Trosa i korthet
KOMMUNENS KVALITET I KORTHET
Trosa deltar i jämförelseprojektet KKiK. Måtten i KKiK beskriver kommunernas kvalitet ur ett medborgarperspektiv. Kommunens kvalitet i korthet drivs av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. 2018 deltog 260 av landets 290 kommuner.
Nyckeltal
Från och med 2018 delas KKiK in i tre mätområden: Barn och unga, stöd och omsorg samt samhälle och miljö. Kolumnen ”Medelvärde” redovisar medelvärdet för de 260 kommuner som deltagit i KKiK under 2018. Färgmarkeringarna visar om Trosa tillhör de 25 procent bästa (grön), de 50 procent som ligger i mitten (gul) eller de 25 procent sämsta (röd) bland de deltagande kommunerna.
Barn och unga | 2018 | 2017 | 2016 | Medel alla 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Plats på förskola på önskat placeringsdatum, andel barn | 46 | 43 | 70 | 61 | % |
Vad är kostnaden för ett inskrivet barn i förskolan? | 141 | 130,7 | tkr | ||
Elever i årskurs 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel | 71 | 83 | 73 | 71 | % |
Elever i årskurs 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel | 95 | 92 | 91 | 88 | % |
Elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel | 93 | 87 | 90 | 82 | % |
Elever i årskurs 9: Jag är nöjd med min skola som helhet, andel positiva svar | 62 | 69 | 70 | % | |
Elever i årskurs 9: Jag känner mig trygg i skolan, andel positiva svar | 80 | 84 | 83 | % | |
Gymnasieelever med examen inom fyra år, hemkommun, andel | 74 | 83 | 78 | 72 | % |
Kostnad gymnasieskola hemkommun per elev | 121 | 117 | tkr |
Trosa prioriterar att ha hög tillgänglighet för sina medborgare. Väntetiden ska vara kort för att få plats på förskolan på önskat datum. Tilldelning av plats sker inom en vecka.
Trosa hade under året höga meritvärden och en hög andel elever som är behöriga till gymnasiet.
Stöd och omsorg | 2018 | 2017 | 2016 | Medel alla 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt – förbättrad situation, andel | 66 | 63 | 75 | % | |
Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel | 84 | 80 | 77 | 79 | % |
Väntetid från ansökan till beslut om försörjningsstöd, medelvärde | 13 | 23 | 23 | 16 | dagar |
Kostnad individ- och familjeomsorg per invånare | 1 935 | 1 969 | kr | ||
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel | 86 | 89 | 92 | 82 | % |
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel | 90 | 97 | 91 | 91 | % |
Kvalitetsaspekter LSS grupp- och serviceboende, andel av maxpoäng | 90 | 100 | 98 | 83 | % |
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enligt SFB, per invånare | 4 998 | 5 343 | kr | ||
Väntetid från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde | 54 | 21 | 20 | 53 | dagar |
Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde | 18 | 18 | 14 | 15 | antal |
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel av maxpoäng | 78 | 84 | 81 | 64 | % |
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel | 86 | 89 | 92 | 82 | % |
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel | 90 | 97 | 91 | 90 | % |
Kostnad äldreomsorg per invånare 80+ | 267 | 263 | tkr |
I förra årets brukarundersökning ökade antalet brukare som svarade att de fått stöd i att förändra sin situation efter kontakt med myndighetspersonal på socialkontoret. Ökningen är liten och Trosas värde är under medelvärdet för deltagande kommuner.
Andel personer som inte blir återaktualiserade för ansökningar om försörjningsstöd ett år efter avslut har ökat från 77 procent 2016 till 84 procent 2018. Resultatet pekar på att fler blir självförsörjande på längre sikt efter avslutat ärende kring försörjningsstöd.
Målet är att Trosas hemtjänsttagare ska besökas av så få olika personer som möjligt. Men en stor ökning av hemtjänstbehovet har inneburit att brukarna träffat många olika personer. I bedömningen utifrån brukarnas helhetssyn på hemtjänst och äldreomsorg har Trosas resultat försämrats något, dock från en hög nivå.
Det har varit fullbelagt på kommunens särskilda boenden. Det har gjort att verkställighetstiden har blivit längre. Under 2019 räknar kommunen med att kunna minska tiden från beslut till att man får en plats.
Samhälle och miljö | 2018 | 2017 | 2016 | Medel alla 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Andel som får svar på e-post inom en dag | 81 | 85 | 80 | % | |
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt svar på en enkel fråga | 50 | 57 | 59 | 53 | % |
Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng | 81 | 74 | 75 | 85 | % |
Valdeltagande i senaste kommunalvalet | 87 | 87 | 87 | 84 | % |
Öppethållande huvudbiblioteket per vecka | 105 | 105 | 105 | 53 | timmar |
Andel miljöbilar av personbilar och lätta lastbilar enligt MFS | 61 | 65 | 60 | 35 | % |
Andel ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet under hela året enligt Ekomatcentrum | 57 | 49 | 47 | % |
Trosa tillhör de 25 procent bästa kommunerna när det gäller andel miljöbilar och ekologisk mat i kommunen. Däremot tillhör Trosa de 25 procent sämsta när det gäller gott bemötande.
De senaste årens KKiK-resultat hittar du också på www.trosa.se/psidata.