Teknik- och servicenämnden

Avgiftsfinansierad verksamhet

Ordförande: John Carlsson (C)
Produktionschef: Kerstin Tibbling

Totalt (tkr) 2018 2017 2016
Budget, netto – 2 537 1 327 2 236
Utfall, netto – 3 414 – 593 2 260
Avvikelse 877 – 1 920 24
Antal årsarbetare 63 58 55
Antal kvinnor 50 51 49
Antal män 17 13 12
Frisknärvaro* (%) 73 74 69

*Andel månadsavlönade som haft fem eller färre sjukdagar under året.
Siffran avser hela teknik- och servicenämndens personal.

VERKSAMHETSOMRÅDE

VA-verksamhet

  • VA-verksamhet, tillstånd, miljörapporter
  • Vatten, vattentäkter och vattentorn
  • Avlopp, reningsverk och pumpstationer
  • Ledningsnät

Renhållning

  • Insamling av hushållsavfall
  • Insamling av slam och latrin
  • Insamling av miljöfarligt avfall
  • Transporter av avfall för behandling

ÅRETS RESULTAT

Avgiftskollektivet redovisade ett överskott på 877 tkr. Under hösten har enheten arbetat med att återhämta ett prognostiserat negativt resultat.

VA: Inför 2018 hade VA med sig ett överfört underskott från 2017 på 2 500 tkr, vilket har minskat till 303 tkr, en klar förbättring jämfört med prognosen.

Under sommaren införde kommunen bevattningsförbud som invånarna följde, men det fick också till följd att intäkterna minskade. VA-enheten gjorde en höjning av taxorna. Kostnaderna för verksamheten innebär utmaningar även kommande år kopplat till underhållsbehov på befintliga nät, reinvesteringar samt investering och drift av nytt reningsverk.

Renhållning: Inför året gjorde enheten en taxeöversyn och höjde taxan något, vilket ledde till ett positivt resultat för helåret.

MÅLUPPFYLLELSE

Trosa kommun och nämnden har höga ambitioner för medborgarnas upplevelse och nöjdhet kring vatten och avlopp samt renhållning. Organisation, arbetssätt och kompetens inom enheten behöver utvecklas ständigt för att kommunen ska nå målen.

SCB:s medborgarundersökning 2017 (görs vartannat år) visar att Trosas medborgare är nöjda med renhållning och sophämtning (plats 15 av 131 kommuner) men mindre nöjda med VA (plats 117 av 131 kommuner).

VA-enheten jobbar långsiktigt med att bygga bort de sämsta delarna i kommunens VA-system. Detta för att nå målet att ha stabila leveranser på VA och minska vattenläckor. Dock har vissa åtgärder inte genomförts som planerat, för att hålla ekonomin i balans.

När det gäller renhållning och sophämtning har enheten under året utökat insamlade fraktioner med bland annat matfett, och utökat antalet återvinningsstationer. Befintliga stationer utvecklas för att kunna ta hand om alla fraktioner.

Enheten arbetar i nära samverkan med samhällsbyggnadskontoret för att kunna göra det möjligt för kommunen att växa. Enheten arbetar också med att skapa tydligare styrning och rutiner kring beställning, uppföljning av utfört arbete och kostnad.

MEDARBETARE

Antalet medarbetare totalt var oförändrat inom VA och renhållning. En ny VA-ingenjör anställdes 2018.

Resultatet i HME-enkäten (hållbart medarbetarengagemang) för 2018 var 89 procent (avser hela kultur, fritid, teknik och service), vilket överträffade nämndens mål på 80 procent. Det är ett sammanvägt totalresultat av flera frågor och avser andelen som angett 4 eller 5 i betyg på en femgradig skala. Det tyder på en motiverad och högt engagerad personalgrupp.

VIKTIGA HÄNDELSER

För att erbjuda hög tillgänglighet och god service till medborgare och interna kunder samt vara en god beställare gentemot entreprenörer, ser nämnden över organisation och arbetssätt.

Framtagande av dagvattenpolicy och arbete med skydd och säkerhet pågår, likaså införande av datoriserad tömningsregistrering för renhållning (Mobile).

Arbete med sluttäckning av Korslöt pågår.

FRAMTIDEN

Arbetet med ett nytt reningsverk går nu in i tillstånds- och upphandlingsfasen.

Förnyelsen av ledningar i befintligt nät ska utvecklas, och en långsiktig plan för ledningsförnyelse av VA tas fram under våren 2019.

Nämnden ska utreda möjligheterna att utöka tillrinningsområden i befintliga vattentäkter.

Flytten av återvinningscentralens privata del på Korslöt beräknas bli klar 2019.

image1