Kommunfullmäktige och övriga nämnder

Kommunfullmäktige

Resultat 2023

(tkr) Budget 2023 Utfall 2023 Avvikelse
Kommunfullmäktige – 620 – 537 83

Årets resultat

Kommunfullmäktige redovisade ett överskott på 83 tkr för 2023. Nettokostnaderna ökade med 54 tkr (11 procent) från 2022.

Under året har utbildningsinsatser genomförts i samband med ny mandatperiod, arvodeskostnaderna var därmed något högre än 2022. Fullmäktige har dock tagit hänsyn till ökade arvodeskostnader i budget 2023.

Viktiga händelser

Kommunfullmäktige hade sex ordinarie sammanträden under 2023 och behandlade totalt 105 ärenden. Fullmäktige beslutade om ett antal åtgärder och styrande dokument, bland annat dessa:

  • Investeringsbudget för Vansbro Teknik AB 2023
  • Investering för byggnation av ambulansstation
  • Investeringsbudget 2023–2027
  • Kommunalt ansvar för insamling av förpackningar
  • Finansiering av ökade projekteringskostnader för gång- och cykelväg Vansbro västra
  • Översyn av politisk organisation
  • Årsredovisning 2022 och ansvarsprövning
  • Skatteväxling mellan kommunen och Region Dalarna avseende kollektivtrafik (komplettering)
  • Reglemente för krisledningsnämnden
  • Fastighetsutredning avseende Vansbro kommun och Stiftelsen Vansbrohem
  • Strategisk plan och budget 2024–2027
  • Serviceplan
  • Handlingsprogram för Brandkåren Norra Dalarna
  • Avfallstaxa och va-taxa för 2024
  • Pensionspolicy
  • Strategi för kommunens krisberedskap 2023–2026

Kommunstyrelsen

Resultat 2023

(tkr) Budget 2023 Utfall 2023 Avvikelse
Kommunstyrelsen – 3 050 – 2 653 397

Kommunstyrelsen redovisade ett överskott på 397 tkr, beroende på lägre arvodeskostnader bland annat på grund av färre utskottsmöten.

Viktiga händelser

För 2023 hade kommunstyrelsen tio planerade beslutssammanträden, tio informationsdagar och tre dagar för överläggning i samband med utarbetande av strategisk plan och nämndplan. Under året genomförde kommunstyrelsen även ett extra sammanträde då ärenden uppkommit som inte kunde vänta till nästa sammanträde.

Kommunstyrelsen behandlade totalt 246 ärenden 2023. Kommunstyrelsen beslutade om ett antal åtgärder och styrande dokument, bland annat dessa:

  • Länsstrategi Ett Dalarna fritt från våld 2023–2028
  • Styrande dokument för kommunens informationssäkerhet
  • Riktlinjer för inackorderingstillägg
  • Internkontrollplan för 2023
  • Nämndplan 2024
  • Riktlinjer för pension för anställda
  • Överenskommelse om kultursamverkan med Region Dalarna
  • Risk- och sårbarhetsanalys 2023
  • Lokal serviceplan för Vansbro kommun
  • Familjecentralsliknande verksamhet
  • Kommunikationsriktlinjer

Kommunstyrelsens utskott hade totalt 41 sammanträden planerade under året, men genomförde 52 sammanträden. Nedan redovisas fördelningen på olika utskott och antal ärenden.

  • Utskottet utbildning och arbete: 8 sammanträden, 35 ärenden
  • Utskottet omsorg: 14 sammanträden, 154 ärenden
  • Utskottet leva och bo: 8 sammanträden, 31 ärenden
  • Arbetsutskottet: 22 sammanträden, 279 ärenden

Överförmyndare

Resultat 2023

(tkr) Budget 2023 Utfall 2023 Avvikelse
Överförmyndare – 1 326 – 897 429

Årets resultat

Kostnaderna för överförmyndarverksamheten uppgick till 897 tkr 2023, vilket var 100 tkr lägre än 2022 och gav ett överskott på 429 tkr mot budget.

Överskottet beror på lägre kostnader för ersättning till uppdragstagare. Det är svårt att få tag på ställföreträdare vilket lett till vakanser under året.

Viktiga händelser

Överförmyndare i samverkan har under året i allt väsentligt uppfyllt sina mål. Överförmyndarkansliet har hanterat allt fler mycket svåra och juridiskt komplexa ärenden/uppdrag och det blir allt svårare att rekrytera ställföreträdare till dessa uppdrag. Under 2023 har det varit svårt att få ställföreträdare som är villiga att ta dessa komplexa uppdrag. Verksamheten har inte behövt anlita något av de företag som tillhandahåller professionella ställföreträdare, men bristen på ställföreträdare som kan ta dessa uppdrag blir alltmer påtaglig. Denna information har lämnats till alla samverkande kommuner vid ett ägarsamråd där även värdkommunen Mora fick i uppdrag att utreda en eventuell gemensam nämnd.

Överförmyndarnämnden anordnade under året en stor utbildningsinsats för att rekrytera nya gode män. Insatsen genererade cirka 15 nya gode män för alla kommuner.

Framtiden

Även om aktutvecklingen (antalet huvudmän) ökar marginellt, ändrar sig uppdragen i sin komplexitet hela tiden. Huvudmännen idag ställer mycket högre krav på både ställföreträdaren i uppdraget och på den handläggande tjänstemannen. Det tar längre tid att hitta tillräckligt kompetenta ställföreträdare till dessa huvudmän som egentligen kräver en professionell ställföreträdare. Många överförmyndarverksamheter i landet har redan börjat använda professionella ställföreträdare, trots att det ännu inte är tillåtet i lag. Överförmyndarkansliet har hittills klarat sig med sina egna ställföreträdare, men det blir allt svårare. Om ingen egen, tillräckligt kompetent ställföreträdare går att finna, kommer verksamheten att i framtiden behöva anlita en professionell ställföreträdare, dock inte utan kontakt med den enskilda kommunen/överförmyndaren först.

Justitiedepartementet har en projektgrupp för Ställföreträdarutredningen. SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) tillsammans med FSÖ (Föreningen Sveriges Överförmyndare) har författat en skrivelse till Justitiedepartementet för att få till ett ”snabbspår” vad gäller en del av förslagen i Ställföreträdarutredningen. Om ett så kallat snabbspår förverkligas finns anledning att återkomma i frågan då det har stor inverkan på verksamheten.

I slutet av året hade överförmyndaren ett ägarsamråd där representanter från alla samverkande kommuner deltog. Det beslutades då att värdkommunen Mora skulle få i uppdrag att utreda om man ska bilda en gemensam nämnd för samverkande kommuner.