Barns lärande
Chef: Anna Ullenius
Ansvarsområden
Ekonomiskt resultat
Verksamhetens resultaträkning
(mkr) | 2018 |
---|---|
Intäkter | 35,1 |
Kostnader | 230,0 |
Nettokostnad | 194,9 |
Budget | 193,8 |
Avvikelse mot budget | – 1,2 |
Nettoinvesteringar | 13,0 |
Måluppfyllelse
Mål | Indikator | Resultat 2017 | Mål | Resultat 2018 | Måluppfyllelse | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hållbar kommun | ||||||
Hög tillgänglighet på förskoleplatser. | Plats på förskolan på önskat datum, andel barn i procent | 90 | 100 | 100 | ||
Hög kvalitet på undervisning. | Årsarbetare i fritidshem med pedagogisk högskoleexamen, andel i procent | 45,5 | ≥ 60 | 46,9 | ||
Årsarbetare i förskolan med pedagogisk högskoleexamen, andel i procent | 70,7 | ≥ 75 | 71 | |||
Lärare med pedagogisk högskoleexamen i kommunal grundskola, andel i procent | 84,7 | ≥ 90 | 87,4 | |||
Livslångt lärande | ||||||
Alla elever går ur grundskolan med godkända betyg. | Elever i årskurs 6 som uppnått kunskapskraven i alla ämnen, andel i procent | 82 | 100 | 73,8 | ||
Elever i årskurs 6 med lägst betyget E för ämnesproven i SV, SVA, EN och MA, hemkommun, genomsnittlig andel i procent | SV/SVA | 92,4 | Minst i nivå med riket (90,1) | 83,7 | ||
EN | 89,6 | Minst i nivå med riket (90,1) | 83 | |||
MA | 93,8 | Minst i nivå med riket (89,3) | 85,2 | |||
Andelen av de totala betygen som är A och/eller B i årskurs 6, procent | Minst 25 | 15 |
Aktiviteter för att nå målen
Statistiken ovan visar att andelen anställda med pedagogisk högskoleutbildning ökade i Sunne, men sjönk i riket. Ett övergripande långsiktigt mål är att ta fram ett rekryteringsprogram och att få lärare att stanna.
En analys av de olika skolornas resultat visar stora skillnader i meritvärden, från lägst 192 till som högst 227. Det var även stor variation i elevgruppernas storlek och sammansättning. Skolan med lägst meritvärde hade störst andel nyanlända elever och även i övrigt störst variation i elevgruppen när det gällde in- och utflytt.
Ett systematiskt arbete med tillgänglig lärmiljö och kvalitet i stödverksamheten blir i sådana sammanhang extra viktigt för likvärdigheten.
Vikten av kvalitet i stödinsatserna samt uppföljning och analys av dem behöver bli tydligare, liksom elevhälsans roll i elevernas kunskapsutveckling. Skolornas och lärarnas arbete med planering, genomförande och analys av undervisningen behöver knytas till den enskilda skolans och lärarens resultat på ett tydligare sätt.
De nationella proven i årskurs 3 och 6 rättas gemensamt och avidentifieras inför rättningen. Samtliga lärare som genomför prov i sina klasser deltar i rättningen som leds av förstelärare. Det arbetet bör leda till likvärdig bedömning och säkerställa en god kvalitet.
Ekonomiskt resultat
(mkr) | Nettokostnad | Budgetavvikelse |
---|---|---|
Barns lärande, övergripande | 1,8 | 0,5 |
Förskola Östra | 22,0 | 0,4 |
Förskola Centrala | 25,7 | – 0,4 |
Förskola Västra | 19,1 | 0,1 |
Östra skolan | 22,8 | 0,1 |
Östra landsbygd | 20,9 | – 1,1 |
Skäggebergsskolan | 27,8 | – |
Västra landsbygd | 22,6 | – 0,6 |
Summa | 194,9 | – 1,1 |
Orsaker till avvikelser
Underskottet för Östra landsbygd halverades sedan 2017 och den negativa utvecklingen har vänt. Det är dock fortfarande svårt att få de minsta enheterna att bära sig. Underskottet kan härledas till ökad personalomsättning och vikariekostnader. Även Västra landsbygd hade svårt att rekrytera. Språkvalet i årskurs 6 medförde ökade kostnader för alla mindre enheter inom Västra och Östra landsbygd. I förskolan berodde variationerna i resultatet på att enheter öppnades och avvecklats. Kostnaden per elev var högre i kommunen i jämförelse med riket, men ökningen i Sunne har varit lägre än i riket sedan 2016. Andelen elever per årsarbetare var låg och sjunker för varje år.
Investeringar
Den nya förskolan på Torvnäs med plats för 108 barn invigdes i maj. Förskolan är planerad efter verksamhetens behov och byggdes anpassningsbar och flexibel. Den är planerad för att vara hållbar och lönsam på längre sikt. Förskolan är väl utrustad, med tillagningskök och pedagogisk utemiljö. I totalsumman 43,6 mkr är allting medräknat, även inventarier och utemiljö.
Internkontroll
Resultatet av granskningen återrapporteras till kommunstyrelsen och fullmäktige i samband med övriga ekonomiska redovisningar och i uppföljningsrapporten av internkontrollplanen.
Tillgänglighet
En av skolans prioriterade satsningar för att höja måluppfyllelsen gäller tillgänglig lärmiljö. Tillgänglig lärmiljö innebär att man följer upp arbetet med trygghet, trivsel och arbetsro, att stärka nyanländas lärande samt övergångar och rutiner för det. Det innebär även att undervisningen ska vara stimulerande och tillgänglig för samtliga elever.
Förskolan deltog i Specialpedagogiska skolmyndighetens En förskola för alla för att öka tillgängligheten.
Framtidsspaning
Skolverkets och andra myndigheters ökade krav på att huvudmannen verkligen organiserar för en likvärdig utbildning, innebär att skolstruktur inom F–6 måste förändras. Den allt mer alarmerande lärarbristen i hela riket kommer på sikt att drabba även Sunne kommun. Lärarbristen och konkurrensen innebär att kommunen behöver kunna erbjuda attraktiva lärartjänster där lärarna kan få arbeta inom sina specifika kompetenser, lärarbehörighet och legitimation.
Nyckeltal
2017 | 2018 | |
---|---|---|
Förskola, tkr per barn | 104 | 113 |
Fritidshem, tkr per barn | 27 | 28 |
Förskoleklass, tkr per elev | 62 | 64 |
Grundskola, tkr per elev (årskurs 1–6) | 96 | 105 |
Grundsärskola, tkr per elev (årskurs 1–6) | 485 | 350 |