Samhällsbyggnad
Chef: Anders Olsson
Ansvarsområden
Ekonomiskt resultat
Verksamhetens resultaträkning
(mkr) | 2018 |
---|---|
Intäkter | 167,1 |
Kostnader | 239,6 |
Nettokostnad | 72,5 |
Budget | 74,4 |
Avvikelse mot budget | 1,9 |
Nettoinvesteringar | 51,5 |
Måluppfyllelse
Mål | Indikator | Resultat 2017 | Mål | Resultat 2018 | Måluppfyllelse |
---|---|---|---|---|---|
Hållbar kommun | |||||
Hur effektiv är kommunens hantering och återvinning av hushållsavfall? | Andelen återvunnet avfall i procent | 30 | 33 | 29 | |
Vad tycker kommuninvånarna om sophämtning och renhållning? | Nöjd medborgar-index | * | Index 7–10 | 8,1 | |
Näringsliv och arbete | |||||
Vad tycker medborgarna om gator och vägar? | Nöjd medborgar-index | 59 | > 60 | 52* | |
Hållbar kommun | |||||
Stor andel av livsmedel är ekologisk. | Andelen ekologiska livsmedel av totalt inköpta livsmedel i procent | Nytt mått | 30 | 24 | |
Sunne kommun ger god service med god kvalitet oavsett ålder, social eller ekonomisk livssituation. | Antal besök på kommunens bibliotek | 188 000 | 200 000 | 195 210 | |
Responstid för räddningstjänst, mediantid i minuter (tid från 112-samtal till första resurs på plats) | 11,8 | 11,5 | 14,4 | ||
De lokaler som kommunen äger bedrivs energieffektivt. | I kommunala fastigheter i koncernen ska den totala energianvändningen i kWh per m2 minska: – med 30 procent 2015–2025 – med 45 procent 2015–2030 | Nytt mått | 138 | 157 | |
Näringsliv och arbete | |||||
Sunne har ett av Sveriges bästa företagsklimat. | NKI-värde i mätningen Insikt | 82 | > 75 | 81 |
Aktiviteter för att nå målen
Antalet besök på kommunens bibliotek ökade och närmar sig det högt satta målet. Det pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla biblioteket som mötesplats.
Responstiden för räddningstjänsten ökade till 14,4 minuter. Det berodde dels på att den extra resursen första insatsperson (FIP) inte var möjlig att ha i drift på grund av bemanningsproblem, dels på att många utryckningar, främst under sommaren, rörde bränder i skog och mark. Sådana bränder är ofta svåra att lokalisera.
Medborgarna gav ett lägre betyg på gator och vägar jämfört med föregående mätning. En förklaring är den snörika vintern, som ledde till många synpunkter på snöröjningen. Den förstärkta budgeten till gatubeläggning och inköpet av en ny arbetsmaskin som effektiviserar snöröjningen ger förutsättningar för ökad nöjdhet. Det är också viktigt att komma ihåg att betyget omfattar hela gatuvägnätet, inte enbart gator med kommunalt ansvar.
Medborgarna var mycket nöjda med sophämtningen. När det gällde andelen återvunnet avfall nåddes inte målet. Andelen kommer att öka med matavfallsinsamlingen och när utsortering av textil och gips införs.
Andelen ekologiska livsmedel minskade. De är dyrare och kostenhetens ekonomiska läge gjorde att den tvingades minska inköpen under hösten.
Åtgärder för att minska energianvändningen i kommunens fastigheter genomförs kontinuerligt och är idag alltid i fokus vid underhåll och ombyggnader.
Under 2018 har dock energianvändningen ökat. Det beror på att 2018 var ett varmare år än normalt. Sommaren var ovanligt varm vilket medförde ett oväntat stort kylbehov både till lokaler och utrustning.
Nöjd kund-index (NKI) i mätningen Insikt, en servicemätning inriktad på kommunens myndighetsutövning, ligger mycket högt. Det senaste resultatet placerade Sunne på en femteplats i riket. Indexet publicerades 2018, men avser egentligen verksamheten 2017. God service, bra bemötande och åtgärder för att förenkla för kunden är verksamhetens fokus.
Samordning av fastighetsförvaltningen
Den 1 januari övertog Sunne Fastighets AB förvaltningen av kommunens fastigheter och 14 tjänster flyttades över till bolaget. Bolaget ansvarar för fastighetsskötsel, drift och underhåll av bebyggda kommunala fastigheter.
Kommunen inrättade en ny tjänst som fastighetsstrateg för att se till att ha fastighetskompetens i organisationen.
Samordningen skapar förutsättningar för en mer rationell och effektiv fastighetsförvaltning. Mycket arbete lades ner på nya rutiner och på att klargöra gränsdragningen mellan kommun och bolag. En hel del arbete återstår, bland annat ska hyresavtal tecknas och underhållsplanen för fastigheterna liksom lokalförsörjningsplanen göras färdiga.
Ekonomiskt resultat
(mkr) | Bruttokostnad | Nettokostnader | Budgetavvikelse |
---|---|---|---|
Gemensam verksamhet | 8,6 | 7,8 | – 0,2 |
Plan och projekt | 42,8 | 2,5 | 0,9 |
Trafik och park | 33,9 | 17,5 | – 0,6 |
VA-enheten | 29,6 | – 1,0 | 0,2 |
Avfallsenheten | 24,5 | – 0,7 | 0,0 |
Elenheten | 6,4 | 1,6 | – 0,2 |
Kostenheten | 38,3 | – 0,8 | – 0,1 |
Miljö- och byggenheten | 5,5 | 2,5 | 0,6 |
Räddningstjänsten | 12,3 | 10,6 | – 0,3 |
Näringsliv och tillväxt | 3,6 | 2,4 | 1,2 |
Kulturenheten | 15,8 | 13,7 | – 0,3 |
Fritid | 18,2 | 15,3 | 0,7 |
Summa | 239,6 | 72,5 | 1,9 |
Orsak till avvikelser
Totalt gjorde samhällsbyggnad ett överskott på knappt 2 mkr.
Överskottet för näringsliv och tillväxt berodde dels på en vakant deltidstjänst, dels på att 60 procent av en tjänst och en del av lokalkostnaden finansierades av AMIF i projektet Connecting people. Vakanta tjänster förklarade även överskottet på miljö- och byggenheten. Plan och projekt sålde mer mark och anläggningar jämfört med budget. VA-enheten genererade mer intäkter än budgeterat. Fritid kunde använda projektmedel till drift och material. Dessutom hölls personalkostnaderna nere, utan att man gav avkall på utfört arbete.
Kostenheten överskred livsmedelskostnaderna med 600 tkr, men tack vare ökade intäkter kunde enhetens underskott begränsas till 144 tkr. Underskottet hos trafik och park berodde till största delen på den snörika vintern med mycket plogning och sandning. Elenhetens underskott berodde på gatljuskostnader – planerade energieffektiviseringar hanns inte med 2017, med följden att budgeterade kostnader överskreds 2018. Räddningstjänstens underskott berodde på personalkrävande insatser vid skogsbrand samt på lokalkostnader. Kulturenhetens övriga kostnader blev högre än budgeterat, liksom konsultinsatserna i den övergripande gemensamma verksamheten.
Investeringar
Verksamheten hade totalt drygt 80 mkr budgeterat till investeringar, varav drygt 50 förbrukades. Flera projekt ombudgeteras till 2019 för att de pågår eller istället genomförs 2019.
Ett av de större projekten var ombyggnaden av Kvarngatan i Sunne tätort. På SG/Södra Viken renoverades studentbostäder. Bredbandsutbyggnaden pågår och slutförs 2019. HVB-verksamheten Parkvillan byggdes ut och VA-nätsutbyggnaden fortsatte med utbyggnad i Aplungstorp och Torsberg och färdigställande av nätet i Södra Viken.
Internkontroll
Resultatet av granskningen återrapporteras till kommunstyrelsen och fullmäktige i samband med övriga ekonomiska redovisningar och i uppföljningsrapporten av internkontrollplanen.
Tillgänglighet
Verksamheten tog fram en gemensam handlingsplan. Bland annat följande åtgärder genomfördes:
– tillgänglighetsanpassning med bland annat ramper på Kvarngatan i tätorten, inklusive ramp till kommunkontoret på Kvarngatan 6
– ledstråk mellan Kvarngatan och järnvägsstationen
– gångväg på Lysviks camping, för ökad tillgänglighet till badplatsen
– ramp vid Kolsnäs badplats.
Framtidsspaning
Många branscher i näringslivet står inför stora omvandlingar. Ökad digitalisering är en möjlighet och en utmaning. Handeln fortsätter pressas av bland annat e-handeln, men fortsatt fokus på ett attraktivare centrum skapar förutsättningar för växande handel och besöksnäring. Industrin är mycket stark i Sunne och många investeringar är på gång. Flera insatser behövs fortfarande för kompetensförsörjning. Bostadsbyggande är mycket viktigt, liksom uthållighet när det gäller att bygga en stark besöksnäring tillsammans med turismnäringen. Konkurrensen om etableringar har hårdnat och varje kommun behöver rusta sig ytterligare för att kunna vara med i kampen.
En digital samhällsbyggnadsprocess behöver prioriteras. Frågan utreds på nationell nivå och standarder ses över av bland annat Boverket och Lantmäterimyndigheten. Kommunen behöver förbereda sig för detta. Vidare ska Sunne kommun tillsammans med bland andra fastighetsbolaget arbeta med energismarta lösningar och energieffektivisering i fastighetsbeståndet och inom VA-verksamheten.
Utbytet av fossildrivna fordon till eldrivna pågår. Vid nästa upphandling av fordon är det viktigt att ställa större krav på flexibilitet när det gäller bland annat fordonens storlek. Digital körjournal införs i kommunens fordonsflotta.
En aktuell utmaning är att tillgodose laddningsbehovet för alla elbilar. Mycket tyder på att de fasta elpriserna kommer att sjunka och förbrukningskostnaderna öka. Det innebär att energianvändningen behöver uppmärksammas, för att inte kostnaderna ska rusa iväg. Sunne arbetar vidare med målet att vara en långsiktigt hållbar kommun. Det gäller alla projekt som planeras och projekteras.
Räddningstjänstens största utmaning är personalförsörjningen. Det blir allt svårare att attrahera sökande till yrket, eftersom många upplever att de behöver göra stora uppoffringar och att familjen påverkas. Huvudarbetsgivaren måste också ge sitt medgivande till att man tar anställning som deltidsbrandman. Kommunen behöver ta ett helhetsansvar och tillåta personalen att ingå i räddningstjänsten. En utredning om förmågan att hantera större händelser pågår. Projektet har fått arbetsnamnet Räddningsregion Bergslagen.
VA-utbyggnaden fortsätter enligt plan liksom arbetet med en övergripande VA-plan. Skyddsföreskrifter för vattenverken tas fram och ett nytt, alternativt renoverat, vattenverk i Gräsmark projekteras.
En ny avfallsplan och renhållningsordning tas fram tillsammans med övriga SuToHaMu-kommuner. Under 2019 påbörjas matavfallsinsamlingen rent praktiskt. Avfallsenheten arbetar även för utsortering av nya fraktioner, som textilier och gips.
Kostenhetens stora utmaning är att hålla livsmedelsbudgeten. Klimatsäkrade måltider och minskat matsvinn är viktiga områden. Utveckling sker enligt beslutad kostpolicy.
Tillsynsverksamheten inom miljö och bygg har svårt att klara exempelvis prövning och tillsyn av tobak, dispenser enligt renhållningsordningen samt tillsyn enligt plan- och bygglagen inom nuvarande ram. På några års sikt behövs tre livsmedelsinspektörer per kontrollmyndighet.
Föreningslivets efterfrågan på tider i idrottshallarna är stor. En ny stor hall vid Skäggebergsskolan är eftertraktad av både föreningar och skola. I Sundsbergsområdet finns stora investeringsbehov om det ska vara ett lockande rekreationsområde både sommar och vinter. Fritid ska även lägga större fokus på vandring och cykel i terräng.
Kulturenheten planerar även fortsättningsvis för arrangemang som Sunne Författardagar, Tunströmsdagen, Kulturveckan och Skrönatävlingen. Biblioteket ska fortsätta utvecklas som mötesplats. Kulturskolan behöver en bättre danslokal. Externa medel söks för att kulturverksamheten ska kunna vara bred och hålla hög kvalitet.
Nyckeltal
2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|
Fastigheter | |||
BTA, m2 | 114 174 | 102 885 | 104 245 |
Kapitalkostnader, kr/m2 | 211 | 228 | 273 |
Vatten och avfall | |||
Producerat dricksvatten, m3 | 800 708 | 738 080 | 798 672 |
Försäljning producerat dricksvatten, m3 | 609 380 | 578 900 | 609 468 |
Renat avloppsvatten, m3 | 1 022 644 | 1 086 670 | 943 053 |
Försäljning av renat avloppsvatten, m3 | 546 290 | 513 862 | 523 249 |
Avfall till tipp, ton | 1 012 | 964 | 1 194 |
Avgifter (exklusive moms) | |||
Vatten och avlopp, kr/m3 | 25,50 | 26,01 | 26,53 |
Sophämtning, kr/år (inklusive fast avgift) | 1 376 | 1 404 | 1 448 |
Täckningsgrader | |||
Vatten och avlopp, procent | 96 | 106 | 103 |
Avfall, procent | 100 | 99 | 100 |
Bygg, miljö, fysisk planering | |||
Bygglovsärenden, totalt antal (inklusive mark- och rivningslov) | 144 | 175 | 144 |
Nybyggnad, en- och tvåbostadshus, antal | 5 | 3 | 13 |
Nybyggnad fritidshus, antal | 9 | 8 | 7 |
Livsmedelskontroller, antal | 171 | 149 | 60 |
Tillsyn B-, C- och U-verksamheter (med årlig avgift), timmar | 909 | 940 | 731 |
Tillstånd enskilda avlopp, antal | 65 | 99 | 80 |
Installerade värmepumpar, antal | 76 | 67 | 80 |
Antagna detaljplaner, antal | 5 | 5 | 5 |
Räddningstjänsten | |||
Trafikolyckor | 37 | 43 | 31 |
Svårt skadade i trafikolyckor | 10 | 7 | 14 |
Omkomna i trafikolyckor | 3 | 1 | 0 |
Brand i byggnad | 28 | 24 | 23 |
Omkomna vid brand i byggnad | 0 | 1 | 0 |
Brand ej i byggnad | 19 | 17 | 49 (59) |
Omkomna vid drunkningsolyckor | 0 | 0 | 0 |
Automatlarm ej orsakade av brand | 89 | 48 | 47 |
Hjälp till ambulans | 24 | 17 | 22 |
Trygghetslarm (hjälp till hemtjänst) | 23 | 19 | 18 |
Antal insatser totalt | 251 | 212 | 260 |
Kurser | 42 | 34 | 21 |
Antal kursdeltagare | 522 | 319 | 257 |
Tillsyn enligt LSO | 22 | 10 | 15 |
Tillsyn enligt LBE | 3 | 2 | 0 |
Kulturenheten | |||
Antal besökare, biblioteket | 196 346 | 188 000 | 195 210 |
Antal elevplatser, Kulturskolan | 535 | 576 | 516 |