Väsentliga personalförhållanden

Antalet årsarbetare var 683,4 för helåret 2023, en ökning med 23,1 årsarbetare jämfört med 2022. Antalet anställda ökade med 19 personer, från 725 till 744, jämfört med 2022. Antalet kvinnor som arbetar heltid ökade från 382 till 418, och antalet män med heltidsanställning ökade från 83 till 89. Genomsnittsåldern sjönk och hamnade 2023 på 43,4 år.

Väsentliga personalförhållanden

Hållbart medarbetarengagemang 2023

Enligt kommunens plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet genomförs HME-enkäten (hållbart medarbetarengagemang) varje år.

HME-enkäten är en av pusselbitarna i det stora arbetsmiljöarbetet. Varje sektor ska arbeta med sitt resultat och det ska även lyftas på arbetsplatsträffarna. Några arbetsplatser har för få medarbetare för att få ett eget resultat men kan ändå med sektorns resultat som bakgrund ha en dialog på arbetsplatsen kring hur resultatet och arbetsmiljöarbetet fungerar på just den arbetsplatsen.

Enkäten består av nio frågor (påståenden) kring ledning, styrning och motivation. Svarsfrekvensen har genom åren varit generellt låg och uppgick 2023 till 45,5 procent.

Resultatet hamnade på index 77, jämfört med 78 år 2022. Resultaten varierar mellan sektorerna och resultat och skillnader ska analyseras i arbetsmiljörapporten tillsammans med det övriga arbetsmiljöarbetet.

HME i Vansbro kommun 2023

Graph: Va HME Vansbro kommun 2023 Stapel Liggande

Semester 2023

Inför sommaren 2023 gjorde kommunen ett försök att locka fler semestervikarier med en bonus för de som arbetade minst åtta veckor och vikarierade för en ordinarie medarbetare. Sommaren 2023 hade kommunen 107 sommarvikarier inom äldreomsorgen och socialomsorgen, av dessa uppfyllde 55 personer kriterierna för att få vikariebonus utbetald. Kostnaderna för övertid och fyllnadstid var lägre än 2022, och till skillnad från 2022 betalades inga ersättningar för avbruten semester under 2023.

Vid utvärdering av semesterplaneringen 2023 har alla medarbetare fått sin semester som planerat, ingen har behövt avbryta sin semester och bemanningen har varit god.

Heltid som norm

Under 2023 fortsatte arbetet med heltid som norm. Det har lett till en ökning av medarbetare som arbetar heltid, och samtidigt en minskning av medarbetare som arbetar deltid. Utvecklingen till fler heltider har samtidigt ökat personalkostnaderna exempelvis inom äldreomsorgen.

EU:s arbetstidsdirektiv

EU:s arbetstidsdirektiv för dygnsvila och veckovila har inneburit att alla scheman behöver ses över för att kommunen ska följa det nya direktivet och kollektivavtalen. Det pågår ett stort arbete med detta och scheman kommer att behöva ändras flera gånger, både för att uppfylla direktivet och för att verksamheter och bemanning ska fungera bra.

Sjukfrånvaro

Nedan redovisas sju olika mått för sjukfrånvaro enligt redovisningslagen. Statistiken omfattar alla anställda.

Sjukfrånvaro

(%) 2019 2020 2021 2022 2023
Av tillgänglig arbetstid 8,09 10,56 10,6 10,22 10,27
≥ 60 dagar per tillfälle 51,97 44,21 50,62 39,69 49,84
Kvinnor 8,37 10,95 11,1 11,03 10,97
Män 6,68 8,78 8,06 6,08 6,98
–29 år 6,9 10,89 15,15 14,6 10,79
30–49 år 8,26 11,28 11,67 9,63 9,42
50–67 år 8,29 9,93 8,78 9,49 10,83

Sjukfrånvaron var fortfarande på en hög nivå 2023. En viss förskjutning har skett från korttidsfrånvaro till större andel frånvaro i 60 dagar eller mer, med viss variation mellan olika verksamheter och enheter. Fortfarande hade gruppen upp till 29 år högst sjukfrånvaro, trots att den sjunkit med 4 procentenheter. Sjukfrånvaron bland kvinnor var fortfarande högre än för männen, omkring 4 procentenheter högre än mäns totala sjukfrånvaro. Sammanfattningsvis hamnade den totala sjukfrånvaron på samma nivå som 2022 och långtidssjukfrånvaron ökade med 10 procentenheter från föregående år.

För att minska och förebygga sjukskrivningar har kommunen handlat upp en samtalstjänst via Falck, där medarbetare helt anonymt kan prata med en socionom, jurist eller ekonomirådgivare om privata utmaningar som skulle kunna leda till sjukskrivning om medarbetaren inte skulle kunna få stöd och rådgivning i ett tidigt skede. I första hand handlar behoven av stödsamtal om privata ärenden och inte om arbetet. Tre samtal per område ingår för varje medarbetare.

Interna utbildningar

Under 2023 har personalfunktionen arbetat med att planera, införa och utbilda i systematiskt arbetsmiljöarbete. Både chefer och skyddsombud har i omgångar utbildats för att få ökade kunskaper i det löpande systematiska arbetsmiljöarbetet, arbetsmiljölagstiftningen och det operativa löpande arbetet med arbetsmiljö.

Personalfunktionen har även genomfört utbildningar inom olika delar av personalområdet för att stärka cheferna i deras roll som chef och ledare, bland annat utbildningar inom LAS, löneöversyn, sjukfrånvaro och rehabilitering och rekrytering, samt förstärkt utbildningen vid introduktion av nya chefer i verksamheterna. Personalfunktionen har också infört HR-frukost för chefer, med föreläsningar och workshoppar om ledarskap, kommunikation och NPF-diagnoser.

I samarbete med ekonomienheten har personalfunktionen också bistått alla verksamheter löpande med nya rapporter av personalnyckeltal som hjälpt verksamheterna att få en bättre överblick över sjukfrånvaro, övertidskostnader och kostnader för timvikarier.

Kompetensförsörjning

Under 2023 ökade intresset för att söka kommunens utlysta tjänster, vilket inkluderar ett ökat intresse från mer kvalificerade kandidater till alla verksamheter.

Personalkostnader

Personalkostnader

graph: Va Personalkostnad inkl sociala avgifter

Kostnaden för personal ökade från 326 mkr till 354 mkr från förra året. 8 mkr av ökningen härrör från lönerörelsen, som gav en total löneökning med 2,93 procent för hela kommunen och alla fackförbund.

En annan del av ökningen orsakades av att personalomkostnadspålägget ökade från 39,3 procent till 44,5 procent, till totalt 11,7 mkr. Detta på grund av högre pensionskostnader till följd av hög inflation och ett nytt pensionsavtal.

En annan faktor är kostnadsökningar på grund av statsbidrag, där exempelvis äldreomsorgen får statsbidrag samtidigt som aktiviteterna som krävs för att få bidraget gör att personalkostnaderna ökar.

Kommunens sektorer överskred sin personalbudget med 12 mkr där äldreomsorgen stod för 18 mkr. Medarbetare inom särskilt boende och hemtjänst har högre tjänstgöringsgrad som en följd av heltidsresan.

Övriga sektorer redovisade personalkostnader på totalt 6 mkr under budget, varav sektor social omsorg överskred sin personalbudget med 800 tkr.

Arvodeskostnaderna uppgick till 2,5 mkr, en ökning med 0,8 procent jämfört med 2022.

Pensioner

(%) 2021 2022 2023
Individuella delen inklusive löneskatt 11 956 12 841 12 468
Avsättning pensioner inklusive löneskatt 36 084 38 784 44 945
Ansvarsförbindelser inklusive löneskatt 132 995 127 098 125 366
Totala pensionsförpliktelser inklusive löneskatt 181 035 178 723 182 779

Personalnyckeltal

(%) 2021 2022 2023
Sjukfrånvaro av tillgänglig arbetstid (%) 10,6 10,22 10,27
Sjukfrånvarodagar per anställd 32,04 27,69 29,64
Antal årsarbetare 589 659,9 683,4
Antal anställda, totalt 664 725 744
Antal anställda, kvinnor 570 609 616
Antal anställda, män 94 116 128
Antal heltidsarbetande, kvinnor 314 382 418
Antal heltidsarbetande, män 63 83 89
Antal deltidsarbetande, kvinnor 256 227 198
Antal deltidsarbetande, män 31 33 39
Genomsnittsålder, totalt 43,6 46,1 43,4
Genomsnittsålder, kvinnor 43,9 46,1 44
Genomsnittsålder, män 42,3 45,9 40,6
Personalomsättning (%) 18,3 13,1 15
Antal sparade semesterdagar per anställd 11,36 10,83 10,72
Sparad semester (tkr) 15 877 18 079 19 080
Hållbart medarbetarengagemang, snitt av max 100 77 78 77