Driftredovisning

Driftredovisning kommunen (tkr) Intäkter Kostnader Budgetavvikelse
Styrelse/nämnd Innv år Budget Fg år Innv år Budget Fg år Intäkter Kostnader
Kommunstyrelsen 148,1 128,3 133,3 – 227,7 – 207,6 – 209,8 19,8 – 20,1
Plan- och miljönämnden 4,0 3,2 5,4 – 13,8 – 12,1 – 14,8 0,8 – 1,7
Liljaskolans styrelse 121,5 117,1 123,4 – 120,4 – 115,5 – 119,8 4,4 – 4,9
Vård- och omsorgsnämnden 84,5 77,4 88,7 – 310,9 – 286,2 – 309,6 7,1 – 24,7
Barn- och utbildningsnämnden 32,4 20,7 29,2 – 300,6 – 296,6 – 288,7 11,7 – 4,0
Finansen exkl skatter,bidrag och fin poster 16,0 12,8 8,2 – 11,4 – 22,0 – 24,2 3,2 10,6
Justeras: Interna poster och avskrivningar – 123,4 – 4,3 – 118,2 123,4 4,2 123,9 – 119,1 119,2
Justeras: avskrivningar 24,2 24,6 23,0 0,0 – 0,4
Verksamhetens intäkter och verksamhetens kostnader 283,1 355,3 270,0 – 837,2 – 911,2 – 820,0 – 72,2 74,4

 

Redovisningen ovan innehåller nämndernas driftredovisning totalt, justerad för de poster som inte rör verksamhetens kostnader och intäkter enligt resultaträkningen. Det är interna poster, avskrivningar och de delar av finansen som inte tillhör verksamhetens kostnader.

När kommunfullmäktige i juni tar beslut om nämndernas ramar är fördelningen mellan kostnader och intäkter preliminära till dess att kommunstyrelsen fastställer den exakta fördelningen i november. I den finns både externa och interna kostnader och intäkter med. Avvikelsen mellan budget och utfall för de totala kostnaderna och intäkterna beror till stor del på att det i budgeten finns interna kostnader och intäkter som rensats bort i det externa resultatet. Det påverkar varken det budgeterade resultatet eller utfallen, men gör att budgeterade kostnader och intäkter blir högre. Ett utvecklingsarbete pågår inom området.

Kommunstyrelsen uppvisade stora avvikelser både för kostnader och intäkter, men nettot var i stort sett ett nollresultat. Det berodde främst på att några större externt finansierade projekt inte var budgeterade vare sig på kostnads- eller intäktssidan. Det handlar om projekt kring invallningen i Brån, Näringliv i samverkan, beredskapsförberedelser, projekt i flyktingverksamheten och bredbandsutbyggnad. Projektet om bredbandsutbyggnaden ska omklassificeras till anläggningstillgångar 2020. Beslutet att klassificera om projektet togs sent i bokslutsprocessen, varför man beslutade att skjuta upp arbetet till 2020. Totalt sett uppvisade nämnden ett mindre underskott.

Plan- och miljönämnden uppvisade underskott som berodde på högre personalkostnader i räddningstjänsten.

Liljaskolan uppvisade ett netto som var cirka 0,5 mkr sämre än verksamhetens resultatkrav, främst beroende på färre elever än prognostiserat.

Vård- och omsorgsnämnden uppvisade ett stort underskott, vilket dels berodde på ett icke genomfört sparkrav från tidigare år, dels på högre kostnader jämfört med budget inom IFO och LSS. Intäkterna var också något högre än budget, men uppvägde inte kostnaderna.

Barn- och utbildningsnämnden uppvisade ett större överskott med avvikelser både på intäkts- och kostnadssidan. Fler sålda platser och icke budgeterade statsbidrag bidrog till avvikelsen. De lägre kostnaderna berodde främst på att nämnden redan hösten 2019 började anpassa sig till den lägre budgetnivå 2020 som fullmäktige beslutade i juni.

Inom finansen fanns kostnader för pensioner, löneökning samt vissa intäkter som inte var budgeterade, till exempel reavinster. De lägre kostnaderna berodde främst på att för höga kostnader för pensioner bokades upp både 2018 och 2019.