Humanistiska nämnden

Individ- och familjeomsorg

Ordförande: Michael Swedberg (M)
Ordförande individ- och familjeutskottet: Bengt-Eric Sandström
Produktionschef: Graham Owen

Totalt (tkr) 2018 2017 2016
Budget, netto 25 078 25 272 25 364
Resultat, netto 20 767 24 637 24 439
Avvikelse 4 311 635 925
Antal årsarbetare 25 26 22
Antal kvinnor 19 20 17
Antal män 7 6 5
Frisknärvaro* (%) 73 77 75

*Andel månadsavlönade som haft fem eller färre sjukdagar under året.

VERKSAMHETSOMRÅDE

  • Orosanmälningar barn och unga
  • Stöd till barn och familjer
  • Vård och behandling
  • Ensamkommande flyktingbarn
  • Familjerätt
  • Familjerådgivning (enligt avtal med Nyköpings kommun)
  • Ekonomiskt bistånd
  • Våld i nära relationer
  • Alkohol- och drogrådgivning
  • Budget- och skuldrådgivning
  • Dödsboanmälningar
  • Socialjour (enligt avtal med Södertälje kommun)
  • HVB Skogsgläntan 1 (avslutat 1 juli 2018)
  • Integration (sedan 1 juli 2018)

ÅRETS RESULTAT

Individ- och familjeomsorg redovisade ett överskott på 4,3 mkr för 2018.

Kostnader för ekonomiskt bistånd och vård för vuxna var precis som föregående år lägre än budgeterat och ekonomi- och vuxenenhetens överskott blev 2,7 mkr. I överskottet ingår intäkter på 563 tkr i form av återbetalt försörjningsstöd och ersättning från Migrationsverket som inte var budgeterat. Kostnaden för försörjningsstöd ökade 2018 eftersom fler hushåll har fått försörjningsstöd varje månad. Ökningen i antal hushåll beror på fler ensamkommande barn som har kompletterande ekonomiskt bistånd och en ökning av hushåll med ”glapp” då de väntar på etableringsersättning. Lägre kostnader för försörjningsstöd än budgeterat och färre placeringar för missbrukarvård på behandlingshem medförde däremot ett överskott.

Kostnader för placerade barn minskade under året i takt med färre placeringar i förstärkt familjehem och färre vårddygn på HVB-hem. Inga placeringar med stöd av LVU gjordes under året. Barn- och familjeenheten fortsätter att erbjuda stöd i öppenvård i form av familjebehandling och öppenvårdssamtal med ungdomar. Enheten började med en uppsökande verksamhet med två fältassistenter under våren. Ersättning från nämnden för fältverksamheten gav ett överskott på 464 tkr eftersom verksamheten startade senare än planerat.

Enheten för ensamkommande barn redovisade ett underskott på 236 tkr. HVB Skogsgläntans verksamhet avvecklades. Antalet placeringar minskade, kostnaderna blev höga och avvecklingen i juni innebar ett underskott på 2 241 tkr.

Integrationsenheten och flyktingverksamheten lämnade ett överskott på 2,4 mkr. I överskottet ingår intäkter på cirka 3 mkr från Migrationsverket för kostnader för ensamkommande barn från 2016 och 2017, som bidrog till överskottet. Migrationsverket har nu betalat ut all ersättning för åren 2016–2017.

Nettokostnaden för individ- och familjeomsorg exklusive flyktingmottagande minskade med 3,7 mkr jämfört med 2017.

MÅLUPPFYLLELSE

Vid slutet av året kunde nämnden mäta måluppfyllelsen med undantag för ett mål där nämnden fortfarande väntar på återkoppling från samordnaren av samarbetet med Tris, som är tidig rehabilitering i samverkan mellan kommunens socialtjänst, vårdcentralen, arbetsförmedlingen och försäkringskassan, i syfte att sätta in rehabilitering för sjukskrivna personer.

Målet om tidiga insatser och förebyggande arbete nåddes delvis. Fler personer söker råd och stöd på socialkontoret och kontakt vid familjemottagningen. Färre ansökningar har dock kommit från föräldrar, 18 i år, att jämföra med 36 året innan. Under året har socialtjänsten medverkat till föräldracaféer som har varit välbesökta. Personalkompetensmålet uppnåddes. Antalet brukare som har SIP-planering (samordnad individuell plan) har ökat för barn och ungdomar men ligger på samma nivå för vuxna. Målet är delvis uppnått.

MEDARBETARE

Personalsituationen var fortsatt stabil och personalomsättningen låg. Personalstyrkan ökade med två fältare och den 1 juli flyttade integrationsenheten till socialkontoret från skolkontoret. Enheten består av en integrationschef och tre anställda. HVB-hemmet för ensamkommande barn, Skogsgläntan, avvecklades den 1 juli och personalen fick andra arbetsuppgifter i kommunen eller lämnade sina anställningar. Antalet årsarbetare minskade totalt med en. Ingen inhyrd personal har anlitats under året.

Statsbidrag finansierar en heltid och en deltidstjänst med inriktning på barn och ungdomar.

Frisknärvaron minskade något från 77 till 73 procent.

Resultatet i årets HME-undersökning (hållbart medarbetarengagemang) blev 76 procent, något lägre än 2017 då det var 80 procent (andel som angett omdömet 4 eller 5 på en femgradig skala). Delresultatet för styrning förbättrades medan resultatet för motivation och ledarskap försämrades.

VIKTIGA HÄNDELSER

Situationen för ensamkommande barn som anvisats till Trosa har förändrats och under 2018 fick Trosa inga anvisade ensamkommande barn. Antalet som kommunen har ansvar för har därför minskat från 39 till 24 då fler asylsökande blev vuxna under året och hänvisades till boende hos Migrationsverket.

Socialkontoret har anställt två fältare under året som medverkar till ökad trygghet för ungdomar och medborgare i Trosa.

Samarbetet med skolan och fritids har resulterat i flera välbesökta föräldracaféer och föräldraträffar.

Integrationsenheten tillhör socialkontoret den från 1 juli 2018. Socialkontoret, integrationsenheten och skolkontoret har inlett ett samarbete med Gnesta kommun och arbetsförmedlingen i syfte att förbättra möjligheterna till effektiv etablering för nyanlända. Enheten har tagit fram en överenskommelse med Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) och samordning sker med arbetsmarknadsenheten. Arbetsmarknadsenhetens uppdrag i denna överenskommelse är att stödja nyanlända som behöver arbetsträning och praktikplatser för att underlätta anställning på den ordinarie arbetsmarknaden framöver. I överenskommelsen ingår ett antal jobbspår för att lättare matcha nyanlända till bristyrken och lokala företag som behöver arbetskraft.

FRAMTIDEN

En stabilare personalsituation innebär bättre möjligheter att utveckla verksamheten. Digitalisering och teknisk utveckling öppnar för e-tjänster och automatisk hantering av försörjningsstöd. Automatisering frigör tid för handläggare att öka kontakten med brukare för att motivera och planera för att de ska nå egen försörjning.

Med anledning av det sämre resultatet i årets HME-undersökning behöver individ- och familjeomsorgen fokusera på motivation, ledarskap och uppföljning av nämndens mål.

Insatser för att öka tryggheten för ungdomar och medborgare utvecklas genom mer uppsökande verksamhet, fokus på ANDT-arbete (alkohol, narkotika, droger och tobak) i samklang med Sörmlands strategi och SSPF-samarbete (socialtjänst, skola, polis och fritidsgårdar). Andra insatser är fler gruppverksamheter för barn, ungdomar och föräldrar och för vuxna som behöver vård för beroendeproblem och spelmissbruk. Några exempel på insatser är Trappan – en samtalsmetod för barn som bevittnat våld, Hanna och Theo – samtalsmaterial för barn i familjerättsliga konflikter, och Biff (Barn i föräldrars fokus) – grupper för föräldrar i familjerättsliga konflikter.

image1