Vård- och omsorgsnämnden
Ordförande: Helena Koch (M)
Produktionschef: Fredrik Yllman
Totalt (tkr) | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|
Budget, netto | 192 920 | 180 578 | 167 945 |
Resultat, netto | 193 525 | 183 114 | 175 760 |
Avvikelse | – 605 | – 2 536 | – 7 815 |
Antal årsarbetare | 227 | 214 | 208 |
Antal kvinnor | 241 | 232 | 228 |
Antal män | 25 | 23 | 23 |
Frisknärvaro* (%) | 63 | 65 | 65 |
*Andel månadsavlönade som haft fem eller färre sjukdagar under året.
VERKSAMHETSOMRÅDE
ÅRETS RESULTAT
Vård- och omsorgsnämnden redovisade totalt sett ett underskott på 605 tkr för 2018. Resultatet inkluderar nämndens buffert samt reglering mot central buffert. Underskottet beror i huvudsak på det ökade behovet av hemtjänst.
Äldreomsorgen totalt redovisade ett överskott på 108 tkr medan hemtjänsten totalt lämnade ett underskott på 2,4 mkr. Resultatenheterna (säbo) lämnade ett överskott på 3,7 mkr (varav de genererat 575 tkr under 2018).
Funktionshinderområdet redovisade sammantaget ett överskott på 479 tkr. Personlig assistans utan SFB-beslut1 stod för ett underskott på 1,4 mkr och LSS-boende för vuxna gav underskott på 615 tkr. I övrigt gjorde de flesta enheterna inom vård och omsorg mindre överskott, vilket ändå gett ett överskott totalt sett.
Hälso- och sjukvård (inklusive tekniska hjälpmedel) redovisade totalt ett underskott på 849 tkr. Hälso- och sjukvårdsenhetens underskott blev 825 tkr, vilket främst beror på högre personalkostnader än budgeterat. Tekniska hjälpmedel höll i stort sett budget (–17 tkr) efter kompensation med 280 tkr från nämndens buffert i samband med delåret.
Myndighetsenheten redovisade ett överskott på 56 tkr. Färdtjänsten (som hanteras av myndigheten) gick minus med 89 tkr efter kompensation med 950 tkr från nämndens buffert vid delåret.
MÅLUPPFYLLELSE
Enligt kommunfullmäktiges mål ska Trosas äldreomsorg tillhöra de 25 procent bästa i landet när det gäller nöjda brukare. Det målet nåddes inte då både särskilt boende och hemtjänst hamnade på gul nivå (delvis uppfyllt) 2018. Rankningen av kommuner är dock inte klar så det går ännu inte att jämföra resultatet med andra kommuner. Kommunfullmäktiges mål säger även att kärnverksamheterna (äldreomsorgen) ska vara kostnadseffektiva. Detta mål nåddes inte eftersom äldreomsorgens kostnader är 4,4 procent högre än standardkostnaden (2017).
MEDARBETARE
Antalet anställda ökade under året. Orsakerna är starten av en ny korttidsavdelning på Häradsgården samt ökade insatsbehov inom främst hemtjänst. Antalet årsarbetare ökade i högre utsträckning än antalet anställda, vilket är ett resultat av att fler medarbetare fått möjlighet att öka sin sysselsättningsgrad. Det är fortsatt brist på medarbetare med formell kompetens inom i princip alla kontorets yrkeskategorier. I kombination med volymökningar har det medfört rekryteringsproblem. Frisknärvaron minskade något i relation till tidigare år samtidigt som den totala sjukfrånvaron minskade. Under året startade vård- och omsorgskontoret ett projekt för ökad frisknärvaro. De åtgärder som planeras är så kallad aktiv sjukskrivning samt träning som arbetsuppgift. Arbetet med hälsoinspiratörer har också återstartats 2018.
HME-enkäten (hållbart medarbetarengagemang) visade goda resultat för vård- och omsorgskontoret. Även om totalresultatet försämrades något har äldreomsorgen mycket goda resultat i relation till andra kommuner, dock har funktionshinderomsorgen ett lägre snittresultat jämfört med övriga kommuner.
VIKTIGA HÄNDELSER
Vård- och omsorgskontoret öppnade den 1 november en ny avdelning för korttidsboende. Kommunen har därigenom fått totalt åtta nya platser på särskilt boende för äldre. Under året har nya digitala lösningar också tillkommit inom kontoret, exempelvis digitala inköp inom hemtjänsten. Under hösten testades också en digital lösning för planering av det dagliga arbetet på särskilda boenden och inom boendestöd. Användningen av trygghetskameror har utvecklats. Införandet av digitala lösningar har underlättats av statliga stimulansmedel för investeringar i välfärdsteknik, vilket har gjort att kontoret kunnat öka takten i inköp av hårdvara. Stimulansmedlen har använts till investeringar i surfplattor, videokommunikation, tidplaneringssystem, robotkatt, positioneringslarm, digital anslagstavla med mera.
Under 2017 tog kontoret fram en partsgemensam handlingsplan för hur heltid ska bli norm inom vård och omsorg i Trosa kommun. Omställningen till heltidsanställningar startade 2018 och pågår till 2021 då alla anställda ska ha erbjudits heltidsanställning. Under 2018 har fler än beräknat kunnat erbjudas heltidsanställning.
Den 1 januari 2018 trädde lag om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård i kraft. Det innebär att kommunen har tre dagar på sig att ordna hemgång från sjukhuset när läkare bedömt att patienten är utskrivningsklar. Den aktuella snittiden för hemtagningar var 1,73 dagar 2018. Under november och december förbättrades snittiden avsevärt då korttidsavdelningen Novum startats och snittet för dessa månader var istället 0,81 dagar.
Sedan augusti 2017 har Arbetsmiljöverket haft en pågående tillsyn av äldreomsorgen i Trosa kommun. I juli meddelade Arbetsmiljöverket att Trosa kommun uppfyllde alla krav och man därför har avslutat ärendet.
Under sommaren har verksamheten genomfört två läger för barn och unga med funktionsnedsättning. Ett övernattningsläger genomfördes tillsammans med Oxelösunds kommun.
Vård- och omsorgskontoret har påbörjat en stor satsning på en tvådagarsutbildning i förflyttningsteknik för all månadsanställd personal. Det ger större säkerhet i förflyttningsmomentet för både personal och brukare.
FRAMTIDEN
Befolkningsökningen i Trosa kommun fortsätter och för att förutse det kommande behovet av platser på särskilt boende har kontoret tagit fram en strategisk boendeplan. Befolkningsökningen innebär dock främst ett ökat behov av hemtjänst och hemsjukvård, vilket gör att det rehabiliterande och förebyggande arbetet blir centralt framöver.
Den statliga utredningen om lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) presenterade i januari 2019 sitt slutbetänkande. Förslaget innebär att staten tar över myndighetsutövningen kring personlig assistans, att nya insatser tillkommer och att vissa gamla insatser görs om. Utredningen beräknar att kostnaderna för kommunerna kommer att öka medan statens kostnader kommer att minska. Förslaget är att den nya lagen ska gälla från den 1 januari 2022.
Regeringen ser nu över socialtjänstlagen (SoL). Bland annat förs diskussioner om att lyfta ut målgruppen äldre ur socialtjänstlagen och istället skapa en äldrelag. Det kommer att innebära förändringar för kontoret framöver. Kontoret planerar även att införa fler digitala lösningar för att underlätta och effektivisera personalens arbete och öka kvaliteten för brukarna. Bland annat ska en lösning införas för mobil dokumentation, digitala signeringslistor och meddelandefunktion.