Förvaltningsberättelse

Sammanfattning

De kommunövergripande målen beslutas av kommunfullmäktige och anger den politiska målbilden. Årsredovisningen är en bedömning av kommunens resultat, vad gäller både ekonomi och verksamhet. Den sammanfattande bedömningen var att kommunen delvis nådde de övergripande målen 2018.

Kommunstyrelsen bedömde att Vännäs kommun var i en ekonomiskt tuff situation. Året präglades av arbetet med den handlingsplan som kommunfullmäktige fastställde i december 2017 och som bland annat innebar analyser och förbättringsarbeten i samtliga verksamheter. En sammanfattning av resultaten visade bland annat att kommunen måste arbeta mer tydligt för att få kostnadseffektiva verksamheter.

Även framtiden är utmanande, sett till ekonomin. Trots det är bedömningen ljus. Vännäs är en attraktiv kommun där människor trivs, vill verka och leva sina liv. Näringslivsklimatet är bra och föreningslivet aktivt. Det finns nya medborgare och skolorna erbjuder fina förutsättningar för att kommunens barn ska kunna lyckas. Vännäs är en attraktiv tillväxtkommun. Kommunstyrelsen bedömer därför att det är relevant att kommunfullmäktige fortsätter att ha höga målsättningar.


Viktiga händelser under året

Verksamhetsåret 2018 var händelserikt och några av de viktigaste händelserna redovisas nedan:

  • Det nya vatten- och avloppssystemet i Brån blev färdigt och nästan alla fastigheter anslöt sig. Resterande ansluter sig år 2019.
  • Analyser och arbete utifrån handlingsplanen för ekonomi i balans genomfördes.
  • Barn och ungdomar erbjöds säsongskort på badet och två veckors fri klättring i klättertornet under sommarlovet. Cirka 500 barn och ungdomar antog erbjudandet.
  • Villkoret för att ordna för utskrivningsklara patienter från regionens hälso- och sjukvård ändrades från 5 dagar till 3. Därmed behövde verksamheten ställas om.
  • Räddningstjänsten gjorde omfattande insatser vid sommarens stora skogsbränder.
  • Vård- och omsorgsförvaltningen och kommunledningskontoret startade projektet Fler till egen försörjning för att minska kostnaderna för försörjningsstöd.
  • Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) sammanställning över skolresultaten i landets skolor visade att Vännäs elevers resultat var bland de 25 procent bästa kommunerna i landet. Det gällde alla centrala områden samt både pojkar och flickor.
  • Obligatorisk förskoleklass infördes till höstterminen.
  • Från år 2018 ska elever i årskurs 8 och 9 som riskerar att inte bli behöriga till ett nationellt program i gymnasieskolan erbjudas 50 timmars lovskola.

God ekonomisk hushållning och Vännäs kommuns resultat 2018

Enligt kommunallagen ska kommuner ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. I samband med att budgeten godkänns, antar kommunfullmäktige även ett antal övergripande finansiella och verksamhetsmässiga mål. För år 2018 fanns totalt 13 målsättningar fördelade på fyra perspektiv: ekonomi (3 mål), medarbetare (5 mål), medborgare (2 mål) och samhällsutveckling (3 mål). Hur väl kommunen nådde målen låg till grund för bedömningen av om kommunen uppfyllde god ekonomisk hushållning.

Varje nämnd har uppdraget att bryta ner kommunfullmäktiges mål och anta egna mål för varje fullmäktigemål inom perspektiven medborgare och samhällsutveckling. Detta genomfördes inte till fullo av nämnderna, vilket innebar att det blev svårare att göra en övergripande resultatbedömning. För 2019 är det av största vikt att alla nämnder antar nämndmål för samtliga fullmäktigemål inom perspektiven medborgare och samhällsutveckling.

Kommunfullmäktige har beslutat att god ekonomisk hushållning innebär att resultatet ska uppgå till 2 procent av skatter och intäkter och generella bidrag. Resultatet för år 2018 blev 16 mkr, vilket motsvarar 2,6 procent.

Det är svårt att sammanfatta Vännäs kommuns samlade resultat under ett år. Olika verksamheter med olika mål och resultatindikatorer leder oundvikligen till vissa subjektiva bedömningar, bland annat för att resultatindikatorerna väger lika tungt trots att de mäter väldigt olika resultat. Nämnderna har gemensamma arbetssätt och principer för arbetet att väga samman resultatet, vilket ändå ska leda till att minimera risken för ett missvisande resultat. Rent generellt gäller att mål och indikatorer ska sättas så att de går att jämföra med andra kommuner och/eller regioner. Indikatorer ska i möjligaste mån vara könsuppdelade, så att det går att se eventuella skillnader och likheter. Detta framgår inte alltid i uppföljningen, men kön som parameter finns oftast med när indikatorerna följs upp. Den ekonomiska handlingsplanen för ekonomi i balans som antogs i december 2017 innebar att flertalet chefer och ekonomer fick arbeta med fördjupande analyser av resultat och indikatorer. Detta var väldigt lärorikt och kommer att ge effekt framöver.


Nämndernas resultat illustreras med följande symboler och färger:

Uppfylld resultatnivå
Delvis uppfylld resultatnivå
Låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Mycket låg, ej tillfredsställande resultatnivå
Ej mätt eller inget resultat

Kommunens resultat 2018

Den sammantagna bedömningen var att kommunens resultat nådde en delvis uppfylld resultatnivå, vilket var samma resultat som 2017.

Kommunens sammanlagda resultat inom varje perspektiv är:

Medborgare
Samhällsutveckling
Medarbetare
Ekonomi

Nämndernas resultat inom respektive perspektiv

NÄMND/STYRELSE Medborgare Samhällsutveckling Medarbetare Ekonomi
Kommunstyrelsen
Barn- och utbildningsnämnden
Vård- och omsorgsnämnden
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Kommunen totalt

Resultatet för varje enskilt fullmäktigemål

 Ekonomi

Nämnderna har ekonomi i balans
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Årets resultat ska uppgå till 2 procent av skatter och bidrag
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Soliditeten ska långsiktigt förbättras
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden

 Medborgare

Medborgarna trivs i Vännäs kommun
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Medborgarna är delaktiga i kommunens utveckling, ges ett bra bemötande och en bra service, och tillgängligheten till Vännäs kommuns verksamheter är god
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden

 Samhällsutveckling

Det ska finnas goda förutsättningar för att leva, bo och verka i Vännäs kommun
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Vännäs kommuns verksamheter är av god kvalitet
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Hela Vännäs har ett väl utvecklat näringsliv och företagande
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Flera kooperativ och sociala företag skapas
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden

 Medarbetare

Medarbetarna trivs
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Vännäs kommun har bra ledare med ett gott ledarskap
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Vännäs har jämställda arbetsvillkor
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Minst 65 procent av kommunens tillsvidareanställda kvinnor ska ha en heltidsanställning
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden
  
Sjukfrånvaron är högst 5 procent
Barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen
Liljaskolans styrelse
Plan- och miljönämnden
Vård- och omsorgsnämnden

Allmänt om vision och styrning i Vännäs kommun

Visionen Upplevelsenära Vännäs består av Välkomnande Vännäs, Livfulla Vännäs och Nytänkande Vännäs. Visionen fungerar som den långsiktiga målbilden för hela Vännäs kommun och beskriver det önskade framtida läget. Visionen utgör även en utgångspunkt för mål och budget och de övergripande fullmäktigemålen. Utifrån målen ska sedan nämnderna arbeta fram konkreta mål och åtaganden.

Visionen sträcker sig fram till år 2030 och definierar vad Upplevelsenära Vännäs innebär:

  • Ett utbud av upplevelser som berikar livet i Vännäs kommun.
  • Ett öppet, vänligt och spännande Vännäs. Ett Vännäs att trivas i och att vara stolt över.
  • Ett hållbart Vännäs.

Utöver visionen finns en målbild som är inriktad på år 2022. Målbilden är ett steg på vägen för att nå visionen. Målbilden för 2022 är: ”Livet är lätt att leva i Vännäs. Medborgarna är än mer nöjda och stolta över att vara en del av Vännäs. Det är en kommun som människor vill besöka, flytta till och verka i.”

Den strategiska planen för åren 2015–2020 anger den politiska viljan för kommunens långsiktiga utveckling, kopplad till målbild och vision. Planen innehåller de fyra perspektiven och beskriver mer ingående vad kommunfullmäktige vill uppnå. Den syftar till att tydligare visa hur nämnder och verksamheter ska prioritera. Eftersom den strategiska planen inte omfattar en längre planeringsperiod än fram till nästa budget, beslutade kommunstyrelsen att ta fram en ny strategisk plan. Kommunstyrelsen anser att det är viktigt att arbetet inte bara innebär en revidering och att det är lämpligt att se över de övergripande perspektiven och strukturen för kommunens mål- och resultatstyrningsprocess. Den nya strategiska planen tas fram under 2019.

Kommunfullmäktige antog i juni 2017 drift- och investeringsbudget för år 2018 samt en plan för åren 2019–2020. Nämnderna fick rambudgetar för att kunna bryta ner dem till detaljbudgetar. De övergripande fullmäktigemålen och den strategiska planen ska fungera som styrning för vad nämnder och verksamheter ska prioritera. I samband med att budgeten antogs fick några av nämnderna ett antal uppdrag att genomföra. Även dessa återredovisas i denna årsredovisning.


Uppsiktspliktens genomförande under året

Enligt kommunallagen ansvarar kommunstyrelsen för uppsikt över kommunens alla verksamheter och nämnder. Uppsikten gäller även det kommunala bolaget Vännäs Fastigheter AB.

Kommunstyrelsens arbetsutskotts ekonomiuppföljning är en viktig del i genomförandet av uppsiktsplikten. Utskottet får muntlig och skriftlig månadsuppföljning av nämnder om verksamheternas resultat, ekonomi och verksamhet. Under året gjorde arbetsutskottet en särskild uppföljning av vård- och omsorgsnämndens ekonomi, då nämnden hade svårt att klara ramen som beslutades av fullmäktige. Under året förtydligades även mallen för uppföljningen, så att åtgärder vid förväntat underskott ska kunna redovisas tydligare. Ekonomiuppföljning sker även vid kommunstyrelsens sammanträden och i samband med de olika boksluten. Utifrån genomförandet av handlingsplanen för ekonomi i balans gjordes särskilda uppföljningar av arbetet med handlingsplanen, både i en särskild politisk gruppering och i kommunstyrelsen.

Medarbetarna är kommunens viktigaste resurs, och sjukfrånvaro med mera följs regelbundet upp i både kommunstyrelsens utskott och i kommunstyrelsen. Kommunstyrelsens arbetsutskott träffar också kommunens förvaltningschefer i olika uppföljnings- och utvecklingsfrågor. Vännäs Fastigheter följs regelbundet upp av kommunstyrelsen, och även kommunfullmäktige får regelbunden uppföljning.

Revisorernas revisionsgranskningar är också ett viktigt underlag för den interna kontrollen, eftersom de visar vilka områden, processer och verksamheter som kommunstyrelsen bör fortsätta att fördjupa sig i.

Kommunstyrelsedagarna är viktiga för uppsiktsplikten och genomförs normalt sett i slutet av året. Eftersom 2018 var ett valår, genomfördes kommunstyrelsedagarna först i januari då de nya ledamöterna i nämnderna tillträtt. Dagarna är värdefulla för dialog, samsyn, planering samt uppföljning. Under dag 1 deltog hela kommunstyrelsen, nämndpresidier, kommunchefer, förvaltningschefer, revision, fackliga företrädare, ekonomichef och ekonomer, personalchef och fullmäktiges presidium. År 2018 lades mycket fokus på strategisk styrning och de resultat som framkom vid de ekonomiska analyserna. Under dag 2 deltog endast kommunstyrelsen, kommunchefer och ekonomichef för fördjupad dialog och diskussion.

Det finns fortfarande utrymme att förbättra och utveckla hur kommunstyrelsen förverkligar uppsiktsplikten. Ett exempel är att arbeta med risk- och väsentlighetsanalyser för att få systematik i arbetet med den interna kontrollen.