Redovisningsprinciper
Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lagen om kommunal redovisning och rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR).
Fordringar har upptagits till de belopp varmed de beräknas inflyta.
Tillgångar och skulder har upptagits till anskaffningsvärde där inget annat anges. Periodiseringar av inkomster och utgifter har skett enligt god redovisningssed.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster särredovisas när dessa förekommer i not till respektive post i resultat-räkningen och/eller i kassaflödesanalysen. Som jämförelsestörande betraktas poster som är sällan förekommande och överstiger 10 mkr. Dessutom redovisas alltid kommunens realisationsvinster som jämförelsestörande.
Intäkter
Intäkter redovisas i den omfattning det är sannolikt att de ekonomiska tillgångarna kommer att tillgodogöras kommunen och intäkterna kan beräknas på ett tillförlitligt sätt.
Skatteintäkter
Slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKL:s decemberprognos i enlighet med rekommendation RKR 4.2 samt slutreglering Skatteverket.
Anslutningsavgifter
Anslutningsavgifter tas upp som en förutbetald intäkt och redovisas bland långfristiga skulder, och intäkten periodiseras över anläggningens genomsnittliga nyttjandeperiod.
Gatukostnadsersättningar
Gatukostnadsersättningar för exploateringar, samt investeringsbidrag till gatubyggnationer, tas upp som förutbetalda intäkter och redovisas bland långfristiga skulder. Intäkten för gatukostnadsersättningarna periodiseras över gatuanläggningarnas nyttjandeperiod.
Kostnader
Avskrivningar
Avskrivningar påbörjas då investeringarna tas i bruk och beräknas linjärt, det vill säga lika stora belopp varje år.
På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs inga avskrivningar. De avskrivningstider som tillämpas är utifrån bedömning om nyttjandeperiod och livslängd.
Maskiner och inventarier | Avskrivningstid |
Datorer och IT-utrustning | 3 och 5 år |
Inventarier | 5 och 10 år |
Maskiner | 5 och 10 år |
Bilar och transportmedel | 5 år |
Fastighet | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Tak | 40 år |
Fasad/fönster | 50 år |
VS | 50 år |
Ventilation | 30 år |
Elsystem | 40 år |
Invändig byggnation | 15 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
VA | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
Gator och vägar | Avskrivningstid |
Stomme | 75 år |
Teknisk driftinstallation | 25 år |
Övrigt | 15 år |
Internränta
Internränta beräknas på tillgångens bokförda värde. Internränta påförs verksamheterna från och med månaden då avskrivningar påbörjas. Under 2018 är räntesatsen 1,5 procent.
Gränsdragning mellan kostnad och investering
Tillgångar avsedda för stadigvarande bruk eller innehav med en nyttjandeperiod om minst 3 år klassificeras som investering om värdet är ett väsentligt belopp. I Trosa kommun är gränsen för väsentligt belopp satt till ½ prisbasbelopp.
Lånekostnader
Lånekostnader redovisas enligt huvudmetoden, det vill säga de belastar resultatet för den period de hänför sig till.
Anläggningstillgångar
De materiella anläggningstillgångarna upptas till anskaffningsvärde minus planenliga avskrivningar. Investeringsbidrag periodiseras över anläggningens nyttjandeperiod. Värdering av de finansiella anläggningstillgångarna har gjorts till det lägsta av marknads- och anskaffningsvärde på balansdagen.
Avsättningar
Avsättning för deponi
Trosa och Gnesta kommuner har gemensamt ansvar för sluttäckning av Korslöts deponi, men avsättningen är gjord i Trosa kommuns redovisning men med delat ekonomiskt ansvar.
Avsättning för infrastrukturåtgärder
Avsättning sker för medfinansiering av statliga infrastruktursatsningar, bland annat kopplat till Ostlänken.
Exploateringar
Nedlagda kostnader för pågående exploateringar är bokförda som omsättningstillgång och de avgifter som är inbetalda som en förutbetald intäkt. Uppdelningen visas i not. Intäkterna resultatförs i den takt som förpliktelsen kan anses uppfylld.
Leasing
Kommunens leasingavtal klassificeras som operationella leasingavtal då de ekonomiska fördelar och ekonomiska risker som förknippas med ägandet av objektet inte överförs från leasegivare till leasetagaren i någon väsentlig form.
Pensionsskuld
Pensionsskulden redovisas enligt blandmodellen. Detta innebär att den pension som intjänats till och med 1997 redovisas som ansvarsförbindelse i balansräkningen. Pensionsförmåner intjänade från och med 1998 redovisas som en kostnad i resultaträkningen. Övriga pensionsåtaganden, som visstids- eller garantipension och intjänad pension på lönedelar över 7,5 basbelopp, redovisas under avsättningar i balansräkningen.
För avtal med samordningsklausul utgår beräkningen från de förhållanden som är kända vid bokslutstillfället. Om inget annat är känt görs beräkningen utifrån att ingen samordning kommer att ske.
Visstidsförordnanden som ger rätt till särskild avtalspension redovisas som avsättning när det är troligt att de kommer att leda till utbetalningar. Avtal som inte lösts ut redovisas som ansvars-förbindelse.
Avgiftsfinansierad verksamhet
VA- och renhållningsverksamheterna regleras av självkostnadsprincipen. Detta medför att endast den del av brukningsavgiften som motsvarar kostnaderna intäktsförs. Eventuellt överskott hanteras som skuld till abonnenterna och ska återbetalas inom en 3-årsperiod i form av sänkta avgifter eller reglering av underskott. Negativa resultat ska regleras inom en 3-årsperiod.
Sammanställd redovisning
Den sammanställda redovisningen upprättas enligt den kommunala redovisningslagen och utformas enligt god redovisningssed. I den sammanställda redovisningen ingår kommunen samt bolag där kommunens ägarandel uppgår till minst 20 procent. För Trosa kommun innebär det kommunens 100 procent ägda bostadsbolag Trosabygdens Bostäder AB (Trobo) och fiberbolag Trosa Fibernät (Trofi).
Den sammanställda redovisningen har upprättats enligt förvärvsmetoden, med proportionell konsolidering, det vill säga anskaffningsvärdet för bolagens andelar har avräknats mot förvärvat eget kapital och endast ägda andelar av bolagens resultat- och balansräkningar tas in i koncernredovisningen.
I koncernens eget kapital ingår, förutom kommunens, endast den del av bolagets eget kapital som intjänats efter förvärvet. Obeskattade reserver har efter avdrag för latent skatteskuld hänförts till eget kapital.