Verksamheten

Individ- och familjeomsorg

Verksamheten hade ett totalt underskott om 5,5 mnkr, varav institutionsvård för barn (–1,8 mnkr) och familjehemsvård för barn (–0,7 mnkr) stod för 2,5 mnkr. Antalet anmälningar angående barn och unga fortsatte att ligga på en hög nivå. Problematiken i ärendena är ofta omfattande, vilket kräver samverkan med både interna och externa aktörer. I de fall barn och unga behövt vårdas utanför hemmet har det ofta varit fråga om komplex problematik.

Fler barn och unga än budgeterat var placerade i kostsamma vårdformer. Även antalet dygn ökade, främst eftersom antalet individer var fler. När barn och unga blir placerade i familjehem krävs inte sällan ersättning för inkomstbortfall inledningsvis, för att familjehemmet ska kunna ta emot barnet eller ungdomen på ett bra sätt.

Arbetet med att ha så kostnadseffektiva vårdkedjor som möjligt pågick under året. Extern öppenvård var enbart aktuell i samband med sammanhållna lösningar i form av placering och öppenvård från samma aktör.

Av det totala underskottet stod institutionsvård för vuxna missbrukare för 2,2 mnkr. Gruppen anmäldes i större utsträckning än tidigare år. De som är aktuella för missbruksproblem i Sjöbo är äldre, har mer fysisk och psykisk ohälsa, svagare förankring på arbetsmarknaden, uppbär i högre grad försörjningsstöd som inkomstkälla och ägnar sig åt olaglig verksamhet i större utsträckning jämfört med ett snitt i landet. Dominerande drog är alkohol, följd av blandmissbruk av alkohol och narkotiska preparat. Att kostnaderna för vuxna i dygnsvård översteg budget förklaras av två kostsamma LVM-placeringar och långa perioder av skyddat boende för individer med skyddsbehov. Boendedygnen mer än fördubblades under året.

Kostnaderna för försörjningsstöd överskred budget med 0,3 mnkr. Antalet hushåll som erhöll försörjningsstöd per månad var högre än 2017. En kraftig ökning av antalet dygn i övrigt boende, från 474 till 1 588 dygn, gav ökade kostnader för försörjningsstöd. Ökningen berodde till stor del på familjeåterföreningar, det vill säga att föräldrar och syskon till ensamkommande barn och unga kom till kommunen, men saknade bostad och behövde tillfälligt boende. En annan ökning i kostnaderna för försörjningsstödet handlade om att gruppen nyanlända som gick ur etableringen utan självförsörjning låg på en hög nivå.

Det fanns ett underskott på 0,2 mnkr mot budget för familjerätten gällande kontaktperson vid umgänge. Kostnaderna ökade bland annat på grund av överlämning och bredvidgång under en period.

Antalet beslut om beviljade andrahandskontrakt fortsatte att öka, likaså beslut om stöd i återetablering på bostadsmarknaden, vilket ledde till ett underskott i boendestödet med 0,4 mnkr.

 

Prestationstal Utfall
2016
Utfall
2017
Budget
2018
Utfall
2018
Försörjningsstöd
Antalet hushåll, i genomsnitt per månad, som erhåller försörjningsstöd 142,0 112,8 119,7
Genomsnittlig bidragstid per hushåll, månader 5,03 5,04 5,05
Vård av barn och ungdomar
Antal vårddygn i familjehem 7 003 5 694 6 623
Antal vårddygn på institution 2 021 1 309* 2 196
Vård av vuxna
Antal vårddygn i familjehem 0 10 15
Antal vårddygn på institution 1 121 714 833
Vuxna
Antal dygn på övrigt boende 1 292 474 1 588

* Varav 227 avser boende för stöd och tillsyn.