Styrning och uppföljning i den kommunala verksamheten

Allmänt om styrning och ledning i kommunkoncernen

Vännäs kommuns bolag styrs genom ägardirektiv. Den kommunala verksamheten styrs genom att en strategisk plan för ett antal år framåt i tiden fastställs. Med utgångspunkt från den utformas vision, strategiska områden och övergripande mål som alla fastställs av kommunfullmäktige. De övergripande målen bryts därefter ned i de olika nämnderna. Uppföljning sker två gånger per år där bedömning av måluppfyllelse görs enligt fastställda kriterier. Nedan framgår kommunens vision och mål plus utdrag ut bolagens ägardirektiv.

Uppföljning av målen för den kommunala verksamheten framgår av punkt 1.6 och uppföljningen av målen för bolagen framgår ur bolagskoncernens verksamhetsberättelse.

Styrning och ledning kommunal verksamhet

Visionen om Upplevelsenära Vännäs

Visionen Upplevelsernära Vännäs består av Välkomnande Vännäs, Livfulla Vännäs och Nytänkande Vännäs. Visionen fungerar som den långsiktiga målbilden för hela Vännäs kommun och beskriver det önskade läget. Visionen utgör även en utgångspunkt för mål, budget och de övergripande fullmäktigemålen. Från målen ska sedan nämnderna arbeta fram konkreta mål och åtaganden.

Visionen sträcker sig fram till 2030 och definierar vad Upplevelsenära Vännäs innebär.

Utöver visionen finns en målbild som är inriktad på 2022. Målbilden är ett steg på vägen för att nå visionen. Målbilden för 2022 är: Livet är lätt att leva i Vännäs. Medborgarna är än mer nöjda och stolta över att vara en del av Vännäs. Det är en kommun som människor vill besöka, flytta till och verka i.

Den strategiska planen för åren 2015–2020 anger den politiska viljan för kommunens långsiktiga utveckling ihop med målbild och vision. Planen innehåller de fyra perspektiven ekonomi, medborgare, samhällsutveckling och medarbetare. Med utgångspunkt från perspektiven har fullmäktige formulerat övergripande mål. Perspektiven och målen beskriver mer ingående vad kommunfullmäktige vill uppnå. De syftar till att tydligare visa hur nämnder och verksamheter ska prioritera. Perspektiven och målen samt bedömningen av måluppfyllelsen 2019 finns under punkt 1.6. Eftersom den strategiska planen inte omfattar en längre planeringsperiod än fram till nästa budget, beslutade kommunstyrelsen att ta fram en ny strategisk plan.

Kommunstyrelsen anser att det är viktigt att arbetet inte bara innebär en revidering och att det är lämpligt att se över de övergripande perspektiven och strukturen för kommunens mål- och resultatstyrningsprocess. Den nya strategiska planen ska tas fram 2020 och beräknas träda i kraft från och med 2022.

Kommunfullmäktige antog i juni 2018 en drift- och investeringsbudget för 2019 och en plan för åren 2020–2021. Nämnderna fick en rambudget för att bryta ned till detaljbudgetar. De övergripande fullmäktigemålen och den strategiska planen ska fungera som styrning för vad nämnder och verksamheter ska prioritera. I samband med att budgeten antogs fick några av nämnderna ett antal uppdrag att genomföra. Även dessa återredovisas i denna årsredovisning.

Vä50working eco oct 19-1

 

Styrning och ledning i de kommunala bolagen

Vännäs kommuns aktiebolag styrs genom ägardirektiv. I direktiven framgår de övergripande mål som ska vara styrande för verksamheten.

Rätten till bostad är en grundläggande välfärdsfråga. Vännäs Fastigheter AB är kommunens helägda verktyg för att uppnå detta välfärdsmål. Bolaget är också ett verktyg för att skapa verksamhetsanpassade lokaler för både näringslivet och offentlig verksamhet.

Målen för Vännäs Fastigheter:

  • Bolaget ska trygga den framtida bostadsförsörjningen, verka för integration samt ökad valfrihet och inflytande i boendet.
  • Målet ska vara att på bostadsmarknaden i kommunen erbjuda bostäder med varierande standard men med god kvalitet och servicenivå för livslångt boende till skäliga hyresnivåer.
  • Bolaget ska tillhandahålla konkurrenskraftiga verksamhetsanpassade lokaler för det lokala näringslivet som bidrar till utveckling av det befintliga näringslivet samt skapar förutsättningar för nyföretagande.
  • Bolaget ska, om så efterfrågas, aktivt delta i utvecklingen och förvaltningen av kommunens verksamhetslokaler.
  • Verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer, vilket innebär att bolaget alltid ska utgå från vad som är bäst för bolaget.
  • Bolaget ska, vad avser miljö, tillföra Vännäs kommun och regionen positiva miljövärden.
  • Bolaget ska vara ett aktivt verktyg i att utveckla kommunen som en attraktiv bostads- och näringslivsort.

Ur direktiven framgår också att bolagen ska arbeta på affärsmässiga grunder. Av de ekonomiska och finansiella målen framgår att soliditeten minst ska uppgå till 15 procent och att bolagen uthålligt ska generera avkastning om minst 5 procent årligen. Bolagets likvida medel ska vara placerade på ett betryggande sätt och ska följa Vännäs kommuns placeringspolicy. Policyn reglerar också när kommunfullmäktiges yttrande krävs samt hur kommunen ska få insyn och hur information till kommunen ska lämnas.

Uppsiktsplikten

Kommunstyrelsen har, med hänvisning till kommunallagen 6 kap, uppsiktsplikt över nämndernas verksamhet. Styrelsen har också rätt att inhämta yttranden och upplysningar från nämnder och anställda, som behövs för att styrelsen ska kunna fullgöra sitt ledningsuppdrag. Uppsiktsplikten gäller även för de helägda kommunala bolagen.

Kommunstyrelsens arbetsutskotts ekonomiuppföljning är en viktig del av uppsiktspliktens genomförande. Arbetet med att utveckla mallen för uppföljning fortsatte och planen för ekonomisk uppföljning reviderades. Till exempel kommer vissa centrala nyckeltal att följas regelbundet under året. Det gäller både volymmått och ekonomiska nyckeltal ur Kolada (kommun- och landstingsdatabasen).

Medarbetarna är kommunens viktigaste resurs och sjukfrånvaro med mera följs upp i både kommunstyrelsens utskott och i kommunstyrelsen. År 2019 togs beslut om att 2020 tillsätta extra resurser ur kommunstyrelsens buffert för att på ett strukturerat sätt arbeta med att förebygga sjukfrånvaro.

Kommunstyrelsen träffar kommunens förvaltningschefer i olika uppföljnings- och utvecklingsfrågor. Vännäs Fastigheter följs regelbundet upp av kommunstyrelsen och även kommunfullmäktige får regelbunden uppföljning.

Planer och policyer med bäring på styrning och ledning

Vid sidan av den strategiska planen har kommunen ett antal policyer och planer som stöd i arbetet med styrning och ledning. Några av de viktigare dokumenten är översiktsplanen, inköps- och upphandlingspolicy, aktiva åtgärder, underhållsplaner och styrdokument för integration.

Vännäs kommun är aktiv i många samarbeten som ett sätt att använda kommunens resurser bättre och främja en god utveckling och tillväxt i kommunen, regionen och länet. I dessa sammanhang finns också en rad dokument som stärker styrningen och ledningen. Några exempel är den regionala utvecklingsstrategin, trafikförsörjningsprogram och verksamhetsplan för Umeåregionen.