyttningsdatum i särskilt boende. Väntetiden inflyttningsdatum var 2018 längre än 90 dagar och minskade till ett snitt under 45 dagar.

På Borgmästargården angav samtliga svarande att de är nöjda med hur deras synpunkter tas tillvara. Hemtjänsten och Vännäsby Äldrecenter var nästan i nivå med Borgmästargården. Det är ett resultat av en medveten satsning.

SKR rankar inte längre nämndens information på webbplatsen. Nämnden använder de tidigare resultaten vid sin påbörjade översyn av informationen.

Samhällsutveckling circle1

Nämnden nådde delvis uppfylld resultatnivå på området samhällsutveckling. Enskilda målindikatorer visade både förbättrade och försämrade resultat.

Hemtjänsten hade trots bemanningsutmaningar en delvis god måluppfyllelse när det gällde kontinuitet och antalet medarbetare som hjälper den äldre under 14 dagar. Resultatet var 11 personer (full måluppfyllelse 10).

Resultatnivån påverkades även av den låga andelen medarbetare med vård- och omsorgsutbildning. Full måluppfyllelse förutsätter att minst 90 procent av personalen har vårdutbildning. Vännäs resultat var knappt 70 procent. Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för nämnden. Förvaltningen upprättade en kompetensutvecklingsplan med tydligare inriktning på kompetenshöjande aktiviteter för medarbetare.

Medarbetare  circle1

Antalet anställda var 456 personer eller 383 årsarbetare. (År 2018 var det 471 personer eller 388 årsarbetare.) Ungefär 8 av 10 anställda är kvinnor. Nämnden hade en mycket låg och ej tillfredställande måluppfyllelse för sjukfrånvaro, 9 procent. Frånvaron motsvarar 36 årsarbetare. Antalet medarbetare i Akka-verksamheten minskade, 11 korttidsplatser stängdes och 4 platser på särskilt boende avvecklades. Det är de främsta orsakerna till att antalet medarbetare var färre.

I Kommunals avtalsområde arbetar 55 procent av medarbetarna deltid. I nämndens hela område var medelsysselsättningsgraden 87,2 procent, samma nivå som 2018.

Låg andel heltidsanställningar och hög sjukfrånvaro i vård- och omsorg är inte unikt för Vännäs kommun. Ur jämställdhetsperspektiv har fler heltidsanställningar betydelse. Nämnden har antagit en handlingsplan för att öka heltidsanställningarna.

Framtid och förväntad utveckling

Nämnden beslutade inför 2020 om åtgärder för att få budgeten i balans, samtidigt som både satsningar på digitala investeringar och heltidsnorm prioriteras. Det är en utmaning som ställer stora krav på ledning och styrning och högt ansvarstagande hos varje enskild medarbetare. Både ansökningarna och de beviljade antalet ansökningar om personlig assistans fördubblades. Denna ökning riskerar att bli den enskilda faktor som förhindrar måluppfyllelse.

Måluppfyllelsen inom IFO är svårbedömd, eftersom ärendena handlar om enskildas individuella och många gånger kostsamma behov av stöd.

Nya arbetsmetoder kan behöva aktualiseras för att kommunen ska uppfylla lagkrav och föreskrifter samt nå en budget i balans.

Vännäs kommun har genom flyktingmottagande och anhöriginvandring fått fler bosatta i kommunen. Mottagandet är en resurstillgång för personalförsörjningen, samtidigt som bristande språkkunskaper och otillräcklig utbildningsbakgrund medför risk för ökat behov av stöd.

Nämnden kan inte på egen hand klara utmaningen att fler ska bli självförsörjande. Nämndens förutsättningar för måluppfyllelse påverkas av kommunens samlade integrationsarbete, nationella beslut och situationen i omvärlden.

Människor lever längre nu än tidigare. Det påverkar den demografiska utvecklingen och nämndens planeringsförutsättningar. Vännäs kommun har en prognostiserad befolkningsökning för äldre över 65 år på cirka 180 personer från 2018 till 2025. Av dem är 132 personer 80 år och äldre. Nämnden ser en fortsatt satsning på Trygg hemgång med både rehabiliterade och habiliterade insatser som en förutsättning för måluppfyllelse.

Allt fler personer ska ges avancerad hälso- och sjukvård i hemmet, samtidigt som det är svårt att rekrytera sjuksköterskor och möta högre krav på snabbt mottagande till kommunen.

Digitalt först ska vara vägledande för arbetet. Med digital teknik kan nämnden frigöra och effektivisera resurser som istället kan användas för kvalitetshöjande insatser för brukaren och ge förutsättningar att möta framtidens personalbehov.

Vid rekryteringar, främst till vikariat men även till tillsvidaretjänster, är det svårt att få tag på utbildad och erfaren personal. Internutbildning och nya sätt att leda och fördela arbetsuppgifterna krävs för att nämndens uppdrag ska kunna utföras på ett tryggt och säkert sätt.

Vä31DSC_0045

 


Uppföljning av uppdrag

Vård- och omsorgsnämnden fick i 2019 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Uppdrag eller direktiv
Vård- och omsorgsnämnden
Resultat
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
Åtgärder för att minska sjukfrånvaron ska särskilt prioriteras. Genomfört. Fortsatt hög frånvaro med nuvarande åtgärder. År 2020 sker riktade satsningar med extra stöd från HR-avdelningen på utvalda verksamheter med hög frånvaro.