(mkr) | 2019 |
---|---|
Intäkter | 31 |
Kostnader | 247 |
Nettokostnad | 216 |
Budget | 213 |
Avvikelse mot budget | – 3 |
Nettoinvesteringar | 1 |
Komplexa kundärendena ökade och hot och våldstillbud förekom. Ärendena krävde stora personalinsatser och samverkan mellan flera kompetenser. Det medförde utökad bemanning för att garantera god vård och omsorg för kunderna, men också för att säkerställa arbetsmiljön för de anställda.
Svårigheter att rekrytera vikarier medförde långa och intensiva rekryteringsprocesser för cheferna. Svagt intresse för yrket och brist på utbildade vikarier gjorde att fler vikarier var oerfarna och krävde längre och mer omfattande introduktion. Insatserna för introduktion ökade i alla led och genererade ökade kostnader hela året.
Nattpatrullen har en fast personalstat oavsett kundunderlag. Nattpatrullen ansvarar för kunder både i hela kommunen samt för att besvara larm från trygghetstelefoner nattetid. Nattpatrullen hade 59 kunder med nattinsatser fördelade på 160 besök. Nattpatrullen besvarade 356 trygghetslarm, 8 dörrlarm och 2 epilepsilarm. Insatserna och arbetsuppgifterna ökade och nattpatrullens bemanning var inte tillräcklig, utan gav underskott.
Inköpen av hjälpmedel varierade under året med anledning av enskilda patienters specifika behov. Totalt blev kostnadsposten dyrare än tidigare år. Rekonditionering av hjälpmedel kunde inte utföras vissa perioder under året, vilket medförde fördyrade inköp för att möta kundernas behov.
Ordinarie personal gick utbildning i Aktivt medarbetarskap, som är en kommunövergripande fortbildning som förväntas ingå i rambudgeten. Utbildningen var uppskattad och gav möjlighet till utvecklingsarbete i arbetsgrupperna. I en dyngnetruntverksamhet medför utbildningar extra vikariekostnader, som det inte fanns utrymme för i ramen.
Mål | Indikator | Resultat 2018 | Mål | Resultat 2019 | Måluppfyllelse |
---|---|---|---|---|---|
Livslångt lärande |
|||||
Digitalisering inom vård och omsorg, LSS ökar | Antalet e-tjänster som erbjuds våra kunder ska öka | Nytt mått | 1 | 2 nya digitala tjänster | ![]() |
Livskvalitet |
|||||
Möjlighet att finna rätt bostad oavsett livssituation, ålder och behov ökar | Väntetid till särskilt boende, dagar | 12 | 30 | 26 | ![]() |
Verksamheten arbetade för att utöka de digitala tjänster som ska erbjudas kunder och anhöriga. Anhörigstöd utvecklade en digital kontaktblankett och en digital enkät där man kan tycka till om anhörigstödet. I hemtjänstguppen Påfågeln testades en app som gör det möjligt att kommunicera med anhöriga till kunder med demenssjukdom och ökar anhörigas insyn i vården och ger därmed ökad trygghet för kunder och anhöriga.
Utmaningar i införandet av e-tjänster finns när det gäller samverkan och integrering mellan olika verksamhetssystem. Det gör att införandet tar längre tid och kräver it-kunskaper i allt högre grad.
De olika verksamheterna tog fram en gemensam handlingsplan.
Bland annat genomfördes följande åtgärder:
Kompetensförsörjningen är en utmaning. Det kommer att saknas baspersonal framöver, eftersom intresset för att utbilda sig till undersköterska är svalt. Utmaningen är att attrahera och påverka unga att välja vårdutbildning i gymnasievalet. Det är viktigt att marknadsföra vårdjobben, erbjuda heltider, kompetenshöjning och karriärvägar, så att det blir attraktivt att arbeta i vården.
Välfärdsteknologin innebär att tänka nytt och tekniskt. Det finns många nya tekniska lösningar på marknaden. Tekniken kan ge kunderna möjlighet att bo hemma längre och de personella resurserna kan fördelas på annat sätt.
Lämpliga och ändamålsenliga hemtjänstlokaler som möjliggör samordningsvinster för hemtjänsten behövs.
Vård och omsorg deltar i pilotprojektet Projekt Life Care HSL för att testa journalsystemet. Projektet innebär att verksamheten får möjlighet att påverka den färdiga produkten.
Heltid som norm ska införas inom Kommunals avtalsområde senast i maj 2021. Vård och omsorg har flest anställda inom avtalsområdet och för närvarande finns inte budget för att verkställa heltider för alla som önskar.
För att hälso- och sjukvården och den kommunala vården och omsorgen ska kunna möta den demografiska utvecklingen och invånarnas behov på ett bättre sätt, krävs en omställning i hela vårdkedjan. Därför föreslås att det svenska hälso- och sjukvårdssystemet förändras i grunden och att primärvården blir basen och första linjen i hälso- och sjukvården. Kommunerna är en del i primärvården och en part i omställningsarbetet God och nära vård.