Kommunstyrelsen

Verksamhetsidé

  • Kommunstyrelsen ska med helhetssyn, långsiktig planering och tydlig styrning samordna kommunens nämnder och leda kommunens utveckling framåt samt bevaka och stärka kommunens position regionalt, nationellt och internationellt.
  • Kommunstyrelsen ska även leverera tjänster och service till nämnder, förvaltningar och medborgare.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Kommunstyrelsen beslutade att kommunledningskontoret och samhällsbyggnadsförvaltningen skulle bli en förvaltning från och med den 1 januari 2020.
  • Kommunstyrelsens ordförande Johan Söderling (S) avsade sig sina politiska uppdrag från och med 1 mars 2020.
  • Renoveringen av förskolan Klockaren blev färdig kring årsskiftet.
  • Ett nytt krisledningsprogram antogs för perioden 2019–2022.
  • En ny kostpolicy med tydligare och lättare mätbara mål togs fram.
  • Umeåregionens näringslivsprojekt avslutades och ett nytt startade med medel från Tillväxtverket.
  • Fullmäktige beslutade att städverksamheten skulle övergå till ett dotterbolag till Vännäs Fastigheter AB från och med 1 januari 2020.
  • Den nya mandatperioden inleddes med utbildningar av exempelvis förtroendevalda.

Sammanfattning av nämndens resultat

diamond1 Ekonomi – låg måluppfyllnad
circle1 Medborgare – delvis uppfyllt
plus Samhällsutveckling – uppfyllt
circle1 Medarbetare – delvis uppfyllt.

Förklaring till resultatbedömning:

plus Uppfylld resultatnivå
circle1 Delvis uppfylld resultatnivå
diamond1 Låg, ej tillfredsställande resultatnivå
rline Mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
bbox Ej mätt eller inget resultat

 

Ekonomi  diamond1

Kommunstyrelsens båda förvaltningar, kommunledningskontoret och samhällsbyggnadsförvaltningen, uppvisade tillsammans ett resultat på - 0,4 mkr. Det gör att den sammanvägda bedömningen av båda förvaltningarnas resultat blir ett lågt, inte tillfredställande resultat.

Kommunledningskontoret uppvisade ett överskott på 2,1 mkr. Resultatet består både av under- och överskott.

Överskotten berodde främst på lägre kostnader jämfört med budget i kommunchefens verksamhet (+ 0,7 mkr), flyktingmottagandet (+ 1,0 mkr), kansli (+ 0,6 mkr) och kabel-tv, internet och bredband (+ 0,5 mkr). Orsaken till överskotten var både lägre kostnader och vakanser på personalsidan. Även högre bidrag för personal bidrog. Överskottet i kabel-tv, internet och bredband förklaras av att 30 procent av investeringen finansierades av kundernas anslutningsavgifter, något som bokförs som intäkt i dess helhet det år debitering sker.

Underskotten bestod främst av högre kostnader för den politiska ledningen (- 0,6 mkr) på grund av ej budgeterade kostnader för en konsultrapport om vård- och omsorgsförvaltningen inom handlingsplanen för en ekonomi i balans och kostnader för den e-tjänsteplattform som kommunen nu arbetar med.

It-avdelningen uppvisade också underskott (0,7 mkr) som delvis berodde på högre hyreskostnader jämfört med budget efter byte av lokal. En annan orsak till underskottet är att 1 mkr av it-avdelningens ram flyttades från drift till investering, som en konsekvens av kommunens striktare rutiner kring klassning av investeringar.

Samhällsbyggnadsförvaltningen redovisade ett underskott på 2,4 mkr. Föregående år var underskottet 4,1 mkr. Nettokostnaden var densamma. Avvikelsen för staben berodde främst på kostnader för att upprätta strategiska planer med cirka 0,5 mkr som inte var finansierade. Detta lyftes politiskt och det rådde enighet om att staben fick gå med motsvarande underskott. Bostadsanpassningen redovisade ett överskott på 0,5 mkr. Det berodde främst på att det endast var ett fåtal stora och kostsamma bostadsanpassningar.

Fastighetsavdelningen visade ett underskott på 1,5 mkr. Underskottet berodde främst på kostnaderna för snöröjning, sandning och sopning, som hade en ackumulerad avvikelse mot budget på cirka 0,9 mkr och underhållskostnaden som avvek med cirka 0,2 mkr.

Gatuavdelningen visade ett underskott på cirka 0,6 mkr. Det berodde dels på den snörika vårvintern, dels på hösten som var mild med mycket halkbekämpning som följd. Ishallen hade ett underskott på cirka 0,2 mkr, medan konstgräsplanen genererade ett överskott på cirka 0,5 mkr. I övrigt följde verksamheterna inom gatuavdelningen budgeten.

Kostavdelningen redovisade ett underskott på cirka 0,2 mkr. Höjda livsmedelspriser var en bidragande orsak till högre kostnader. Minskade intäkter berodde till största delen på att antalet köpta portioner från Vängårdens kök minskade med cirka 10 000.

Va-avdelningen visade ett överskott om cirka 0,3 mkr kronor, som fonderas för framtida investeringar.

Renhållningsavdelningen redovisade ett överskott på drygt 1,0 mkr att avsättas till återställning av deponin.

mkr
Område
2019
Bruttokostnad
2019
Bruttointäkt
2019
Nettokostnad
2019
Budgetavvikelse
2018
Nettokostnad
Politisk ledning – 6,9 0,5 – 6,4 – 0,6 – 5,4
Kommunchef – 8,2 0,0 – 8,1 0,7 – 8,7
Näringsliv och arbetsmarknad – 22,8 14,6 – 8,2 1,5 – 9,5
Ungdoms- och föreningsverksamhet – 4,6 0,2 – 4,4 0,0 – 4,1
HR/lön – 8,2 0,6 – 7,6 – 0,3 – 7,2
Ekonomi – 4,2 0,5 – 3,7 0,3 – 3,6
Kansli – 12,7 1,2 – 11,4 0,6 – 8,1
It – 8,9 0,7 – 8,2 – 0,7 – 7,8
Stab SBF – 3,8 0,4 – 3,4 – 0,7 – 2,9
Bostadsanpassningen – 1,3 0,2 – 1,1 0,5 – 1,3
Fastighetsavdelningen – 63,0 61,1 – 1,9 – 1,5 – 3,4
Gatuavdelningen – 29,1 14,1 – 15,0 – 0,6 – 14,5
Kostavdelningen – 20,3 19,6 – 0,7 – 0,2 – 0,2
Delsumma – 194,0 113,7 – 80,3 – 0,9 – 76,8
Kabel-tv, internet, bredband – 11,2 11,9 0,7 0,5 0,2
Va – 10,5 10,5 0,0 0,0 0,0
Renhållningsavdelningen – 12,1 12,1 0,0 0,0 0,0
Delsumma – 33,7 34,4 0,7 0,5 0,2
 
Summa
– 227,7 148,1 – 79,6 – 0,4 – 76,6

Medborgare circle1

Kommunstyrelsen nådde delvis uppfyllt resultat i perspektivet medborgare.

Målen om väl fungerande vatten- och avloppssystem samt renhållning (NMI) uppfylldes, medan de om bra och säkra vägar samt bra och säkra gång- och cykelvägar delvis uppfylldes. Standarden på gator, vägar samt gång- och cykelvägar upplevdes av medborgarna som mindre bra. Standarden har succesivt försämrats de senaste åren på grund av besparingar. Det bör noteras att även de statliga vägarna ingår i bedömningen.

Målet om trygg utemiljö uppfylldes inte. Färre än 50 procent av anmärkningarna vid den senaste trygghetsvandringen har åtgärdats.

Förvaltningarna nådde delvis målet i mätningen av tillgänglighet och svarstider på e-post och telefon, men det finns ändå förbättringspotential.

Samhällsutveckling plus

Kommunstyrelsen nådde delvis uppfylld resultatnivå.

Energihushållningen var hög liksom vattenkvaliteten. Matsvinnet minskade, men kan fortfarande bli ännu mindre. Andelen inköp från lokala leverantörer låg på en uppfylld resultatnivå.

Avtalstrohet mäts genom stickprov och några avvikelser noterades, men i huvudsak berodde det på att avtal saknades. Antalet gemensamma upphandlingar via Umeå kommun ökade, för att man vill se till att fler varugrupper och tjänster täcks av avtal.

Vännäs tappade från plats 78 till 125 i mätningen av svenska kommuners näringslivsklimat, men låg ändå kvar på ett relativt högt sammanfattande omdöme på 3,73 (av 6,0). I näringslivets bedömning av kommunens service och attityder till företagande var kommunen fortfarande bland de 100 främsta i Sverige.

Medarbetare  circle1

Förvaltningarna uppfyllde tillsammans målen om att medarbetarna trivs, skillnader i anställningsgrad mellan män och kvinnor och att sjukfrånvaron är lägre än 5 procent. Sjukfrånvaron för kommunledningskontoret var 3,4 procent (män 1,5 och kvinnor 4,4 procent) och för samhällsbyggnadsförvaltningen 4,9 procent (män 1,6 och kvinnor 7,2 procent).

För övriga mål nådde förvaltningen en delvis uppfylld resultatnivå. Det var bland annat löneskillnader mellan könen som fortfarande endast nådde ett lågt resultat.

Framtid och förväntad utveckling

Kommunstyrelsen har flera utmaningar att hantera de kommande åren, både verksamhetsmässiga och ekonomiska.

  • År 2020 väntas kommunfullmäktige besluta om den slutgiltiga framtida organisationen för kommunens fastigheter, något som inte bara påverkar fastighetsavdelningen utan alla verksamheter.
  • Arbetet med krisberedskap och kommunens ansvar inom totalförsvaret intensifieras. Frågor om skalskydd och krigsplacering av personal kommer att kräva tid och ekonomiska resurser.
  • Med utgångspunkt från sämre ekonomiska förutsättningar har kommunstyrelsen en viktig uppgift i att hålla i det fortsatta arbetet med en ekonomi i balans.
  • Arbetet med att förstärka bilden av Vännäs som en attraktiv plats att leva och verka på ska fortsätta. Det handlar både om marknadsföring och om underhåll av gator, gång- och cykelvägar, lekplatser samt parker och grönytor som har stor betydelse för trygghet och trivsel.
  • Digitaliseringen ska fortsätta för att underlätta för medborgare, företag och andra. Flera av kommunstyrelsens verksamheter behöver snabbare anpassa sig till förändrade krav. Digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen är en prioriterad åtgärd.
  • Kommunstyrelsen bedömer att arbetet med den Pandemi som brutit ut i världen och i Sverige de första månaderna 2020 kommer att kräva en mycket stor insats från kommunstyrelseförvaltningen under det kommande året. Det kommer att få som konsekvens att andra uppgifter inom förvaltningen behöver prioriteras ned.

Uppföljning av uppdrag

Kommunstyrelsen fick i 2019 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Uppdrag eller direktiv
Kommunstyrelsen
Resultat
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
Att stärka fritidsområdet vid Vännäs bad och camping som mötesplats för föreningsliv, medborgare och besökare. Genomfört.
  • Två fontäner anlades i Röda viken.
  • Delar av lekutrustningen på fritidsområdet byttes ut.
  • Ansökningar om LONA-medel beviljades.
Åtgärder för att minska sjukfrånvaron ska särskilt prioriteras. Genomfört. Förvaltningarna arbetar med förebyggande åtgärder, bland annat via kommunens företagshälsovård och allmänna friskvårdsinsatser.
Ärenden som behandlar näringslivsfrågor ges förtur i handläggning. Delvis genomfört. Förvaltningarna prioriterar ärenden som rör näringslivet.