Miljö- och bygglovsnämnden ansvarar för kommunens myndighetsuppgifter inom bygg, miljö- och hälsoskydd, livsmedel, räddningstjänst, sotning, alkohol, tobak, läkemedel och lotteri. Nämnden ansvarar för prövning och tillsyn som ligger på kommunen inom dessa områden. I nämndens ansvar ingår att planera, följa upp och att fatta beslut i ärenden som inte är delegerade till tjänstepersoner.
Nämnden har ingen egen personal. Tjänstepersonerna som utför myndighetsuppgifterna finns på miljö- och byggenheten och räddningstjänsten som organisatoriskt tillhör verksamheten samhällsbyggnad.
(mkr) | 2019 |
---|---|
Intäkter | 0 |
Kostnader | 0,3 |
Nettokostnad | 0,3 |
Budget | 0,3 |
Avvikelse mot budget | 0 |
Nettoinvesteringar | 0 |
Nämnden hade en liten negativ avvikelse som framför allt berodde på högre arvoden och ersättningskostnader än vad som var budgeterat. År 2019 genomfördes 10 av 11 planerade sammanträden. Sammanträdet i augusti ställdes in och ett extrainsatt sammanträde genomfördes, så det blev ändå totalt 11.
Samtliga mål som nämnden beslutar om har direkt samband med enheternas tillsyns- och handläggningsarbete i form av tillsyns- och kontrollplaner. I varje plan finns mål för enhetens arbete. Däremot finns inga specifika mål för nämndens eget arbete som är knutna till nämndens del i budgeten.
Miljö- och byggenhetens och räddningstjänstens planerade tillgänglighetsåtgärder redovisas i samhällsbyggnads handlingsplan för tillgänglighet.
Kostnaden för nämndens arbete i form av sammanträden, ersättning till förtroendevalda etcetera ligger sannolikt i nivå med föregående år med justering för eventuella årsvisa höjningar av arvoden och liknande. Inga stora förändringar som innebär förändrade kostnader för nämnden är kända inför kommande år.