(mkr) | 2019 |
---|---|
Intäkter | 1 |
Kostnader | 3 |
Nettokostnad | 2 |
Budget | 2 |
Avvikelse mot budget | 0 |
Nettoinvesteringar | 0 |
Mål | Indikator | Resultat 2018 | Mål | Resultat 2019 | Måluppfyllelse |
---|---|---|---|---|---|
Livskvalitet |
|||||
Bra rekrytering av gode män | Andel byten av uppdragstagare under ett år utan att godmanskapet upphör, procent | 3 | 2,5 | 2 (5*) |
![]() |
Hållbar kommun |
|||||
Huvudmän och uppdragstagare ska känna att de är välkomna till expeditionen, helst efter överenskommelse | Enkätundersökning riktad till huvudmän och uppdragstagare, andel positiva svar, procent | Ej genomförd | 90 | Ej genomförd | ![]() |
* I 3 fall skedde byte på grund av att god man avlidit, i 2 fall på grund av sjukdom, i ytterligare 3 fall på grund av att god man fått arbete på annan ort.
I 5 fall gjordes byte efter önskemål från antingen ställföreträdare eller huvudman. Räknar man enbart dessa 5 ärenden blir resultatet 2 procent.
Löpande matchning av ställföreträdare och huvudmän gjordes genom god kommunikation. Utbildning för alla ställföreträdare hölls vid två tillfällen gemensamt med överförmyndarnämnden i Torsby.
Enkätundersökningen genomfördes inte på grund av tidsbrist.
Nämnden ska ha ett professionellt bemötande med hög tillgänglighet för såväl ställföreträdare som huvudmän. Det är mycket viktigt särskilt för ställföreträdarna, eftersom de många gånger är ensamma i sina beslut gällande huvudmännen. Handläggarna har bred kompetens och i vissa ärenden kan de få externt stöd.
Kansliet har expeditionstid måndag–fredag 8.30–11.30 och handläggarna är oftast nåbara även övrig tid.
Nämnden ska ständigt jobba för att ingen med ställföreträdare ska lida rättsförlust. År 2020 fortsätter överförmyndarnämnden att prioritera redovisningshandlingarna och även arbetet med att matcha rätt personer för nya uppdrag. Nämnden ska fortsätta att rekrytera och utbilda fler ställföreträdare, eftersom behovet är stort med allt fler komplexa ärenden. Godmansärenden övergår i allt större utsträckning till förvaltarskap. Det medför att arvodena ökar framöver i takt med att ställföreträdarnas arbete blir mer omfattande.
Ärendehanteringen kommer på sikt att digitaliseras, så att ställföreträdarna kan lämna handlingar digitalt.