Service
Service | 2022 | 2023 |
---|---|---|
Budget (tkr) | 62 119 | 64 963 |
Drift (tkr) | 61 714 | 65 886 |
Budgetavvikelse (tkr) | 405 | – 923 |
Antal årsarbetare | 65,1 | 61,6 |
Varav män | 14,0 | 14,0 |
Varav kvinnor | 51,1 | 47,7 |
Sjukfrånvaro av tillgänglig tid (%) | 14,3 | 14,2 |
Årets resultat
Årets resultat inom sektor service var ett underskott på 963 tkr. Fastighetsenheten lämnade ett underskott på 661 tkr och kostenheten ett underskott på 805 tkr. Övriga enheter hade mindre budgetavvikelser som sammantaget täckte en del av sektorns underskott. Höga kostnader för snöröjning och eftersatt fastighetsunderhåll påverkade resultatet på fastighetsenheten. De avsatta investeringsmedlen för fastighetsunderhåll har gjort det möjligt att genomföra planerade ersättningsinvesteringar. En stor del av investeringsbudgeten har även använts till reparationer efter vattenskador. Elpriset har varit låst under året vilket inneburit att prisökningarna inte belastat elbudgeten. För kostenheten ökade däremot livsmedelspriserna avsevärt mot budget. Sektorn har arbetat med att anpassa matsedeln efter priset på livsmedel.
Medarbetare
Sjuktalet för hela sektorn minskade avsevärt jämfört med 2022. Ett antal långtidssjukskrivningar inom några enheter försämrade dock resultatet. Rehabiliteringsåtgärder är prioriterade för berörda medarbetare. Resultatet av HME-enkäten förbättrades en hel del inom de flesta mätområden för hela sektorn.
Viktiga händelser
Arbetet med etapp 2 av ombyggnationen av Bäckaskog har pågått. Entreprenaden väntas bli klar i mars 2024. Byggnation av ny ambulansstation upphandlades under våren. Entreprenaden påbörjades i augusti och ska vara klar i december 2024.
Införandet av internhyra genomfördes under hösten. Sektorn har börjat ta fram verksamhetsöverenskommelser som beskriver sektorns servicenivå till kunderna.
Organisationen av kundtjänstfunktionen har setts över och IFO:s (individ- och familjeomsorgen) reception ingår nu i it-enheten. Vansbro har tagit hem första linjens support inom it-frågor, som tidigare utförts av Mora kommun, så att detta nu utförs i egen regi.
Utvecklingen av kostenheten har pågått och omfattar både en översyn av bemanning och planering av matsedel för att säkerställa måltidskvaliteten. En teamledare har anställts på kostenheten för att planera och utveckla verksamheten.
Framtiden
Sektor service ska utveckla organisationen till en modern fastighets- och serviceorganisation och säkerställa kompetenskraven inom varje enhet för att möta kundernas behov och leverera tjänster med överenskommen kvalitet.
De beslutade förstudierna för säbo etapp 3, förskola F–3 och familjecentralsliknande verksamhet ska färdigställas tillsammans med de berörda verksamheterna.
Många av kommunens fastigheter har ett stort underhållsbehov för att uppfylla krav på inomhusmiljö och arbetsmiljö. För att möta behov behövs investeringsmedel för nödvändiga åtgärder.
Sektorn ska minska sin externa inhyrning av lokaler och hyra ut lokaler som kommunen äger tills man beslutat om en permanent lösning. För att klara dessa behov behöver det avsättas investeringsmedel för åtgärderna.
Sektorn behöver säkerställa att kommunens it-verksamhet uppfyller kraven på tillgänglighet, samtidigt som arbetet med it- och informationssäkerhet behöver utvecklas med hänsyn till det allvarliga säkerhetsläge Sverige befinner sig i.
Kostorganisationen ska bemannas så att den kan utvecklas och möta krav och mål över tid. Ett beredskapslager för livsmedel behöver också iordningställas för att kommunen ska klara nya krav på detta.
Sektorn ska ta fram verksamhetsöverenskommelser för alla verksamheter som använder sektorns tjänster, och öka måluppfyllelsen för såväl de kommunala målen som övriga mål som berör sektorn, bland annat Agenda 2030.
Arbetet med energibesparingar ska intensifieras med energiutredningen som grund.
För att säkerställa kompetensbehovet inom vissa verksamhetsområden behöver sektorn skapa överenskommelser med andra liknande verksamheter för att säkerställa att bemanningen av vissa personalfunktioner fungerar över tid.