Verksamhetsområde 5
Äldreomsorg

Mål och resultat

Livskvalitet – den attraktiva kommunen

Nöjdheten varierar mellan vård- och omsorgsboendena och mellan hemtjänstutförarna. När det gäller hemtjänst­en har den kommunala verksamheten bäst resultat, medan det kommunala vård- och omsorgsboendet har betydligt sämre resultat än de privata.

Medborgarfokus – varje Tyresöbo i centrum

I hemtjänsten och de särskilda boendena är omsorgskvaliteten bra. Däremot behöver ett modernt brukarfokus utvecklas, särskilt när det gäller inflytande, delaktighet, aktiviteter och måltider.

God och långsiktig hushållning med effektiva verksamheter

Verksamhetsområdet har inte en eko­nomi i balans. Årets underskott är 11 mnkr.

Utförarverksamheterna behöver bli effektivare och utveckla nya arbetssätt. Möjliga processer som kan digitaliseras och hur omsorgen kan utvecklas genom välfärdsteknik har identifierats.

Attraktiv arbetsgivare

Tre av fyra uppger att de rekommenderar kommunen som arbetsgivare.

Sjuktalen är fortfarande höga, särskilt korttidsfrånvaron. Insatser har gjorts med bland annat ändrade rutiner, men de har hittills inte haft avsedd effekt. Arbetsmiljö fortsätter att vara ett prioriterat område.

Särskilda uppdrag

  • Säkerställa tillkomsten av ytterligare boendeplatser inom äldreomsorgen genom nya vård- och omsorgsboenden
    Uppdraget har genomförts. Plan­ering av tre vård- och omsorgsboenden pågår.
  • Genomföra en satsning på mat och måltider inom äldreomsorgen
    Uppdraget har inte genomförts fullt ut. Mat och måltider är ett utvecklingsområde. Två tredjedelar (65 procent) av de äldre på vård- och omsorgsboende uppgav att de var nöjda med maten och 60 procent att de var nöjda med själva måltiderna.
  • Genomföra Silviacertifiering av äldreomsorgen
    Uppdraget har genomförts. Samtlig personal i äldreomsorgen har Silvia­certifierats.

Ekonomi

Årets resultat är –11 mnkr. Underskottet finns i utförarverksamheten i kommunal regi och beror till största delen på att personalutnyttjandet inte är effektivt och anpassat till förändrade behov.

Ett arbete har påbörjats för att minska kostnaderna vid Björkbackens vård- och omsorgsboende. Funktioner och arbetssätt har setts över och stödfunktioner effektiviserats. Åtgärd­erna har ännu inte fått avsedd effekt. Resultatet för verksamhetsåret blev ett underskott på 8,8 mnkr.

Den åtgärdsplan som tagits fram för hemtjänsten i kommunal regi gav inte de kostnadsminskningar som förväntats. Verksamheten har minskat administrationen. Resultatet för hemtjänsten i kommunal regi belastas av att verksamheten som resultatenhet har ett negativt resultat om 2,5 mnkr från tidigare år som avskrivs i och med bokslutet för 2018.

Under hösten har effekterna av de påbörjade åtgärderna vid Björkbacken och i hemtjänsten i kommunal regi kunnat ses i det ekonomiska utfallet. Fokus ligger nu på att få en effektivare bemanning och styrning samt minskad sjukfrånvaro.

Behovet av hemtjänst ökade både sett till timmar och antal brukare. Behovet av vård- och omsorgsboende ökar, men kan inte tillgodoses helt, varför kostnaderna för både hemtjänst och korttidsboende ökat.

Nya lagregler har medfört att verksamhetsområdet fått ökade kostnader för bostadsanpassning.

Verksamheten

Stort fokus ligger på det kommunala vård- och omsorgsboendet Björkbackens framtid och på hur brister i arbets­miljön kan åtgärdas. Tyresö kommun och Tyresö Bostäder AB har beviljats anstånd från Arbetsmiljöverket och har nu till och med den 1 januari 2022 på sig att åtgärda bristerna i lokalerna.

I mars invigdes det nya vård- och omsorgsboendet Villa Basilika. Boende från avvecklade avdelningar på Björkbacken och från det avvecklade boendet Änggården har flyttat in.

En ny dagverksamhet, Björkträffen, som ligger i anslutning till Björkbackens vård- och omsorgsboende, startades under hösten.

Framtiden – nya mål och prioriteringar

I äldreomsorgen ligger fokus 2019 på följande för att få en budget i balans:

  • effektivisera bemanning och styrning av utförarverksamheten i kommunal regi
  • minska sjukfrånvaro inom utförarverksamheten i kommunal regi genom aktiv uppföljning och om­tankessamtal
  • modernisera äldreomsorgen genom välfärdsteknik
  • införa prestationsbaserad ersättningsmodell för alla utförare
  • införa tidsregistrering i hemtjänsten
  • optimera fördelning mellan permanenta boendeplatser och korttidsplatser
  • öka beläggningsgraden i vård- och omsorgsboende
  • inventera nuvarande avgifter
  • införa hyressättningsmodell
  • utveckla samarbetet mellan myndig­heten och utförarverksamheten
  • förbättra samverkan i samband med utskrivning från slutenvården.