Sammanställd redovisning

Koncernen Sunne kommun

Sunnes koncern är inte en äkta koncern i aktiebolagslagens mening. Det beror på att skatte- och värderingsregler inte gäller kommunkoncerner.

Kommunen bedriver merparten av verksamheten i förvaltningsform. Den sammanställda redovisningen inkluderar verksamhet som bedrivs i bolagsform. Redovisningen ger en samlad bild av kommunens ekonomiska ställning, åtaganden och resultat för alla verksamheter.

Företagen

De företag som ingår i den sammanställda redovisningen är förutom kommunen de helägda bolagen Sunne Fastighets AB och Rottneros Park Trädgård AB. Sammanställningen bygger på företagens årsredovisningar.

Resultat för koncernen

Årets resultat var 16,3 mkr. Resultaten för bolagen redovisas i tabellen nedan.

(mkr)  
Sunne kommun 14,5
Sunne Fastighets AB 1,9
Rottneros Park Trädgård AB – 0,4
Eliminering av interna transaktioner 0,3
Resultat 16,3

Genom en speciell metod bearbetas bolagens redovisningar innan de sammanställs i en gemensam koncernredovisning (se avsnittet Redovisningsprinciper). Därför går det inte att summera bolagens resultat med kommunens och få fram koncernresultatet utan att göra elimineringar med mera.

Finansiell ställning

Soliditeten för koncernen var 42,7. De långfristiga skulderna ökade med 38,5 mkr inom koncernen och var vid årets slut 339 mkr.

Låneskulderna hos Sunne Fastighets AB ökade med 0,5 mkr och ökade med 30 mkr i kommunen. Rörelsekapitalet, det vill säga omsättningstillgångarna minus de kortfristiga skulderna, var negativt och uppgick till –107 mkr.

Sunne Fastighets AB

Resultat

Årets resultat efter skatt var 1,9 mkr. Det avser resultatet för hela företaget, ägda som förvaltade fastigheter. Enligt ägardirektivet ska uppdragen för den allmännyttiga bostadsförsörjningen och de kommunala verksamhetslokalerna särredovisas.

Resultatet knutet till det allmännyttiga syftet (bostadsförsörjningen) var +3,5 mkr och förvaltningsuppdragets resultat var –1,6 mkr. Bokslutet för Sunne Fastighets AB är inte reviderat.

Ekonomisk och finansiell ställning, övrigt

Intäkterna ökade med 170 procent (12 procent exklusive förvaltningsuppdraget) och kostnaderna ökade med 199 procent (9 procent exklusive förvaltningsuppdraget). Finansnettot minskade med 5 procent och uppgick till 5,5 mkr. De långfristiga skulderna var 235,2 mkr (oförändrat) vid årets slut.

Hyresintäkterna som kommunen betalar till bolaget beräknades och fastställdes i dialog i budgetprocessen inför år 2018 och i samband med verksamhetsövergången. Avsikten är att intäkterna ska täcka samtliga kostnader för förvaltningsuppdraget. Den differens som uppstått får behandlas inom ramen för principerna i ägardirektivet, bland annat att bolaget agerar långsiktigt och på konkurrensneutrala villkor. I ägardirektivet står också: ”i den del där bolaget främjar tillgången till ändamålsenliga lokaler och anläggningar för kommunens verksamheter, ska verksamheten drivas så att viktiga kommunalrättsliga grundsatser, bl.a. självkostnadsprincipen, beaktas.”

I det ramavtal som tecknats för samordnad fastighetsförvaltning mellan kommunen och bolaget framgår att innehållet ska utvärderas fortlöpande i den årliga budgetprocessen och i samband med att kommunstyrelsens uppsiktsplikt utövas.

Måluppfyllelse

Ägardirektivet specificerar ägarens långsiktiga finansiella mål för bolaget i form av direktavkastning, totalavkastning och belåningsgrad.

Målet för direktavkastning är minst 5 procent (i genomsnitt under en treårsperiod) och årets direktavkastning uppgick till 5,2 procent (5,3 procent 2017) räknat på ett medelvärde av in- och utgående marknadsvärde av ägda fastigheter. Vid den senaste fastighetsvärderingen i december 2018 var marknadsvärdet 374 mkr (+/– 10 procent).

Målet för bolagets belåningsgrad, som beskriver bolagets räntebärande skuld i förhållande till fastigheternas bedömda marknadsvärde, ska vara högst 80 procent i ägardirektivet och den 31 december 2018 uppgick belåningsgraden till 63 procent (78 procent 2017).

Avstämning mot ägardirektivet:

  Mål i ägardirektivet Resultat  
Belåningsgrad < 80 63 circle-green
Direktavkastning (%) > 5,0 5,2 circle-green

Väsentliga händelser under räkenskapsåret eller efter dess slut

Från och med 1 januari 2018 genomfördes verksamhetsövergång med kommunens fastighetsavdelning. Dessa två verksamheter, bolagets och kommunens fastighetsförvaltning, flyttade till ett gemensamt verksamhetskontor redan i juni 2017 och 2018 pågick arbetet med att forma den nya organisationen och administrationen. Efter sammanslagningen hade Sunne Fastighets AB cirka 25 anställda och en årsomsättning om cirka 122 mkr.

Kommunen är från och med 2018 alltså hyresgäst på marknadsmässiga villkor till bolaget i i stort sett samtliga verksamhetslokaler. I samband med verksamhetsövergången beslutade kommunfullmäktige att de kommunala verksamhetslokalerna tills vidare ska fortsätta ägas av kommunen.

Under hösten pågick en process med att anställa en ny vd efter att den tidigare vd:n avgick i augusti. Ny vd är Anders Svensson som börjar anställningen den 1 januari 2019.

Kommunfullmäktige beslutade att ge startbesked för utbyggnad av Allégården. Projektet är upphandlat och bolagets styrelse har vänt sig till kommunstyrelsen för besked om kommunen har för avsikt att täcka ett eventuellt nedskrivningsbehov av bolagets eget kapital, om projektets marknadsvärde understiger produktionskostnaden. Frågan bereds för närvarande.

Rottneros Park Trädgård AB

Bolaget redovisade ett resultat på –418 tkr. Intäkterna uppgick till 4,7 mkr och kostnaderna till 5,1 mkr. Rottneros Park hade cirka 35 000 besökare med alla evenemang inräknade. Det var ett ganska normalt år, om man tittar på de senaste 5–10 åren. Parken hade öppet från 26 maj till 2 september.

Trädgårdsfestivalen den 16–17 juni hade fler besökare än vanligt, trots att det regnade. Upplägget med föreläsning i

Spegelsalen var mycket lyckat. Sunne Jaktmässa den 3–4 augusti drog som vanligt många besökare. Parken arrenderas ut till arrangören dessa två dagar. Skördefesten som avslutar säsongen blev också mycket lyckad.

I Spegelsalen hölls 24 fester eller middagar, vilket var bättre än normalt.

Bland bolagets 15 idéträdgårdar kunde man se trädgårdar som till exempel Christer Sjögren, Alma Löv, Hanna Kulle och Mårbacka minnesgård hade skapat. En skulpturutställning kunde även 2018 beskådas i Dianaparken. Förhoppningen är att kunna fortsätta med denna utställning även kommande år.

Projektet Mätt på en plätt blev ett intressant inslag i parken med bra medialt intresse och många odlingsintresserade som fick upp ögonen för parken. ”Plätten” kommer att ligga vilande 2019 och förhoppningen är att få projektmedel för att satsa 2020.

Lönekostnaderna ökade markant 2018. Det berodde på att stora delar av personalen klättrade i kollektivavtalets lönetabell och på omorganisation. Åtgärder vidtas inför 2019 för att sänka lönekostnaderna.

Årsresultat

Soliditet