Teknik- och servicenämnden

Skattefinansierad verksamhet

Ordförande: John Carlsson (C)
Produktionschef: Kerstin Tibbling

Totalt (tkr) 2018 2017 2016
Budget, netto 30 774 30 420 26 559
Utfall, netto 51 199 30 545 27 565
Avvikelse – 20 425 – 125 – 1 006
Antal årsarbetare 63 58 55
Antal kvinnor 50 51 49
Antal män 17 13 12
Frisknärvaro* (%) 73 74 69

* Andel månadsavlönade som haft fem eller färre sjukdagar under året.
Siffrorna omfattar hela teknik- och servicenämndens personal.

VERKSAMHETSOMRÅDE

  • Gator och vägar
  • Kommunens parker
  • Kommunfastigheter
  • Inköp och försäkringar
  • Kommunens skogar
  • Fastighetsservice, kost- och städverksamhet (driftenheten)
  • Arbetsmarknadsenheten (AME)

Verksamheten utgör till största delen ett beställarkontor där den tekniska driften utförs på entreprenad. Drift i egen regi avser måltidsservice, städning och viss fastighetsservice.

ÅRETS RESULTAT

Totalt redovisade teknik- och servicenämnden ett underskott på 20 mkr.

I samband med att anläggningar ersätts behöver den gamla anläggningen utrangeras och det kvarvarande värdet på anläggningen resultatförs. Totalt påverkade det resultatet negativt med 8,4 mkr. Större poster var till exempel taket på Trosa vårdcentral och skolgården i Vagnhärad.

Det nyligen byggda genomgångsboendet har skrivits ned med 7,2 mkr avseende fördyrande tilläggsarbeten, bland annat brandåtgärder.

Därutöver har förvaltningen gjort en genomgång av anläggningsregistret, dessa åtgärder påverkade resultatet negativt med 1,3 mkr.

Sammantaget stod dessa poster för omkring 17 mkr av underskottet.

Driftenheten och AME redovisade positiva resultat medan tekniska enheten genererade underskott som främst beror på höga underhållskostnader för kommunens fastigheter.

MÅLUPPFYLLELSE

Kommunfullmäktige har som mål att Trosa kommuns medborgare ska vara nöjda med kommunens verksamheter och att Trosa ska tillhöra de 20 bästa av de kommuner som Trosa jämför sig med i SCB:s medborgarundersökning som görs vartannat år. Enheten behöver ständigt utveckla organisation, arbetssätt och kompetens för att kunna nå målen.

Målet nåddes inte när det gäller kommunens gator och vägar. Trosa placerade sig på plats 31 av 131 kommuner i senaste mätningen 2017, vilket var sämre än vid mätningen 2015 då Trosa kom på plats 24. Nämnden nådde inte heller målen inom vatten och avlopp samt parker och grönområden.

Medborgarna i Trosa känner sig mycket trygga, och när det gäller trygghet placerar sig Trosa på plats 9 av 131 kommuner, en liten försämring sedan senaste mätningen 2015 då Trosa kom på plats 6. Renhållningen är ett område där målen nåddes; Trosa placerar sig här på plats 15.

Det planerade underhållet av kommunens materiella tillgångar ska överstiga det akuta underhållet inklusive skadegörelse, och målet är att minst 60 procent ska vara planerat underhåll. År 2018 var det planerade underhållet i Trosa kommun 95 procent, vilket gör att målet nåddes med marginal.

Teknik- och servicenämnden arbetar för att öka kostnadseffektiviteten genom tydligare styrning och rutiner kring beställning, uppföljning av utfört arbete och kostnad.

MEDARBETARE

Det har skett flera förändringar inom verksamheten under 2018. En ny produktionschef anställdes i april, en ny driftchef för driftenheten i augusti samt en ny AME-chef. Tekniska enheten har haft vakanser under en intensiv period där många investeringar har färdigställts. Nu är tjänsterna åter tillsatta och bemanningen ger förutsättningar att klara uppdragen.

Verksamheterna har sammantaget en hög frisknärvaro även om det finns skillnader mellan enheterna.

I den årliga HME-enkäten (hållbart medarbetarengagemang) är målet är att 80 procent ska svara 4 eller 5 på en femgradig skala där 5 är det högsta betyget. Medarbetarna i teknik- och servicenämndens verksamheter visade ett fortsatt högt medarbetarengagemang med 89 procent av medarbetarna som svarade 4 eller 5.

VIKTIGA HÄNDELSER

För att erbjuda hög tillgänglighet och god service för medborgare och interna kunder samt vara en god beställare gentemot entreprenörer och interna servicefunktioner, ser nämnden över organisation och arbetssätt.

Bland annat pågår ett arbete med att införa digitala system för ärenden och underhåll. Ett system för felanmälan gata/park där medborgare kan felanmäla via app har införts.

En ny internhyresmodell används från och med 2018.

Projekteringen av utbyggnaden av Skärlagskolan inklusive ett nytt tillagningskök är påbörjad, och själva bygget ska påbörjas efter upphandling 2019.

Lokalstyrgruppen har tagit fram en lokalförsörjningsplan som blir en bilaga i budgetförutsättningarna inför 2020.

AME inför från och med 2019 ”En väg in”, som innebär att praktik och arbetsträning via Arbetsförmedlingen ska slussas via AME.

FRAMTIDEN

Arbetsförmedlingen säger upp ett stort antal medarbetare och det är oklart hur det påverkar kommunens arbetsmarknadsenhet, men en följd kan bli att kommuner får ett större ansvar för sysselsättningsfrågor.

Tekniska kontoret planerar att flytta, eftersom behovet av kontorsplatser ökar både för kontoret och för andra av kommunens verksamheter.

Upphandling av entreprenadavtal är en viktig del i arbetet framöver, för att matcha nya avtal med nya arbetssätt och digitalisering.

När fler anläggningar byggs ökar även driftbehovet, därför behövs utvärdering och utveckling av driftentreprenader, både externa och interna.

Verksamheten bygger ut infrastrukturer, verksamhets-, idrotts- och fritidsanläggningar i takt med att kommunen växer. Förvaltningen kommer att arbeta intensivt med en mängd investeringsobjekt.

Teknik- och serviceverksamheten utvecklar infrastrukturen i linje med besluten om nytt stationsläge samt Infart västra Trosa i nära samarbete med samhällsbyggnadskontoret.

Lokalförsörjningsplanen är ett viktigt verktyg för att mer effektivt kunna förutse, planera och kommunicera kring kommande behov av lokaler.