Kommunkansli

Kommunkansli

Kommunkansli 2022 2023
Budget (tkr) 31 573 35 373
Drift (tkr) 30 051 34 239
Budgetavvikelse 1 522 1 134
Antal årsarbetare 33 35
Varav män 12 11
Varav kvinnor 21 24
Sjukfrånvaro av tillgänglig tid (%) 4,57 5,17

Årets resultat

Kommunkansliets resultat för 2023 var ett överskott på 1,1 mkr jämfört med budget.

För 2023 fick kommunkansliet en budgetförstärkning med 1,8 mkr för att kunna utöka det administrativa stödet och resurserna till arbetet med översiktsplanen. Kommunkansliet har ännu inte påbörjat rekryteringen till administrativt stöd eftersom det krävs återhållsamhet med anledning av kommunens ekonomiska situation. Arbetet med översiktsplanen kommer att påbörjas efter att kommunen utarbetat en planeringsstrategi. Vakanser och/eller sjukskrivningar bidrog också till överskottet. Överskottet för dessa delar kompenserade för ökade kostnader för interimschef inom sektor social omsorg.

Kommunkansliet har även kostnader för föreningsbidrag till idrottsföreningar och dessa har ökat de senaste åren.

Kostnader för tjänster inom företagshälsovård och fackliga kostnader ökade också under året.

Medarbetare

Sjuktalet ökade med 0,6 procentenheter mellan 2022 och 2023. Sjukfrånvaron har fortsatt vara hög inom främst personalfunktionen i början av året, i december var sjukfrånvaron dock låg. Kommunkansliet följer upp sjukfrånvaron kontinuerligt. Vakanser under året inom nästan alla funktioner har ökat belastning på ordinarie personal, som behövt prioritera bland arbetsuppgifterna.

Viktiga händelser

2023 var första året av en ny mandatperiod vilket innebär utbildningsinsatser för politiker och en del administrativa uppgifter för kommunkansliet.

I samband med ny mandatperiod ska kommunen göra en övergripande risk- och sårbarhetsanalys (RSA) och den fastställdes av kommunstyrelsen. De styrande dokumenten för krisberedskap har också uppdaterats, liksom styrdokumenten för Vansbro kommun.

Det omfattande projektet Styrel, som handlar om prioritering av samhällsviktiga elanvändare, slutfördes under året.

Prioriterade områden under året har varit utbildning i kompetensbaserad rekrytering, kollektivavtal, rehabilitering och arbetsmiljö för att kommunkansliet ska kunna ge ett kvalificerat stöd till verksamheterna.

Lågkonjunkturen har märkts genom att många företag har haft lägre försäljning och vissa företag har tvingats göra neddragningar i personalstyrkan. Det har dock inte märkts i ökad arbetslöshet under året tack vare att andra företag haft oförändrad eller i vissa fall även ökad försäljning. Att arbetslösheten inte ökat kan också bero på kommunens befolkningsstruktur, som innebär att det är fler som går i pension än som slutar skolan vilket håller nere arbetslösheten då rekryteringar behövs för att ersätta pensionsavgångarna.

Framtiden

Arbetet med att stärka stödfunktionerna till kärnverksamheterna fortsätter och kommunkansliet ska utveckla och intensifiera samarbete inom kommunkansliet under 2024.

För att komma till rätta med den fortsatt höga sjukfrånvaron har HR-generalister varit stöd i sektorchefernas ledningsgrupper och stöd till chefer i det dagliga arbetet.

Kommunen har en historisk möjlighet att ta ett stort utvecklingskliv, men för att klara detta krävs ett framgångsrikt och målmedvetet arbete med inflyttnings- och inpendlingsmöjligheter, attraktivitet, storytelling, skola, arbetslivsfrågor, bostäder, byggbar mark och infrastruktur för såväl bostäder som företagsutveckling.

Att fortsätta arbetet med att skapa ett av Sveriges bästa företagsklimat har högsta prioritet och det kommer att lyckas om alla gör det tillsammans!