Kvalitetsmätningar

Sunne kommuns kvalitet i korthet

Undersökningen Kommunens kvalitet i korthet (KKiK) ger förtroendevalda god kunskap om kommunens kvalitet genom åren och i jämförelse med andra. År 2018 deltog 261 kommuner i kvalitetsmätningarna. Det grundläggande syftet har sedan starten varit att ta fram ett kunskapsmaterial för att stärka de förtroendevalda i att styra mot mål och resultat och i dialogen med medborgarna. Nyckeltalen i KKiK har olika karaktär och syften, men ska alla ge en övergripande bild av var kommunen befinner sig i förhållande till andra kommuner. Nyckeltalen har också det gemensamt att de visar områden som kommunen har rådighet över.

Från 2018 är KKiK indelat i tre mätområden:

  • barn och unga
  • stöd och omsorg
  • samhälle och miljö.

Inom varje område finns en mängd nyckeltal (21 med resultat redovisade i februari 2019). I tabellen nedan visas ett urval inom varje område.

Mätområde och nyckeltal Indikator Snittet i nätverket Resultat Trend

Barn och unga
       
Inskrivna barn per årsarbetare i förskolan Antal 5,1 5,7 rdownarrow
Elever i årskurs 3 som deltagit i alla delprov och som klarat alla delprov för ämnesprovet i svenska och svenska som andraspråk Procent 69 68 yrightarrow
Elever i årskurs 9: Jag är nöjd med min skola som helhet, positiva svar Procent 63,2 61,8 rdownarrow
Elever i årskurs 9: Jag känner mig trygg i skolan, positiva svar Procent 80,9 78,7 guparrow
Gymnasieelever med examen inom fyra år Procent 66,9 76,1 rdownarrow

Stöd och omsorg
       
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn Procent 87 87 guparrow
Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn Procent 91 92 rdownarrow
Antal medarbetare som besöker en hemtjänsttagare under 14 dagar Antal 15 14 yrightarrow
Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd Procent 80 90 guparrow
Kvalitetsaspekter LSS-grupp och serviceboende, andel av maxpoäng Procent 88 74 guparrow

Samhälle och miljö
       
Andel som får svar på e-post inom ett dygn Procent 79 89 guparrow
Andel som får kontakt med en handläggare för en enkel fråga Procent 50 39 guparrow
Andel nöjda med bemötandet vid kontakt med kommunen Procent 85 76 yrightarrow
Valdeltagande i senaste kommunvalet Procent 85,5 85,4 guparrow
Miljöbilar av personbilar och lätta lastbilar enligt MFS (Miljöfordon i Sverige) Procent 27,7 34,5 rdownarrow

Trend = Förändring mellan 2017 och 2018 i Sunne kommun.
Jämfört med 2017 förbättrade (guparrow) mätvärden, försämrade värden (rdownarrow) och oförändrade värden (yrightarrow).

Barn och unga

Av 7 mått i mätområdet visar 6 mått sämre resultat än snittet i nätverket för liknande kommuner. Vid jämförelser med alla kommuner i riket visar 2 mått att Sunne ligger bland de 25 procenten bästa, medan 1 värde visar resultat bland de 25 procenten sämsta kommunerna och övriga mått visar värden i mittenskiktet.

Stöd och omsorg

Av 10 mått i mätområdet har Sunne kommun deltagit i 8, varav 6 visar bättre eller samma resultat som snittet i nätverket för liknande kommuner och 2 visar sämre resultat.

Vid jämförelse med alla kommuner i riket visar 4 mått att Sunne ligger bland de 25 procenten bästa kommunerna, medan 1 mått finns bland de 25 procenten sämsta och resterande mått visar resultat bland de 50 procenten i mittenskiktet.

Samhälle och miljö

Av 5 mått i mätområdet visar 2 mått bättre resultat än snittet i nätverket för liknande kommuner och 3 mått visar sämre resultat.

Vid jämförelse med alla kommuner i riket finns inte Sunne med bland de 25 procenten bästa. Däremot visar 2 mått att Sunne ligger bland de 25 procenten sämsta kommunerna och resterande mått visar resultat bland de 50 procenten i mittenskiktet. Alla mått i området samhälle och miljö med redovisade resultat för 2018 visas i tabellen ovan.