Tillämpade redovisningsprinciper

Sunne kommun följer den kommunala redovisningslagen och rekommendationerna från Rådet för kommunal redovisning (RKR) eller dess företrädare, bortsett från det som kommenteras nedan.

EXTERN REDOVISNING

Periodisering av skatteintäkterna

I enlighet med RKR:s rekommendation 2 Intäkter. Det innebär att kommunen i bokslutet 2019 bokförde den definitiva slutavräkningen för 2018 och en preliminär slutavräkning för 2019. Det slutliga taxeringsutfallet för 2018 var vid bokslutstillfället känt och slutavräkningen uppgick till –37 kronor per invånare. I bokslutet 2018 bokfördes en prognos över utfallet, som var –61 kronor per invånare. Mellanskillnaden, +24 kronor per invånare (1 november 2017), resultatredovisades i bokslutet 2019 (0,3 mkr). Den preliminära slutavräkningen för 2019 fastställdes till –430 kronor per invånare (1 november 2017) och baseras på den prognos som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) angivit. Beloppet (–5,7 mkr) belastar resultaträkningen 2019.

Periodisering av löneskatt

Enligt RKR:s rekommendation 17 från 2007 periodiseras den särskilda löneskatten på pensionskostnaden.

Upplysningar om pensionsförpliktelser och pensionsmedel

Pensionsskulden är den beräknade framtida skuld som kommunen har till arbetstagare och pensionstagare. Den bygger på en genomsnittlig livslängd på 80 år. Den samlade pensionsskulden finns under raderna Avsättningar för pensioner och under raden Ansvarsförbindelse. Denna rad ligger utanför balansräkningen under Ansvarsförbindelse.

(mkr)  
Avsättningar för pensioner (inklusive särskild löneskatt) och liknande förpliktelser 13,5
Ansvarsförbindelse (inklusive särskild löneskatt, det vill säga pensionsförpliktelser som inte tagits upp bland avsättningarna) 213,9
Finansiella placeringar avseende pensionsmedel 0
Återlånade medel (skillnaden mellan totala pensionsförpliktelser och finansiella placeringar) 227,4

Kommunens samlade pensionsskuld uppgick den 31 december till 227,4 mkr. Återlån till verksamheten skedde. Under avsättningar redovisas 13,5 mkr. Kommunen har beslutat att från och med år 2000 betala hela det årliga intjänandet av pensionen för individuell avsättning.

Under Ansvarsförbindelse finns de pensionsförpliktelser som tjänats in av arbetstagare och pensionstagare före 1998. Förpliktelserna räknas årligen upp enligt ett index och reducerades med årets utbetalningar till pensionstagare.

Värdering av pensionsförpliktelser

KPA Pension värderade pensionsförpliktelserna med tillämpning av RIPS 07. I redovisade pensionsförpliktelser, både avsättning och ansvarsförbindelse, inkluderas särskild löneskatt. Periodisering av pensioner och löneskatt görs enligt RKR:s rekommendation 17 och tillämpas från räkenskapsåret 2008.

Semesterlöneskulden

Semesterlöneskulden avser ej uttagna semesterdagar. Okompenserad övertid och upplupen arbetsgivaravgift på den redovisas tillsammans med semesterlöneskulden som kortfristig skuld.

Övriga löneskulder

Övriga löneskulder avser löner för arbeten utförda under bokslutsåret, men som utbetalas i januari. Det kan till exempel vara arbetade timmar, ersättning för ob-tid för timanställda och sammanträdesarvoden för förtroendevalda. Denna redovisningsprincip tillämpas sedan 2003.

Anläggningstillgångar (RKR R4)

I balansräkningen tas anläggningstillgångar upp till anskaffningsvärdet efter avdrag för planenliga avskrivningar. En anläggningstillgång börjar skrivas av när den tas i bruk. Linjär avskrivning tillämpas, det vill säga tillgångar avskrivs med lika stort belopp varje år. På tillgångar i form av mark, konst och pågående arbeten görs inga avskrivningar.

Objekttyp Antal år
Fastigheter10–100
Anläggningar10–80
Inventarier3–20

Avskrivningstiderna fastställs med utgångspunkt från den idéskrift om avskrivningar som RKR gett ut, men med en egen bedömning av tillgångarnas nyttjandetid.

I RKR R4 Materiella anläggningstillgångar uttrycks ett krav på komponentavskrivning. Arbetet med den påbörjades 2014 och från 2016 tillämpas det på alla lämpliga objekt som aktiveras. År 2018 genomfördes ett arbete med att komponentindela äldre, befintliga fastigheter. I denna etapp komponentredovisas fastigheter som har ett bokfört värde större än 3 mkr och med en kvarvarande nyttjandeperiod på minst 7 år.

Bidrag till statlig infrastruktur

Beslutade bidrag till statlig infrastruktur bokförs som en tillgång i balansräkningen enligt RKR 6.2 Redovisning av bidrag till infrastrukturella investeringar. Upplösningen av tillgången sker med årliga belopp under 25 års tid.

Exploateringsredovisning

Exploateringsverksamheten redovisas löpande som projektredovisning. Värdena vid varje årsskifte redovisas som omsättningstillgång (eller kortfristig skuld). Avslut av exploateringsområden redovisas som kostnad eller intäkt i resultaträkningen.

Leasing (RKR R5)

All leasing klassificeras som operationell leasing och kostnadsförs i resultaträkningen.

Redovisning av va-verksamhet

Från och med 2007 krävs att va-verksamheten särredovisas, huvudsakligen för att man ska se till att avgiften inte blir för hög med tiden. Va-verksamheten har en egen kod. Det innebär att resultatposter enkelt kan plockas ut. Vissa balansposter som direkt går att härleda till va-verksamheten (till exempel anläggningstillgångar och kundfordringar för förbrukningsavgifter) specificeras i en not. Verksamheten hade inget eget likvid- eller leverantörsskuldkonto, utan ingår här i kommunens samlade balans- och kassaredovisning. En särskild sidoordnad särredovisning för va-verksamheten upprättades enligt dessa principer.

Resultaten för va- och renhållningsverksamheten skuld- eller fordringsförs i enlighet med va-lagen. När det gäller renhållningsverksamheten regleras taxor och avgifter utifrån samma princip som i va-verksamheten. Principen tillämpas från redovisningsåret 2015 och eget kapital justeras för åren 2013 och 2014.

Byte av redovisningsprincip för va-verksamhet

Från 2017 periodiseras anslutningsavgifter vid utbyggnad av va-nätet på samma sätt som görs med kostnaderna för utbyggnaden.

Ekonomisk redovisning av va-verksamhet

Lagen om allmänna vattentjänster SFS 2006:412 50 § säger att en huvudman ska i fråga om verksamheten med att ordna och driva en allmän va-anläggning se till:

  1. att verksamheten bokförs och redovisas i enlighet med god redovisningssed där resultat- och balansräkningar redovisas särskilt, och där det av tilläggsupplysningar framgår hur huvudmannen har fördelat kostnader som varit gemensamma med annan verksamhet.
  2. att redovisningen, när den är fastställd, finns tillgänglig för fastighetsägarna.

INTERN REDOVISNING

I internredovisningen belastades verksamheterna med en internränta på 2,9 procent baserad på anläggningstillgångarnas bokförda värde.

SAMMANSTÄLLDA RÄKENSKAPER FÖR KONCERNEN (RKR R16)

Den sammanställda redovisningen omfattar Sunne kommun och samtliga dotterbolag. Med dotterbolag menas bolag där kommunen äger mer än 20 procent av aktierna. Sammanställda räkenskaper upprättades enligt förvärvsmetoden med proportionell konsolidering. Förvärvsmetoden innebär att anskaffningsvärdet av aktierna i dotterföretaget avräknas mot det matematiska värdet vid förvärvstidpunkten. Proportionell konsolidering innebär att endast den ägda andelen av företaget konsolideras.

Interna poster av väsentlig karaktär mellan de ingående bolagen och kommunen eliminerades. Olikheter i periodisering av kostnader och intäkter justerades. När det gäller avskrivningsprinciper och värdering av tillgångar gjordes ingen anpassning i koncernen, utan bokslutet baseras på respektive enhets avskrivnings- och värderingsprinciper. Obeskattade reserver i dotterföretagens balansräkningar tillfördes dels eget kapital, dels uppskjuten skatt.