Förvaltningsberättelse

Personalresursen

Sjöbo kommun som arbetsgivare

Sjöbo ska vara en attraktiv arbetsgivare och med hjälp av kommunens personalpolitiska program Sjöbo kommun – En arbetsplats att längta till drivs en tydlig personal- och lönepolitik.

Kommunen har haft en hög personalomsättning de senaste åren. Orsaken är att det råder en generell brist på arbetskraft i en rad yrkeskategorier som är väsentliga för Skånes kommuners verksamheter.

Det är viktigt för kommunen att fortsätta arbeta strategiskt med att vara en attraktiv arbetsgivare och på så vis kunna både rekrytera och behålla kompetent personal. År 2018 genomfördes en medarbetarundersökning som visade att 81 procent ansåg att Sjöbo kommun var en bra arbetsgivare.

Tillsvidareanställd personal

Kommunen hade vid årsslutet 1 148 tillsvidareanställda medarbetare. Jämfört med 2017 var det en ökning med tio personer. Huvuddelen av ökningen berodde på att många visstidsanställningar i vård och omsorg övergick i tillsvidareanställningar.

Antal tillsvidaranställda män och kvinnor

Nämnd 2016 2017 2018
Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt Kvinnor Män Totalt
Kommunstyrelsen 38 16 54 37 16 53 39 17 56
Vård- och omsorgsnämnden 457 38 495 488 47 535 492 49 541
Familjenämnden 384 103 487 384 97 481 386 94 480
Tekniska nämnden 13 33 46 13 33 46 13 36 49
Samhällsbyggnadsnämnden 13 7 20 15 8 23 15 7 22
Totalt 906 197 1 102 937 201 1 138 952 204 1 148

De senaste årens höga personalomsättning har inneburit en belastning för verksamheterna med fler rekryteringsprocesser att hantera och fler personer att introducera. Kommunens förmåga att rekrytera, utveckla och behålla kompetenta, engagerade och ansvarstagande medarbetare är av största vikt. Förvaltningarnas svårigheter att rekrytera behörig personal resulterade i att samma tjänst annonserades flera gånger.

Hel- och deltidsarbete

Kommunen har sedan ett par år ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad och det bedrivs ett aktivt arbete med att hitta lösningar för dem som önskar utökad sysselsättningsgrad. Sedan 2016 har andelen heltidsarbetande ökat med fyra procentenheter och utgör nu 63,4 procent.

Antal heltid och deltid

År Kvinnor Män Totalt Andel heltid %
Heltid Deltid Heltid Deltid
2018 554 398 178 25 1 155 63,4
2017 532 405 169 32 1 139 61,5
2016 489 416 166 31 1 102 59,4
2015 468 391 152 33 1 044 59,4

Pensionsavgångar

År 2018 avgick 29 personer med pension, vilket var en minskning jämfört med 2017. Av dem var det endast 16 stycken som skulle fylla eller hade passerat 65-årsdagen. Fram till 2028 kommer 286 anställda att fylla 65 år.

Antal utannonserade tjänster

Förvaltning 2016 2017 2018
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Antal
tjänster
Varav
tillsvidare
Kommunstyrelsen 32 9 23 10 21 8
Vård- och omsorgsnämnden 192 56 166 55 173 22
Familjenämnden 136 98 157 109 118 96
Samhällsbyggnadsnämnden 5 3 2 0 3 3
Tekniska nämnden 9 7 13 6 12 2
TOTALT 374 173 361 180 327 131

Antalet tjänster som utannonserades under året var 327, varav sex annonserades internt. Antalet minskade i jämförelse med 2017. Främst familjeförvaltningen stod för minskningen, som delvis berodde på lägre personalomsättning i kombination med besparingskrav.

Antalet tillsvidaretjänster var 131. Av dem var 87 heltidstjänster, vilket var en minskad andel. Av de utannonserade tjänsterna var tio på lägre sysselsättningsgrad än 75 procent, en något högre andel än 2017. Vidare utannonserades 196 tidsbegränsade anställningar med en sysselsättningsgrad varierande mellan 75 och 100 procent och tre tjänster på lägre sysselsättningsgrad, en minskning i förhållande till 2017. Resterande tjänster var så kallade timvikariat.

Många av de tidsbegränsade anställningarna var sommarvikariat, främst i vård och omsorg, samt säsongsanställning inom park- och grönyteskötsel. Till det kommer personal till friluftsbaden under sommaren. Dessa tjänster fanns under kommunstyrelsen, men övergår till tekniska förvaltningen från och med årsskiftet.

Familjeförvaltningens svårighet att rekrytera förskollärare och pedagoger resulterade i att samma tjänst annonserades ut under en längre tid än andra befattningar.

Användandet av sociala medier såsom Facebook, Instagram och LinkedIn har ökat och visat sig vara framgångsrikt vid rekryteringar. Fler verksamheter lyftes fram i Sjöbo kommuns sociala kanaler i samband med att lediga tjänster annonserades. Syftet var att visa upp kommunala aktiviteter och vad människor gör i de olika verksamheterna för att ge en insyn i den kommunala vardagen och skapa intresse för att jobba i kommunens många verksamheter.

Hälsofrämjande arbetsplats

Sjöbo kommun arbetar aktivt för att utveckla hälsofrämjande arbetsplatser och därmed bli en attraktiv arbetsgivare. Kommunen har en hög friskvårdssubvention jämfört med många andra offentliga arbetsgivare. De anställda kan få 80 procent av kvittoutlägg, maximalt 2 500 kr. Det uppskattas och många medarbetare förde fram subventionen som något positivt i medarbetarundersökningen under frågan ”Beskriv vad som gör Sjöbo kommun till en bra arbetsgivare”.

Andelen som nyttjar friskvårdssubventionen ökar för varje år, under 2018 till 634 personer. Medeluttaget per person var 1 970 kr till en sammanlagd kostnad på 1,25 mnkr.

Friskvårdsgruppen Orka Mer gav ut två aktivitetshäften med ett antal aktiviteter inom ett brett spektrum från kultur till besök på kloster.

Utbetalt friskvårdsbidrag

År Antal Summa Snitt/
person
2018 634 1 249 505 1 979
2017 604 1 126 300 1 865
2016 432 324 670 751

Medarbetarna har, om verksamheten tillåter, även möjlighet till 60 minuters friskvård på betald arbetstid per arbetsvecka. Denna förmån upplever dock många som svår att nyttja. Endast 29 procent av dem som besvarat frågan i medarbetarundersökningen nyttjar friskvårdstiden. Det är ett prioriterat mål att öka andelen, eftersom forskning visar att friskvård lönar sig, både för individen och verksamheten.

Sjukfrånvaro

Sjukskrivningstalet ökade marginellt. Det nationella snittvärdet presenteras inte förrän i april 2019, men prognosen är att Sjöbo kommun fortfarande har lägre sjukfrånvaro än riket i genomsnitt.

Flera extra insatser gjordes för att minska korttidsfrånvaron, framför allt i vård och omsorg. Det gav resultat; dels minskade vård och omsorg den totala sjukfrånvaron, dels minskade korttidsfrånvaron.

Kommunen agerade på tidiga signaler och berörda chefer träffade medarbetarna för rehabiliteringssamtal så snart som behov förelåg. Insatserna följdes upp kontinuerligt. Det gjordes även insatser för rehabilitering av timanställda, vilket underlättades av att de numera organiseras genom bemanningsenheten. De timanställda administrerades i kommunens rehabiliteringsverktyg och blev därmed lättare att följa upp.

I familjeförvaltningen höjdes sjuktalet med 0,4 procentenheter och det var de båda yngre kategorierna >29 och 30–49 som stod för ökningen medan de äldre <50 glädjande nog minskade sin sjukfrånvaro med 1,0 procentenhet.

Det framgick i medarbetarundersökningen att medarbetare i familjeförvaltningen upplevde förhållandevis sämre möjligheter att återhämta sig, ta pauser eller variera arbetstempo. Det kan vara en bidragande orsak till den högre sjukfrånvaron.

Kommunen fortsätter att arbeta aktivt för att förebygga sjukskrivningar och genomför rehabutredningar på ett tidigt stadium, för att identifiera orsakerna till ohälsan. För att hjälpa medarbetare att behålla sin hälsa och arbetsförmåga används företagshälsovården.

Ett nytt avtal för företagshälsovård upphandlades i samarbete med Tomelilla, Simrishamn och Ystad kommun.

För Sjöbos del blev det byte av leverantör och från och med oktober är det Previa som levererar företagshälsovård.

Varje kvartal redovisas statistik på utförda uppdrag med kategorifördelningen rehabiliterande, förebyggande och främjande uppdrag.

Följande statistik avser perioden 1 oktober–31 december 2018.

Sjöbo Kommun 2018

Timmar Rehabilitera Förebygga Främja Totalt
Organisation 4 4
Grupp 3 3
Individ 27 87 2 116
Totalt 27 94 2 123

Sjöbo Kommun 2018 - Timmar per personalområde och tjänsteområde

Antalet köp av insatser från företagshälsovården minskade med cirka 15 procent, från 1 701 timmar 2017 till 1 479 timmar. Troligen berodde det på avbrott i beställningarna i samband med bytet av leverantör. Främst var det hälsofrämjande insatser av psykolog och beteendevetartjänster som nyttjades (720 timmar), därefter företagssköterska (509 timmar).

Den 1 juli tillkom nya lagregler om arbetsgivarens rehabiliteringsansvar. För Sjöbo kommun innebar lagändringen inga nya rutiner, eftersom kommunen även tidigare agerat i enlighet med de nya riktlinjerna, att inleda rehabiliteringen senast dag 30.

Sjöbo har sedan några år ett samverkansavtal med Försäkringskassan, men 2018 genomförde Försäkringskassan flera handläggarbyten som tyvärr sinkade en del rehabiliteringsärenden. De gemensamma avstämningsmötena med sjukvården var fortfarande minimerade på grund av Försäkringskassans arbetsbelastning. Det medförde att vissa medarbetares sjukskrivningsprocess blev längre än vad som vore önskvärt.

I jämförelse med andra kommuner har Sjöbo under flera år utmärkt sig med låga ohälsotal. Jämförelsetal för 2018 finns inte att tillgå ännu, men ett vägt medelvärde för landets kommuner för 2017 års sjukfrånvaro var 7,0 mot Sjöbo kommuns 6,0. Sjöbo hade då plats 66 av Sveriges 290 kommuner när det gällde låg sjukfrånvaro. År 2016 låg Sjöbo på plats 33. Målet är att återta den tidigare placeringen, vilket förutsätter att kommunen på alla nivåer stärker och främjar den hälsosamma arbetsmiljön.

Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid

Nämnd År Total sjukfrånvaro Långtids­frånvaro* Kvinnor Män Anställda
≤ 29 år 30–49 år 50 ≤
Kommunstyrelsen 2018 2,66 19,67 3,38 0,99 1,74 3,40 2,10
2017 3,62 26,99 3,55 3,78 10,64 3,63 1,69
2016 3,12 47,09 3,24 2,87 4,76 1,58 4,16
Familjenämnden 2018 5,40 32,96 5,95 3,50 5,20 5,13 5,85
2017 5,02 27,26 5,34 3,93 4,67 3,78 6,89
2016 4,75 27,22 5,10 3,63 5,75 3,90 5,40
Vård- och omsorgsnämnden 2018 7,81 41,37 8,40 3,56 5,01 7,45 8,97
2017 7,87 40,72 8,65 1,76 5,08 8,56 8,11
2016 7,39 41,63 7,79 3,72 3,93 7,75 8,13
Stadsbyggnadsnämnden 2018 2,39 0,00 3,56 0,47 1,91 1,20 4,72
2017 1,10 0,00 0,00 2,35 0,00 1,70 0,00
2016 5,63 43,71 9,20 0,91 0,00 3,11 12,04
Tekniska nämnden 2018 2,45 11,07 2,45 2,45 1,41 2,02 3,08
2017 3,22 30,75 1,64 3,78 3,02 1,80 4,55
2016 4,04 23,55 2,92 4,58 2,25 3,38 5,19
Sjöbo kommun totalt 2018 6,10 36,65 6,90 3,09 4,91 5,69 7,00
2017 6,03 34,71 6,73 3,34 4,92 5,52 7,05
2016 5,75 35,46 6,29 3,67 4,86 5,18 6,68
Sveriges kommuner 2018
2017 7,00 46,80 7,70 4,40 5,90 6,60 7,70
2016 7,20 48,60 8,00 4,40 5,80 6,80 8,00

*Procent av den totala sjukskrivningen, sjukskrivning mer än 60 dagar.

Arbetsmiljö

År 2018 anmäldes 143 arbetsskador, nio färdolycksfall och åtta arbetssjukdomar. Det var en kraftig ökning från 2017, då det gjordes totalt 42 arbetsskadeanmälningar. De vanligaste skadeorsakerna var skadad av annan person, fall i samma nivå samt hot och våld.

Det anmäldes 407 tillbud, vilket var en minskning från 488. Det anmäldes 20 riskobservationer. Den klart största skaderisken var hot och våld med 122 anmälningar. Andra vanliga orsaker var psykisk överbelastning och psykosocial påverkan.

En trolig anledning till att arbetsskadeanmälningarna ökade och tillbuden minskade kan vara att fler händelser anmäls med rätt orsak. Tidigare har det förekommit att flera händelser som anmälts som tillbud egentligen borde ha varit arbetsskada, eftersom det uppstått fysisk eller psykisk skada. År 2018 var det första året då anmälningar hanterades i ett digitalt system. I det är det lättare för arbetstagare att anmäla en arbetsskada än vad det varit tidigare på pappersblankett. I systemet finns också möjlighet för arbetsledaren att ändra händelsen från tillbud till arbetsskada.

Löner

I 2018 års löneöversyn var alla avtal utom Kommunals sifferlösa, det vill säga de angav inget minsta genererat löneökningsutrymme. Kommunals avtal innebar två olika utrymmen, 535 kronor per person och därutöver 150 kronor för undersköterskor i vård och omsorg.

Utöver täckning för de centrala löneavtalen fanns även avsatt 2,0 mnkr för strategiska satsningar. Det strategiska utrymmet användes för att justera oskäliga löneskillnader som uppstått i flera verksamheter, genom riktade satsningar på så kallade snedsitsar. En del av utrymmet gick åt som kompensation till fristående verksamhet.

Jämställda löner

Löneskillnaden mellan kvinnor och män har minskat under flera år, men ökade igen 2017. Skillnaden bestod 2018, då kvinnorna tjänade motsvande 95 procent av männens lön (förvaltnings- och avdelningschefer var inte medräknade). Att löneskillnaden ökat de senaste åren kan delvis härledas till den ökade personalomsättningen och att männens löner gynnats av den.

Kvinnors lön i procent av männens

Grupp 2016 2017 2018
B 93 91 90
C 100 101 100
D 95 94 93
E 100 101 104
F 98 99 98
G 101 98 96
H 99 97 98
I 92 89 90
J 97 89 91
K
L 102 106 102
M 95 106 98
N
O
Totalt 96 95 95

Löner i förhållande till andra kommuner i södra Skåne

Kommunen konkurrerar främst med andra kommuner i södra Skåne om arbetskraften. Jämförelser görs därför på löneutvecklingen i Sjöbo kommun i förhållande till dem, för att se om kommunens löner är konkurrenskraftiga.

Strategiska satsningar för konkurrenskraftiga löner har gjorts i flera år och har inneburit att kommunens löner för huvuddelen av yrkesgrupperna är i nivå med genomsnittet för södra Skånes kommuner.

Samtidigt innebär den rådande konkurrenssituationen att löneglidningen är stor, eftersom alla kommuner gör lönesatsningar så att de kan behålla eller attrahera bristkompetens. Inom 21 yrkesgrupper har Sjöbo kommuns anställda en lön som är lägre i jämförelse med andra kommuner i södra Skåne. År 2017 var det 36.