(mkr) | 2019 |
---|---|
Intäkter | 71,4 |
Kostnader | 186,2 |
Nettokostnad | 114,8 |
Budget | 115,8 |
Avvikelse mot budget | 1 |
Nettoinvesteringar | 0,3 |
Den positiva avvikelsen som ungdomars och vuxnas lärande hade, berodde på mer interkommunal ersättning än förväntat.
Mål | Indikator | Resultat 2018 | Mål 2019 | Resultat 2019 | Måluppfyllelse |
---|---|---|---|---|---|
Livslångt lärande |
|||||
Samtliga elever ska nå yrkes- eller gymnasieexamen, betyg | Elever i årskurs 9 som är behöriga till ett gymnasieprogram, procent | 81 | 90 | 84 | ![]() |
Andelen som fullföljer gymnasiet inom tre år (examen eller studiebevis, hemkommun), procent | 69 | 90 | 64,9 | ![]() | |
Näringsliv och arbete |
|||||
Fler utbildningar i egen regi matchas med näringslivets efterfrågan på arbetskraft | Antal gymnasieutbildningar, yrkesutbildning | 6 | 3 | 6 | ![]() |
Antal YH-utbildningar | 4 | 4 | 4 | ![]() | |
Komvux | 4–5 | 3 | 7 | ![]() |
På huvudmannanivå vidareutvecklas arbetet med inre processer tillsammans med skolledarna kontinuerligt. Det genomförs i parallellprocess med lärarna och syftet är ytterst att pedagogerna ska stärka sin professionalism. De ska känna ökad inre styrka och trygghet för att kunna möta och bemöta alla barn, elever och studerande ur ett inkluderande perspektiv. Undervisningen ska vara tillgänglig för alla och måluppfyllelsen ska öka på sikt. Beprövad erfarenhet och aktuell forskning visar att bemötande och förståelse av lärande är ytterst viktiga delar av lärandets kärna. Professionella lärare ger trygga och välutbildade elever.
Det systematiska kvalitetsarbetet utvecklas med höga förväntningar på såväl elever som personal, både när det gäller utbildning och socialisering. Måluppfyllelsen förväntas öka liksom den positiva upplevelsen av utbildningstiden, vilket förväntas leda till högre meritvärden och höga värden på skolenkäten.
Samarbetet med näringslivet och Industriråd Värmland utvidgades med ökad förståelse för vilka utbildningar som efterfrågas i gymnasie- och vuxenutbildning. Genom industrirådet skedde validering och en basutbildning inom yrkesvux startades i samråd med industrin. En ny lokal byggdes för industriprogrammet och ledde till ett större och närmre samarbete med näringslivet. Efterfrågan på utbildningsplatser på utbildningar vid SG Södra Viken var fortfarande hög. En undervisningslokal ska byggas 2020. Mer ändamålsenliga lokaler för gymnasieutbildningarna tros leda till allt högre söktryck och utvecklad utbildning.
Yrkeshögskolan utökades med en distansutbildning i träbyggnad. Skolan är under ständig förändring. Skolan kommer att ansöka om möjligheten att erbjuda fler distansutbildningar 2020. Samarbetet med näringslivet i hela landet är avgörande och fungerar mycket väl.
Det systematiska kvalitetsarbetet pågår ständigt och utvecklas år från år. Flera utbildningsutvecklande insatser sker i samtliga skolor. En insats är ett 2,5-årigt kompetensutvecklingsprogram för alla skolledare och nyckelpersoner som förstelärare. Programmet ska göra att alla får verktyg för att kunna analysera resultat och planera det vidare arbetet efter dem. Samtliga skolor fortsätter att vidareutveckla sitt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, eftersom analyser visar den viktiga roll arbetssättet spelat för att nå kunskapsmål. Det höga meritvärdet på högstadiet är ett tydligt exempel.
Resultatet av granskningen återrapporteras till kommunstyrelsen och fullmäktige i samband med övriga ekonomiska redovisningar och i uppföljningsrapporten av internkontrollplanen.
En av skolans prioriterade satsningar för att höja måluppfyllelsen gäller tillgänglig lärmiljö. Det innebär att följa upp arbetet med trygghet, trivsel och arbetsro, stärka nyanländas lärande och övergångarna mellan stadierna. Undervisningen ska vara stimulerande och tillgänglig för samtliga elever.
Det är mycket viktigt att alla elever är inkluderade i undervisningen och har en tillgänglig lär- och arbetsmiljö. Huvudmannen har höga förväntningar på att satsningen på ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt rustar pedagogerna med ett sätt att se på lärande som gynnar samtliga elever.
För att nå en högre grad av inkludering behöver skolan utveckla arbetet med individ- och gruppnära anpassningar av verksamheten, där lärare och elevhälsa är huvudaktörer genom rektor. Ett viktigt pågående utvecklingsområde är att antalet elever med oroväckande skolfrånvaro minskar.
Skolverket och andra skolmyndigheter ställer ökade krav på att huvudmannen organiserar för en likvärdig utbildning, vilket innebär att skolan måste fortsätta det processinriktade arbetet med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, bedömning och betyg samt rektors kompetensutveckling i analysarbete. Värdegrundsarbetet med utgångspunkt i likabehandlingsplanen är mycket viktigt för trygghet och arbetsro.
Elevunderlaget ökar på sikt i årskurs 7–9 och undervisningssalarna på Fryxellska skolan behöver ses över. Det måste göras som en del av östra skolområdet som helhet.
Lärarbristen i riket kommer på sikt att drabba även Sunne. Konkurrensen innebär att kommunen behöver kunna erbjuda attraktiva lärartjänster, där lärarna kan få arbeta inom sina specifika kompetenser, lärarbehörighet och legitimation.
Ett stort och viktigt fortsatt utvecklingsarbete för 2020 är att fler elever når behörighet att studera vid ett nationellt gymnasieprogram och att fler elever i hemkommunen når gymnasieexamen och därigenom blir behöriga till vidare studier.