Vård och omsorg
Chef: Jeanette Tillman
Ansvarsområden
Ekonomiskt resultat
Verksamhetens resultaträkning
(mkr) | 2018 |
---|---|
Intäkter | 33,4 |
Kostnader | 238,8 |
Nettokostnad | 205,3 |
Budget | 204,1 |
Avvikelse mot budget | – 1,3 |
Nettoinvesteringar | 1,4 |
Måluppfyllelse
Mål | Indikator | Resultat 2017 | Mål | Resultat 2018 | Måluppfyllelse |
---|---|---|---|---|---|
Livskvalitet | |||||
Minska antalet medarbetare som besöker en hemtjänsttagare i snitt under 14 dagar. | Statistik från planeringssystem och Öppna jämförelser | 14 | 13 | 14 | |
Livskvalitet | |||||
Möjlighet att finna rätt bostad oavsett livssituation, ålder och behov ökar. | Väntetid till särskilt boende, dagar | 35 | 40 | 12 |
Aktiviteter för att nå målen
Hemtjänsten fortsatte att organisera medarbetarna i mindre grupper med ett rimligt antal kunder inom ett geografiskt område. Genom att hemtjänstgrupperna blir mindre får kunderna träffa samma personer mer kontinuerligt. Målet är att ge brukarna högre kvalitet och ökad trygghet i omsorgen.
Ekonomiskt resultat
(mkr) | Nettokostnad | Budgetavvikelse |
---|---|---|
Verksamhetschef | 8,4 | 4,0 |
Handläggare och rehab | 6,7 | – 1,2 |
Hagen | 28,3 | 0,7 |
Brogården | 21,1 | 0,0 |
Brogården demens | 17,1 | 1,5 |
Salla | 25,1 | 0,0 |
Hemtjänst 1 | 19,7 | – 0,8 |
Hemtjänst 2 | 17,7 | – 2,3 |
Hemtjänst 3 | 15,9 | – 2,5 |
Hemtjänst natt | 20,4 | – 2,5 |
Hälso- och sjukvård | 24,8 | 1,9 |
Summa | 205,3 | – 1,3 |
Orsaker till avvikelser
Höga kostnader på grund av sjukskrivningar och korttidsfrånvaro ledde till negativa avvikelser. Det gjorde även introduktionskostnader för ny personal och vikarier. Ett kundärende som inte ersätts enligt resursfördelningssystemet genererade kostnader på 1,5 mkr. Extrapersonal sattes in långa perioder på ett kundärende för att garantera säkerheten och en god omvårdnad. Det var ökade kostnader för verksamhetssystem och it. Upphandling och byte av leverantör för trygghetstelefoner medförde extrakostnader för personal och till leverantörer medan alla trygghetstelefoner byttes ut.
De positiva avvikelserna berodde på vakanser och svårigheter att rekrytera personal. Färre kunder på särskilda boenden minskade kostnaderna där.
Investeringar
Internkontroll
Internkontrollplanen omfattar följande processer:
Intern kontroll har genomförts och rapporterats till kommunstyrelsen.
Tillgänglighet
Ett nytt informationsmaterial för avgifter i hemtjänst, hemsjukvård och särskilt boende tas fram. Det ska vara lättläst och finnas lättillgängligt på kommunens webbplats. Ett nytt informationsmaterial om anhörigstöd producerades. Grupper i Balansera mera genomfördes på tre platser i kommunen. En seniorträff arrangerades. Verksamhetens sidor på webben började uppdateras.
Nyckeltal
2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|
Gruppboende äldreomsorg |
|||
Antal i gruppboende | 127 | 127 | 125 |
Nettokostnad per plats, tkr | 501 | 484 | 547 |
Hagen, gruppboende och korttidsvård |
|||
Antal platser | 48 | 48 | 50 |
Nettokostnad per plats, tkr | 581 | 574 | 514 |
Hemtjänst (dag och natt) |
|||
Antal kunder | 424 | 407 | 453 |
Nettokostnad per kund, tkr | 164 | 170 | 160 |