Plan- och miljönämnden

Verksamhetsidé

Plan- och miljönämnden ska verka för en god bebyggd miljö, en trygg och säker kommun, ett hållbart nyttjande av naturvärden och säkra livsmedel.

Händelser av väsentlig betydelse

  • Avdelningarna anpassade verksamheten efter pandemin. Nämnden genomförde utbildningar, möten och samverkansträffar i huvudsak digitalt. Tillsynsmetodiken anpassades för att undvika smittorisker och tillsynsbesök hos riskgrupper undveks eller utfördes på distans. Räddningstjänstens fysiska övningar pausades under delar av året. Räddningstjänsten hade också under delar av året hög sjukfrånvaro eller familjekarantän.
  • Nämnden ansvarade för att kontrollera trängsel på serveringsställen och hade regelbundna avstämningsträffar med länsstyrelsen och länets övriga kommuner för att följa utvecklingen.
  • Ytterligare en byggnadsinspektör anställdes för att kunna ge en bättre service till medborgarna och hålla lagstadgade handläggningstider för bygglov.
  • Under hösten slutade miljö- och byggchefen. En tillförordnad miljö- och byggchef anställdes i väntan på en ny miljö- och byggchef.
  • Ett nytt bostadsområde togs fram under våren och samtliga kommunala tomter bokades upp snabbt.
  • De lokala föreskrifterna för människors hälsa och miljö uppdaterades.
  • Räddningstjänsten planerade för att införa en ny systemledning som är tänkt att sättas i drift i maj 2022. Den nya systemledningen innebär bland annat att olyckor graderas utifrån allvarlighet. Graderingen ska ligga till grund för beslut om vilka enheter som ska åka på specifika olyckor.
  • Det totala antalet larm var 116 (30 brand eller tillbud, 22 trafikolyckor, 22 övrig räddning, 21 förstärkning i en annan kommun, 4 automatlarm, 12 räddningschef i beredskap och 5 hot om suicid).

Sammanfattning av nämndens resultat

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Ekonomi
delvis uppfylld resultatnivå Medborgare
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Samhällsutveckling
uppfylld resultatnivå Medarbetare

Förklaring till resultatbedömning:

uppfylld resultatnivå Uppfylld resultatnivå
delvis uppfylld resultatnivå Delvis uppfylld resultatnivå
låg, ej tillfredsställande resultatnivå Låg, ej tillfredsställande resultatnivå
mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå Mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Ej mätt eller inget resultat Ej mätt eller inget resultat

Ekonomi mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Plan- och miljönämnden uppfyllde målet om en ekonomi i balans. Nämnden, räddningstjänsten och miljö- och byggavdelningen redovisade överskott. Det totala överskottet för nämnden och avdelningarna var 1,1 mnkr.

Miljö- och byggavdelningens överskott berodde på högre intäkter än förväntat tack vare att avdelningen fakturerade många bygglovs- och planavgifter.

Räddningstjänsten hade lägre personalkostnader än budgeterat och färre utryckningar än föregående år.

Plan- och miljönämnden redovisade ett överskott på 16 tkr eftersom arvodena var 5 tkr lägre än budgeterat och övriga kostnader 11 tkr lägre än budgeterat.

  Kommunfullmäktiges mål Nämndens mål Resultatindikator

Uppfylld resultatnivå

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Nämnderna har en ekonomi i balans.

Uppfylld resultatnivå

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Plan- och miljönämnden har en ekonomi i balans.

Uppfylld resultatnivå

mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Målbedömning av ekonomiskt mål.
mnkr
Område
2021
Bruttokostnad
2021
Bruttointäkt
2021
Nettokostnad
2021
Budgetavvikelse
2020
Nettokostnad
Plan- och miljönämnden – 0,3 0,0 – 0,3 0,0 – 0,3
Räddningstjänst – 8,3 1,1 – 7,2 0,4 – 8,1
Miljö- och byggavdelningen – 6,1 3,8 – 2,3 0,7 – 2,2
Summa – 14,6 4,8 – 9,8 1,1 – 10,6

Medborgare delvis uppfylld resultatnivå

Målet Vännäs är en trygg och säker kommun mäts genom räddningstjänstens utryckningstid. Räddningstjänsten mötte kravet inom tätorterna men tiden var längre för utryckning till Vännäsby än inom Vännäs.

Miljö- och byggavdelningen svarade på e-post inom 1–2 dygn vid alla testtillfällen. Tillgängligheten per telefon på plan- och byggenheten förbättrades. Mätningen utgick från hur stor andel av testsamtalen som fick ett svar inom 60 sekunder och andelen ökade från 25 procent år 2019 till 42 procent år 2021. Det berodde på att antalet personer på plan-och byggenheten ökade från 3 till 4. För att nå en uppfylld resultatnivå krävs en tillgänglighet på över 90 procent. Det är en ambitiös resultatnivå eftersom kommunens genomsnitt ligger på 34 procent.

Miljö- och hälsoskyddsavdelningen hade en tillgänglighet på 50 procent, vilket var något sämre än tidigare år. Det berodde på att avdelningen var underbemannad under hösten då mätningen genomfördes.

Bemötandet via telefon låg på en mycket god nivå eller en god nivå i 100 procent av samtalen till plan- och byggenheten. På miljö- och hälsoskyddsavdelningen var nivån mycket god eller god i 88 procent av samtalen och medelgod i 12 procent av samtalen.

Nämnden anser att målet om information uppfylldes. Det genomfördes ingen mätning gällande informationen på webbsidan så måluppfyllelsen är uppskattad. Flera e-tjänster inom nämndens områden fanns tillgängliga på webben. Cirka 50 procent av ansökningarna kom in via e-tjänster. Att det inte var fler berodde på att det inte fanns e-tjänster för alla typer av ärenden. Nämnden ser ändå en positiv utveckling eftersom mer kommunikation skedde via e-post. Nämnden kommer att införa fler e-tjänster samt följa upp målet nästa år med hur stor andel ansökningar som kommer in via e-tjänster och e-post.

Samhällsutveckling låg, ej tillfredsställande resultatnivå

Målen inom området uppfylldes delvis.

På grund av pandemin kunde inte räddningstjänsten utföra övningar i den omfattning som krävs enligt lagen.

Målet om planlagd mark uppfylldes. Målformuleringen har dock setts över till 2022 för att inbegripa lediga tomter i attraktiva lägen. Miljö- och byggavdelningen hade en stor efterfrågan på framtagande av detaljplaner men tillgängliga personalresurser var inte tillräckliga för att möta den. Kommande år finns det en kö på detaljplaner som behöver tas fram.

Chefsbytet under hösten medförde underbemanning under några månader och viss tillsyn kunde därför inte utföras. En del tillsynsbesök ställdes också in eftersom vissa verksamheter hade stängt på grund av pandemin. Sammantaget genomfördes dock en övervägande del av den planerade tillsynen.

Miljö- och byggavdelningen genomförde under hösten en egen enkätundersökning till privatpersoner och företagare som hade haft ett ärende under året. Resultatet visade att en övervägande del var nöjda med avdelningens kompetens på ämnesområdet. Svenskt Näringsliv har tagit bort frågan om tillämpning av lagar och regler från sin enkät till företagare och därför mättes inte den indikatorn.

Medarbetare uppfylld resultatnivå

Plan- och miljönämndens personal ingår i kommunstyrelseförvaltningen (KSF). Därför redovisas målen och resultaten tillsammans med övrig personal under KSF. Enskilda faktorer som kan ha betydelse för nämnden följs i stället upp i nämndens egen interna kontroll.

Framtid och förväntad utveckling

För att möta kravet på en gemensam systemledning kommer räddningstjänsten att gå med i Räddningscentral Nord (Räddsam Nord) där Skellefteå och Umeå redan ingår. Systemledningen är tänkt att sättas i drift i maj 2022. Syftet är att de kommunala räddningstjänsterna bättre och effektivare ska kunna hantera stora och allvarliga olyckor.

En ny handlingsplan enligt lagen om skydd mot olyckor behöver tas fram. Arbetet påbörjas under 2022 i samverkan med Nordmaling.

Miljö- och byggavdelningen ökade under 2021 bemanningen på byggenheten, vilket bör medföra att arbetsbelastningen i bygglovshandläggningen minskar något. Nämnden har 14 beställda detaljplaner och bedömer att de tar åtminstone tre år att hantera. Planer som beställs under 2022 kommer därför att kunna hanteras först 2025. Det är inte optimalt och nämnden arbetar för att kunna förstärka planenheten.

Under våren ska en ny miljö- och byggchef rekryteras.

Vägledande myndigheter på miljöområdet har tagit fram en nationell strategi för miljöbalkstillsynen. Avdelningen arbetar för att anpassa verksamheten efter de mål och uppdrag som följer av strategin. Miljö- och hälsoskyddsenheten är väl bemannad under våren med två ordinarie miljöinspektörer och en vikarie.

Tillsyn av trängsel på serveringsställen är ett uppdrag som kan finnas kvar åtminstone under början av 2022.

Tillsyn av individuell mätning och debitering av uppvärmning och tappvarmvatten är ett nytt tillsynsområde för nämnden.

Ökade krav väntas ställas på kommunen på framtagande av vattenplan, hantering av dagvatten, dricksvatten och avloppsinventering under perioden 2021–2027 utifrån Vattenmyndighetens åtgärdsprogram.

Under 2022 påbörjas arbetet med en ny livsmedelstaxa. Under 2023 ska alla livsmedelsföretag bedömas på nytt enligt en ny taxa och en ny vägledning från Livsmedelsverket. Efterhandsdebitering ska gälla skarpt från och med 2024.

Det finns krav på digitala detaljplaner och resurser krävs för att komma framåt med digitaliseringen. Många ärenden har övergått till att hanteras digitalt men det finns fortfarande många olösta frågor som exempelvis digitalt arkiv och hur äldre detaljplaner ska digitaliseras.

Miljö- och byggavdelningen kommer under 2022 att arbeta med att förbättra kommunikationen och bemötandet i myndighetsutövningen.

Som ett led i att ha en god dialog med näringslivet kommer miljö- och byggavdelningen via en e-tjänst att erbjuda bokningsbara tider för företag som har frågor om förutsättningar för utveckling, byggande, detaljplan och tillstånd. Systemet med bokningsbara tider kommer att utvärderas och om det faller väl ut eventuellt utvecklas även för privatpersoner.


Uppföljning av särskilda uppdrag och direktiv

Plan- och miljönämnden fick i 2021 års budget uppdraget av kommunfullmäktige att genomföra följande åtaganden:

Särskilda direktiv 2021
Plan- och miljönämnden
Resultat Kommentar
1. Effektivisering av verksamheten ska vara ett ständigt pågående arbete. Delvis genomfört Nämnden såg över arbetsfördelningen, satsade på utbildning i struktur samt strukturerade upp tillsynsarbetet inom räddningstjänsten.
2. Vid inköp och/eller leasing av personbilar ska nämnden välja elbilar i första hand och laddhybrider eller motsvarande i andra hand. Inköp eller leasing av bil som ej uppfyller de två första kategorierna kräver godkännande från förvaltningschef och särskilda skäl ska dokumenteras. Genomfört Plan- och miljönämnden köper inga egna personbilar. Avdelningarna tillhör kommunstyrelseförvaltningen och följer kommunens policys.
Särskilda uppdrag 2021
Plan- och miljönämnden
Resultat Kommentar
3. Fortsätta med resfria möten och utveckla kompetensen för att genomföra digitala möten. Genomfört Pandemin bidrog till att den digitala omställningen gick fort. Nämnden genomförde kontinuerligt utbildning i digitala verktyg.
4. Fortsätta undvika flygresor och välja tåg i största möjliga mån. Bilresorna inom förvaltningen ska genomföras med kommunens egna miljövänliga fordon. Genomfört Nämnden genomförde inga resor alls. Nämndens personal följer kommunens policy vad gäller resor.
  2019T1
Tom
201904
2019T2
Tom
201908
2019
Helår
2020T1
Tom
202004
2020T2
Tom
202008
2020
Helår
2021T1
Tom
202104
2021T2
Tom
202108
2021
Helår
Antal larm inom räddningstjänsten 40 37 107 44 77 173 43 73 116
Antal beslut (bygglov, anmälningar, tillstånd miljö och bygg) 165 409 700 183 425 666 172 364 610
Antal händelser (miljö och bygg) 900 2 300 3 900 1 900 3 500 5 069 1 350 2 955 4 590