Kommunkoncernen

kommunkoncernen
Sjukfrånvaro, koncernen (%) Dala Vatten och Avfall AB Stiftelsen Vansbrohem Brandkåren Norra Dalarna
Total sjukfrånvaro i procent av de anställdas sammanlagda ordinarie arbetstid 4,5 % 2,75 1,3 %
Andel av sjukfrånvaron som avser frånvaro under en sammanhängande tid av 60 dagar eller mer 39,5 % 0,00 8,6%
Sjukfrånvaron för kvinnor 3,9 % 5,67 0,3 %
Sjukfrånvaron för män 4,7 % 1,54 1,3 %
Sjukfrånvaron i åldrarna 29 år eller yngre 5,7 % 0,00 1,3 %
Sjukfrånvaron i åldrarna 30–49 år 4,2 % 4,23 1,5 %
Sjukfrånvaron i åldrarna 50 år eller äldre 4,4 % 1,95 0,8 %
 
Antal anställda
86 15 283
Fördelning anställda      
Kvinnor 27 6 39
Män 59 9 244

Vansbro Teknik AB

Vansbro Teknik AB ansvarar för kommunens VA-verksamhet och för avfallsverksamheten i Vansbro, på uppdrag av Vansbro kommun. Såväl VA-verksamheten som avfallsverksamheten drivs och administreras av Dala Vatten och Avfall AB.

Resultat

Årets resultat för bolaget uppgick till +639 tkr mot budgeterade –1 078 tkr (-1,1 mkr). VA-verksamhetens resultat var +480 tkr mot budgeterade –859 tkr. Att resultaten blev överskott i stället för budgeterade underskott beror på högre intäkter än väntat samtidigt som kostnaderna understeg budget. Bidragande orsaker till att intäkterna ökat är att fler fastigheter anslutits till VA-kollektivet och att vattenförbrukningen ökat hos fritidsboende, vilket kan vara en effekt av pandemin. Kostnaderna var lägre än budget på grund av vakanta tjänster inom Dala Vatten och Avfall samt lägre kostnader för konsulter och fastighetsunderhåll.

 

 

Avfallsverksamhetens resultat uppgick till 159 tkr mot budgeterade –215 tkr vilket till stor del beror på ökade intäkter från försäljning av metall. Övriga kostnader ökade mot budget vilket beror på anslutning av fiber till Bäckdalens återvinningscentral och reparation av fordon samtidigt som avskrivningskostnaden var lägre än budgeterat.

Under året har bolaget gjort investeringar på 8,2 mkr, vilket var 54 procent av årets investeringsbudget. Att mycket av investeringsbudgeten inte användes beror på uppskjuten renovering av avloppsreningsverket i Vansbro, lägre utgifter för renovering av vattentorn i Dala-Järna, och icke genomförd utbyggnad av VA under året.

Bolaget har även gjort löpande reinvesteringar av nät och verk för 5,5 mkr vilket är 89 procent av budgeten för de löpande investeringarna 2021. Under senare år har bolaget successivt renoverat nätet men det behövs fortsatta investeringar för att uppnå en långsiktigt hållbar infrastruktur. För 2022 har bolaget en total investeringsbudget på 36,68 mkr varav 7,17 mkr för löpande reinvesteringar. Under året har projektavdelningen stärkts med resurser och kompetens vilket ger bättre möjligheter att genomföra projekt.

VTAB – Vansbro Teknik AB

Finansiella nyckeltal

(tkr) 2019 2020 2021
Nettoomsättning 33 952 35 234 36 291
Resultat efter finansiella poster 1 065 – 895 639
Balansomslutning 150 897 183 115 182 248
Investeringar 10 214 12 489 8 196
Långfristiga skulder 116 699 152 374 93 475
Soliditet, % 9,5 % 7,8 % 7,5 %

Viktiga händelser

Inför 2022 beslutade kommunfullmäktige att höja brukningsavgifterna med 2 procent och anläggningsavgifterna med 5 procent, samt avfallstaxan med 3 procent för 2022. Den nya avfallstaxan tar höjd för att kommunerna övertar ansvaret för returpapper från och med den 1 januari 2022.

Dala Vatten och Avfall

Dala Vatten och Avfall AB är ett samordningsföretag som sköter driften och administrerar vatten- och avloppsverksamhet samt avfallshantering i kommunerna Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro via respektive kommuns driftbolag. Bolaget startade 2007 och ägs till lika delar av de fyra kommunerna. Namnet förkortas DVA.

Resultat

Bolaget har haft en fortsatt stabil ekonomi med ett positivt resultat på 57 tkr före skatt. Viss omfördelning av kostnader från teknikbolagen till DVA har skett då bolaget delvis ersatt externa projektledare med interna för att, i takt med ökade investeringsvolymer, professionalisera projektledning och beställning. För investeringsprojekten i teknikbolagen innebär det lägre utgifter och en besparing jämfört med att använda externa konsulter.

Verksamhetskostnaderna översteg budget med 2,6 mkr vilket till största delen beror på ökade konsultkostnader bland annat för verksamhetsutveckling. En del av dessa är budgeterade inom teknikbolagen men kostnaden tas i DVA för att sedan vidarefaktureras. Även kostnaden för inhyrd personal har ökat mot budget, men i samband med detta minskar de egna personalkostnaderna. Då kostnaderna ökar, ökar även intäkterna för bolaget då kostnadsökningen faktureras teknikbolagen i respektive ägarkommun.

Bolaget genomför inga egna investeringar utan det görs av respektive ägarkommuns teknikbolag.

DVAAB – Dala Vatten och Avfall AB

Finansiella nyckeltal

(tkr) 2019 2020 2021
Nettoomsättning 63 720 70 824 73 142
Resultat efter finansiella poster 1 134 57
Balansomslutning 40 117 39 924 43 853
Soliditet, % 1,2 1,5 9
Total sjukfrånvaro (inklusive långtidsfrånvaro), % 5,19 8 5

Viktiga händelser

DVA har under 2021 precis som 2020 varit tvungna att bedriva verksamheten till stor del på distans för att begränsa smittspridning på arbetsplatsen och därmed på ett tryggt och säkert sätt tillhandahålla vatten-, avlopps- och avfallshantering för alla kunder.

Inför 2021 beslutade bolaget om en ny strategisk verksamhetsplan med mål utifrån bolagets ägardirektiv och med tydlig koppling till FN:s Agenda 2030-mål. Dessa tillsammans med de tre fokusområdena som nämnts ovan har hjälpt bolaget att prioritera och utveckla arbetet. År 2021 startades 24 projekt varav 15 är slutförda.

”Minimeringsmästarna” startades under året som ett led i att inspirera till bättre sortering vilket påverkar avfallstaxan positivt.

Bolagets soliditet var 9 procent 2021, vilket var en ökning med 1,5 procentenheter sedan föregående år. Den stora ökningen beror på nyemissionen som bolaget gjorde 2021 som ökat aktiekapitalet från 680 tkr till 4 000 tkr (4 mkr). DVA amorterar i takt med avskrivningskostnader och soliditeten väntas öka i takt med amorteringen.

Framtid

Hållbar ekonomi är ett av målen i Dala Vatten och Avfalls verksamhetsplan tillsammans med mål för hållbar miljö, leveranssäkerhet, kommunikation och social hållbarhet. Verksamhetsplanen som är beslutad för 2022–2025 är en naturlig fortsättning på verksamhetsplanen 2021 och bolaget fortsätter arbeta med målen i ägardirektivet. De tre strategiska fokusområdena för verksamheten 2022–2025 är.

  • ett Dala Vatten och Avfall
  • ordning och reda
  • digitalisering

Både VA- och avfallsverksamheten är taxefinansierade verksamheter där intäkter och kostnader ska särredovisas. De båda verksamheterna ska stå för sina egna kostnader och får inte vara vinstdrivande. Verksamheterna, i synnerhet VA-verksamheten, har stora investeringsbehov. Långsiktiga underhållsplaner och investeringsplaner är viktiga underlag för en långsiktig planering och stabil utveckling av taxorna.

Dala Vatten och Avfall har som mål att Vansbro Tekniks utveckling av taxorna för VA och avfall inte ska vara större än genomsnittet för Sverige.

År 2021 beslutade regeringen att kommunerna skulle ta över producentansvaret för returpapper redan från och med 2022. Under året har DVA därför sjösatt en fungerande logistikkedja för detta.

Stiftelsen Vansbrohem

Vansbrohem är en bostadsstiftelse som äger, bygger och förvaltar bostäder i Vansbro. Fastigheterna omfattar totalt 703 lägenheter och 67 lokaler samt garage och bilplatser. Stiftelsens totala yta av bostäder och lokaler är 47 914 kvadratmeter och Vansbrohem har 15 tillsvidareanställda.

Resultat

Stiftelsen Vansbrohem

tkr 2019 2020 2021
Nettoomsättning 48 971 47 591 50 063
Resultat efter finansiella poster 312 62 959
Vakansgrad, % 2,1 2,8  
Soliditet, % 10,8 10,7 11,4
Likviditet, % 200 168 51
Driftkostnad/m2, kr 696 685 709
Bokfört värde/m2, kr 2 475 2 384 2 476
Resultat/m2, kr 6,52 1,3 20,14
Antal årsarbetare 14,2 15,2 14,65
– varav kvinnor 3,72 4,38 4,3
– varav män 10,48 10,82 10,35
Sjuktal, % 0,69 1,11 2,75

2021 års verksamhet resulterade i ett ekonomiskt överskott på 959 tkr för Vansbrohem, vilket innebär 12 år i rad med positiva resultat. Hyresintäkterna ökade med 500 tkr trots att förlusterna för vakanser ökat med nästan 400 tkr. Övriga intäkter ökade med 2 mkr, som till största delen omfattar ökade försäkringsersättningar (935 tkr), vinst vid försäljning av fastighet (643 tkr), samt fler förvaltningsuppdrag.

Årets underhållskostnader uppgick till 7,9 mkr, ungefär lika mycket som föregående år. Huvuddelen avser lägenhetsunderhåll och drygt 1 mkr var rabatter för avstått lägenhetsunderhåll. Vansbrohem har köpt fastigheten Skogvaktaren 11 som ligger i anslutning till befintliga hyresfastigheter i kvarteret Skogvaktaren. Köpet ger möjlighet att bygga fler bostäder i kvarteret. Ytterligare fastighetsköp i området kan bli aktuellt.

Viktiga händelser

Vansbrohem har byggt om och iordningställt nya lokaler för hemtjänsten vid affärshuset i Dala-Järna och inflyttning skedde i februari. Vansbrohem har även tecknat avtal med Götenehus AB om byggnation av fyra parhus med åtta seniorbostäder vid Korsnäsgårdsområdet enligt ramavtal med Sveriges Allmännytta (före detta SABO). Projektet påbörjas hösten 2022.

Framtid

Efterfrågan på bostäder är fortsatt relativt stor i kommunen, utom i Nås, där efterfrågan är svag. Migrationsverket har under året lämnat 27 lägenheter, varav 18 i Nås, 8 i Vansbro och 1 i Dala-Järna.

Det har resulterat i en ökning av lediga lägenheter från 16 vid årets början till 31 vid årets slut och det är en stor utmaning att minska antalet lediga lägenheter i synnerhet i Nås. De lägenheter som Migrationsverket lämnat är i stort behov av underhåll, vilket sker kontinuerligt i lägenheterna i Vansbro där det finns en stor efterfrågan på dem från bostadssökande.

Brandkåren Norra Dalarna

Brandkåren Norra Dalarna är ett kommunalförbund som sedan den 1 januari 2019 ansvarar för räddningstjänsten i kommunerna Leksand, Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalen. Tillsammans har dessa kommuner 57 418 invånare och förbundet har 283 anställda. Vansbro kommuns andel av förbundet är 12,6 procent.

Pandemin och restriktionerna har inneburit fortsatta anpassningar för verksamheten och periodvis hög sjukfrånvaro. Verksamheten har dock varit bättre förberedd 2021 och har snabbt kunnat vidta åtgärder för att minska smittspridning i gruppen. Brandkåren är även en viktig part i krishanteringen generellt vilket inneburit arbete både lokalt, regionalt och nationellt.

Förbundet lämnade ett underskott på 184 tkr mot budget. Då brandkårens årsredovisning var försenad har preliminära siffror använts till kommunens sammanställda redovisning. En delförklaring är ökade personalkostnader i vissa distrikt samt en justering av pensionskostnader på övergripande nivå. Flera delar inom det förebyggande arbetet har inte kunnat genomföras, även om resultatet på intäktssidan för den verksamheten var bättre 2021 då något fler tillsyner gjordes än året innan.

Viktiga händelser

Den olycksförebyggande verksamheten har varit förhållandevis normal på grund av förmågan att ställa om och inte ställa in. Arbetet med tillsyn, extern utbildning och viss övning har delvis fått stå tillbaka under pandemin samtidigt som verksamheterna hittat nya sätt att nå ut till medborgarna. Flera filmer har producerats i utbildningssyfte och även förbundets brandskyddsutbildning har digitaliserats och består nu av en webbaserad teoretisk del och en praktisk del som genomförts på någon av förbundets brandstationer i den mån det har varit möjligt.

Under året har ”Första insatspersoner” (FIP) införts i Särna och Idre med ett gott resultat. Brandkåren Norra Dalarna har nu FIP i Idre, Särna, Leksand och Dala-Järna. Antalet larm fortsatte att minska. Brandkåren Norra Dalarna ryckte ut på 686 händelser 2021, en minskning med 62 larm jämfört med 2020.

Flera förändringar i lagen om skydd mot olyckor (LSO) trädde i kraft 2021 vilket har inneburit många förändringar för verksamheten. Den största förändringen i LSO är kravet på att varje räddningstjänst ska ingå i ett räddningsledningssystem vilket för Brandkåren Norra Dalarna sedan 2020 är räddningsledningssystemet Räddningsregion Bergslagen. Detta förändringsarbete fortsätter 2022.

Det har även varit ett byte av förbundsdirektör under året och verksamheten har haft flera vakanta tjänster vilket har gjort det svårt att hinna med vissa utredningsuppdrag.

Framtiden

Framtiden kommer att medföra ökade kostnader för löner, utbildningar och investeringar då Myndigheten för samhällsskydd och beredskap inför nya regelverk inom flera områden som påverkar Brandkåren Norra Dalarna.

Arbetet pågår fortfarande för att ta fram en långsiktig fordons- och investeringsplan då flera fordon behöver bytas ut för att upprätthålla en ändamålsenlig och modern vagnpark. Personalomsättningen är fortfarande hög för RIB-brandmän (räddningstjänstpersonal i beredskap) och det är svårt att rekrytera RIB-personal, främst på mindre orter men även i riket i stort. Området kring Idre växer explosionsartat och fortsätter att göra det de kommande åren. För att möta den förändrade riskbilden krävs en ökad beredskap.