Barn- och utbildningsnämnden

Sammanfattning

Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för pedagogisk omsorg, förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola och grundsärskola. Nämnden har också övergripande ansvar för gymnasieverksamhet samt aktivitetsansvar för ungdomar upp till 20 år. Till ansvarsområdena hör även musikskola, biograf, bibliotek, bidrag till studieförbund, kulturaktiviteter och utdelning av kulturstipendier. Andra områden är förvaltning av kommunens kulturella och kulturhistoriska egendomar, konstnärliga utsmyckningar, konstsamlingar och konstverk.

Verksamhetsidé

Barn- och utbildningsnämnden

  • främjar alla barns utveckling och lärande, där barnen utvecklar nyfikenhet, självkänsla, självförtroende och en livslång lust att lära
  • verkar för ett aktivt kulturliv
  • verkar för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Från den 1 juli benämns förskolechefer rektorer efter en ändring i skollagen. Förändringen innebär att alla rektorer som nyanställs i förskola måste gå den obligatoriska befattningsutbildningen för rektorer.
  • Kommunfullmäktige beslutade, efter en utredning, att förskoleköken ska kvarstå inom barn- och utbildningsförvaltningens organisation.
  • Fullmäktige beslutade att förskolan Klockaren skulle renoveras. I december var förskolan färdig att tas i bruk.
Barn- och utbildningsnämnden

 

Nämndens resultat i korthet

plus Ekonomi – uppfyllt
circle1 Medborgare – delvis uppfyllt
circle1 Samhällsutveckling – delvis uppfyllt
circle1 Medarbetare – delvis uppfyllt.

Ekonomi plus

Barn- och utbildningsnämndens sammanlagda resultat var 7,7 mkr. Överskottet berodde till största delen på poster av tillfällig karaktär, såsom statsbidrag och lägre personalkostnader beroende på vakanser, sjukdom och tjänstledigheter. Beslutade besparingar för budget 2020 genomfördes delvis organisatoriskt från hösten och bidrog också till överskottet.

Centrala resurser redovisade ett överskott på 1 mkr på grund av vakanser på ledningssidan, statsbidrag till elevhälsa och lägre kapitalkostnader än budgeterat.

Förskolorna hade stora utmaningar med att behoven av stödinsatser till barn ökade, personalomsättning, sjukskrivningar och ökade vikariekostnader, vilket påverkade resultatet negativt med drygt 1 mkr. Fler sålda och färre köpta förskoleplatser samt barnomsorgsavgifter gav överskott, vilket medförde ett nollresultat för förskolan totalt.

I grundskolan berodde överskottet framförallt på tillfälliga statsbidrag från Skolverket och Migrationsverket med 3,5 mkr. Under hösten genomfördes neddragningar i modersmålsundervisning, svenska som andraspråk och studiehandledning, enligt beslut för budget i balans 2020. Det bidrog till överskottet med ytterligare 1,4 mkr. Skolorna hade stora utmaningar rörande elever i behov av särskilt stöd. Det medförde ökade kostnader som påverkade resultatet negativt med 0,5 mkr. Totalt redovisade grundskolan ett överskott på 4,4 mkr.

Särskolan redovisade ett överskott tack vare lägre personalkostnader än budgeterat på grund av förändrade behov och ett erhållet vite för skolskjuts.

Resultatet för bibliotek och kultur påverkades positivt av ett projekt finansierat med statsbidrag.

Gymnasiet redovisade totalt ett överskott på 1,1 mkr. Elevkostnaderna blev 0,7 mkr lägre än beräknat. Färre elever än budgeterat bidrog positivt till resultatet, samtidigt som högre prisökningar per plats och ökade kostnader för extra resurser påverkade utfallet negativt. Ett tillfälligt statsbidrag från Migrationsverket förbättrade resultatet med 0,4 mkr.

Mkr
Område
2019
Bruttokostnad
2019
Bruttointäkt
2019
Nettokostnad
2019
Budgetavvikelse
2018
Nettokostnad
Politisk verksamhet – 0,8 0,0 – 0,8 0,0 – 0,6
Centrala resurser – 20,3 0,8 – 19,5 1,0 – 19,6
Förskoleverksamhet – 69,3 11,1 – 58,2 0,0 – 52,2
Grundskola, förskoleklass, fritidshem – 137,4 15,5 – 121,9 4,4 – 122,1
Särskola – 7,9 2,6 – 5,3 0,9 – 5,3
Bibliotek och kultur – 7,2 1,0 – 6,2 0,3 – 6,5
Övriga verksamheter – 3,2 0,6 – 2,6 0,0 – 2,7
Summa interna verksamheter – 246,1 31,6 – 214,5 6,6 – 209,0
 
Gymnasiesärskoleelever
– 2,7 0,0 – 2,7 0,1 – 2,0
Gymnasieelever – 51,8 0,8 – 51,0 1,0 – 48,5
Summa externa verksamheter – 54,5 0,8 – 53,7 1,1 – 50,5
Summa – 300,6 32,4 – 268,2 7,7 – 259,5

Medborgare circle1

Medborgare och vårdnadshavare var mycket positiva till förskola och skola. Biblioteken hade många besökare och antalet lån per invånare var bland de högsta i Sverige.

Antalet sökande till musikskolan ökade för andra året i rad. I stort sett alla elever fick spela det instrument de valt i första hand.

Biografen hade fler filmvisningar och totalt fler besökare än förra året, men antalet besökare var ändå för få för att målet skulle uppfyllas. Under hösten fick bion ett nytt ljudsystem. Förhoppningsvis bidrar det till en bättre bioupplevelse och därmed fler besökare.

Medborgarna ansåg att servicen var god och att de vid kontakt med förvaltningen, blev bra bemötta och fick svar på sina frågor. Tillgängligheten per telefon var dock lägre än i andra kommuner.

Samhällsutveckling circle1

Barn och elever var trygga och trivdes i nämndens verksamheter. Eleverna hade en god lärmiljö och bedömde att de fick den hjälp och det stöd de behövde. Kunskapsresultaten var för låga och nådde inte en godkänd resultatnivå. Under läsåret pågår flera aktiviteter för att förbättra resultaten, exempelvis ett projekt i matematik tillsammans med Umeå universitet, en översyn av arbetssätt kring elever med behov av stöd och fortsatt införande av förvaltningens förväntansdokument. Dokumentet ska vara en grund att stå på i alla frågor och en tydlig beskrivning av de förväntningar som finns på chefer och medarbetare.

Snittkostnaden per inskrivet barn i förskolan var fortfarande i snitt knappt 10 procent lägre än i kranskommunerna, länet, mindre kommuner och pendlingskommuner. Snittkostnaden för en elev i grundskolan sjönk och var 2018 5,6 procent lägre än kranskommunernas och 4 procent lägre än snittkostnaden i mindre kommuner. Förskolans låga kostnadsnivå i förhållande till jämförelsekommunerna medför att målet Verksamheterna är effektiva inte uppfylls.

Medarbetare circle1

Medarbetarenkäten genomfördes hösten 2018 och visade att medarbetarna trivdes och att ledarna var bra.

Verksamheterna var jämställda enligt indikatorerna för löneskillnader och medskapande. Andelen män måste öka markant om målet för jämställda arbetsvillkor ska nå den högsta målnivån.

Målet för anställningsgrad uppfylldes. Andelen heltidsanställda har länge legat kring 80 procent för både kvinnor och män.

Sjukfrånvaron var hög, även om den förbättrades något jämfört med 2018. I samarbete med företagshälsan genomfördes riktade insatser och alla chefer fick en utbildning som handlade om att få sjukskrivna medarbetare tillbaka i arbete.

Framtid och förväntad utveckling

Barn- och utbildningsnämnden har många utmaningar att hantera de kommande åren, både verksamhetsmässiga och ekonomiska.

  • Antalet barn och elever i förskola och skola ligger fortfarande högt och ser ut att öka, vilket innebär ökade kostnader.
  • Måluppfyllelsen i skolan måste förbättras, för att nämnden ska nå de krav som riksdag och regering satt upp för huvudmannen.
  • Tillgången på behöriga förskollärare och lärare minskar. Det ställer krav på att hitta olika sätt att möta denna utmaning och att ställa om verksamheten efter nya förutsättningar.
  • Den osäkra ekonomiska utvecklingen för kommunen påverkar resursutvecklingen och förutsättningarna för nämndens olika verksamheter.
  • Nämnden behöver möta brukares och medborgares förväntningar inom IKT (informations- och kommunikationsteknik) och digitala tjänster och se till att digitaliseringen bidrar till utveckling.

Uppföljning av uppdrag

Barn- och utbildningsnämnden fick i 2019 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra ett antal åtaganden.

Uppdrag/direktiv
Barn- och utbildningsnämnden
Resultat
Genomfört/delvis genomfört/ej genomfört
Kommentar
Åtgärder för att minska sjukfrånvaron ska särskilt prioriteras. Genomfört. Riktade insatser genomfördes i samarbete med företagshälsan, till exempel utbildning i ergonomi för kökspersonal samt organisatoriska och psykosociala insatser i vissa verksamheter. Cheferna genomgick en ADA-plusutbildning, vars syfte är att öka förutsättningarna för att sjukskrivna medarbetare ska komma i arbete.