Noter till årsredovisning

Not 1 Redovisningsprinciper

Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) och rekommendationer utgivna av Rådet för kommunal redovisning (RKR) med några undantag som redovisas under respektive punkt.

Ändrade redovisningsprinciper

Från och med räkenskapsår 2019 tillämpas LKBR vilket innebär att följande ändringar har gjorts i förhållande till tidigare redovisningsprinciper:

  • Återföring av tidigare uppskrivningar av finansiella anläggningstillgångar
    Tidigare år har uppskrivning gjorts av värdet på andelar i Kommuninvest ekonomisk förening om 2,7 mkr. Med anledning av att LKBR inte medger uppskrivning av finansiella anläggningstillgångar har dessa nu återförts. Detta har inte påverkat jämförelsetalen för resultaträkningen 2018.
  • Redovisning av verkligt värde av vissa finansiella instrument
    Enligt LKBR ska vissa finansiella instrument värderas till verkligt värde. Med detta som bakgrund har värdet på dessa tillgångar omräknats från anskaffningsvärde till verkligt värde, vilket har inneburit att de finansiella omsättningstillgångarna har ökat med 3,8 mkr. Under 2018 har jämförelsetalen i resultaträkningen justerats med den värdenedgång som skedde under 2018, med 1,4 mkr.

Jämförelsetalen för föregående år har omräknats enligt de nya redovisningsprinciperna.

I not 16 framgår effekten på eget kapital av de ändrade redovisningsprinciperna.

För att tydliggöra effekterna av de ändrade redovisningsprinciperna återfinns i årets balans- och resultaträkning omräknade jämförelsetal för 2018.

Skatteintäkter

Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKL:s decemberprognos i enlighet med RKR R2. Kommunalskatten periodiseras, det innebär att kommunen i bokslutet för 2019 har bokfört den definitiva slutavräkningen för 2018 och en preliminär slutavräkning för 2019.

Övriga intäkter

Intäkter redovisas i den omfattning det är sannolikt att kommunen kommer kunna tillgodogöra sig de ekonomiska tillgångarna samt att intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt. Investeringsbidrag samt anslutningsavgifter till VA-anläggningar tas upp som en förutbetald intäkt enligt RKR R2, och redovisas bland långfristiga skulder och periodiseras över anläggningstillgångens nyttjandeperiod.

Anläggningstillgångar

Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst tre år, klassificeras som anläggningstillgång om beloppet överstiger gränsen för mindre värde. Gränsen för mindre värde har för räkenskapsåret 2019 satts till ett prisbasbelopp. Anläggningstillgångar, immateriella och materiella, värderas till anskaffningsvärde med avdrag för avskrivningar och eventuella nedskrivningar enligt RKR R3 och R4. Om det på balansdagen föreligger indikation att en materiell anläggningstillgång minskat i värde ska tillgångens återvinningsvärde beräknas enligt RKR R6.

Avskrivning av immateriella och materiella anläggningstillgångar görs för den beräknade nyttjandeperioden med linjär avskrivning baserad på anskaffningsvärdet. På tillgångar i form av mark och pågående arbeten görs inga avskrivningar. Avskrivningen påbörjas när tillgången tas i bruk. För tillgångar där nyttjandeperioden styrs i avtal används avtalsperioden som avskrivningstid.

Vännäs kommuns tillämpar komponentavskrivningar enligt RKR R4. Kommunens fastigheter har delats in i olika komponentgrupper och därefter komponenter.

Huvudsakligen tillämpas följande avskrivningstider:

  • Maskiner och inventarier, 3–30 år.
  • Fordon, 5-20 år.
  • Fastigheter har komponentvis avskrivning, 10–80 år.
  • Mark avskrivs inte.

Finansiella anläggningstillgångar

Kommunens placeringsportföljer är avsedd att täcka framtida åtaganden och är i enlighet med RKR R7 klassificerade som omsättningstillgång, kortfristiga placeringar, eftersom de kontinuerligt är föremål för köp och försäljning. Värderingen av kortfristiga placeringar har gjorts post för post till verkligt värde enligt LKBR.

Exploateringsmark

I enlighet med RKR R2 bokförs intäkter succesivt i takt med att tomtförsäljningar sker, och intäkterna matchas mot kalkylerade kostnader. När exploateringsområdet är färdigt och avslutats sker slutlig avräkning mot faktiska kostnader.

Exploateringsobjekt som är avsedda att avyttras redovisas som omsättningstillgång. Exploateringsområden som inte ska avyttras redovisas däremot som anläggningstillgång.

Fordringar

Fordringar har upptagits till de belopp de beräknas inflyta. Kundfordringar bedöms som osäkra när fordran är äldre än 12 månader.

Avsättningar och förpliktelser

Pensionsförpliktelser

Kommunen redovisar pensionerna i enlighet med RKR R10 med ett undantag för uppgiften om antal visstidsförordnanden som personalsystemet inte kan få fram uppgifter kring. Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare.

Pensioner redovisas enligt redovisningslagens blandmodell som innebär att pensioner intjänade till och med 31 december 1997 behandlas som ansvarsförbindelse. Pensionsförmåner som årligen intjänats från och med 1998 redovisas som en avsättning i balansräkningen. Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt RIPS-regelverket och RIPS-räntan var för 2019 bestämd till 1 %. Pensionsåtagande för anställda i de övriga bolag som ingår i kommunkoncernen redovisas enligt Bokföringsnämndens allmänna råd.

Avsättningar

En avsättning redovisas när det finns en befintlig förpliktelse som en följd av inträffade händelser, det är troligt att ett utflöde av resurser kommer att krävas för att reglera förpliktelsen och beloppet kan uppskattas på ett tillförlitligt sätt. Endast förpliktelser som uppstått till följd av inträffade händelser och som finns oberoende av framtida handlande redovisas som avsättning.

Skuld till VA-avgiftskollektiv

Resultatet från VA-verksamheten läggs som en skuld till avgiftskollektivet enligt RKR:s idéskrift: Redovisning av affärsverksamhet.

Leasing

Finansiell leasing innebär ett avtal där äganderätten kan överföras till leasetagaren vid avtalsperiodens slut samt att de ekonomiska fördelar och risker som förknippas med ägandet av objektet i allt väsentligt överförs från leasegivaren till leasetagaren. Finansiell leasing ska redovisas som en anläggningstillgång. Vännäs kommun har idag inte det systemstöd som krävs för att utreda vilka leasingavtal som ska klassas som finansiella respektive operationella. Detta betyder att det sannolikt finns leasingavtal som borde redovisas som finansiell leasing, vilket gör att Vännäs kommun gör ett avsteg från RKR R5. Idag redovisas alla leasingavtal som operationell leasing i resultaträkningen. Ett utvecklingsarbete är påbörjat för att komma till rätta med problemet.

Sammanställd redovisning

Den sammanställda redovisningen är upprättad enligt RKR R16. Syftet med den sammanställda redovisningen är att ge en sammanfattande bild av kommunens ekonomiska ställning och åtaganden. Den sammanställda redovisningen omfattar följaktligen all kommunal verksamhet i den mån kommunen har ett bestämmande eller väsentligt inflytande, oavsett om den bedrivs i förvaltnings- eller företagsform.

Den sammanställda redovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Förvärvsmetoden innebär att eget kapital i det förvärvade företaget vid förvärvstidpunkten eliminerats. I redovisningen ingår sålunda endast kapital som intjänats efter förvärvet. Med proportionell konsolidering menas att i redovisningen ingår endast så stor del av dotter-/intresseföretagets resultat- och balansräkning som svarar mot kommunens ägarandel.

I den sammanställda redovisningen ingår förutom Vännäs kommun även Vännäs fastigheter AB och Älvdala fastigheter AB samt Fastighetstjänster i Vännäs AB. Wendenes AB är ett intressebolag där Vännäs fastigheter AB äger 49 %. I den sammanställda redovisningen ingår inte Wendenes AB på grund av att omsättningen är låg i förhållande till kommunkoncernens enligt RKR R16.

(Mkr) Kommunkoncernen Kommunen
2019 2018 2019 2018
 
Not 2 Verksamhetens intäkter
         
Försäljningsintäkter 13,1 13,9   12,9 14,1
Taxor och avgifter 45,1 40,5   48,2 43,3
Hyror och arrenden 40,3 40,0   12,9 13,3
Bidrag från staten 96,0 82,1   96,0 82,1
EU-bidrag 0,9 5,5   0,9 5,5
Övriga bidrag 0,8 3,7   0,8 3,7
Försäljning av verksamhet och konsulttjänster 98,5 100,5   100,1 101,3
Försäljning av exploateringsfastigheter 0,5 2,8   0,5 5,1
Försäljning av anläggningstillgångar 3,3     4,7  
Övriga verksamhetsintäkter 5,8 1,5   6,2 2,2
Summa verksamhetens intäkter 304,1 290,4   283,1 270,7
 
Not 3 Verksamhetens kostnader
         
Löner och sociala avgifter 531,9 513,8   527,5 508,3
Pensionskostnader 43,9 52,3   43,7 51,9
Inköp av anläggnings- och underhållsmaterial 9,3 10,5   3,2 3,9
Bränsle energi och vatten 23,0 24,4   14,6 14,7
Köp av huvudverksamhet 98,3 86,7   98,3 86,7
Lokal och markhyror 6,3 5,2   27,7 26,5
Övriga tjänster 17,9 22,9   18,3 20,7
Lämnade bidrag 19,4 20,6   19,4 20,6
Realisationsförluster och utrangeringar 0,0 0,2   0,0 0,2
Bolagsskatt 1,1 1,2      
Övriga kostnader 93,5 89,2   87,5 86,5
Summa verksamhetens kostnader 844,6 827,0   840,3 820,0
 
Not 4 Avskrivningar
         
Avskrivning immateriella tillgångar 0,3 0,3    
Avskrivning byggnader och anläggningar 26,8 24,5   19,2 18,5
Avskrivning maskiner, fordon och inventarier 4,4 4,7   5,0 4,5
Summa avskrivningar 31,4 29,2   24,2 23,0
För uppgift om avskrivningstider se avsnittet om redovisningsprinciper.          
 
Not 5 Skatteintäkter
         
Preliminär kommunalskatt 428,6 416,7   428,6 416,7
Preliminär slutavräkning innevarande år – 3,8 – 0,5   – 3,8 – 0,5
Slutavräkningsdiffrens föregående år 0,2 – 1,3   0,2 – 1,3
Summa skatteintäkter 425,0 414,9   425,0 414,9
 
Not 6 Generella statsbidrag och utjämning
         
Inkomstutjämningsbidrag 106,2 101,2   106,2 101,2
Strukturbidrag 4,4 4,4   4,4 4,4
Regleringsbidrag 6,2 1,4   6,2 1,4
Kostnadsutjämningsbidrag 7,9 9,5   7,9 9,5
Bidrag för LSS-utjämning 30,0 31,2   30,0 31,2
Kommunal fastighetsavgift 18,6 18,3   18,6 18,3
Generella bidrag från staten 3,0 5,8   3,0 5,8
Summa generella statsbidrag och utjämning 176,2 171,7   176,2 171,7
 
Not 7 Finansiella intäkter
         
Utdelningar på aktier och andelar 0,8 4,5   0,8 4,5
Ränteintäkter 0,4 0,4   0,1 0,1
Övriga finansiella intäkter 9,7 1,0   9,7 1,0
Summa finansiella intäkter 10,9 6,0   10,6 5,7
 
Not 8 Finansiella kostnader
         
Räntekostnader 6,2 7,0   3,0 3,1
Ränta på pensionsavsättningar 1,8 0,4   1,8 0,4
Övriga finansiella kostnader 0,5 0,5   0,5 0,4
Summa finansiella kostnader 8,4 7,8   5,3 3,9
 
Not 9 Immateriella anläggningstillgångar
         
Anskaffningsvärde 1,3 1,3      
Ackumulerade avskrivningar – 0,5 – 0,3      
Bokfört värde 0,8 1,0      
Avskrivningstid 5 år 5 år      
Linjär avskrivning tillämpas för immateriella anläggningstillgångar.          
           
Redovisat värde vid årets början 1,0 1,3      
Årets investeringar 0,0 0,0      
Årets avskrivningar – 0,3 – 0,3      
Redovisat värde vid årets slut 0,8 1,0      
 
Not 10 Materiella anläggningstillgångar
         

Mark, byggnader och tekniska anläggningar
         
Anskaffningsvärde 1 236,6 1 099,4   804,7 769,0
Ackumulerade avskrivningar – 408,6 – 360,7   – 378,9 – 359,7
Bokfört värde 828,0 738,7   425,8 409,3
Genomsnittliga avskrivningstider, år 43 43   39 39
Linjär avskrivning tillämpas för samtliga anläggningstillgångar.          
           
Maskiner och inventarier          
Anskaffningsvärde 93,4 84,1   89,2 80,7
Ackumulerade avskrivningar – 51,9 – 46,5   – 50,4 – 45,4
Bokfört värde 41,5 37,6   38,8 35,3
Genomsnittliga avskrivningstider, år 16 17   16 17
Linjär avskrivning tillämpas för samtliga maskiner och inventarier.          
           
Mark, byggnader och tekniska anläggningar          
Redovisat värde vid årets början 766,3 738,7   409,3 395,1
Investeringar 89,3 67,4   35,7 32,7
Redovisat värde av avyttringar och utrangerade anläggningstillgångar – 2,1 – 1,3      
Avskrivning – 25,5 – 24,4   – 19,1 – 18,5
Överföring från eller till annat slag av tillgång          
Övrig justering*   – 14,1      
Redovisat värde vid årets slut 828,0 766,3   425,8 409,3
*Justeringen 2018 beror på att Wendenes AB inte ska ingå kommunkoncernens konsolidering efter uträkning av de de kriterier som finns. Därför justeras Wendenes belopp från den ingående balansen med 14,1 mkr.          
           
Maskiner och inventarier          
Redovisat värde vid årets början 37,6 37,9   35,3 36,2
Investeringar 9,2 4,9   8,5 4,1
Redovisat värde av avyttringar och utrangerade anläggningstillgångar   – 0,3   0,0 – 0,3
Avskrivning – 5,4 – 5,0   – 5,0 – 4,7
Överföring från eller till annat slag av tillgång          
Justering pga komponentindelning          
Övrig justering          
Redovisat värde vid årets slut 41,5 37,6   38,8 35,3
 
Not 11 Finansiella anläggningstillgångar
         
Aktier, andelar och bostadsrätter 6,8 5,8   88,6 88,6
varav aktieägartillskott Vännäs fastigheter AB       83,3 83,3
varav andelar i Kommuninvest ek förening 7,8 7,8   7,8 7,8
           
Långfristiga fordringar 8,7 10,7   2,6 2,6
           
Redovisat värde vid årets slut 15,5 16,6   91,3 91,3
 
Not 12 Förråd mm
         
Redovisat värde vid årets början, expolateringsfastigheter 23,6 24,6   23,6 24,6
Anskaffat under året 0,2 0,6   0,2 0,6
Sålt under året – 0,6 – 1,6   – 0,6 – 1,6
Redovisat värde vid årets slut, exploateringsfastigheter 23,2 23,6   23,2 23,6
 
Not 13 Fordringar
         
Kundfordringar 12,6 12,7   15,5 15,4
Fordringar på staten 21,2 18,1   21,1 18,0
Förutbetalda kostnader/upplupna intäkter 17,6 19,6   29,3 24,3
Övriga kortfristiga fordringar 0,0 0,1   0,2 0,1
Redovisat värde vid årets slut 51,4 50,4   66,2 57,8
 
Not 14 Kortfristiga placeringar
         
Handelsbanken 57,4 50,2   57,4 50,2
   varav svenska aktier 16,5 11,7   16,5 11,7
   varav utländska aktier 11,1 10,2   11,1 10,2
   varav räntebärande värdepapper 29,8 28,2   29,8 28,2
   varav bankmedel 0,0 0,1   0,0 0,1
           
Swedbank 14,6 12,5   14,6 12,5
   varav aktiefonder 4,1 3,1   4,1 3,1
   varav räntefonder 3,9 3,9   3,9 3,9
   varav blandfonder 6,6 5,5   6,6 5,5
Redovisat värde vid årets slut 72,1 62,6   72,1 62,6
Under perioden orealiserade vinster/förluster 7,5 – 1,4   7,5 – 1,4
 
Not 15 Kassa, bank
         
Kassa, handkassekort 0,0 0,1   0,0 0,1
Bank 115,0 122,7   64,5 85,2
Redovisat värde vid årets slut 115,0 122,8   64,5 85,3
Vännäs kommun har avtal om finansiella tjänster med Swebank AB i Vännäs. Avtalet innebär förutom sedvanliga banktjänster även hantering av likvida medel samt en checkkredit om 10 mkr.
 
Not 16 Förändring av eget kapital enligt nya redovisningsprinciper
         
Ingående eget kapital enligt fastställd balansräkning 244,6 225,6   250,1 233,9
Byte av redovisningsprincip för värdering av finansiella instrument 3,8     3,8  
Återföring av tidigare års uppskrivning, Kommuninvest – 2,7     – 2,7  
Övriga justeringar – 0,2 0,3     0,1
Årets resultat 31,7 18,6   28,2 16,0
Redovisat värde vid årets slut 277,2 244,6   279,3 250,1
 
Not 17 Avsättning för pensioner och liknande förpliktelser
         
Avsatt till pensioner          
Ingående avsättning till pensioner inkl löneskatt 53,8 47,0   53,8 47,0
Nya förpliktelser under året          
   Nyintjänad förmånsbestämd ålderspension 10,3 5,9   10,3 5,9
   Ränte och basbeloppsuppräkning 1,8 0,8   1,8 0,8
   Övrig post – 0,6 0,4   – 0,6 0,4
Årets utbetalningar – 2,1 – 1,6   – 2,1 – 1,6
Förändring av löneskatt 2,7 1,3   2,7 1,3
Summa avsatt till pensioner 65,9 53,8   65,9 53,8
           
Utredningsgrad 98 % 98 %   98 % 98 %
Under 2019 har Vännäs kommun bytt pensionsadministratör från Skandikon till KPA.          
 
Not 18 Övriga avsättningar
         
Avsatt för återställande av deponi *)          
Redovisat värde vid årets början 15,1 12,1   12,7 10,1
Nya avsättningar 1,0 2,9   1,0 2,9
Ianspråktagna avsättningar 0,0 – 0,4   0,0 – 0,4
Övriga avsättningar          
Uppskjuten bolagsskatt 0,3 0,5      
Utgående avsättning 16,5 15,1   13,7 12,7
*) Avsättningen avser deponi för renhållning och avfall. Inköp inför återställandet har påbörjats. Beslut har tagits om att avsluta deponianläggningen senast under år 2021.
 
Not 19 Långfristiga skulder
         
Lån i banker och kreditinstitut 630,2 577,6   259,5 259,5
Skuld till avgiftskollektiv (VA) 7,1 6,8   7,1 6,8
           
Förutbetalda intäkter som regleras över flera år          
Förutbetalda investeringsbidrag, ingående värde 4,5 0,0   4,5 0,0
Nya investeringsbidrag under året 1,6 4,6   1,6 4,6
Resultatförda investeringsbidrag – 0,2 0,0   – 0,2 0,0
Summa förutbetalda investeringsbidrag 6,0 4,5   6,0 4,5
återstående antal år (vägt snitt) 18,1 34,2   18,1 34,2
           
Förutbetalda anslutningsavgifter VA, ingående värde 1,4 0,7   1,4 0,7
Nya anslutningsavgifter under året 0,9 0,7   0,9 0,7
Resultatförda avgifter – 0,1 0,0   – 0,1 0,0
Summa förutbetalda anslutningsavgifter 2,2 1,4   2,2 1,4
återstående antal år (vägt snitt) 22,7 25,7   22,7 25,7
Summa långfristiga skulder 645,5 590,3   274,8 272,2
           
Uppgifter om lån i banker och kreditinstitut          
Genomsnittlig ränta 0,67 % 0,52 %   1,04 % 1,17 %
Genomsnittlig räntebindningstid (dagar) 2 870 1 471   2 003 2 024
Lån som förfaller inom          
1 år 101,0 89,6   46,0 39,0
2-5 år 426,0 488,0   213,5 220,5
senare än 5 år 103,2 0,0   0,0 0,0
 
Not 20 Kortfristiga skulder
         
Leverantörsskulder 36,1 41,4   33,9 35,4
Moms och punktskatter 2,1 0,3   1,8 0,8
Personalens skatter, avgifter och löneavdrag 19,0 18,6   18,9 18,4
Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 92,8 122,4   100,1 126,8
Övriga kortfristiga skulder – 7,7 – 6,6   – 6,6 – 6,2
Summa kortfristiga skulder 142,3 176,0   148,1 175,3
 
Not 21 Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulderna eller avsättningarna
         
Ingående ansvarsförbindelse 226,9 232,8   226,9 232,8
Nyintjänad pension 0,0 2,3   0,0 2,3
Ränte- och basbeloppsuppräkning 5,8 3,5   5,8 3,5
Ändringar av försäkringstekniska grunder   0,0     0,0
Övrig post 6,3 0,5   6,3 0,5
Årets utbetalningar – 10,2 – 11,0   – 10,2 – 11,0
Summa pensionsförpliktelser 228,7 228,0   228,7 228,0
Löneskatt 0,3 – 1,2   0,3 – 1,2
Utgående ansvarsförbindelser 229,1 226,9   229,1 226,9
 
Not 22 Övriga ansvarsförbindelser
 
Borgensåtaganden          
Kommuninvest ekonomisk förening1) 512,8 469,4   512,8 469,4
Förlustansvar för egnahem2) 0,2 0,2   0,2 0,2
Festplatsen i Vännäsby, Ekonomisk förening3) 0,3 0,6   0,3 0,6
Vännäs Fastigheter AB4) 361,9 318,1   381,7 339,9
Friluftsfrämjandet5) 2,4 2,6   2,4 2,6
Wendenes AB   0,5      
Summa borgensåtaganden 877,6 791,4   897,4 812,7
1) Vännäs kommun har i januari 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 290 kommuner och regioner som per 2019-12-31 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser.
Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemskommunerna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening.
Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vännäs kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per 2019-12-31 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 460 925 942 275 kronor och totala tillgångar till 460 364 563 304 kronor. Kommunens andel av de totala förpliktelserna uppgick till 512 760 982 kronor och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 512 143 311 kronor.
2) Förlustansvar egnahem avser statligt reglerade bostadslån respektive statlig kreditgaranti för bostadslån, där kommunen borgar för 40 % av låneskulden för 5 st lån.
3) Kommunen borgar för Festplatsen i Vännäsby ekonomisk förenings lån.
4) Kommunen har vid bolagieringen av Vännäs Fastigheter AB ingått en solidarisk borgen.
5) Kommunen borgar för Friluftsfrämjandets lån.
 
Not 23 Koncerninterna förhållanden
Ägd andel        
Vännäs kommun          
Vännäs fastigheter AB 100 %        
   Älvdala fastigheter AB 100 %        
   Fastighetstjänster i Vännäs AB 100 %        
   Wendenes AB 49 %        
Vännäs kommun äger det allmännyttiga fastighetsbolaget Vännäs fastigheter AB till 100 %.
Vännäs fastigheter AB har i sin tur två helägda dotterbolag samt ett intressebolag.
Älvdala fastigheter AB bildades 2018 och verksamheten består i att blockuthyra lägenheter till Älvdala byggemenskap kopperativa hyresrättsförening under 15 år.
Fastighetstjänster i Vännäs AB tillkom under 2019 men börjar bedriva sin verksamhet 1 januari 2020.
Verksamheten består i huvdsak av att bedriva städ- och fastighetstjänster riktat till kommunens egen organisation.
Kommunkoncernen består också av intressebolaget Wendenes AB som Vännäs fastigheter AB äger till 49 % tillsammans med Kaj Johansson-gruppen som äger bolaget till 51 %.
Avsikten med bolaget är att tillsammans bidra till att utveckla Vännäs kommuns näringsliv genom att erbjuda konkurrenskraftiga lokaler. Wendenes AB ingår inte i kommunens koncernredovisning med anledning av att bolagets omsättning är låg i förhållande till hela kommunkoncernens.
 
Not 24 Upplysning om upprättad särredovisning
         
Särredovisning har upprättats enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster.
Särredovisningen finns tillgänglig hos samhällsbyggnadsförvaltningen på Vännäs kommun, men som från och med år 2020 ingår i kommunstyrelseförvaltningen och avdelningen infrastruktur.
 
Not 25 Upplysning om kostnad för räkenskapsrevision (tkr)
         
Total kostnad för räkenskapsrevision 95        
varav kostnad för de sakkunnigas granskning av räkenskaperna 83        
Kostnaderna för räkenskapsrevision avser kostnader för granskning av bokföring, delårsrapprt samt årsredovisning för räkenskapsår 2019.
Den totala kostnaden för revision uppgår till 711 tkr för år 2019, varav kostnad för sakkunnigt biträde uppgår till 583 tkr.