Barns lärande

Chef: Anna Ullenius

Ansvarsområden

  • Familjecentral
  • Förskola
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola, årskurs 1–6
  • Grundsärskola, årskurs 1–6

Ekonomiskt resultat

Verksamhetens resultaträkning

(mkr) 2018
Intäkter35,1
Kostnader230,0
Nettokostnad194,9
Budget193,8
Avvikelse mot budget– 1,2
Nettoinvesteringar13,0

Måluppfyllelse

Mål Indikator Resultat 2017 Mål Resultat 2018 Måluppfyllelse

Hållbar kommun
     
Hög tillgänglighet på förskoleplatser.Plats på förskolan på önskat datum, andel barn i procent90100100circle-green
Hög kvalitet på undervisning.Årsarbetare i fritidshem med pedagogisk högskoleexamen, andel i procent45,5≥ 6046,9square-red
 Årsarbetare i förskolan med pedagogisk högskoleexamen, andel i procent70,7≥ 7571square-red
Lärare med pedagogisk högskoleexamen i kommunal grundskola, andel i procent84,7≥ 9087,4square-red

Livslångt lärande
 
Alla elever går ur grundskolan med
godkända betyg.
Elever i årskurs 6 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, andel i procent8210073,8square-red
Elever i årskurs 6 med lägst betyget E för ämnesproven i SV, SVA, EN och MA, hemkommun, genomsnittlig andel i procentSV/SVA92,4Minst i nivå med riket (90,1)83,7square-red
EN89,6Minst i nivå med riket (90,1)83square-red
MA93,8Minst i nivå med riket (89,3)85,2square-red
Andelen av de totala betygen som är A och/eller B i årskurs 6, procentMinst 2515square-red

Aktiviteter för att nå målen

Statistiken ovan visar att andelen anställda med pedagogisk högskoleutbildning ökade i Sunne, men sjönk i riket. Ett övergripande långsiktigt mål är att ta fram ett rekryteringsprogram och att få lärare att stanna.

En analys av de olika skolornas resultat visar stora skillnader i meritvärden, från lägst 192 till som högst 227. Det var även stor variation i elevgruppernas storlek och sammansättning. Skolan med lägst meritvärde hade störst andel nyanlända elever och även i övrigt störst variation i elevgruppen när det gällde in- och utflytt.

Ett systematiskt arbete med tillgänglig lärmiljö och kvalitet i stödverksamheten blir i sådana sammanhang extra viktigt för likvärdigheten.

Vikten av kvalitet i stödinsatserna samt uppföljning och analys av dem behöver bli tydligare, liksom elevhälsans roll i elevernas kunskapsutveckling. Skolornas och lärarnas arbete med planering, genomförande och analys av undervisningen behöver knytas till den enskilda skolans och lärarens resultat på ett tydligare sätt.

De nationella proven i årskurs 3 och 6 rättas gemensamt och avidentifieras inför rättningen. Samtliga lärare som genomför prov i sina klasser deltar i rättningen som leds av förstelärare. Det arbetet bör leda till likvärdig bedömning och säkerställa en god kvalitet.

Ekonomiskt resultat

(mkr) Nettokostnad Budgetavvikelse
Barns lärande, övergripande1,80,5
Förskola Östra22,00,4
Förskola Centrala25,7– 0,4
Förskola Västra19,10,1
Östra skolan22,80,1
Östra landsbygd20,9– 1,1
Skäggebergsskolan27,8– 
Västra landsbygd22,6– 0,6
Summa194,9– 1,1

Orsaker till avvikelser

Underskottet för Östra landsbygd halverades sedan 2017 och den negativa utvecklingen har vänt. Det är dock fortfarande svårt att få de minsta enheterna att bära sig. Underskottet kan härledas till ökad personalomsättning och vikariekostnader. Även Västra landsbygd hade svårt att rekrytera. Språkvalet i årskurs 6 medförde ökade kostnader för alla mindre enheter inom Västra och Östra landsbygd. I förskolan berodde variationerna i resultatet på att enheter öppnades och avvecklats. Kostnaden per elev var högre i kommunen i jämförelse med riket, men ökningen i Sunne har varit lägre än i riket sedan 2016. Andelen elever per årsarbetare var låg och sjunker för varje år.

Investeringar

Den nya förskolan på Torvnäs med plats för 108 barn invigdes i maj. Förskolan är planerad efter verksamhetens behov och byggdes anpassningsbar och flexibel. Den är planerad för att vara hållbar och lönsam på längre sikt. Förskolan är väl utrustad, med tillagningskök och pedagogisk utemiljö. I totalsumman 43,6 mkr är allting medräknat, även inventarier och utemiljö.

Internkontroll

Resultatet av granskningen återrapporteras till kommunstyrelsen och fullmäktige i samband med övriga ekonomiska redovisningar och i uppföljningsrapporten av internkontrollplanen.

Tillgänglighet

En av skolans prioriterade satsningar för att höja måluppfyllelsen gäller tillgänglig lärmiljö. Tillgänglig lärmiljö innebär att man följer upp arbetet med trygghet, trivsel och arbetsro, att stärka nyanländas lärande samt övergångar och rutiner för det. Det innebär även att undervisningen ska vara stimulerande och tillgänglig för samtliga elever.

Förskolan deltog i Specialpedagogiska skolmyndighetens En förskola för alla för att öka tillgängligheten.

Framtidsspaning

Skolverkets och andra myndigheters ökade krav på att huvudmannen verkligen organiserar för en likvärdig utbildning, innebär att skolstruktur inom F–6 måste förändras. Den allt mer alarmerande lärarbristen i hela riket kommer på sikt att drabba även Sunne kommun. Lärarbristen och konkurrensen innebär att kommunen behöver kunna erbjuda attraktiva lärartjänster där lärarna kan få arbeta inom sina specifika kompetenser, lärarbehörighet och legitimation.

Nyckeltal

  2017 2018
Förskola, tkr per barn104113
Fritidshem, tkr per barn2728
Förskoleklass, tkr per elev6264
Grundskola, tkr per elev (årskurs 1–6)96105
Grundsärskola, tkr per elev (årskurs 1–6)485350