Trosa i korthet

KOMMUNENS KVALITET I KORTHET

Trosa deltar i jämförelseprojektet KKiK. Måtten i KKiK beskriver kommunernas kvalitet ur ett medborgarperspektiv. Kommunens kvalitet i korthet drivs av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. 2018 deltog 260 av landets 290 kommuner.

Nyckeltal

Från och med 2018 delas KKiK in i tre mätområden: Barn och unga, stöd och omsorg samt samhälle och miljö. Kolumnen ”Medelvärde” redovisar medelvärdet för de 260 kommuner som deltagit i KKiK under 2018. Färgmarkeringarna visar om Trosa tillhör de 25 procent bästa (grön), de 50 procent som ligger i mitten (gul) eller de 25 procent sämsta (röd) bland de deltagande kommunerna.

Barn och unga 2018 2017 2016 Medel alla 2018
Plats på förskola på önskat placeringsdatum, andel barn 46 43 70 61 %
Vad är kostnaden för ett inskrivet barn i förskolan?   141 130,7   tkr
Elever i årskurs 3 som deltagit i alla delprov som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk, kommunala skolor, andel 71 83 73 71 %
Elever i årskurs 6 med lägst betyget E i matematik, kommunala skolor, andel 95 92 91 88 %
Elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram, kommunala skolor, andel 93 87 90 82 %
Elever i årskurs 9: Jag är nöjd med min skola som helhet, andel positiva svar 62   69 70 %
Elever i årskurs 9: Jag känner mig trygg i skolan, andel positiva svar 80   84 83 %
Gymnasieelever med examen inom fyra år, hemkommun, andel 74 83 78 72 %
Kostnad gymnasieskola hemkommun per elev   121 117   tkr

Trosa prioriterar att ha hög tillgänglighet för sina medborgare. Väntetiden ska vara kort för att få plats på förskolan på önskat datum. Tilldelning av plats sker inom en vecka.

Trosa hade under året höga meritvärden och en hög andel elever som är behöriga till gymnasiet.

Stöd och omsorg 2018 2017 2016 Medel alla 2018
Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt – förbättrad situation, andel 66   63 75 %
Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel 84 80 77 79 %
Väntetid från ansökan till beslut om försörjningsstöd, medelvärde 13 23 23 16 dagar
Kostnad individ- och familjeomsorg per invånare   1 935 1 969   kr
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel 86 89 92 82 %
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel 90 97 91 91 %
Kvalitetsaspekter LSS grupp- och serviceboende, andel av maxpoäng 90 100 98 83 %
Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enligt SFB, per invånare   4 998 5 343   kr
Väntetid från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde 54 21 20 53 dagar
Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde 18 18 14 15 antal
Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel av maxpoäng 78 84 81 64 %
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel 86 89 92 82 %
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel 90 97 91 90 %
Kostnad äldreomsorg per invånare 80+   267 263   tkr

I förra årets brukarundersökning ökade antalet brukare som svarade att de fått stöd i att förändra sin situation efter kontakt med myndighetspersonal på socialkontoret. Ökningen är liten och Trosas värde är under medelvärdet för deltagande kommuner.

Andel personer som inte blir återaktualiserade för ansökningar om försörjningsstöd ett år efter avslut har ökat från 77 procent 2016 till 84 procent 2018. Resultatet pekar på att fler blir självförsörjande på längre sikt efter avslutat ärende kring försörjningsstöd.

Målet är att Trosas hemtjänsttagare ska besökas av så få olika personer som möjligt. Men en stor ökning av hemtjänstbehovet har inneburit att brukarna träffat många olika personer. I bedömningen utifrån brukarnas helhetssyn på hemtjänst och äldreomsorg har Trosas resultat försämrats något, dock från en hög nivå.

Det har varit fullbelagt på kommunens särskilda boenden. Det har gjort att verkställighetstiden har blivit längre. Under 2019 räknar kommunen med att kunna minska tiden från beslut till att man får en plats.

Samhälle och miljö 2018 2017 2016 Medel alla 2018
Andel som får svar på e-post inom en dag 81 85   80 %
Andel som tar kontakt med kommunen via telefon som får ett direkt svar på en enkel fråga 50 57 59 53 %
Gott bemötande vid kontakt med kommunen, andel av maxpoäng 81 74 75 85 %
Valdeltagande i senaste kommunalvalet 87 87 87 84 %
Öppethållande huvudbiblioteket per vecka 105 105 105 53 timmar
Andel miljöbilar av personbilar och lätta lastbilar enligt MFS 61 65 60 35 %
Andel ekologiska livsmedel i kommunens verksamhet under hela året enligt Ekomatcentrum 57 49 47   %

Trosa tillhör de 25 procent bästa kommunerna när det gäller andel miljöbilar och ekologisk mat i kommunen. Däremot tillhör Trosa de 25 procent sämsta när det gäller gott bemötande.

De senaste årens KKiK-resultat hittar du också på www.trosa.se/psidata.