Nothänvisningar
Not 1 Redovisningsprinciper
Redovisningen har skett i enlighet med lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR) samt enligt rekommendationer från Rådet för kommunal redovisning (RKR). Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i senaste årsredovisningen, förutom när det gäller pensionsskulden som har beräknats enligt de nya livslängdsantagandena i RIPS (Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld).
Extraordinära poster
Extraordinära poster, enligt RKR R11, är händelser eller transaktioner som saknar ett tydligt samband med kommunens normala verksamhet och är av sådan typ att de inte kan förväntas inträffa ofta eller regelbundet, och uppgår till ett väsentligt belopp. Ingen händelse under 2021 har bedömts vara extraordinär.
Jämförelsestörande poster
Jämförelsestörande poster, enligt RKR R11, är resultat av händelser eller transaktioner som inte är extraordinära men som är viktiga att uppmärksamma vid jämförelser med andra perioder. Jämförelsestörande poster redovisas som not till resultaträkningen. Covid-19-pandemin har medfört både ökade kostnader och ökade intäkter i form av statsbidrag. Vansbro kommun har valt att redovisa dessa poster som jämförelsestörande för att underlätta jämförelse mellan olika år. Även de engångsposter som har att göra med skyddsvallen och som påverkar både intäkter och kostnader har redovisats som jämförelsestörande.
Värderingsprinciper
Omsättningstillgångar tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet och det verkliga värdet på balansdagen.
Tillgångar som har tagits emot utan ersättning, eller till en ersättning som väsentligt understiger tillgångarnas verkliga värde, redovisas till det verkliga värdet vid förvärvstidpunkten.
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt RIPS och redovisas enligt den så kallade blandmodellen enligt lagen om kommunal bokföring och redovisning.
Anläggningstillgångar
Immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Med väsentligt värde menas minst ett prisbasbelopp. Immateriella anläggningstillgångar är upptagna till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning. Förvärvade it-licenser skrivs av linjärt under avtalstiden som är 3–8 år. Avskrivningstiden omprövas varje år.
Med materiella anläggningstillgångar menas tillgångar som har en livslängd på minst tre år och ett anskaffningsvärde på minst ett prisbasbelopp, som 2021 var 47 600 kronor.
Anläggningstillgångarna är i balansräkningen upptagna till anskaffningsvärdet minus avskrivningar och eventuell nedskrivning.
Ränteutgifter aktiveras inte. Kommunen tillämpar konsekvent huvudmetoden och redovisar ränteutgifter som kostnad i resultaträkningen för det räkenskapsår de hör till.
Avskrivningar beräknas på investeringar till och med redovisningsåret i förhållande till när de togs i bruk.
Avskrivningstiderna har fastställts med utgångspunkt i RKR:s skrift om avskrivningar och med egen bedömning av tillgångarnas och komponenternas beräknade nyttjandetid. I normalfallet tillämpar kommunen linjär avskrivning.
Avskrivning påbörjas när tillgången tas i bruk.
Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på högst 3 år och inventarier av mindre värde, högst ett prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.
Komponentavskrivningar
Viktiga delar, komponenter, i anläggningstillgångar kan behöva ersättas regelbundet men med olika tidsintervall. Även byggnader har normalt många betydande komponenter som har väldigt olika nyttjandeperioder och därför byts ut med olika tidsintervall i takt med sin förbrukning. Om skillnaden förväntas vara stor mellan förbrukningen av en materiell anläggningstillgångs betydande komponenter ska, i enlighet med RKR R4, tillgången delas upp på dessa komponenter och varje komponent ska då skrivas av separat.
Vansbro kommun tillämpar komponentavskrivning. Linjär avskrivning används med olika avskrivningstider beroende på komponent.
Leasingavtal
Kommunens leasingavtal hanteras som operationella leasingavtal. En genomgång av leasingavtalen behöver göras för att se om något avtal ska klassificeras som finansiellt leasingavtal.
Fordringar
Fakturafordringar med förfallodag längre tillbaka än tre månader redovisas som osäkra fordringar.
Lånekostnader
Lånekostnader redovisas enligt huvudmetoden och belastar därmed resultatet för den period de uppkommer.
Avsättning för pensioner
Pensioner intjänade från och med år 2000 behandlas som en individuell del och betalas till största delen under påföljande år. Dessa redovisas därför som en kortfristig skuld. Avsättning för pensioner värderas enligt RIPS i enlighet med RKR R10.
Aktualiseringsgraden1 i KPA:s beräkningar av pensionsskuld och pensionskostnader är 97 procent.
Löneskulder
Vid beräkning av skulder för sociala avgifter avseende löneskulder använder kommunen ett generellt personalomkostnadspåslag (PO) på 40,15 procent.
Driftredovisningen
I driftredovisningen ingår interna kapitalkostnader för tillgångar samt personalomkostnadspålägg (PO) för sociala avgifter enligt lag och avtal. POpåslagen uppgick till totalt 40,15 procent. Driftredovisningen påverkas också av intäkter och kostnader mellan verksamheterna.
Intäktsredovisningen
Kommunen tillämpar RKR:s rekommendation R2 för redovisning av intäkter. Rekommendationen innebär bland annat att offentliga investeringsbidrag ska periodiseras över anläggningstillgångarnas nyttjandeperiod.
Skatteintäkter redovisas det år som de skattskyldigas inkomst tas upp till beskattning.
Kommunkoncern och sammanställda räkenskaper
Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:
Bolag | Konsoliderad del |
---|---|
Stiftelsen Vansbrohem | 100 % |
Dala Vatten och Avfall AB | 25 % |
Vansbro Teknik AB | 100 % |
Brandkåren Norra Dalarna | 12,6 % |
Västerdalarnas utbildningsförbund är avvecklat och ingår från och med 2021 inte i de sammanställda räkenskaperna. I övrigt har inga förändringar skett i sammansättningen av kommunkoncernen under räkenskapsåret. Kommunen har inte gjort några justeringar för att anpassa Stiftelsen Vansbrohems redovisning till kommunens redovisningsprinciper, eftersom det inte skulle ha någon väsentlig påverkan på koncernens resultat. Stiftelsens årsredovisning är upprättad enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Mer detaljerad information om Stiftelsen Vansbrohems redovisningsprinciper finns i stiftelsens egen årsredovisning.
Dala Vatten och Avfall AB och Vansbro Teknik AB ingår i den sammanställda redovisningen. All VA och renhållningsverksamhet har skett i bolagen.
Räddningstjänsten bedrivs av kommunalförbundet Brandkåren Norra Dalarna. I förbundet ingår kommunerna Vansbro, Mora, Orsa, Älvdalen och Leksand.
Proportionell konsolidering har tillämpats vid konsolidering av de kommunala koncernföretagen i de sammanställda räkenskaperna.
Not 2 Uppskattningar och bedömningar
SKR har under 2021 ändrat livslängdsantagandet i RIPS enligt det förslag som RIPS-kommittén tagit fram. Ändringarna innebär att livslängdsantagandet ökat och det gör att kommunens pensionsåtagande/pensionsskuld ökar. För Vansbro kommun ökade avsättningen i balansräkningen med 1,6 mkr och det medför en ökad kostnad som påverkar årets resultat. Ansvarsförbindelsen ökade till följd av de nya antagandena med 4,2 mkr vilket medför att kostnaderna för pensionsutbetalningar i framtiden blir högre.
Kommunen | Sammanställd redovisning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2020 | 2021 | 2020 | ||||
Not 3 |
Verksamhetens intäkter | ||||||
Försäljningsintäkter | 2 788 | 1 840 | 3 307 | 1 746 | |||
Taxor och avgifter | 22 015 | 22 062 | 67 298 | 66 393 | |||
Hyror och arrenden | 5 245 | 5 668 | 44 390 | 44 544 | |||
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 74 480 | 66 433 | 74 515 | 66 408 | |||
Övriga bidrag | 621 | 755 | 8 323 | 8 678 | |||
Försäljning av verksamhet | 15 838 | 12 595 | 14 524 | 11 744 | |||
Intäkter för sålda leasingbilar med mera | – | 703 | – | 703 | |||
Realisationsvinst Grönalid 2:16 | – | 92 | – | 92 | |||
Realisationsvinst Herrgården | – | 53 | – | 53 | |||
Övriga intäkter | – | – | 4 555 | 3 379 | |||
Verksamhetens intäkter | 120 987 | 110 201 | 216 912 | 203 740 | |||
Not 4 |
Verksamhetens kostnader | ||||||
Personalkostnader exklusive pensionskostnader | – 294 853 | – 290 920 | – 324 078 | – 317 625 | |||
Pensionskostnader | – 21 775 | – 20 645 | – 22 667 | – 22 330 | |||
Lämnade bidrag | – 16 705 | – 16 624 | – 16 653 | – 16 610 | |||
Köp av verksamhet | – 107 535 | – 94 487 | – 106 127 | – 93 131 | |||
Lokal– och markhyror | – 5 287 | – 5 175 | – 4 144 | – 3 762 | |||
Bränsle energi och vatten | – 14 316 | – 12 912 | – 24 997 | – 22 766 | |||
Inköp av material | – 20 397 | – 19 117 | – 26 064 | – 25 684 | |||
Inköp av tjänster | – 38 707 | – 31 152 | – 56 520 | – 47 438 | |||
Kostnad för försäljning av sålda leasingbilar med mera | – | – 33 | – | – 33 | |||
Realisationsförluster och utrangeringar anläggningstillgångar | – 7 153 | – | – 7 248 | – 177 | |||
Bolagsskatt | – | – | – 446 | – 462 | |||
Övriga kostnader | – 18 994 | – 18 472 | – 38 380 | – 40 853 | |||
Verksamhetens kostnader | – 545 722 | – 509 537 | – 627 324 | – 590 871 | |||
Not 5 |
Kostnader för räkenskapsrevision | ||||||
Sakkunnigt biträde | 105 | 105 | |||||
Förtroendevalda revisorer | 20 | 20 | |||||
Total kostnad för räkenskapsrevision | 125 | 125 | |||||
Kostnad för övrig revision |
|||||||
Sakkunnigt biträde | 293 | 285 | |||||
Förtroendevalda revisorer | 134 | 129 | |||||
Total kostnad för övrig revision | 427 | 414 | |||||
Total kostnad för revision |
552 | 539 | |||||
Not 6 |
Jämförelsestörande poster | ||||||
Intäkter | |||||||
Ersättning för merkostnader till följd av coronapandemin | 1 569 | 7 283 | 1 569 | 7 319 | |||
Ersättning för sjuklönekostnader under coronapandemin | 2 755 | 4 741 | 2 755 | 4 705 | |||
Upplösning investeringsbidrag skyddsvallen | 18 668 | 18 668 | |||||
Summa jämförelsestörande intäkter | 22 992 | 12 024 | 22 992 | 12 024 | |||
Kostnader |
|||||||
Merkostnader till följd av coronapandemin | – 8 312 | – 6 926 | – 8 312 | – 6 926 | |||
Utrangering del av skyddsvallen | – 6 944 | – 6 944 | |||||
Summa jämförelsestörande kostnader | – 15 256 | – 6 926 | – 15 256 | – 6 926 | |||
Summa jämförelsestörande poster |
7 736 | 5 098 | 7 736 | 5 098 | |||
Summa jämförelsestörande poster till följd av coronapandemin | – 3 988 | 5 098 | – 3 988 | 5 098 | |||
Summa jämförelsestörande poster till följd av hantering skyddsvallen | 11 724 | 0 | 11 724 | 0 | |||
Alla kostnader till följd av coronapandemin har inte särredovisats och summan för merkostnader till följd av coronapandemin är därför troligen något högre än vad som redovisas i jämförelsestörande poster. | |||||||
Not 7 |
Avskrivningar | ||||||
Immateriella anläggningstillgångar | – 37 | – 69 | – 37 | – 69 | |||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 11 295 | – 11 009 | – 20 746 | – 20 183 | |||
Maskiner och inventarier | – 3 159 | – 2 922 | – 4 713 | – 4 654 | |||
Nedskrivning | – | – | – | ||||
Summa | – 14 491 | – 14 000 | – 25 496 | – 24 906 | |||
Not 8 |
Skatteintäkter | ||||||
Preliminär kommunalskatt | 288 583 | 288 073 | 288 583 | 288 073 | |||
Preliminär slutavräkning innevarande år | 7 781 | – 4 856 | 7 781 | – 4 856 | |||
Slutavräkningsdifferens föregående år | 1 121 | – 1 654 | 1 121 | – 1 654 | |||
Summa | 297 485 | 281 563 | 297 485 | 281 563 | |||
Not 9 |
Generella statsbidrag och utjämning | ||||||
Inkomstutjämning | 104 345 | 102 369 | 104 345 | 102 369 | |||
Kostnadsutjämning | 26 506 | 27 759 | 26 506 | 27 759 | |||
Regleringbidrag/avgift | 20 238 | 6 953 | 20 238 | 6 953 | |||
Bidrag/avgift för LSS– utjämning | 210 | – 8 309 | 210 | – 8 309 | |||
Kommunal fastighetsavgift | 15 288 | 13 990 | 15 288 | 13 990 | |||
Välfärdsmiljarderna | – | 3 585 | – | 3 585 | |||
Krisstöd Socialstyrelsen | – | 180 | – | 180 | |||
Bidrag stärka välfärden till följd av coronapandemin | – | 12 757 | – | 12 757 | |||
Skolmiljarden | 759 | – | 759 | – | |||
God vård och omsorg om äldre | 3 656 | – | 3 656 | – | |||
Summa | 171 002 | 159 284 | 171 002 | 159 284 | |||
Not 10 |
Finansiella intäkter | ||||||
Utdelning Kommuninvest | 172 | 351 | 172 | 351 | |||
Räntor likvida medel | – | – | – | – | |||
Ränteintäkt förlagslån Kommuninvest | – | 18 | – | 18 | |||
Ränteintäkter kundfordringar | 27 | 41 | 229 | 254 | |||
Borgensavgifter | 573 | 573 | 13 | 13 | |||
Likvidation FSF | – | 300 | – | 300 | |||
Summa | 772 | 1 283 | 414 | 936 | |||
Not 11 |
Finansiella kostnader | ||||||
Räntekostnader på lån | – 1 487 | – 1 593 | – 2 980 | – 3 165 | |||
Ränta på pensionsavsättning | – 444 | – 676 | – 444 | – 676 | |||
Bankkostnader med mera | – 25 | – 25 | – 29 | – 30 | |||
Likvidation FSF | – | – 365 | – | – 365 | |||
Summa | – 1 956 | – 2 659 | – 3 453 | – 4 236 | |||
Not 12 |
Immateriella tillgångar | ||||||
Ingående anskaffningsvärde | 1 072 | 1 042 | 1 072 | 1 042 | |||
Inköp | 377 | 30 | 377 | 30 | |||
Utgående anskaffningsvärde | 1 449 | 1 072 | 1 449 | 1 072 | |||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 1 031 | – 962 | – 1 031 | – 962 | |||
Årets avskrivningar | – 37 | – 69 | – 37 | – 69 | |||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 1 068 | – 1 031 | – 1 068 | – 1 031 | |||
Utgående bokfört värde |
381 | 41 | 381 | 41 | |||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
6,35 | 4,87 | 6,35 | 4,87 | |||
Not 13 |
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | ||||||
Ingående anskaffningsvärde | 515 148 | 512 061 | 915 904 | 893 485 | |||
Inköp | 8 769 | 4 337 | 20 445 | 24 160 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – 7 461 | – 1 250 | – 7 822 | – 1 741 | |||
Utgående anskaffningsvärde | 516 456 | 515 148 | 928 527 | 915 904 | |||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 252 899 | – 242 701 | – 386 814 | – 367 606 | |||
Försäljningar och utrangeringar | 110 | 811 | 279 | 975 | |||
Årets avskrivningar | – 11 295 | – 11 009 | – 20 746 | – 20 183 | |||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 264 084 | – 252 899 | – 407 281 | – 386 814 | |||
Utgående redovisat värde |
252 372 | 262 249 | 521 246 | 529 090 | |||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
40,66 | 40,86 | 40,28 | 41,15 | |||
Det bokförda värdet fördelar sig på: |
|||||||
Verksamhetsfastigheter | 180 427 | 188 368 | |||||
Publika fastigheter | 46 729 | 23 046 | |||||
Fastigheter för annan verksamhet | 18 783 | 17 748 | |||||
Pågående ny– till–och ombyggnad | 6 433 | 33 087 | |||||
Summa | 252 372 | 262 249 | |||||
Not 14 |
Maskiner och inventarier | ||||||
Ingående anskaffningsvärde | 63 728 | 51 375 | 86 545 | 73 729 | |||
Inköp | 13 107 | 12 353 | 13 387 | 13 207 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – | – | – 378 | – 391 | |||
Utgående anskaffningsvärde | 76 835 | 63 728 | 99 554 | 86 545 | |||
Ingående ackumulerade avskrivningar |
– 10 331 | – 7 409 | – 25 852 | – 21 537 | |||
Försäljningar och utrangeringar | – | – | 378 | 339 | |||
Årets avskrivningar | – 3 159 | – 2 922 | – 4 713 | – 4 654 | |||
Utgående ackumulerade avskrivningar | – 13 490 | – 10 331 | – 30 187 | – 25 852 | |||
Utgående redovisat värde |
63 345 | 53 397 | 69 367 | 60 693 | |||
Bedömd genomsnittlig nyttjandeperiod (år) |
14,50 | 13,93 | 10,92 | 10,65 | |||
Det bokförda värdet fördelar sig på: | |||||||
Maskiner | 25 | 47 | |||||
Inventarier | 54 791 | 42 400 | |||||
Pågående arbeten maskiner och inventarier | 8 509 | 10 901 | |||||
Åtgärder på annans fastighet | 20 | 49 | |||||
Summa | 63 345 | 53 397 | |||||
Kommunen har under året haft leasingkostnader för bilar uppgående till 1 314 tkr 2020 till 1 475 tkr. Framtida förfallobelopp avseende bilar uppgår till 1 459 tkr. Kommunen har under året haft leasingkostnader för it– arbetsplatser uppgående till 2 157 tkr 2020 till 2 066 tkr. Framtida förfallobelopp avseende leasade it– arbetsplatser uppgår till 3 498 tkr. | |||||||
Not 15 |
Finansiella anläggningstillgångar | ||||||
Aktier och andelar koncernbolag | |||||||
Dala Vatten och Avfall AB aktiekapital | 1 000 | 170 | – | – | |||
Vansbro Teknik ABaktiekapital | 2 000 | 2 000 | – | – | |||
Vansbro Teknik AB ägartillskott | 1 105 | 1 105 | – | – | |||
Summa aktier och andelar koncernbolag | 4 105 | 3 275 | 0 | 0 | |||
Aktier och andelar i övriga intresseföretag |
|||||||
MittNät AB | 150 | 150 | 150 | 150 | |||
Inera | 43 | 43 | 43 | 43 | |||
Utveckling i Dalarna Holding AB | 220 | 220 | 220 | 220 | |||
Kommunassurans Syd Försäkring AB | 461 | 461 | 461 | 461 | |||
Inlandsbanan AB | 15 | 15 | 15 | 15 | |||
Kommuninvest ekonomisk förening | 4 426 | 3 756 | 4 426 | 3 756 | |||
Övriga aktier och andelar | 46 | 48 | 46 | 48 | |||
Summa aktier och andelar i övriga intresseföretag | 5 361 | 4 693 | 5 361 | 4 693 | |||
Långfristiga fordringar |
– | – | 617 | 661 | |||
Summa finansiella anläggningstillgångar |
9 466 | 7 968 | 5 978 | 5 354 | |||
Not 16 |
Förråd | ||||||
Råvaror och förnödenheter Vansbro Teknik AB | – | – | 808 | 497 | |||
Råvaror och förnödenheter Stiftelsen Vansbrohem | – | – | 113 | 187 | |||
Summa förråd | 0 | 0 | 921 | 684 | |||
Not 17 |
Fordringar | ||||||
Kundfordringar | 5 713 | 4 991 | 9 572 | 8 605 | |||
Statsbidragsfordringar | 17 292 | 18 465 | 17 292 | 18 465 | |||
Kommunalskattefordringar | 7 780 | – | 7 780 | – | |||
Övriga kortfristiga fordringar | 15 894 | 14 967 | 10 149 | 17 939 | |||
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 2 792 | 2 697 | 12 607 | 6 299 | |||
Summa fordringar | 49 471 | 41 120 | 57 400 | 51 308 | |||
Not 18 |
Kortfristiga placeringar | ||||||
Brandkåren Norra Dalarna kort räntefond | – | – | 1 704 | 316 | |||
Summa kortfristiga placeringar | 0 | 0 | 1 704 | 316 | |||
Not 19 |
Kassa bank | ||||||
Kassa | 26 | 28 | 26 | 28 | |||
Bank | 114 555 | 150 585 | 167 866 | 204 082 | |||
Summa kassa och bank | 114 581 | 150 613 | 167 892 | 204 110 | |||
Not 20 |
Eget kapital | ||||||
Ingående eget kapital | 207 816 | 176 253 | 233 303 | 202 365 | |||
Byte redovisningsprincip anslutningsavgifter Vansbro Stadsnät | – | 4 241 | – | 4 241 | |||
Byte redovisningsprincip privata investeringsbidrag Vansbro Stadsnät | – | 1 187 | – | 1 187 | |||
Justerat ingående eget kapital | 207 816 | 181 681 | 233 303 | 207 793 | |||
Årets resultat | 28 077 | 26 135 | 29 540 | 25 510 | |||
Summa eget kapital | 235 893 | 207 816 | 262 843 | 233 303 | |||
Del av eget kapital som kommer från Vansbro Stadsnät |
|||||||
Ingående eget kapital Vansbro Stadsnät | 4 035 | 497 | |||||
Årets resultat för Vansbro Stadsnät | 2 549 | 3 538 | |||||
Utgående balans eget kapital från Vansbro Stadsnät | 6 584 | 4 035 | |||||
Not 21 |
Avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser | ||||||
Avsättning för pensionsåtaganden exklusive ÖK– SAP | |||||||
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | 30 363 | 27 686 | 30 605 | 28 353 | |||
Ränteuppräkning | 257 | 234 | 257 | 234 | |||
Basbeloppsuppräkning | 155 | 383 | 155 | 383 | |||
Utbetalningar | – 957 | – 953 | – 957 | – 953 | |||
Ändring av diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Ändrat livslängdsantagande i RIPS | 1 319 | – | 1 319 | – | |||
Intjänad PA– KL | 39 | 137 | 39 | 137 | |||
Slutbetalning FÅP | – | – | – | – | |||
Nyintjänad förmånsbestämd ålderspension | 1 663 | 1 916 | 1 719 | 1 574 | |||
Nyintjänad särskild avtalspension | – | – | – | – | |||
Nya efterlevandepensioner | 13 | 468 | 13 | 468 | |||
Övrig post | 4 | – 31 | 4 | – 31 | |||
Förändring löneskatt | 605 | 523 | 619 | 440 | |||
Summa avsatt till pensioner inklusive löneskatt | 33 461 | 30 363 | 33 773 | 30 605 | |||
Avsättning för pensionsåtaganden SAPr |
|||||||
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | – | – | 141 | – | |||
Intjänad SAPr | – | – | 27 | 113 | |||
Förändring löneskatt | – | – | 7 | 28 | |||
Summa avsatt till pensioner inklusive löneskatt | 0 | 0 | 175 | 141 | |||
Avsättning för pensionsåtaganden för förtroendevalda |
|||||||
Ingående avsättning till pensioner inklusive löneskatt | 2 438 | 2 244 | 2 438 | 2 244 | |||
Ränteuppräkning | 20 | 28 | 20 | 28 | |||
Basbeloppsuppräkning | 12 | 31 | 12 | 31 | |||
Utbetalningar | – | – | – | – | |||
Nyintjänad PBF | – 69 | – 49 | – 69 | – 49 | |||
Nyintjänad OPF– KL | 104 | 146 | 104 | 146 | |||
Ändring av försäkringstekniska grunder | 82 | – | 82 | – | |||
Förändring löneskatt | 36 | 38 | 36 | 38 | |||
Summa avsatt till pensioner inklusive löneskatt | 2 623 | 2 438 | 2 623 | 2 438 | |||
Summa avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser |
36 084 | 32 801 | 36 571 | 33 184 | |||
Uppgift om aktualiseringsgrad och visstidsförordnanden finns i not 25. | |||||||
Not 22 |
Andra avsättningar | ||||||
Avsättning för obeskattad reserv | – | – | 3 128 | 2 987 | |||
Summa | 0 | 0 | 3 128 | 2 987 | |||
Not 23 |
Långfristiga skulder | ||||||
Långfristig upplåning i banker och kreditinstitut | 115 000 | 115 000 | 296 673 | 388 620 | |||
Förutbetalda intäkter offentliga investeringsbidrag | 18 474 | 37 322 | 18 474 | 37 322 | |||
Långfristig skuld till intresseföretag | – | – | 775 | – | |||
Summa långfristiga skulder | 133 474 | 152 322 | 315 922 | 425 942 | |||
Uppgifter om lång– och kortfristig upplåning |
|||||||
Genomsnittlig ränta (%) | 1,09% | 1,10% | 0,72% | 0,77% | |||
Genomsnittlig räntebindningstid (år) | 2,39 | 2,63 | 2,22 | 2,38 | |||
Genomsnittlig kapitalbindningstid (år) | 2,42 | 2,86 | 2,23 | 2,46 | |||
Banklånens förfallostruktur | |||||||
Lån som förfaller inom 1 år | 15 000 | 30 000 | 105 833 | 86 850 | |||
Lån som förfaller inom 1–2 år | 55 000 | 15 000 | 110 540 | 104 833 | |||
Lån som förfaller inom 2–3 år | 15 000 | 55 000 | 68 912 | 109 540 | |||
Lån som förfaller inom 3–4 år | – | 15 000 | 27 500 | 67 912 | |||
Lån som förfaller inom 4–5 år | 30 000 | – | 45 000 | – | |||
Lån som förfaller inom 5–10 år | – | 30 000 | 29 500 | 74 500 | |||
Förutbetalda intäkter som regleras över flera år |
|||||||
Offentliga investeringsbidrag återstående antal år (vägt snitt) | 22,77 | 35,92 | 22,77 | 35,92 | |||
Offenliga investeringsbidrag periodiseras och intäktsförs linjärt under den period över vilken de tillgångar som finansierats med hjälp av investeringsbidraget skrivs av. | |||||||
Not 24 |
Kortfristiga skulder | ||||||
Kortfristiga skulder till banker och kreditinstitut | – | 30 000 | 90 833 | 34 600 | |||
Leverantörsskulder | 8 415 | 9 217 | 16 846 | 14 893 | |||
Moms och punktskatter | 227 | 841 | 684 | 1 698 | |||
Personalens skatter avgifter och avdrag | 4 543 | 5 467 | 5 852 | 6 652 | |||
Retroaktiva löner och OB– ersättning | 4 793 | 4 867 | 4 793 | 4 867 | |||
Semester och övertidsskuld | 15 877 | 16 614 | 17 585 | 18 243 | |||
Kommunalskatteskulder | 3 735 | 9 430 | 3 735 | 9 430 | |||
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 30 812 | 30 512 | 49 646 | 49 341 | |||
Övriga kortfristiga skulder | 15 763 | 15 501 | 16 451 | 16 456 | |||
Summa | 84 165 | 122 449 | 206 425 | 156 180 | |||
Not 25 |
Pensionsförpliktelser som inte har upptagits bland | ||||||
Pensionsförpliktelser intjänade före 1998 | |||||||
Ingående ansvarsförbindelse inklusive löneskatt | 136 390 | 139 679 | 136 390 | 139 679 | |||
Ränteuppräkning | 759 | 778 | 759 | 778 | |||
Basbeloppsuppräkning | 1 177 | 2 610 | 1 177 | 2 610 | |||
Utbetalningar | – 6 979 | – 6 903 | – 6 979 | – 6 903 | |||
Ändring av diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Ändrat livlängdsantagande i RIPS | 3 403 | – | 3 403 | – | |||
Aktualisering | – | – | – | – | |||
Övrig post | – 1 092 | 869 | – 1 092 | 869 | |||
Förändring löneskatt | – 663 | – 643 | – 663 | – 643 | |||
Summa utgående anvarsförbindelse inklusive löneskatt | 132 995 | 136 390 | 132 995 | 136 390 | |||
Visstidspension till förtroendevalda |
|||||||
Ingående ansvarsförbindelse inklusive löneskatt | 0 | 60 | 0 | 60 | |||
Ränteuppräkning | – | – | – | – | |||
Basbeloppsuppräkning | – | 1 | – | 1 | |||
Utbetalningar | – | – | – | – | |||
Ändrad diskonteringsränta | – | – | – | – | |||
Nyintjänande | – | – 49 | – | – 49 | |||
Överfört till ordinarie beräkning | – | – | – | – | |||
Förändring löneskatt | – | – 12 | – | – 12 | |||
Summa utgående ansvarsförbindelse inklusive löneskatt | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Summa pensionsförpliktelser som inte tagits upp bland skulder/avsättningar |
132 995 | 136 390 | 132 995 | 136 390 | |||
Uppdelning per förmån |
|||||||
Intjänad pensionsrätt | 88 107 | 89 841 | 88 107 | 89 841 | |||
Livränta | 2 813 | 3 042 | 2 813 | 3 042 | |||
Utgående pension till efterlevande | 544 | 625 | 544 | 625 | |||
PA– KL och äldre utfästelser | 15 566 | 16 254 | 15 566 | 16 254 | |||
Löneskatt | 25 965 | 26 628 | 25 965 | 26 628 | |||
Summa | 132 995 | 136 390 | 132 995 | 136 390 | |||
Övriga upplysningar avseende pensioner |
|||||||
Aktualiseringsgrad | 97% | 97% | |||||
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF | 1 | 1 | |||||
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt OPF– KL | 17 | 18 | |||||
Antal anställda med rätt till visstidspension | 0 | 0 | |||||
Not 26 |
Övriga ansvarsförbindelser | ||||||
Borgensåtagande kommunala bolag | |||||||
Stiftelsen Vansbrohem | 114 200 | 114 200 | – | – | |||
Vansbro Teknik AB | 147 674 | 152 374 | – | – | |||
Dala Vatten och Avfall AB | 6 631 | 6 781 | – | – | |||
Brandkåren Norra Dalarna | 3 780 | 3 780 | – | – | |||
Inlandståget AB | 442 | 475 | 442 | 475 | |||
Summa | 272 727 | 277 610 | 442 | 475 | |||
Kommunalt förlustansvar för egna hem |
– | – | |||||
Övriga förpliktelser | – | – | 122 | 118 | |||
Summa |
272 727 | 277 610 | 564 | 593 | |||
Vansbro kommun har i november 2007 ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga nuvarande och framtida förpliktelser. Samtliga 294 kommuner och regioner som per den 31 december 2021 var medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga medlemmar i Kommuninvest ekonomisk förening har ingåtts ett regressavtal som reglerar fördelningen av ansvaret mellan medlemmarna vid ett eventuellt ianspråktagande av ovan nämnd borgensförbindelse. Enligt regressavtalet ska ansvaret fördelas dels i förhållande till storleken på de medel som respektive medlem lånat av Kommuninvest i Sverige AB, dels i förhållande till storleken på medlemmarnas respektive insatskapital i Kommuninvest ekonomisk förening. Vid en uppskattning av den finansiella effekten av Vansbro kommuns ansvar enligt ovan nämnd borgensförbindelse, kan noteras att per den 31 december 2021 uppgick Kommuninvest i Sverige AB:s totala förpliktelser till 510 966 139 138 kr och totala tillgångar till 518 679 716 010 kr. Vansbro kommuns andel av de totala förpliktelserna uppgick till 426 996 614 kr och andelen av de totala tillgångarna uppgick till 433 647 265 kr. |
|||||||
Not 27 |
Justering för ej likviditetspåverkande poster | ||||||
Avskrivningar | 14 491 | 14 000 | 25 496 | 24 906 | |||
Utrangering | 7 153 | – | 7 241 | 176 | |||
Gjorda avsättningar pension | 4 240 | 3 824 | 4 344 | 3 540 | |||
Avsättning uppskjuten skatt | – | – | 141 | – 197 | |||
Övriga ej likviditetspåverkande poster | |||||||
Upplösning av investeringsbidrag | – 19 429 | – 694 | – 19 429 | – 694 | |||
Summa | 6 455 | 17 130 | 17 793 | 27 731 | |||
Not 28 |
Övriga likviditetspåverkande poster | ||||||
Utbetalningar av avsättningar för pensioner | – 957 | – 953 | – 957 | – 953 | |||
Summa | – 957 | – 953 | – 957 | – 953 | |||
Not 29 |
Poster som redovisas i annan sektion | ||||||
Realisationsvinst försäljning Herrgården | – | – 53 | – | – 53 | |||
Realisationsvinst försäljning Vansbro Grönalid 2:16 | – | – 93 | – | – 93 | |||
Förlust vid likvidation FSF | – | 365 | – | 365 | |||
Realisationsvinst Stiftelsen Vansbrohem | – | – | – 643 | – 297 | |||
Summa | 0 | 219 | – 643 | – 78 | |||
Not 30 |
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | ||||||
Mark, byggnader och tekniska anläggningar | – 8 769 | – 4 337 | – 20 445 | – 24 160 | |||
Maskiner och inventarier | – 13 107 | – 12 353 | – 13 387 | – 13 208 | |||
Summa | – 21 876 | – 16 690 | – 33 832 | – 37 368 | |||
Not 31 |
Försäljning av materiella anläggningstillgångar (försäljningspris) | ||||||
Mark | 198 | – | 156 | – | |||
Herrgården | – | 437 | – | 437 | |||
Vansbro Grönalid 2:16 | – | 148 | – | 148 | |||
Stiftelsen Vansbrohem | – | – | 789 | 448 | |||
VDUF | – | – | – | 52 | |||
Summa | 198 | 585 | 945 | 1 085 | |||
Not 32 |
Investering i kommunkoncernföretag | ||||||
Dala Vatten och Avfall AB | – 830 | – | – | – | |||
Summa | – 830 | – | – | – | |||
Not 33 |
Investering i finansiella anläggningstillgångar | ||||||
Kommuninvest ekonomisk förening | – 669 | – | – 669 | – | |||
Summa | – 669 | – | – 669 | – | |||
Not 34 |
Försäljning av finansiella anläggningstillgångar | ||||||
Äppelbovind återbetalning av insats | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Likvidation FSF | – | 1 635 | – | 1 635 | |||
Summa | 1 | 1 636 | 1 | 1 636 | |||
Not 35 |
Förskott/lån till utomstående | ||||||
Utbetalat förskott EU– bidrag | – | – | – | – | |||
Lösen utbetalat förskott EU– bidrag | – | 186 | – | 186 | |||
Summa | 0 | 186 | 0 | 186 | |||
Not 36 |
Erhållna investeringsbidrag | ||||||
Nytt bidrag bredbandsutbyggnaden | – | 407 | – | 407 | |||
Nytt bidrag invallningen | 581 | 3 050 | 581 | 3 050 | |||
Nytt bidrag biblioteket | – | 380 | – | 380 | |||
Summa | 581 | 3 837 | 581 | 3 837 |
Not 37 Upplysning om upprättade särredovisningar
Följande särredovisningar har upprättats under räkenskapsåret inom kommunkoncernen:
Redovisningen avser | Lagstiftning |
---|---|
VA-redovisning | Lag om allmänna vattentjänster |
Upprättade särredovisningar finns tillgängliga hos Dala Vatten och Avfall AB www.dalavattenavfall.se, tel 020-200210
Not 38 Koncerninterna förhållanden
Kommunkoncernen består av följande kommunala koncernföretag:
Enhet | Konsoliderad andel |
---|---|
Kommunen | |
Stiftelsen Vansbrohem | 100,0% |
Dala Vatten och Avfall AB | 25,0% |
Vansbro Teknik AB | 100,0% |
Brandkåren Norra Dalarna | 12,6% |