Vård- och omsorgsnämnden

Verksamhetsidé

  • Vård- och omsorgsnämnden ska erbjuda en trygg och säker livsmiljö med omsorg och utvecklingsmöjligheter i livets alla skeden. I Vännäs ska det vara positivt att bo, verka och leva.
  • Nämnden fullgör kommunens uppgifter inom socialtjänsten och vad som sägs i lag om socialnämnd (utom ansvar för förskolor och fritidshem). Nämnden har också ansvaret för mottagandet av ensamkommande barn och samordning av kommunala bostadskontrakt.
  • Nämnden leder den kommunala hälso- och sjukvårdens uppgifter enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, enligt lagen om riksfärdtjänst och lagen om färdtjänst samt utarbetar regler för den kommunala riksfärdtjänsten.

Viktiga händelser

  • Villkoret för att ordna för utskrivningsklara patienter från regionens hälso- och sjukvård ändrades från 5 dagar till 3 och verksamheten behövde ställas om.
  • Nämnden fick statsbidrag för bemanning i äldreomsorgen (1,8 mkr) och i individ- och familjeomsorgen (795 tkr).
  • Intraprenaden Köpmangatan upphörde och övertogs av vård- och omsorgsförvaltningen.
  • Nämndens ram utökades med 6,8 mkr i juni.
  • En handlingsplan för att förebygga självmord togs fram och projekt för att förbättra arbetet genomfördes.
  • Ett kontrollsystem med digital signering infördes för att öka säkerheten kring medicinering.
  • Trygghetskameror köptes in till hemtjänsten för att användas för tillsyn av brukare nattetid.

Nämndens resultat i korthet

Kommunfullmäktiges mål för nämnderna delas in i fyra perspektiv. Vård- och omsorgsnämnden nådde bara delvis målen för 2018. Det sammanfattande resultatet för perspektiven var:

ekonomi – inte uppfyllt
medborgare – delvis uppfyllt
samhällsutveckling – delvis uppfyllt
medarbetare – delvis uppfyllt.

Ekonomi 

Nämndens resultat var ett underskott på 6,6 mkr trots att ramen utökades med 6,8 mkr. Det prognostiserade underskottet förbättrades med 3,2 mkr. Största skillnaden mellan prognos och utfall fanns i äldreomsorgen, där underskott vändes till överskott.

(tkr)
Vård- och omsorgsnämnden
2018
Bruttokostnad
2018
Bruttointäkt
2018
Nettokostnad
2018
Budgetavvikelse
2017
Nettokostnad
Gemensamma resurser 20,9 1,5 19,4 – 3,2 20,5
Individ- och familjeomsorg 46,1 12,2 33,9 – 7,4 27,6
Äldreomsorg 135,0 23,5 111,5 2,0 107,6
LSS-omsorg 84,6 33,4 51,2 1,4 44,7
Intraprenader 6,0 0,8 5,2 0 9,9
Summa 292,6 71,4 221,4 – 7,2 210,4
Akka, boende för ensamkommande, inklusive Liljas väg 17,0 17,3 – 0,4 0,6 0,2
Summa totalt 309,6 88,7 221,0 – 6,6 210,6

Gemensamma resurser –3,2 mkr

Hit räknas verksamhet som servar nämndens enheter och förvaltningar samt icke förutsägbara utgifter.

Underskottet fanns främst under socialchefens oförutsedda kostnader och gällde ökat personalomkostnadspåslag (1,2 mkr), kostnader för Rieck-Müllerköket (1,3 mkr) och interna lokalkostnader (0,5 mkr) som inte fanns med i budget. Personalomsättning i ledningen påverkade också negativt.

Individ- och familjeomsorg (IFO) –7,4 mkr

Försörjningsstödskostnader och kostnader för institutions- och familjehemsplaceringar för både vuxna och barn har ökat kraftigt. Bedömningen är att ökningen inte är tillfällig, även om området IFO är svårbedömt.

Både andra metoder och eventuella förstärkningar av budget för att nå lagkrav, föreskrifter och en budget i balans kan behöva aktualiseras.

Vännäs kommun har efter de senaste årens flyktingmottagande och anhöriginvandring fått fler bosatta i kommunen. Mottagandet har varit och fortsätter vara en resurstillgång för personalförsörjningen, samtidigt som det gör att det behövs mer resurser inom IFO. Bristande språkkunskaper och otillräcklig utbildningsbakgrund riskerar att öka stödbehovet. Nämnden kan inte på egen hand klara utmaningen att fler ska bli självförsörjande. Nämndens förutsättningar att klara målen påverkas av kommunens samlade integrationsarbete, nationella beslut och situationen i omvärlden.

Projektet Fler till egen försörjning startade för att minska kommunens kostnader för försörjningsstöd. Inspirationen är hämtad från Angereds kommuns arbetssätt, som gett goda resultat. Arbetet leds av vård- och omsorgsförvaltningen, men omfattar även personal från kommunledningskontoret och arbetsmarknadsenheten. Målet är att minska kostnaderna inom IFO med 208 tkr i månaden. Arbetet handlar både om att minska inflödet till försörjningsstöd och om att minska antalet personer som redan har försörjningsstöd.

Äldreomsorg +2,0 mkr

Hemtjänsten och Vännäsby Äldrecenter lyckades vända ett prognostiserat underskott till överskott, tack vare effektiviseringar och minskad efterfrågan. Skillnaden mellan prognos och resultat för hemtjänsten var +3,4 mkr.

Hemsjukvården har ökat kraftigt sedan kommunen tog över från landstinget 2013. Dels bedrivs alltmer komplicerad vård i hemmet, dels hade omsorgen svårt att beräkna kostnaderna för hjälpmedel och sjukvårdsmaterial.

De riktade statsbidragen till bemanning fördelades proportionerligt mellan verksamheterna och innebar fler personaltimmar, ökad kvalitet och fler brukaraktiviteter.

Även i äldreomsorgen var kostnaderna relativt höga i förhållande till jämförbara kommuners. Externa konsulter anlitades för att hjälpa förvaltningen att analysera kostnaderna. Resultatet presenteras i mars 2019.

LSS-omsorg +1,4 mkr

Effektivisering och samordning mellan verksamheter påbörjades redan 2017 och bidrog till måluppfyllelse och överskott. Intäkterna från sålda platser ökade också.

Intraprenad Lyan +/–0

I korttidsverksamheten fick 17 barn och ungdomar sina beslut verkställda.

Det ackumulerade resultatet var –56 tkr. Våld och hot medförde personalkostnader över budget.

Verksamheten planerar att sälja fler platser till andra kommuner, utan att det ska påverka de egna medborgarnas möjligheter till stöd. Den ska också arbeta med att effektivisera lokalanvändandet.


Ensamkommande barn, Akka, +0,6 mkr

Förändrade statsbidrag, nya lagregler samt minskade ersättningsnivåer och -möjligheter per barn fick kännbara ekonomiska konsekvenser.

Nämnden har en överenskommelse med Liljaskolan och barn- och utbildningsförvaltningen om att ansvara för samordning och återsökning av statsbidrag för ensamkommande barn i asyl. Nämnden betalar sedan terminsavgift för barnens två första år. År 2018 blev summan för Liljaskolan 175 tkr och för Hammarskolan 12 tkr.

Medborgare 

Andelen försörjningsstödsärenden som inte återkommer inom ett år har försämrats på två år, från en godkänd nivå till en mycket låg nivå. Det har direkt att göra med att kostnaderna för individ- och familjeomsorg och för försörjningsstöd har ökat. Åtgärder påbörjades i samverkan med arbetsmarknadsenheten och pågår 2019.

Drygt 95 procent av alla brukare på särskilda boenden och LSS-boenden hade aktuella genomförandeplaner. Förvaltningen prioriterar arbetet med genomförandeplaner där behoven är störst, men antalet planer inom hemtjänst och dagverksamhet ökade under året.

Väntetiden mellan ansökan och inflyttningsdatum i särskilt boende var längre än 90 dagar. Tillgången till lediga platser är avgörande för hur lång väntetiden blir.

Informationen på hemsidan är inte tillfredsställande och behöver göras mer lättillgänglig.

Samhällsutveckling 

Resultatnivån påverkades av andelen anställda med vård- och omsorgsutbildning, som var för låg, 70 procent. Målet var 90 procent.

Hemtjänsten kämpade med bemanning och besparingar och nådde en delvis god måluppfyllelse för kontinuitet och antalet medarbetare som hjälper den äldre under 14 dagar.

Medarbetare 

Antalet anställda var 471 personer och 278 årsarbetare, att jämföra med 462 personer och 437 årsarbetare 2017. Den stora skillnaden berodde på ett nytt sätt att räkna.

Sjukfrånvaron var mycket hög, 8,9 procent. Nämnden har fokuserat på korttidsfrånvaron, och 2016–2018 minskade antalet frånvarotimmar motsvarande 7,4 år. Arbetet behöver fortsätta.

Andelen medarbetare som arbetar heltid minskade från 50 till 45 procent inom Kommunals avtalsområde.

Framtid

Omfattande åtgärder behöver vidtas för att få en budget i balans 2019. Om verksamheterna förändras mycket kan nämndens mål behöva revideras. Det är mycket svårt att rekrytera sjuksköterskor och socionomer. På kort sikt påverkar det möjligheterna att nå målen.

Den kraftiga ökningen av kostnaderna för försörjningsstöd och institutions- och familjehemsplaceringar för både vuxna och barn verkar bestå. För att klara lagkrav, föreskrifter och en budget i balans måste det till nya metoder och eventuellt en ökad ram.

Antalet äldre över 65 år i Vännäs kommun beräknas öka med cirka 180 till 2025. Av dem är 132 personer 80 år eller äldre.

Ett nytt särskilt boende med 40 platser ska byggas och tas i bruk vid årsskiftet 2020–2021. Driften kommer att kräva betydande tillskott i budgeten.

Allt fler behöver avancerad hälso- och sjukvård i hemmet, samtidigt som det är svårt att rekrytera sjuksköterskor och klara de högre kraven på snabb hemtagning av utskrivningsklara patienter.

Nämnden behöver lära sig att ta tillvara tekniska och digitala lösningar som kan bidra till en positiv utveckling. Internutbildning och nya sätt att leda och fördela arbetsuppgifterna kommer att krävas för att man ska klara kompetensförsörjningen.

Uppföljning av uppdrag

Kommunfullmäktige uppdrog åt nämnden att särskilt prioritera åtgärder för att minska sjukfrånvaron 2018. Den har minskat, men arbetet behöver fortsätta 2019.