Vård och omsorg

Chef: Jeanette Tillman

Ansvarsområden

  • Handläggarenheten
  • Hemtjänst
  • Gruppboende
  • Kommunrehabilitering
  • Bostadsanpassning
  • Hälso- och sjukvård
  • MAS, medicinskt ansvarig sjuksköterska
  • SAS, socialt ansvarig samordnare
  • It-samordnare
  • Uppgiften att vara verksamhetschef för den kommunala hälso-och sjukvården ingår som en del i chefskapet för verksamhetschefen.

Ekonomiskt resultat

Verksamhetens resultaträkning

(mkr) 2018
Intäkter33,4
Kostnader238,8
Nettokostnad205,3
Budget204,1
Avvikelse mot budget– 1,3
Nettoinvesteringar1,4

Måluppfyllelse

Mål Indikator Resultat 2017 Mål Resultat 2018 Måluppfyllelse

Livskvalitet
     
Minska antalet medarbetare som besöker en hemtjänsttagare i snitt under 14 dagar. Statistik från planeringssystem och Öppna jämförelser141314square-red

Livskvalitet
     
Möjlighet att finna rätt bostad oavsett livssituation, ålder och behov ökar.Väntetid till särskilt boende, dagar354012circle-green

Aktiviteter för att nå målen

Hemtjänsten fortsatte att organisera medarbetarna i mindre grupper med ett rimligt antal kunder inom ett geografiskt område. Genom att hemtjänstgrupperna blir mindre får kunderna träffa samma personer mer kontinuerligt. Målet är att ge brukarna högre kvalitet och ökad trygghet i omsorgen.

Ekonomiskt resultat

(mkr) Nettokostnad Budgetavvikelse
Verksamhetschef 8,4 4,0
Handläggare och rehab 6,7 – 1,2
Hagen 28,3 0,7
Brogården 21,1 0,0
Brogården demens 17,1 1,5
Salla 25,1 0,0
Hemtjänst 1 19,7 – 0,8
Hemtjänst 2 17,7 – 2,3
Hemtjänst 3 15,9 – 2,5
Hemtjänst natt 20,4 – 2,5
Hälso- och sjukvård 24,8 1,9
Summa 205,3 – 1,3

Orsaker till avvikelser

Höga kostnader på grund av sjukskrivningar och korttidsfrånvaro ledde till negativa avvikelser. Det gjorde även introduktionskostnader för ny personal och vikarier. Ett kundärende som inte ersätts enligt resursfördelningssystemet genererade kostnader på 1,5 mkr. Extrapersonal sattes in långa perioder på ett kundärende för att garantera säkerheten och en god omvårdnad. Det var ökade kostnader för verksamhetssystem och it. Upphandling och byte av leverantör för trygghetstelefoner medförde extrakostnader för personal och till leverantörer medan alla trygghetstelefoner byttes ut.

De positiva avvikelserna berodde på vakanser och svårigheter att rekrytera personal. Färre kunder på särskilda boenden minskade kostnaderna där.

Investeringar

  • Inköp av sängar och madrasser till SÄBO, särskilda boenden.
  • Digitala läkemedelsskåp till alla lägenheter, SÄBO.
  • 17 tv-apparater till Hagens korttidsverksamhet.
  • Förbättrade ytskikt på en hel enhet vid SÄBO Hagen.
  • Inköp av moduler till verksamhetssystem.
  • Inköp av en Bladderscan (mobil scanningsutrustning av urinblåsa) för säkrare och tryggare patientvård.
  • Ny träningsutrustning till rehabiliteringsenheten.

Internkontroll

Internkontrollplanen omfattar följande processer:

  • – hygienrutin
  • – handläggningsrutin
  • – loggkontroll i verksamhetssystemet Procapita
  • – förvaring och hantering av SITHS-kort.

Intern kontroll har genomförts och rapporterats till kommunstyrelsen.

Tillgänglighet

Ett nytt informationsmaterial för avgifter i hemtjänst, hemsjukvård och särskilt boende tas fram. Det ska vara lättläst och finnas lättillgängligt på kommunens webbplats. Ett nytt informationsmaterial om anhörigstöd producerades. Grupper i Balansera mera genomfördes på tre platser i kommunen. En seniorträff arrangerades. Verksamhetens sidor på webben började uppdateras.

Nyckeltal

  2016 2017 2018

Gruppboende äldreomsorg
     
Antal i gruppboende 127 127 125
Nettokostnad per plats, tkr 501 484 547

Hagen, gruppboende och korttidsvård
     
Antal platser 48 48 50
Nettokostnad per plats, tkr 581 574 514

Hemtjänst (dag och natt)
     
Antal kunder 424 407 453
Nettokostnad per kund, tkr 164 170 160