Måluppfyllelse för god ekonomisk hushållning

Verksamhetsmål och finansiella mål

Visionen för Sunne

Visionen är övergripande. Den anger färdriktningen och ligger till grund för när kommunala beslut ska fattas och genomföras och när verksamhets- och handlingsplaner skapas. De tillhörande målen är ett sätt att kontinuerligt stämma av att kommunen är på rätt väg.

Fyra prioriterade områden ska göra det enklare för invånarna och för dem som funderar på att flytta till Sunne att veta vad kommunen står för och vill. Med Sunne avses hela det geografiska området Sunne kommun.

Vision

Sunne är platsen där modet växer, livet är enkelt och allting är möjligt.

Tillsammans skapar vi ett hållbart Sunne. Vi tar vara på varandras olikheter och erfarenheter, så att alla människor kan utvecklas och växa. Vår historia och kultur bär oss in i framtiden och visar oss nya vägar. I en tillåtande miljö vågar vi pröva nytt.

Prioriterade områden

Fyra områden som är särskilt viktiga att arbeta med för att nå visionen har identifierats:

  • livskvalitet
  • hållbar kommun
  • livslångt lärande
  • näringsliv och arbete.

Arbetsstrategier

För att nå vision och mål ska tre arbetsstrategier genomsyra allt arbete och alla beslut som tas inom kommunen. De tre strategierna återfinns i samtliga verksamhets- och handlingsplaner:

  • tillgänglighet
  • medskapande
  • mångfald.

Områdena har tillsammans 14 mätbara mål som följs upp under och i slutet av året. I budgeten för 2017 antog kommunfullmäktige nedanstående mål för att uppnå god ekonomisk hushållning under planperioden 2017–2019.

Måluppfyllelse 2018

Kommunfullmäktiges bedömning är att när 75 procent av de övergripande målen är uppnådda anses kommunen ha god ekonomisk hushållning i sin verksamhet.

Totalt finns 5 finansiella mål och 14 verksamhetsmål på kommunövergripande nivå. De finansiella målen följ upp med jämförelse över tid och måluppfyllelse. Av de finansiella målen är 4 av 5 uppfyllda för 2018.

Verksamhetsmålen följs upp med måluppfyllelse samt med Insats – Effekt och Analys för att visa hur arbetet med att uppnå målen genomförs i verksamheten.

Av de 14 kommunövergripande målen finns visar 7 mål (50 procent) måluppfyllelse. Insatser – Effekt och Analys för alla mål visar att arbete för att nå målen prioriterats och genomförts under året. Ett mål under Livslångt lärande har delats upp under året eftersom indikatorn har ändrats så att uppföljning görs i två delar varav ett resultat visar måluppfyllelse. Här redovisas det målet som inte uppfyllt. En stor andel av årets mål visar förbättring av värden från tidigare år även om de inte visar måluppfyllelse för innevarande år. Detta kan bero på att vissa insatser har lång tid från genomförande till att effekt visas och att målvärden kommer att uppnås på lite längre sikt.

Sammantaget är 58 procent, 11 av de 19 målen uppfyllda, varav 80 procent av de finansiella målen och 50 procent av verksamhetsmålen.

Kommunens samlade bedömning av redovisningen av finansiella mål och verksamhetsmål är att god ekonomisk hushållning uppnås för verksamhetsåret 2018.

Finansiella mål

Kommunens långsiktiga finansiella mål enligt riktlinjer för god ekonomisk hushållning:

  • Skattesatsen ska vara oförändrad 22:15 kr per hundralapp.
  • Resultatmålet ska vara 1 procent av summan av skatteintäkter och generella statsbidrag.
  • Investeringar ska till 100 procent finansieras med egna medel sett över en femårsperiod.
  • Soliditeten, eget kapital i förhållande till totala tillgångarna, ska vara lägst 53 procent.

Kortsiktiga finansiella mål enligt budgetbeslut för 2018

Måluppfyllelse

  Mål 2014 2015 2016 2017 2018 Måluppfyllelse
Resultatmål Resultatet ska vara 1,0 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag. – 0,2 1,3 3,8 3,9 1,8 circle-green
Investeringsmål 43 procent av investeringarna ska finansieras med egna medel. 97 246 63 115 69 circle-green
Mål om skattesatsen Skattesatsen ska vara oförändrad, 22:15 kronor per hundralapp. 22,15 22,15 22,15 22,15 22,15 circle-green
Mål om soliditeten Soliditeten, eget kapital i förhållande till totala tillgångar, ska vara 57 procent. 54 51 56 58 56 circle-green
Soliditeten inklusive ansvarsförbindelsen, eget kapital i förhållande till totala tillgångar, ska vara 21 procent. 8 10 16 20 23 circle-green

Övergripande verksamhetsmål enligt budgetbeslut för 2018

Måluppfyllelse

  Kvantitativt mål Indikator Måluppfyllelse
  Livskvalitet   Invånarantalet ökar. Antal invånare per sista december circle-green
Alla elever ska kunna läsa när de slutar årskurs 1. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk circle-green
Minska antalet medarbetare som besöker en hemtjänsttagare i snitt under 14 dagar. Statistik från planeringssystem/Öppna jämförelser circle-green
Psykisk hälsa hos unga förbättras och ligger över länstalet. Psykisk Hälsa från ELSA-statistiken LÅ 2016/2017 circle-green
  Hållbar kommun   Invånarnas hälsa förbättras både fysiskt och psykiskt. Antal utbetalda heldagar med sjukpenning och arbetsskadesjukpenning per registrerad invånare 16–64 år circle-green
Nöjda kunder särskilt boende, procent. Enkäter/Öppna jämförelser circle-green
Nöjda kunder hemtjänst, procent. Enkäter/Öppna jämförelser circle-green
  Livslångt lärande   Alla elever går ur grundskolan med godkända betyg. Meritvärde årskurs 9 (genomsnittlig betygspoäng) circle-green
Elever i årskurs 3 som klarat alla delprov för ämnesproven SV, SV2 och MA ökar. Genomsnittlig andel i procent MA/SV MA circle-green/SV circle-green
Samtliga elever ska nå yrkes- eller gymnasieexamen. Kolada och SIRIS circle-green
  Näringsliv och arbete   Sunne har ett av Sveriges bästa företagsklimat. Svenskt Näringslivs ranking, mätning av kommunernas företagsklimat, sammanfattande omdöme circle-green
Fler får jobb i Sunne. Andelen öppet arbetslösa ungdomar 18–24 år minskar, procent circle-green
Sysselsättningstal, andelen sysselsatta ökar circle-green
Vuxenutbildningen i Sunne är anpassad till den lokala arbetsmarknaden. Andelen utbildningar profilerade mot lokal arbetsmarknad av den totala vuxenutbildningen, procent circle-green

Livskvalitet

I sagolika Sunne är det nära mellan människor och vi värdesätter och välkomnar varandras olikheter.

Insats

En ny förskola öppnades, detaljplaner och bygglov för lägenheter godkändes och det systematiska kvalitetsarbetet i skolan godkändes av Skolinspektionen. En utredning pågår om grundskolan och elevhälsan, för att se hur skolan kan bli mer kvalitets- och kostnadseffektiv i framtiden. Kommunen planerar för att tillgodose framtida behov av byggbar mark för bostäder och industrier, till exempel genom att peka ut områden för strandnära bebyggelse, så kallade LIS-områden. Kommunen erbjuder även många aktiviteter på kultur- och fritidsområdet. Kvarngatan i Sunne byggs om.

Förskolan arbetar systematiskt med språkutveckling. Undervisningen fokuserar på pragmatisk och semantisk språkförståelse. Stöd i läsinlärningen ges till de elever i årskurs 1 som vid prövningen i oktober kan färre än sju bokstäver och inte förstår ljudningsprincipen. Ett systematiskt arbete med läsinlärning genomfördes.

Hemtjänsten arbetade med att ge planerarna förutsättningar för att kunna göra så bra personalplanering som möjligt för kunderna. I planeringen läggs besök in av respektive kunds kontaktperson i så stor utsträckning som möjligt.

Elevhälsan prioriterade målet Främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. Kompetensutveckling anordnades och information kring tidigare upptäckt och insatser förmedlades. Mellan alla skolenheter och främst individ- och familjeomsorgen ägde strukturerad samverkan rum. Familjecentralen fick utökat uppdrag: Hjälp barnet genom att stärka vårdnadshavares förmåga! Mottagningen Första linjen unga norra startade i november 2017 för målgruppen 0–25 år.

Effekt

Den nya förskolan med goda pedagogiska förutsättningar och möjlighet till nattis i framtiden gör Sunne mer attraktivt att bo i. Meritvärdet i grundskolan höjdes och det systematiska kvalitetsarbetet började ge resultat. Att det finns möjlighet att bygga fler bostäder är en förutsättning för att invånarantalet inte ska minska. Flera års arbete har resulterat i att det nu finns attraktiva, byggbara områden. Däremot har det inte gjorts någon större exploatering för bostäder ännu. Industrimark har planerats och till stora delar bebyggts. Ett brett kultur- och fritidsliv gör kommunen attraktiv för besökare och inflyttare och ombyggnaden av Kvarngatan gör centrum mer attraktivt.

Totalt 19 (4 flickor och 15 pojkar) av 144 elever nådde inte kraven för godtagbara kunskaper i läsförståelse i årskurs 1. Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd användes för att bedöma elevernas kunskapsutveckling.

Hemtjänstpersonalen arbetar i mindre grupper för ett visst antal kunder för att öka kontinuiteten.

Den psykiska ohälsan minskade genom skolans och elevhälsans ökade insikter om och fokus på tidig upptäckt. De som väntar på tid hos barn- och ungdomspsykiatrin fångas upp av Första linjen, som kan behandla lätt och medelsvår psykisk ohälsa, bedöma och remittera vidare. Fryxellska skolan med flera prövade att förändra sitt arbetssätt, vilket ökade skolnärvaron och riskgruppens upplevda hälsa.

Analys

Sunne behöver fler förskoleplatser i framtiden och det är viktigt att någon entreprenör börjar bygga. Skolutredningen förväntas peka på möjligheterna att skapa en mer effektiv grundskola. Kommunen behöver arbeta hårt för att få till stånd nya bostäder. LIS-planen ska färdigställas och ny industrimark måste tas fram. Det är viktigt att fortsätta erbjuda ett varierat kultur- och fritidsliv och att centrumkärnorna är attraktiva.

Alla elevers läsutveckling kartlades med instrumentet God läsutveckling. Tidiga åtgärder och insatser som intensivundervisning i mindre grupper med fokus på läs- och skrivutveckling, parläsning av böcker efter individuell bedömning, läsgrupper, läsa olika genrer och högläsning ger resultat. Det används tillsammans med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Elevernas framsteg följs i analysmöten på respektive skola. I elevgruppen finns elever med annat modersmål än svenska.

Hög korttidsfrånvaro bland den ordinarie personalen bidrog till att målet för personalkontinuitet i hemtjänsten inte nåddes. Många tomma lägenheter på Allégården gjorde att personal fick förflyttas till övriga områden.

Hälsofrämjande skola utvecklas i det statsbidragsstödda projektet Likvärdig skola, som ska förbättra tillgängligheten för alla elever. Lärande och hälsa har starka samband och arbetet förväntas förbättra både den psykiska hälsan och skolresultaten.

Hållbar kommun

I Sunne pågår ett samtal som gör att varje generation tar sitt ansvar så att vi växer varsamt ur ekonomisk, social och ekologisk synvinkel.

Insats

En stad för alla satte fokus på tillgänglighetsarbetet. Nya utomhusgym byggs och cykelvägarna byggs ut successivt. I samverkan med besöksnäringen satsar kommunen på vandringsleder och en vandringsvecka. Kulturverksamheten är bred med allt från kulturskola till operaafton.

Kontaktpersonerna för kunder på särskilda boenden fick ett tydligare uppdrag. Kontaktpersonen ska upprätta genomförandeplaner, som ska garantera kundens möjligheter att påverka sin vardag. Utbudet av schemalagda aktiviteter ökade. Arbetet med genomförandeplaner ska förbättras ytterligare.

Effekt

Kommunen blir mer tillgänglig för alla och måendet bättre. Hälsan förbättras vid aktiviteter som vandringsleder, utomhusgym och kulturevenemang som erbjuds. Cykelvägar används av många för bland annat rullskidor.

Medarbetare utbildades i hur man upprättar och följer upp genomförandeplaner.

Analys

Fler insatser behövs för personer i åldrarna 16–25 år. Cykelvägarna har ökat i betydelse och fått fler användningsområden. Vandringsturismen har potential att utvecklas. En bred kulturverksamhet är positiv för både hälsa och varumärket Sunne.

Hög korttidsfrånvaro bland ordinarie personal och svårigheter att rekrytera utbildad personal bidrog till att målen för ordinärt och särskilt boende inte nåddes. Insatser behövs för att utveckla personalens villkor, så att kommunen uppfattas som en attraktiv arbetsplats.

Livslångt lärande

Sunne öppnar upp mot omvärlden genom ett livslångt lärande där alla har möjlighet att nå sin fulla potential.

Insats

De senaste åren har samtliga lärare i grundskolan tagit del av flera statliga utbildningssatsningar. Det handlar om matematik- och språklyft samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det har gett utslag på elevernas måluppfyllelse.

I arbetsplanerna ska konkreta utvecklingsmål formuleras samt förhållnings- och arbetssätt beskrivas med utgångspunkten att alla elever vid nästa utvärdering ska visa att de har god förståelse för vad de ska kunna för att nå kunskapskraven. Eleverna ska känna sig inspirerade att utvecklas så långt som möjligt och stimulerade att lära sig mer. Samtliga skolledare kommer att under två och ett halvt års tid få gå en riktad utbildning i analysarbete vid Karlstads universitet. Målet är att alla ska bli bättre på att arbeta systematiskt och få en ökad förståelse av hur undervisningen påverkas av planering, delaktighet, genomförande, bedömning och betyg.

Skolorna arbetar med intensivmatematik och -svenska, specialundervisning för enskilda elever och undervisning i små grupper. En stor satsning på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt genomfördes. Lärarna arbetar integrerat på ett sätt som främjar både språkutvecklingen och det specifika ämnesområdet.

Skolan samarbetar med näringslivet genom programråd och TeknikCollege. Arbetskraftsbehovet i kommunen, länet och riket behöver bli tydligare. Genom praktikplatser och dialog kan näringsliv, personal och elever samverka. Arbetssättet i skolan förändras till att bli mer ämnesövergripande.

Effekt

Meritvärdet höjdes, men målet att alla elever ska gå ut grundskolan med godkända betyg kvarstår.

De nationella proven utgörs av flera delprov. Andelen elever som nådde kravnivån i de olika delproven var i genomsnitt 86 procent i matematik (81 procent år 2017), 90 procent i svenska (89) och 55 procent i svenska som andraspråk (35). Pojkarnas resultat i matematik var något högre än flickornas och något lägre i svenska.

Resultaten på delproven i matematik som mäter elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder har de senaste tre åren visat låga resultat. Delprov som testar elevens förmåga till enkel problemlösning, symmetri och massa visade de högsta resultaten. Både pojkar och flickor fick höga resultat när det gällde att skriva faktatexter, men lägre när det handlade om berättande text.

Alla medarbetare har fått större medvetenhet om framtida möjliga arbeten. Engagemanget har också ökat. Även eleverna kände större engagemang och tog mer eget ansvar genom det ämnesövergripande arbetssättet.

Analys

Det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet och ett systematiskt ledningsarbete tillsammans med personalen ger ökad förståelse av undervisning och bedömning. På sikt leder det till högre meritvärden.

Andelen elever i genomsnitt som klarade delproven i både svenska, svenska som andraspråk och matematik ökade. Förmågan att skriva faktatexter förbättrades hos både pojkar och flickor. En försiktig slutsats kan vara att lärarna använde ett mer utvecklat språk och kunskapsutvecklande arbetssätt, vilket gynnar alla elevers lärande. Jämför man med kravnivån på de nationella proven märks att en betydligt större andel elever inte klarade alla delprov än som inte nådde godtagbara kunskaper i ämnena. Det kan betyda att lärarnas bedömning av elevernas kunskaper är mer nyanserad och heltäckande än de nationella proven. Det kan också vara så att lärarna i låg utsträckning väger in provresultaten i den totala bedömningen. Intensivarbetet i matematik och svenska, liksom specialundervisning i grupp och enskilt, kan bidra till att eleverna snarare når kunskapskraven än kravnivån på alla delprov. Både anpassningar och särskilt stöd behöver följas upp och analyseras i högre grad.

Näringsliv och arbete

I Sunne finns de bästa förutsättningar för ett brett näringsliv och en växande arbetsmarknad.

Insats

Företagsklimatet har försämrats flera år i rad. Ett näringslivsråd med fler inbjudna genomfördes i slutet av 2017, där man satte extra fokus på konkurrensutsättning, kompetensförsörjning, entreprenörskap och attityder. Under 2018 gjorde kommunen företagsbesök, förmedlade information till näringslivet genom nyhetsbrev och facebook, anordnade seminarier och möten, genomförde insatser för besöksnäring och handel, projekt för ökad integration och för kompetensförsörjning samt lade fokus på byggande, som är ett av företagarnas högst prioriterade områden.

Samarbetet mellan näringsliv och tillväxt och skolorna för att främja entreprenörskap intensifierades. Det finns planer på att entreprenörskap ska bli ett ämne för elevens val. Projektet En väg in matchar arbetssökande med arbete och kompetenshöjande insatser. Kommunen samverkade med arbetsförmedlingen genom Dua – delegationen unga mot arbete och aktivt uppsökande arbete genom det kommunala uppföljningsansvaret.

I samråd med näringslivet och arbetsförmedlingen anpassas vuxenutbildningarna efter behoven. Efter att industrin godkänt förutsättningarna fick kommunen möjlighet att starta yrkesvuxenutbildningen industri bas. I komvux regi startades också en utbildning för undersköterskor.

Effekt

Tydliga insatser ger direkt utslag i mätningarna av företagsklimatet, exempelvis när bredbandet byggdes ut. Samarbetet mellan skolorna och näringslivsfunktionen stärktes och en plan för 2018–2019 utarbetades. Fler ungdomar ska få möjlighet att praktisera eller komplettera sina studier.

Alla elever på profilerade vuxenutbildningar får jobb och samarbetet med näringslivet och arbetsförmedlingen ökade. En studie- och yrkesvägledare anställdes. Det leder förhoppningsvis till att fler börjar studera och tar examen.

Analys

Det behövs tydliga insatser som bostadsbyggande och att Sunne satsar på kompetensförsörjning och entreprenörskap. Kommunen måste bli ännu bättre på att kommunicera allt positivt som görs och händer, till exempel företagsetableringar och evenemang.

En sänkt tröskel behövs för att eget företagande ska vara ett alternativ för ungdomar. Aktivt arbete och samverkan med arbetsförmedlingen och skolan samt arbetsmarknadsinriktade projekt är verktyg för att nå unga som varken arbetar eller studerar.

Vuxenutbildningen arbetar mer med handledning och utgår ifrån elevernas möjligheter och behov med handledning under dagtid. Det gör att fler vuxenstuderande klarar sina kurser.