Driftredovisning

Nämndernas nettokostnader uppgick till totalt 2 551 mnkr (nästan 2,6 miljarder), vilket var 66,4 mnkr (2,6 procent) högre än budgeterat. Det största underskottet uppstod i socialnämndens ansvarsområde, där det sammanlagda underskottet blev 33,1 mnkr. Barn- och utbildningsnämnden redovisade ett underskott på 20,8 mnkr, beroende på ett stort underskott för grundskolan. Kommunstyrelsen visade också ett större underskott (13,9 mnkr), främst beroende på underskott för plan och exploatering samt för gemensam verksamhet. Kultur- och fritidsnämnden samt gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden redovisade mindre överskott. För ytterligare förklaringar hänvisas till den finansiella analysen och avsnitten om nämndernas verksamhet.

Kostnader och intäkter i nedanstående tabell kan definieras som samtliga externa intäkter och kostnader, men också kostnader och intäkter gentemot andra verksamhetsområden. Nettokostnader är differensen mellan kostnader och intäkter. Kommunbidraget motsvarar anslaget som kommunfullmäktige tilldelade verksamheten. Avvikelsen är differensen mellan kommunbidrag och utfallet av nettokostnaderna.

(mnkr) Intäkter Kostnader Netto-
kostnader
Kommun-
bidrag
Avvikelse Avvikelse
år 2017
             
Kommunstyrelsen            
Plan och exploatering 17,7 53,3 35,7 27,5 – 8,2 3,8
Väghållning och park 3,2 76,3 73,1 76,7 3,6 10,6
Miljö, trafik och övrigt 2,9 8,4 5,5 6,9 1,4 0,0
Vatten och avlopp 85,5 85,5 0,0 0,0 0,0 0,0
Renhållning 40,1 40,1 0,0 0,0 0,0 0,0
Näringsliv 0,3 1,6 1,3 1,3 0,0 0,0
Gemensam verksamhet 418,2 559,8 141,6 132,2 – 9,4 2,6
Kommunalförbund med mera 0,0 42,2 42,2 42,3 0,2 0,1
Politisk verksamhet 0,1 24,2 24,2 22,6 – 1,5 – 0,4
Totalt 567,9 891,3 323,4 309,5 – 13,9 16,8
             
Byggnadsnämnden            
Bygglovsverksamhet 6,0 12,3 6,3 5,2 – 1,1 – 0,9
Totalt 6,0 12,3 6,3 5,2 – 1,1 – 0,9
             
Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden            
Arbete och integration 42,0 55,4 13,4 11,2 – 2,2 – 1,5
Varav flyktingverksamhet 35,0 36,5 1,6 0,0 – 1,6 – 1,9
Vuxenutbildning 22,7 44,7 22,0 27,7 5,7 5,3
Gymnasieskola 41,8 268,5 226,7 226,0 – 0,8 2,3
Totalt 106,5 368,7 262,2 264,9 2,8 6,1
             
Kultur- och fritidsnämnden            
Bibliotek, kultur och fritid, fritidsgårdar 16,0 121,0 105,0 106,7 1,7 6,2
Totalt 16,0 121,0 105,0 106,7 1,7 6,2
             
Barn- och utbildningsnämnden            
Förskola 35,4 349,6 314,2 318,3 4,0 0,1
Grundskola 95,7 809,6 713,9 689,1 – 24,8 – 10,7
Totalt 131,1 1 159,3 1 028,2 1 007,4 – 20,8 – 10,6
             
Socialnämnden            
Individ- och familjeomsorg 50,2 256,9 206,7 183,7 – 23,0 – 44,5
Äldreomsorg 71,1 409,5 338,4 327,4 – 11,0 – 4,0
Omsorg om personer med funktionsnedsättning 24,2 304,8 280,6 281,6 1,0 – 2,6
Totalt 145,5 971,2 825,7 792,7 – 33,1 – 51,1
             
Summa verksamhetsområden 973,0 3 523,9 2 550,8 2 486,4 – 64,4 – 33,6

Finansförvaltning

Sammantaget gav finansförvaltningen ett underskott mot budget på 0,8 mnkr. Det fanns dock två stora negativa poster. Den ena var förmånsbestämda tjänstepensioner, där fler anställda har rätt till den förmånsbestämda pensionen. Ökande lönenivåer bidrog också till att skulden för pensioner ökade. Det gav upphov till underskottet på 20,4 mnkr. Den andra negativa posten var nedskrivningen av vindkraftverket på 18,0 mnkr. Försäljning av Temyntan och Granängsvägen gav vinster på 37 mnkr.

Utfallet för skatteintäkter, statsbidrag och utjämningssystem var 2,7 mnkr lägre än budgeterat. Finansnettot var positivt i jämförelse med budget, 15,2 mnkr. Orsakerna var en stor återbäring från Kommuninvest på nästan 7 mnkr, lägre upplåning och lägre räntenivåer än förväntat.

Under jämförelsestörande finansiella poster finns försäljningen av vindkraftsbolaget till Tyresö Bostäder AB. Den gav en vinst på 4,0 mnkr. Sammantaget med nedskrivningen av vindkraftverket innebar det en förlust på 14,0 mnkr.

Nedan visas en tabell över finansförvaltningen.

(mnkr) Intäkter Kostnader Netto-
kostnader
Kommun-
bidrag
Avvikelse
 
Finansförvaltning
         
Pensioner 0,0 54,5 54,5 55,0 0,5
Förändring semesterlöneskuld 0,0 1,4 1,4 1,0 – 0,4
Förändring pensionsavsättning 0,0 22,9 22,9 2,5 – 20,4
Statsbidrag maxtaxa 13,5 0,0 – 13,5 – 14,5 – 1,0
Intäkt kapitaltjänst (internränta) 28,0 0,0 – 28,0 – 28,5 – 0,5
           
Övrigt 47,0 8,8 – 38,2 0,0 38,2
Demografibuffert 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
Simhall 0,0 15,2 15,2 16,0 0,8
Jämförelsestörande poster 0,0 18,0 18,0 0,0 – 18,0
Interna poster – 437,7 – 437,7 0,0 0,0 0,0
Summa finansförvaltning – 349,2 – 316,9 32,3 31,5 – 0,8
           
Summa verksamheten 623,8 3 206,9 2 583,1 2 517,9 – 65,2
           
Skatteintäkter, statsbidrag och utjämningssystem          
Skatteintäkter 2 326,6 0,0 2 326,6 2 325,8 0,8
Generella statsbidrag och utjämning 226,0 4,7 221,3 224,9 – 3,6
Summa skatteintäkter, statsbidrag och utjämningssystem 2 552,6 4,7 2 547,9 2 550,7 – 2,7
           
Finansiella intäkter 14,4 0,0 14,4 6,5 7,9
Finansiella kostnader 0,0 7,7 – 7,7 – 15,0 7,3
Jämförelsestörande finansiella poster 4,0 0,0 4,0 0,0 4,0
Resultat 3 194,9 3 219,3 – 24,4 24,3 – 48,7
           
Generella statsbidrag och utjämning          
Inkomstutjämning 30,9 0,0 30,9 58,3 – 27,4
Kostnadsutjämning 92,1 0,0 92,1 97,2 – 5,1
Regleringspost 7,4 0,0 7,4 – 8,7 16,1
Strukturbidrag 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
LSS-utjämning 0,0 4,7 – 4,7 – 6,1 1,4
Generellt statsbidrag 19,1 0,0 19,1 6,2 13,0
Fastighetsavgift 76,4 0,0 76,4 78,0 – 1,6
Sammanlagt 226,0 4,7 221,3 224,9 – 3,6