Vård- och omsorgsnämnden

Verksamhetsidé

Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda en trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att bo, verka och leva.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Pandemin påverkade nämndens förutsättningar att nå målen för olika utvecklings- och kvalitetshöjande aktiviteter, personalförsörjning och ekonomi.
  • Kommunfullmäktige beslutade i mars 2021 att inte överföra nämndens underskott från 2020 på 8,9 mnkr till nämndens budget 2021. Beslutet hade mycket stor betydelse för resultatet.
  • Korttidsvården flyttades till nya lokaler.
  • För att nå en budget i balans beslutade nämnden att minska antalet boendeplatser från 84 till 76. Nämnden ska fortsätta att utveckla det förebyggande arbetet och metoden Trygg hemma.
  • Nämnden föreslog att Samråd vård och omsorg och Länssamverkansgruppen ska utgöra systemledning för Nära vård i Västerbotten och att Framtidsbild Nära vård 2030 ska fastställas.
  • Nämnden anslöt sig till konceptet Yrkesresan som är ett sjuårigt avtal som ger tillgång till viktiga lärplattformar för LSS-omsorgen, individ- och familjeomsorgen och äldreomsorgen.
  • Strategiska nyckelpersoner, både på politisk nivå och tjänstemannanivå, deltog i SKR:s ledarprogram för omställningsarbetet Nära vård.
  • Vännäs pall och spik, som bedriver daglig verksamhet, flyttade till ett mer centralt läge och bytte namn till Vännäs emballage.
  • Ett nytt modernt larmsystem och en digital plattform infördes i särskilda boenden och i det nya korttidsboendet. Systemet har nya funktioner som till exempel hotellås som gör att brukare kan låsa om sig, digitala läkemedelsskåp och möjlighet till kameratillsyn.
  • Fler e-tjänster tillkom för att öka tillgängligheten och effektivisera handläggningen av ansökningar i äldreomsorg, LSS-omsorg, färdtjänst, riksfärdtjänst och försörjningsstöd.
  • Microsoft 365 infördes i verksamheterna och arbetsplatserna utrustades med kameror och headset för att möta de nya behoven av att kunna jobba mobilt och ha digitala möten.

Sammanfattning av nämndens resultat

delvis uppfylld resultatnivå Ekonomi
mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Medborgare
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Samhällsutveckling
delvis uppfylld resultatnivå Medarbetare

 

Förklaring till resultatbedömning:

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Uppfylld resultatnivå
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Delvis uppfylld resultatnivå
delvis uppfylld resultatnivå Låg, ej tillfredsställande resultatnivå
delvis uppfylld resultatnivå Mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
delvis uppfylld resultatnivå Ej mätt eller inget resultat

Ekonomi mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Vård- och omsorgsnämnden redovisade ett underskott på 4,3 mnkr. Avvikelsen mot budget var 1,91 procent. Förändringen mot prognosen som gjordes i augusti var –1,7 mnkr.

Individ- och familjeomsorgen gav ett underskott på 2,9 mnkr. Underskottet berodde på ett ökat behov av skyddsplaceringar för barn och unga under hösten. Antalet placeringar i skyddat boende för våldsutsatta var också högre än tidigare år. Avvikelsen från prognosen som gjordes i augusti var –2,4 mnkr.

LSS-omsorgen redovisade ett underskott på 4,1 mnkr. Underskottet berodde främst på enskilda och mycket kostsamma behov inom gruppbostad och personlig assistans.

Hälso- och sjukvårdsverksamheten gav ett överskott på 1,3 mnkr. Överskottet berodde på att pandemin medförde en mycket hög personalfrånvaro som inte kunde lösas på grund av brist på vikarier, samt tillskott i form av statsbidrag.

Nämnden nyttjade riktade statsbidrag för totalt 7,1 mnkr, fördelade på

  • 3,7 mnkr riktade mot äldreomsorg
  • 0,8 mnkr riktade mot äldreomsorg
  • 1,0 mnkr för god och nära vård, via Region Västerbotten
  • 0,5 mnkr (av beviljade 3,1 mnkr) för Äldreomsorgslyftet
  • 0,8 mnkr riktade mot individ- och familjeomsorgen
  • 0,3 mnkr för återhämtningsbonus och hållbart arbetsliv.
Va38vof

 

mnkr
Område
2021
Bruttokostnad
2021
Bruttointäkt
2021
Nettokostnad
2021
Budgetavvikelse
2020
Nettokostnad
Gemensamma resurser – 14,2 0,9 – 13,3 0,4 – 19,1
Individ- och familjeomsorg – 38,2 5,9 – 32,2 – 2,9 – 29,9
Hälso- och sjukvårdsverksamhet – 26,7 6,3 – 20,4 1,3 – 19,3
Äldreomsorg – 112,8 21,5 – 91,3 – 0,5 – 91,6
LSS-omsorg – 97,7 31,0 – 66,7 – 4,1 – 58,5
Intraprenad – 5,7 0,6 – 5,2 0,0 – 5,6
Akka – 3,9 4,4 0,5 0,5 0,3
Summa – 299,2 70,7 – 228,6 – 4,3 – 223,7

Medborgare låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Under 2021 genomförde inte Socialstyrelsen enhetsundersökningen och brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om?”. Därför saknades resultatindikatorer gällande trygghet och nöjdhet.

Målet inom området Medborgare uppfylldes inte även om enskilda indikatorer visade goda resultat.

Väntetiden mellan ansökan och inflyttningsdatum på särskilt boende påverkades helt av omsättningen på de befintliga platserna. Över tid påverkades väntetiderna inte av att antalet platser minskade.

Det finns utmaningar med att verkställa insatsen tillsynsbesök med tillsynskamera trots att personer som har insatsen uppger att de är mycket nöjda med den. En jämförelse mellan kommuner som erbjuder insatsen som standard och kommuner som erbjuder den som ett valbart komplement visar att det är stor skillnad. Där insatsen erbjuds som standard tas en högre andel beslut om digital tillsyn än där den erbjuds som komplement. Resultatet var till viss del missvisande eftersom nämnden införde ytterligare digitala stöd för medborgarna.

Vissa aktiviteter behövde genomföras annorlunda för att svara mot direktiven under pandemin. Det påverkade resultatet i viss mån.

Resultaten analyseras inom respektive verksamhetsområde så att åtgärder kan vidtas.

Samhällsutveckling delvis uppfylld resultatnivå

Under 2021 genomförde inte Socialstyrelsen enhetsundersökningen och brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om?”. Därför saknades resultatindikatorer som rör trygghet och nöjdhet. I en ny enkät till boende på särskilt boende svarade över 90 procent att de var ganska eller mycket nöjda med sin måltidsmiljö och den mat som serverades.

Nämnden uppfyllde inte en tillfredsställande nivå inom området Samhällsutveckling. Enskilda resultatindikatorer visade dock både förbättrade och försämrade resultat. Resultatindikatorerna för nattfasta och säker medicinhantering var prioriterade som utvecklingsområden men prioriteringen fick inte önskad effekt. Arbetet fortsätter 2022.

Resultatnivån påverkades av att nämnden inte uppfyllde målet för andelen personal med vård- och omsorgsutbildning. Full måluppfyllelse förutsätter att minst 90 procent av personalen har vårdutbildning. Resultatet visade att knappt 70 procent hade vårdutbildning.

Vissa aktiviteter behövde genomföras annorlunda för att svara mot direktiven under pandemin. Det påverkade resultatet i viss mån.

Resultaten analyseras inom respektive verksamhetsområde så att åtgärder kan vidtas.

Medarbetare  delvis uppfylld resultatnivå

Antalet anställda var 393 personer, vilket är 16 personer färre än 2020. Av de anställda var 326 kvinnor och 67 män. Medellönen var 27 517 kr. Kvinnor tjänade i snitt mer än män.

Cirka 47,8 procent av medarbetarna arbetade heltid. För kvinnor var andelen som arbetade heltid lägre, 42 procent. Det är en försämring i jämförelse med 2020 då 44 procent av kvinnorna arbetade heltid. Arbetet för att öka andelen heltider är en prioriterad fråga, men nämnden bedömer att det är svårt att uppfylla målet med nuvarande förutsättningar.

Nämnden hade en mycket låg och ej tillfredsställande måluppfyllelse gällande sjukfrånvaron som var 9,3 procent. Det är en marginell förändring sedan 2020 då sjukfrånvaron var 10,5 procent. Sjukfrånvaron 2021 motsvarade 21,4 årsarbetare. Uppmaningen att på grund av pandemin stanna hemma vid minsta lilla symtom, hög frånvaro för vård av barn samt hemkarantäner försämrade nämndens förutsättningar att uppfylla målet. Arbetet för att minska sjukfrånvaron fortsätter 2022. Trots den höga sjukfrånvaron visade medarbetarenkäten 2020 att nämnden hade ett högre snitt än kommunen som helhet när det gällde medarbetarnas egna upplevelse av god hälsa.

 

Nämnden hade svårt att ge bra förutsättningar för gott ledarskap när det gällde antalet medarbetare och tillgång till stödfunktioner. Det påverkade möjligheten för måluppfyllelse negativt.

Enligt medarbetarenkäten 2020 upplevde medarbetarna trivsel och god arbetsgemenskap.

Medarbetarenkäten 2020 visade att fler medarbetare än tidigare var medvetna om nämndens uppdrag och mål, vilket är en bra utgångspunkt för måluppfyllelse.

Hösten 2022 genomförs nya mätningar med stöd av medarbetarenkäten.

Framtid/förväntad utveckling

För att kunna möta kommande behov med befintliga resurser behöver nämnden genomföra beslutade effektiviseringar i äldreomsorgen och LSS-omsorgen.

Nämnden kommer under våren 2022 att genomföra en genomlysning av effektiviteten i hälso- och sjukvårdsverksamheten och individ- och familjeomsorgen. Resultatet ska ligga till grund för hur nämnden fortsätter att arbeta med effektivisering.

Under 2022 byter nämnden ut sitt nuvarande verksamhetssystem. Införandet av det nya systemet kan initialt komma att påverka effektiviteten i alla nämndens områden.

Att bemanna med rätt kompetens fortsätter att vara en stor utmaning för alla nämndens verksamheter.

Behovet av hemtjänst kan komma att öka under 2022. Trygga hemmalösningar ska prioriteras för att minska behovet av särskilt boende och korttidsboende. Målet är att medborgarna så långt det är möjligt ska få sina behov tillgodosedda i hemmet. Det ställer stora krav på att nämnden arbetar främjande och förebyggande.

Nämndens uppdrag att ge kommunens mest sköra medborgare en god och nära vård påverkas av hur väl omställningen till nära vård fortlöper. En god samverkan med regionen och särskilt med hälsocentralen har en avgörande betydelse för resultatet.

Individ- och familjeomsorgens möjlighet till måluppfyllelse är svårbedömd. Enskildas individuella och många gånger kostsamma behov av stöd påverkar. Antalet orosanmälningar om våld ökade 2021 och kan fortsätta vara högt 2022.

Digitalt först ska fortsätta att vara vägledande för nämndens effektiviseringsarbete.

Pandemin kan även 2022 påverka nämndens förutsättningar till måluppfyllelse.

För att öka nämndens förutsättningar att hantera nuvarande och framtida utmaningar behöver betydelsen av gott ledarskap och varje enskild medarbetares bidrag tydliggöras.

Nämnden stödjer förvaltningens arbete för en mer tillitsbaserad organisation och anammar de nyckelord som Tillitsdelegationen anger. Nyckelorden är:

  • Mod och nyfikenhet att pröva nya arbetssätt.
  • Acceptans för att hantera misstag och dra lärdomar.
  • Uthållighet och tålamod för förändringsprocesser.
  • Vision som engagerar och involverar.

Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv

Vård- och omsorgsnämnden fick i 2021 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2021
Vård- och omsorgsnämnden
Resultat Kommentar
1. Effektivisering av verksamheten ska vara ett ständigt pågående arbete. Genomfört Exempel på aktiviteter: genomlysning av effektiviteten inom LSS-omsorgen.
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp eller leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Ej aktuellt Nämnden varken köpte eller leasade några fordon.
3. Arbetet med heltider ska prioriteras i enlighet med kommunens plan. Delvis genomfört Pågående arbete.
4. Besparingar får inte medföra nedläggning av Familjecenter. Genomfört  
Särskilda uppdrag 2021
Vård- och omsorgsnämnden
Resultat Kommentar
5. Fortsätta med resfria möten och utveckla kompetensen för att genomföra digitala möten. Genomfört  
6. Fortsätta undvika flygresor och välja tåg i största möjligaste mån. Bilresorna inom förvaltningen ska genomföras med kommunens egna miljövänliga fordon. Genomfört  
Nämndens särskilda direktiv
och uppdrag till socialchef 2021
Resultat Kommentar
Att säkerställa att förebyggande arbete för att förhindra att barn och unga far illa pågår och utvecklas samt ingå som aktiv part i kommunens HLT (Hälsa-Lärande-Trygghet). Genomfört Arbetet påverkades till viss del av pandemin. Nämndens planerade workshop tillsammans med barn- och utbildningsnämnden kunde inte genomföras.

Utöver HLT påbörjades ett närvarofrämjande arbete i samverkan med barn- och utbildningsnämnden.
Att säkerställa att Digitalt först med nyttjande av välfärdsteknik har en central roll i nämndens kvalitets- och effektiviseringsarbete. Genomfört Användningen av digital teknik ökade i jämförelse med tidigare år.
Att nämnden kontinuerligt får rapporter över verksamhetens metod Trygg hemgång och andra aktiviteter som bidrar till ökad självständighet för äldre. Ej genomfört Rapportarbetet kunde inte kontinuerligt prioriteras.
Att förse nämnden eller arbetsutskottet med uppföljning varje månad om förändringarnas utfall. Genomfört  
Att ge förslag på generella åtgärder som kan vidtas under 2021 för de fall uppföljningen visar att budgeten inte håller. Genomfört