Byggnadsnämnden

Driftredovisning

(mnkr) Intäkter Kost-
nader
Netto-
kostnad
Kommun-
bidrag
Avvikelse Avvikelse
2017
VO 15 6,0 – 12,3 – 6,3 5,2 – 1,1 0,9

Sammanfattande bedömning

Mycket av bygglovsenhetens fokus har legat på det nya ärendehanteringssystemet Vision. Tyvärr visar praktiska tester att systemet inte lever upp till enhetens krav på kontroll och styrning av ärendeflödet.

Årets resultat är –1,1 mkr i förhållande till budget. Orsaken är främst att intäkterna varit lägre än budgeterat på grund av färre stora bygglov än beräknat.

Verksamhetsområde 15
Bygglovsverksamhet

Mål och resultat

Handläggningstiderna - för bygglovs­ärenden - fram tills att begäran om komplettering skickas ut, ökar, medan handläggningstiderna för kompletta ärenden sjunker. För att minska tiden från inkommen ansökan till begäran om komplettering ska verksamheten göra vissa omprioriteringar och justera rutinerna.

Intäkterna i form av taxor och avgifter var 6,0 mkr mot budgeterat 6,6 mkr. Orsaken var färre stora bygglov under året.

Kostnaderna för konsulter överstiger budget. Orsaken är att tillsyns­ärenden och ansökningar om dispens från strandskyddet utfördes med stöd av konsulter den första delen av året. Från juni tog enhetens nyrekryterade jurist över det allra mesta av arbetet med tillsynsärenden.

Verksamheten

Mängden nya ärenden minskade något (cirka 10 procent) jämfört med 2017. Att antalet ärenden sjunker är en trend som även syns i andra Stockholmskommuner och bedöms hänga ihop med konjunkturen. En annan orsak är att många av de detaljplaner som skulle generera större bygglov under året blev försenade i den demokratiska processen.

Andelen elektroniska ansökningar ökade inte jämfört med året innan. Resultatet ligger kvar på 40 procent, vilket betyder att det är långt kvar till målet om 70 procent.

IT-avdelningen har stöttat bygglovsverksamheten med att kartlägga bygglovsprocessen. Ett resultat är att en del av processen nu är papperslös.

Framtiden – nya mål och prioriteringar

Den 1 januari 2019 började nya bestämmelser om reduktion av bygglovs- och anmälansavgifter att gälla. Under 2019 prioriteras insatser som leder till att uppfylla de nya lagkraven och höja den upplevda kundnöjdheten. Enheten ska även göra om taxan, för att verksamheten inte ska vara så beroende av de stora flerbostadshusprojekten, samt se över delegationsordningen.

Verksamhetsmått

Sep 2018 Okt 2018 Nov 2018 Dec 2018 Bedömning Trend
Bygglov – handläggningstider i attefallsärenden mäts varje månad (antal veckor) 0,4 2,0 2,0 0,5
Bygglov – handläggningstider mäts varje månad (antal veckor) 3,3 2,0 3,2 3,2
Bygglov – kompletteringsbrevutskick mäts varje månad (antal dagar) 37 31 35 19